Opettajilla surkea työn tuottavuus per läsnäolotunti
Tekevät lyhyttä työviikkoa, vähän läsnäoloa. Nyt on keskusteltu työviikkojen pidentämisestä ja työn tuottavuudesta. Vastauksena on opetusministeriön opetussuunnitelman yhtenäistäminen, jotta tuntien "suunnitteluun" käytetty luppoaika minimoidaan. Työtä suunnitellaan muillakin aloilla ilman järkyttäviä työaikajärjestelyjä. Lasten kokeet suunnitellaan niin, että ne on mahdollisimman pitkälle mahdollista tarkistaa optisesti. Näin saadaan opettajien työn tuottavuus oikeasti tarkasteluun. Tätä kohti on koko ajan menty ja mennään yhä enemmän. Tulevaisuudessa tarvitaan yhä vähemmän opettajia, koska heidän on mahdollista keskittyä lähiopetukseen.
Kommentit (95)
Koulut eli opettajat tuottavat joka vuosi aina uuden ikäluokan eteenpäin pää ja kädet täynnä tietoa ja taitoja. Sehän ei tietenkään ole tuottavaa?
Ja kuuleeko joku vielä että esim yläkoulun opettajan työ on yhtä kuin ne kaksikymmentäviisi 45 minuutin mittaista oppituntia? Voi luoja. Ja vielä kokeet pitäisi tehdä niin että ne on nopea tarkistaa. Miten ihmeessä oppilas sitten pääsee näyttämään osaamistaan monipuolisesti?
Oma lapsi on sanonut että hän ei ainakaan ala opettajaksi kun päivät on niin pitkiä jos illalla vielä pitää kotona tehdä töitä. Niinpä.....
Mutta ei mitään muuta kuin kaikki kateelliset vain opettajiksi opiskelemaan.
Näkee muuten että opettajien loma ja samalla lasten on loppumassa.....
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]Huh huh, voi tulla aluksi vaikka viikoksi kokeilemaan miten leppoisaa hommaa on varsinkin yläkoulussa opettaa. Monta ns. Insinööriä on tullut muutamaksi viikoksi hoitamaan esim matikan opettajan sijaisuutta ja ovat parin päivän päästä hakeneet saikkua, kun ei pääkoppa kestä! [/quote] Niin? Olen itse lastensuojelussa töissä sosiaalityöntekijänä. Olen toiminut myös nuorten suljetulla psykiatrisella. On sitä rankkaa monilla muillakin aloilla ja pää kestää. Ap
[/quote]
Ap, hyvä! Opettajan työ on oikeasti todella kuluttavaa per opetettu tunti. Kokeile itse, jos et usko. En väitä, ettei työsi lastensuojelulaitoksessa ole haastavaa. Ihan samalla tavalla se oli myös hoitokodissa, jossa olin töissä ennen opettajuutta. Mutta, mutta kyllä se hoitokodin yksi tunti oli kevyempi kuin yksi opetustunti. Kukaan ei pysty oikeasti opettamaan hyvällä teholla 8 tuntia päivässä tai valehtelee. Ainakaan missään peruskoulussa. Työ on sellaista silppua ja jatkuvaa joka suuntaan repeämistä 25 lapsen kanssa. Oletko miettinyt, miksi eskarissa tarvitaan 6-7 lasta päälle hoitaja, kun vain muutamaa kuukautta myöhemmin pitää yhden ihmisen pärjätä 25 lapsen kanssa ja päälle vielä tavoitteet toiminnalle on kovemmat?
[/quote]
Eskarissa saa olla 13 per aikuinen. Eli 26 lasta voi olla opella ja avustajalla. Täällä alaluokkien ryhmäkoot on maks. 25, yläkoulussa on jopa vain 15 oppilaan luokkia.
[/quote]
Päiväkodin eskareissa on kyllä se 1 aikuinen per 7 lasta, "oppitunnilla" voi toki hetkellisesti olla enemmän.
Eiköhän se perusasteen opettajan työn tuottavuus näy vasta vuosien päästä, millaisia veronmaksajia tai lorvioita oppilaista kasvaa. Se on se perustehtävä opettajan työssä, opettaa oppilaalle yhteiskunnassa tarvittavia tietoja ja taitoja.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"]No miten sitä tuottavuutta mitataan? Niinkö, että kas, Petteri ei joutunutkaan ap:n hoidettavaksi lastensuojeluun, sehän hyvä että opettaja oli aikuinen siellä missä tarvittiin? T. Kesälomaa lopetteleva kolmonen. [/quote] Tuottavuutta mitataan monin eri tavoin. Opettajilla on kolmen kuukauden kesäloma ja 24h opetusvelvollisuus viikossa 3000e palkalla, yleensä yli. Tällaiset edut ovat erityisasiantuntijatehtävissä, jollainen tavallinen rivimaisteri ei ole. Onneksi tähän on herätty yhteiskunnallisella tasolla monin eri tavoin.
