IL: Lukiolaisen osa-aikatyö kävi äidille kalliiksi, joutui maksamaan asumistuet takaisin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/710137dd-d983-4198-86cb-dab7a3df96ab
Vähävarainen äiti sai sakot ja joutui maksamaan 9300e tuet takaisin koska kotona asuva lapsi oli tehnyt töitä ja säästänyt itselleen 20 000e jotta saisi mahdollisuuden parempaan elämään.
Samaan aikaan hyvätuloiset säästää 20 000 euron lapsilisät lapsilleen jotta voivat matkustella ympäri maailmaa ja ostaa muotivaatteita, tonnin puhelimia jne.
Tämä kuvaa hyvin miten Suomessa köyhät pidetään köyhänä, myös köyhien lapset. Hyvätuloisen lapsi saa ilmaiseksi 20 tonnia hupikäyttöön, köyhän perheen lapsi ei edes ahkeralla työllä voinut säästää 20 tonnia kasaan ilman että hänen äitinsä joutui taloudellisiin vaikeuksiin.
Naurettavinta on että joku vielä väittää että SUomessa kaikilla samat mahdollisuudet menestyä ja vaurastua.
Kommentit (109)
Mun isot lapset maksoi molemmat 200 e kotiin kun tulivat täysi-ikäisiksi ja töissä kävivät, ei ollut muuta mahdollisuutta. Oli itsestäänselvyys myös lapsille koska tiesivät kuinka tiukilla olin.
Eipä siis säälitä tuo jutun perhe yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Miksei katkaise asumistukea? Ei sitä ole _pakko_ ottaa. Jos kerran tekee kahta työtä ja lapsi tekee työtä myös, niin mihin niitä tukia tarvitaan?
vanhemmalla on elatusvelvollisuus lapsiaan kohtaan eli vuokranmaksu velvollisuus, ei lapsella. Lapsi saa tienata miten paljon haluaa. Eihän esim yo lahjarahoja tarvii antaa vanhemmille vuokranmaksuun. Tai rippikoulurahoja.
Pienituloisuudella ei ole mitään tekemistä köyhyyden kanssa. Suomessa on ehkä kymmenen köyhää ja niistä ei varmasti yhdelläkään ole Suomen passia.
Vierailija kirjoitti:
ja äidillä (ja isällähän ) on täysi elatusvelvollisuus lapisaan kohtaan. Miten IHMEESSÄ tyttären työtulot lasketaan äidin tuloiksi? EI ole oikein. Ilmeisesti tyttären olisi pitänyt osallistua 3 hengen vuokranmaksuun omilla tuloillaan. Ihan hukkaan meni nut työtulot ja aherrus! TÖRKEÄÄ!
Jokainen muu lukiolainen lapsi elää ihan ilmaiseksi kotonaan, vanhemmat maksaa vuokran. Joku tässä nyt on virheellistä mielestäni!!
Eihän niitä äidin tuloksi laskettukaan vaan ruokakunnan. Asumistuki toimii noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei katkaise asumistukea? Ei sitä ole _pakko_ ottaa. Jos kerran tekee kahta työtä ja lapsi tekee työtä myös, niin mihin niitä tukia tarvitaan?
vanhemmalla on elatusvelvollisuus lapsiaan kohtaan eli vuokranmaksu velvollisuus, ei lapsella. Lapsi saa tienata miten paljon haluaa. Eihän esim yo lahjarahoja tarvii antaa vanhemmille vuokranmaksuun. Tai rippikoulurahoja.
Joo mutta jos haetaan asumistukea niin kaikkien tulot vaikuttaa.
Tämän takia pitäisi olla brittiläinen yleistuki missä kaikki tuet on samassa klöntissä ja sitä sitten lasketaan jos pääsee osa-aika töitä tekemään mutta eivät lopu saman tien ja sitten josmtyöt loppuu niin tuki nostetaan taas entiselle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
ja äidillä (ja isällähän ) on täysi elatusvelvollisuus lapisaan kohtaan. Miten IHMEESSÄ tyttären työtulot lasketaan äidin tuloiksi? EI ole oikein. Ilmeisesti tyttären olisi pitänyt osallistua 3 hengen vuokranmaksuun omilla tuloillaan. Ihan hukkaan meni nut työtulot ja aherrus! TÖRKEÄÄ!
Jokainen muu lukiolainen lapsi elää ihan ilmaiseksi kotonaan, vanhemmat maksaa vuokran. Joku tässä nyt on virheellistä mielestäni!!
