Mihin on jäänyt hyvät tavat kauppoja tehdessä tori/face jne?
Olen myynyt, ostanut, antanut ja saanut tavaraa.
Itsellä tapana kiittää, ja jos ei kasvotusten nähdä, niin silloin laitan vielä viestin, esim. nyt sain ostamani tavaran postitse, olin siihen tyytyväinen, laitoin viestin jossa kiitin tuotteesta ja sujuvista kaupoista ja toivotin hyvää kevättä. En saanut mitään vastausta (myyjä kyllä näki viestin).
Samoin noudin yhden roskalavatuotteen, ja siitäkin kiitin, ei mitään vastausta.
Ja kun olen itse lahjottanut tai myynyt tavaraa, on ollut turha odotella mitään kiitosta.
Pieni asia sinänsä, enkä minä päivääni näillä pilaa (älkää huoliko) mutta ihan vaan siis ihmettelen, mihin käytöstavat ovat hävinneet...?
Kommentit (23)
Minäkin laitan aina viestin myyjälle, kun ostettu tavara on saapunut. Erityisesti kun on kyse kirjepostista, jota ei pysty seuraamaan. Itse kun myyn, niin harva ostaja laittaa enää tällaista kuittausta. Oletan sitten vain, että kaikki on hyvin ja posti on kulkenut perille...
Myyjänä olisi kyllä kiva tietää että kirje/paketti on saapunut perille.
Ja tosiaan, ihan mukava olisi tietää sekin oliko ostaja tyytyväinen.
Moni pyytää lisäkuvia tai -tietoja myytävästä tavarasta eivätkä sitten kommentoi enää mitään. Ärsyttävää. Voisi edes sanoa että kiitos, en ole enää kiinnostunut..
Toisaalta, mitä voi enempää odottaakaan kun ensimmäinen viesti on seuraava: moi mä haluun tän.
Ja tällaisia on tullut useita. Taitavat olla pilaostajia.
Yleensä pakettia voi seurata postitse joten kommunikointia ei enää tarvita maksun ja osoitetietojen luovuttamisen jälkeen. Kirjepostista ilmoitan aina että saapui ja kiitos. Välttämättä siitäkään ei tarvitse ilmoittaa muutoin kuin jos kirjettä ei kuulu. Ei näissä kaupoissa olla luomassa ystävyyssuhteita vaan tavara vaihtaa omistajaa. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Joo, ja sit on näitä onks viel vapaa, haluan ostaa tän. Lähettäjä ei ymmärrä kertoa jo samalla että olisiko tulossa hakemaan vai postitse, ilmoita postitietoja tai kysy edes et hei milloin voisin tulla noutamaan. Jää vaan odottamaan että myyjä sitten kysyy ihan samat perusasiat joka kerta. Ei varmaan hoksota sit yhtään?!? Miten voi olla näin tumpeloita?
Ja sit ei todellakaan vastata enää jos itse vastaa tohon haluan ostaa tän- viestiin.
Ja toinen, myydään jotain helvetin likaista lasten autoistuinta kun voisi ottaa siitä sen kankaan irti, ja pistää pesukoneeseen sen. Hyväkuntoinen joojoo.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pakettia voi seurata postitse joten kommunikointia ei enää tarvita maksun ja osoitetietojen luovuttamisen jälkeen. Kirjepostista ilmoitan aina että saapui ja kiitos. Välttämättä siitäkään ei tarvitse ilmoittaa muutoin kuin jos kirjettä ei kuulu. Ei näissä kaupoissa olla luomassa ystävyyssuhteita vaan tavara vaihtaa omistajaa. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Ei se mitään ystävyyssuhteiden luomista ole, jos peruskohteliaita tapoja noudatetaan. Aika ankeaksi menee meidän yhteiskunta, jos aina asioidessa sanotaan vain ehdottoman pakolliset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, mitä voi enempää odottaakaan kun ensimmäinen viesti on seuraava: moi mä haluun tän.
Ja tällaisia on tullut useita. Taitavat olla pilaostajia.