[/quote]
Surkeat eduthan niillä on lukuun ottamatta lomia. Tunnit menee miten menee, joten koululla joutuu istumaan pidempään kuin sen 24h. Kaikenlaista byrokratiaa, valmistelua ja vanhempien kanssa säätämistä tulee tuohon päälle reilusti. Etäpäiviä ei ole. Lomien ajankohtia ei voi vaihtaa.
Siitä kolme tonnia, kun keskimääräinen ekonomi jo aloittaa työuransa reilusti isommalla summalla. Palkkaus on aika kohdillaan, sanoisin.
[/quote]
Heh, mun lapsen koulusta pari opea pitää joka vuosi maaliskuussa viikon Lapinloman. Aina ei ole edes sijaista. Ilmeisesti 15 viikkoa palkallista lomaa ei riitä.
[/quote]
No ei pidä. Lopeta nyt tuollainen paskapuhe.
Työstäni vain puolet on tuntien pitämistä. Palkkani olen ansainnut.
Äikänmaikka
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]Huh huh, voi tulla aluksi vaikka viikoksi kokeilemaan miten leppoisaa hommaa on varsinkin yläkoulussa opettaa. Monta ns. Insinööriä on tullut muutamaksi viikoksi hoitamaan esim matikan opettajan sijaisuutta ja ovat parin päivän päästä hakeneet saikkua, kun ei pääkoppa kestä! [/quote] Niin? Olen itse lastensuojelussa töissä sosiaalityöntekijänä. Olen toiminut myös nuorten suljetulla psykiatrisella. On sitä rankkaa monilla muillakin aloilla ja pää kestää. Ap
[/quote]
Sossujen työ se nyt vasta tuottamatonta onkin. Päinvastoin lisäätte vain valtion menoja sen kun kerkeättä. Häpeä vähän, sossu!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"]No miten sitä tuottavuutta mitataan? Niinkö, että kas, Petteri ei joutunutkaan ap:n hoidettavaksi lastensuojeluun, sehän hyvä että opettaja oli aikuinen siellä missä tarvittiin? T. Kesälomaa lopetteleva kolmonen. [/quote] Tuottavuutta mitataan monin eri tavoin. Opettajilla on kolmen kuukauden kesäloma ja 24h opetusvelvollisuus viikossa 3000e palkalla, yleensä yli. Tällaiset edut ovat erityisasiantuntijatehtävissä, jollainen tavallinen rivimaisteri ei ole. Onneksi tähän on herätty yhteiskunnallisella tasolla monin eri tavoin.
[/quote]
Surkeat eduthan niillä on lukuun ottamatta lomia. Tunnit menee miten menee, joten koululla joutuu istumaan pidempään kuin sen 24h. Kaikenlaista byrokratiaa, valmistelua ja vanhempien kanssa säätämistä tulee tuohon päälle reilusti. Etäpäiviä ei ole. Lomien ajankohtia ei voi vaihtaa.
Siitä kolme tonnia, kun keskimääräinen ekonomi jo aloittaa työuransa reilusti isommalla summalla. Palkkaus on aika kohdillaan, sanoisin.
[/quote]
Heh, mun lapsen koulusta pari opea pitää joka vuosi maaliskuussa viikon Lapinloman. Aina ei ole edes sijaista. Ilmeisesti 15 viikkoa palkallista lomaa ei riitä.
[/quote]
No ei pidä. Lopeta nyt tuollainen paskapuhe.
[/quote]
Pitää, tervetuloa Etelä-Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:58"]
[/quote]
Ap, hyvä! Opettajan työ on oikeasti todella kuluttavaa per opetettu tunti. Kokeile itse, jos et usko. En väitä, ettei työsi lastensuojelulaitoksessa ole haastavaa. Ihan samalla tavalla se oli myös hoitokodissa, jossa olin töissä ennen opettajuutta. Mutta, mutta kyllä se hoitokodin yksi tunti oli kevyempi kuin yksi opetustunti. Kukaan ei pysty oikeasti opettamaan hyvällä teholla 8 tuntia päivässä tai valehtelee. Ainakaan missään peruskoulussa. Työ on sellaista silppua ja jatkuvaa joka suuntaan repeämistä 25 lapsen kanssa. Oletko miettinyt, miksi eskarissa tarvitaan 6-7 lasta päälle hoitaja, kun vain muutamaa kuukautta myöhemmin pitää yhden ihmisen pärjätä 25 lapsen kanssa ja päälle vielä tavoitteet toiminnalle on kovemmat?