Lukiolainen voi olla täyttänyt 18-vuotta, jolloin vanhempien elatusvelvollisuus on päättynyt. Tyttären tuloja ei laskettu äidin tuloiksi, asumistukien määrä lasketaan ruokakunnan tulojen mukaan, ei yhden taloudessa asuvan tulojen mukaan
Suomessa laitetaan köyhät kyykkyyn! Rikkaille ja hyvätuloisille tarjotaan lisää rahaa ja omaisuutta. Oletko nähnyt koskaan yhtään lääkäriä tai juristia seurakunnan ruokajonossa tai kaupungin vuokra-asuntojonossa? En minäkään.
Köyhille tarjotaan osa-aikaista matalapalkkatyötä, jolla ei tule toimeen Suomessa. Keikkatöitä, siivousta, kaupan kassamyyjän tai ravintolan tarjoilijan työtä nälkäpalkalla. Jos köyhä ansaitsee euronkin liikaa, niin Kela iskee oitis ja leikkaa köyhän tukia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa laitetaan köyhät kyykkyyn! Rikkaille ja hyvätuloisille tarjotaan lisää rahaa ja omaisuutta. Oletko nähnyt koskaan yhtään lääkäriä tai juristia seurakunnan ruokajonossa tai kaupungin vuokra-asuntojonossa? En minäkään.
Köyhille tarjotaan osa-aikaista matalapalkkatyötä, jolla ei tule toimeen Suomessa. Keikkatöitä, siivousta, kaupan kassamyyjän tai ravintolan tarjoilijan työtä nälkäpalkalla. Jos köyhä ansaitsee euronkin liikaa, niin Kela iskee oitis ja leikkaa köyhän tukia.
Olisit opiskellut lääkäriksi niin et tarvitsi työttömänä siellä huudella.
Vääryyshän tuon on, eikö siis kannata opiskella ja tehdä työtä ohessa. Niinpä, Suomessa vain syntyperäiset suomalaiset ovat köyhiä. Enää ei kannata edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Alexac kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alexac kirjoitti:
Tukien saamiselle on säännöt. Jos niitä ei noudata joutuu maksamaan takaisin ja mahdollisesti sakkoja päälle.
En itse ollut aikanaan hyvä tuloisesta perheestä ja kituutin hernekeitolla. En saanut tukia koska minulla ja on edelleen tili jolla on noin 40 000e rahaa säästössä ja jonka saan vasta ukkini kuoltua. Papparainen ei muuta tuota tiliä vieläkään niin että saisin rahat käyttööni. Niille rahoille olisi ollut opiskeluaikanakin enemmän käyttöä kuin nyt kun olen itse päässyt vaurastumisen alkuun. Ei kannata olla kateellinen siitä että on se 40 000e tilillä. Se on vaikeuttanut elämääni ihan koko summan edestä. Toisekseen sen summan antanut tervaskanto olisi voinut ne rahat antaa ennemmin vaikka vanhemmilleni kun olin lapsi ja vanhemmat maksoi kalliita harrastusmaksujamme.Miten tuo edes teoriassa menee. Tili on sinun, mutta se on ukin hallinnassa? Ei kai sitä silloin voi toimeentulotuessa laskea sinun elatukseen käyväksi omaisuudeksi?
Onko se määräaikaistalletus?
Ymmärretty että ainakin jonkun testamentin voi tehdä näin, saa rahat vasta tietyn ikäisenä.
Oikeasti tällaisia tilejä ei ole olemassa, joita ei saa mitenkään käyttöön. Oma elatusvelvollisuus menee aina ohi tehtyjen sopimusten, jos tili on toimeentulotukea hakevan ihmisen nimissä.
10v sitten ainakin meni noin että ukkini olisi pitänyt muuttaa sopimusta jotta olisin rahani saanut käyttöön ja on edelleen niin. Sama se on koskenut sisaruksiani.
Enäähän tuolla ei hirveästi ole merkitystä. Kun ukki kuolee ja tili tulee mun käyttöön jaan rahan lapsilleni. Olkoon se heille ukin panostus opiskeluihin jne.Tili ei ole sun omissa nimissä? Jos on niin sulla on siihen käyttöoikeus, samoin huoltajalla alaikäisen tiliin, ei voida sulkea millään pois.