Suosikkini on "mulle tää". Ei nimeä, ei mitään alkeellisintakaan tervehdystä, ei mitään jatkolausetta missä kertoisi miten haluaa asiassa edetä. Minä myyjänä sitten lypsämällä kyselen kuin pieneltä lapselta juurta jaksain alkaen ihan perusasioista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään ystävyyssuhteiden luomista ole, jos peruskohteliaita tapoja noudatetaan. Aika ankeaksi menee meidän yhteiskunta, jos aina asioidessa sanotaan vain ehdottoman pakolliset asiat.
Parikin sanaa olisi kiva. Ihan lyhyt kuittaus, jotta myyjä tietää kirjeen saapuneen perille. Siihen menee 30 sekuntia, kun viestin kirjoittaa.
Mulla oli farkut myynnissä ja joku "ostaja" pyysi lähettämään lisäkuvia. Olin silloin kotona ja alle 5 minuutissa lähetin pyydetyt kuvat. Kesti joitakin minuutteja ja "ostaja" vastasi että kiitti, ehdinkin jo ostaa toiset housut. Wtf!? Ei varmasti ollut edes mitään ostamassa, kunhan teki kiusaa.
Millainen ihminen saa tuollaisesta kicksejä?
Vierailija kirjoitti:
Okkei.
Sä oot sitten varmaan niitä just tyyppejä jotka ei myöskään tervehdi tai kiitä kaupan kassaa koska "ethän sä ole siellä mitään ystävyyssuhteita luomassa".
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen, myydään jotain helvetin likaista lasten autoistuinta kun voisi ottaa siitä sen kankaan irti, ja pistää pesukoneeseen sen. Hyväkuntoinen joojoo.
Tai linttaan kävellyt saastaiset tennarit, jotka joskus ammoisina aikoina ehkä olivat valkoiset. Silti voidaan lyödä kiva hintalappu päälle, koska nehän ovat kuitenkin vallan Converset.
Itse olen lakannut kyselemästä yksinkertaiselta vaikuttavilta "ostajilta" jotka kirjoittaa tyyliin kahdella sanalla. En siis enää nykyään edistä kaupantekoa heidän kanssaan omalta osaltani, vaan annan heidän itse olla aloitteellisia. Olen huomannut et tän ihmisryhmän kanssa usein tulee jotain ongelmia viimeistään kun oikeasti pitäis esim. kellonaikoja sopia. Niin ja vastaan heille aina vain heidän tyylillään, enkä siis ehdota mitään:
Viestittelijä: "onko vapaa"
Minä: "On"
Viestittelijä: "olen kiinnostunut tästä"
Minä: "Ok"
Viestittelijä: "ostan"
Minä: "Kiva
Viestittelijä:"voiko hakea huomenna"
Minä: "Voi"
Jne...
Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lakannut kyselemästä yksinkertaiselta vaikuttavilta "ostajilta" jotka kirjoittaa tyyliin kahdella sanalla. En siis enää nykyään edistä kaupantekoa heidän kanssaan omalta osaltani, vaan annan heidän itse olla aloitteellisia. Olen huomannut et tän ihmisryhmän kanssa usein tulee jotain ongelmia viimeistään kun oikeasti pitäis esim. kellonaikoja sopia. Niin ja vastaan heille aina vain heidän tyylillään, enkä siis ehdota mitään:
Minä: "On"Viestittelijä: "olen kiinnostunut tästä"
Minä: "Ok"Viestittelijä: "ostan"
Minä: "KivaViestittelijä:"voiko hakea huomenna"
Minä: "Voi"Jne...
Suosittelen!
Nerokasta! Otan saman heti käyttöön. lol
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen!
Niin tuttua! Ja paras versio on sellainen joka vastaa viestiin vasta seuraavana päivänä niin että koko viestiketjuun kuluu helposti viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen!
Nerokasta! Otan saman heti käyttöön. lol
Tää oikeasti toimii. Joko heistä ei enää kuulu mitään, tai skarppaavat ja alkavat itse ehdottamaan kuinka kaupat saataisi aikaan ja alkaa lauseitakin muodostua xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen!
Niin tuttua! Ja paras versio on sellainen joka vastaa viestiin vasta seuraavana päivänä niin että koko viestiketjuun kuluu helposti viikko.
Jep!! xD
Joo, tähän ollaan tultu. Junttilassa juntin tavat.