[/quote]
Eskarissa saa olla 13 per aikuinen. Eli 26 lasta voi olla opella ja avustajalla. Täällä alaluokkien ryhmäkoot on maks. 25, yläkoulussa on jopa vain 15 oppilaan luokkia.
[/quote]
Kyllä se nykyään on yläkoulun luokkakoko 25-30. Luokkaan ei meinaa mahtua. Jos luokassa on 15 oppilasta niin se tarkoittaa että luokassa on monta erityistä tukea tarvitsevaa eli niitä adhd add maahanmuuttaja käytöshäiriöistä...
Ap, sun työsi tuottavuus ei ole kovin kaksista, kun katsoo, miten lastensuojelussa olevat lapset ja nuoret voivat. Ei ole järin tuottavaa millään mittarilla työsi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:58"] [quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]Huh huh, voi tulla aluksi vaikka viikoksi kokeilemaan miten leppoisaa hommaa on varsinkin yläkoulussa opettaa. Monta ns. Insinööriä on tullut muutamaksi viikoksi hoitamaan esim matikan opettajan sijaisuutta ja ovat parin päivän päästä hakeneet saikkua, kun ei pääkoppa kestä! [/quote] Niin? Olen itse lastensuojelussa töissä sosiaalityöntekijänä. Olen toiminut myös nuorten suljetulla psykiatrisella. On sitä rankkaa monilla muillakin aloilla ja pää kestää. Ap [/quote] Ap, hyvä! Opettajan työ on oikeasti todella kuluttavaa per opetettu tunti. Kokeile itse, jos et usko. En väitä, ettei työsi lastensuojelulaitoksessa ole haastavaa. Ihan samalla tavalla se oli myös hoitokodissa, jossa olin töissä ennen opettajuutta. Mutta, mutta kyllä se hoitokodin yksi tunti oli kevyempi kuin yksi opetustunti. Kukaan ei pysty oikeasti opettamaan hyvällä teholla 8 tuntia päivässä tai valehtelee. Ainakaan missään peruskoulussa. Työ on sellaista silppua ja jatkuvaa joka suuntaan repeämistä 25 lapsen kanssa. Oletko miettinyt, miksi eskarissa tarvitaan 6-7 lasta päälle hoitaja, kun vain muutamaa kuukautta myöhemmin pitää yhden ihmisen pärjätä 25 lapsen kanssa ja päälle vielä tavoitteet toiminnalle on kovemmat? [/quote] Eskarissa saa olla 13 per aikuinen. Eli 26 lasta voi olla opella ja avustajalla. Täällä alaluokkien ryhmäkoot on maks. 25, yläkoulussa on jopa vain 15 oppilaan luokkia. [/quote] Kyllä se nykyään on yläkoulun luokkakoko 25-30. Luokkaan ei meinaa mahtua. Jos luokassa on 15 oppilasta niin se tarkoittaa että luokassa on monta erityistä tukea tarvitsevaa eli niitä adhd add maahanmuuttaja käytöshäiriöistä...
[/quote]
No täällä ei ole noin suuria luokkia. Lapseni on yläkoulussa ja kaikissa rinnakkaisluokissa on maks. 15 oppilasta. Maahanmuuttajia on, mutta heistä 100% on virolaisia tai venäläisiä.
Samahan pätee ihan kaikilla aloilla. Kyllähän kaikilla aloilla voitaisiin tehostaa vaikka miten pitkälle, jos vain lisätään työtunteja ja lasketaan palkkoja. Miksi juuri opettajien työ on ap:n mielestä erityisen tehotonta? Miten sinä voit määrittää, että opettajan työ on tehotonta verrattuna esim sairaanhoitajaan, kun on kyse täysin erilaisita työnkuvista, joita on käytännössä todella hankala mitata?
Mites sää oot laskenu se opettajan työn tuottavuuden? Onko keksitty matemaattinen kaava oikein tähän? Mikä on tuottavuutta siinä?