Tuo lukiolainen oppi hyvin ettei työnteko kannata, ainakin jos on köyhästä perheestä
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se idea on, että ihmiset elättää itse itsensä, tuet on se viimeinen keino taata toimeentulo. Tämä tuntuu nykyään unohtuvan.
Minusta ihan oikein, että äiti joutui anomansa ja saamansa (meidän muiden maksamat) rahat antamaan yhteiskunnalle takaisin, kun oli tahallaan valehdellut että lapsi ei tienannut! Eihän tässä mitään ole köyhältä ,viety’ vaan päinvastoin: häntä on autettu, ja sitten menee vielä valehtelemaan!
Alexac kirjoitti:
Tukien saamiselle on säännöt. Jos niitä ei noudata joutuu maksamaan takaisin ja mahdollisesti sakkoja päälle.
En itse ollut aikanaan hyvä tuloisesta perheestä ja kituutin hernekeitolla. En saanut tukia koska minulla ja on edelleen tili jolla on noin 40 000e rahaa säästössä ja jonka saan vasta ukkini kuoltua. Papparainen ei muuta tuota tiliä vieläkään niin että saisin rahat käyttööni. Niille rahoille olisi ollut opiskeluaikanakin enemmän käyttöä kuin nyt kun olen itse päässyt vaurastumisen alkuun. Ei kannata olla kateellinen siitä että on se 40 000e tilillä. Se on vaikeuttanut elämääni ihan koko summan edestä. Toisekseen sen summan antanut tervaskanto olisi voinut ne rahat antaa ennemmin vaikka vanhemmilleni kun olin lapsi ja vanhemmat maksoi kalliita harrastusmaksujamme.
Tarinassasi on pieni aukko, sillä mitkään säästötilit eivät vaikuta asumis- tai työttömyysetuuksiin. Toimeentulotuen se kyllä estää, mutta sehän on muutenkin viimesijainen tuki. Opiskelijana saa myös edullista lainaa, jonka olisit sitten voinut kuitata vaikka noilla ukkisi rahoilla - tuskin hänkään ikuisesti elää. Ei sillä, ikävä tilanne joka tapauksessa, mutta halusin vain täsmentää että se on tasan tarkkaan vain toimeentulotuki, johon säästöt vaikuttavat.
STOP turhalle lukiolaisten työnteolle!
Turha on valittaa samat säännöt koskee kaikkia. Asumiseen tukiin vaikuttaa kaikkien asukkaiden tulot
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät ehdottomasti tuloperusteisiksi! Ei perheet yli 10k€/kk yhteistuloilla tarvi lisiä, sen sijaan voisi korottaa köyhimmille.
10 kailumia€/kk mitä ne on?
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkainen ihminen ei mitään perustuloja tarvitse.
Perustulot ovat ainoastaan luusereita varten, jotka eivät eväänsä väräytä siihen, että hankkisivat itse oman elantonsa.
Muistutit juuri minua siitä hetkestä, kun kuukautiskierto, pää ja kroppa sekaisin väsymyksestä istuin bussissa ja unohdin minne olin matkalla. Painoin töitä ja iltaisin opiskelin vain kuullakseni puolisoltani, miten laiska ja saamaton olin, että työpäiväni alkoi vasta 10.00-12.00 välisenä aikana. Sen lisäksi kun mietin välillä mistä rahaa ruokaan tai bussikorttiin, niin sain eteeni excellin missä oli mietitty puolestani miten elää pienillä tuloilla. Hän ei kertonut kertaakaan palkkaansa, enkä saanut niitä tietoja kun hain asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkainen ihminen ei mitään perustuloja tarvitse.
Perustulot ovat ainoastaan luusereita varten, jotka eivät eväänsä väräytä siihen, että hankkisivat itse oman elantonsa.
Muistutit juuri minua siitä hetkestä, kun kuukautiskierto, pää ja kroppa sekaisin väsymyksestä istuin bussissa ja unohdin minne olin matkalla. Painoin töitä ja iltaisin opiskelin vain kuullakseni puolisoltani, miten laiska ja saamaton olin, että työpäiväni alkoi vasta 10.00-12.00 välisenä aikana. Sen lisäksi kun mietin välillä mistä rahaa ruokaan tai bussikorttiin, niin sain eteeni excellin missä oli mietitty puolestani miten elää pienillä tuloilla. Hän ei kertonut kertaakaan palkkaansa, enkä saanut niitä tietoja kun hain asumistukea.
Tosiaan se raskas uurastus ei taannut elantoa sillä hetkellä eikä myöhemminkään.