hyvä ap! sitten varmaan palkka nousee myös noin 5000 euroon kk. joku muu saa suunnitella henk.koht opetussuunnitelmat sun muut.. ehkä joku konsultti?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:58"] [quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]Huh huh, voi tulla aluksi vaikka viikoksi kokeilemaan miten leppoisaa hommaa on varsinkin yläkoulussa opettaa. Monta ns. Insinööriä on tullut muutamaksi viikoksi hoitamaan esim matikan opettajan sijaisuutta ja ovat parin päivän päästä hakeneet saikkua, kun ei pääkoppa kestä! [/quote] Niin? Olen itse lastensuojelussa töissä sosiaalityöntekijänä. Olen toiminut myös nuorten suljetulla psykiatrisella. On sitä rankkaa monilla muillakin aloilla ja pää kestää. Ap [/quote] Ap, hyvä! Opettajan työ on oikeasti todella kuluttavaa per opetettu tunti. Kokeile itse, jos et usko. En väitä, ettei työsi lastensuojelulaitoksessa ole haastavaa. Ihan samalla tavalla se oli myös hoitokodissa, jossa olin töissä ennen opettajuutta. Mutta, mutta kyllä se hoitokodin yksi tunti oli kevyempi kuin yksi opetustunti. Kukaan ei pysty oikeasti opettamaan hyvällä teholla 8 tuntia päivässä tai valehtelee. Ainakaan missään peruskoulussa. Työ on sellaista silppua ja jatkuvaa joka suuntaan repeämistä 25 lapsen kanssa. Oletko miettinyt, miksi eskarissa tarvitaan 6-7 lasta päälle hoitaja, kun vain muutamaa kuukautta myöhemmin pitää yhden ihmisen pärjätä 25 lapsen kanssa ja päälle vielä tavoitteet toiminnalle on kovemmat? [/quote] Eskarissa saa olla 13 per aikuinen. Eli 26 lasta voi olla opella ja avustajalla. Täällä alaluokkien ryhmäkoot on maks. 25, yläkoulussa on jopa vain 15 oppilaan luokkia. [/quote] Kyllä se nykyään on yläkoulun luokkakoko 25-30. Luokkaan ei meinaa mahtua. Jos luokassa on 15 oppilasta niin se tarkoittaa että luokassa on monta erityistä tukea tarvitsevaa eli niitä adhd add maahanmuuttaja käytöshäiriöistä...
[/quote]
No täällä ei ole noin suuria luokkia. Lapseni on yläkoulussa ja kaikissa rinnakkaisluokissa on maks. 15 oppilasta. Maahanmuuttajia on, mutta heistä 100% on virolaisia tai venäläisiä.
[/quote]
No kohta on, kun hallitus on leikkaa juuri näitä yläkoulun ryhmäkokoihin suunnattuja ja korvamerkittyjä rahoja. Sen jälkeen vain kunnanisien röyhkeys asettaa luokkakoon rajat.
Omista lomista: Jos niitä pitävät, niin palkattomana virkavapaanahan ne otetaan. Eli siihen pystyy vain sellainen ope, joka ei elä ainoastaan palkallaan ts. rikas mies (meillä yksi tämmöinen), lottovoittaja, perintö .... ja se, että työnantaja ei palkkaa sijaista niille ajoille on työnantajan valinta.
Toiseksi: Sossut ym. hoitohenkilökunta on tekemisissä työssään ehkä jopa vain yhden oppilaan kanssa kerralla. Näin esim. yläkoulun koulupsykologit. Ei heillä ole välttämättä mitään käsitystä siitä millaista "joukkojen hallintaa" opetustilanne isoissa ryhmissä on.
[/quote]
et sentään joudu olemaan tekemisessä 30 eritasoisen lapsen kanssa ja heidän diagnoosiensa sekä vanhempien kanssa joilla on vaatimuksia mutta ei velvollisuuksia. Mitä sun pää kestää ? Istua siellä vahtimassa, se on ihan eri asia kun saada oppilaat tekemään niin kuin haluat ja oppimaan..mene ap kokeilemaan, älä puhu mistä et tiedä mitään
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:22"]
Omista lomista: Jos niitä pitävät, niin palkattomana virkavapaanahan ne otetaan. Eli siihen pystyy vain sellainen ope, joka ei elä ainoastaan palkallaan ts. rikas mies (meillä yksi tämmöinen), lottovoittaja, perintö .... ja se, että työnantaja ei palkkaa sijaista niille ajoille on työnantajan valinta.
Toiseksi: Sossut ym. hoitohenkilökunta on tekemisissä työssään ehkä jopa vain yhden oppilaan kanssa kerralla. Näin esim. yläkoulun koulupsykologit. Ei heillä ole välttämättä mitään käsitystä siitä millaista "joukkojen hallintaa" opetustilanne isoissa ryhmissä on.
[/quote]
Unohdin vielä ryhmäkoon. Se tosiaan vaihtelee eri kunnissa, mitään kansallista rajaa ei ole. Meillä yläkoulun ryhmäkoko 24-25 keskimäärin. Kaikissa yleisopetuksen ryhmissä keskimäärin 4-5 hopsia/hojksia. Luokanvalvojan vastuulla hoitaa niihin liittyvät asiat.
suomen koulujärjestelmä on jo halvin ja tehoikkain. kiusaaminen on myös hyvin yleistä. mitä se maksaa yhteiskunnalle? olisi oikeasti kansantaloudellisesti paljon fiksumpaa satsata enemmän kouluun, sitä kautta työllistettäisiin aikuisia auttamaan eritasoisia lapsia oppimaan ja estettäisiin syrjäytymistä erilaisten kerhojen ym avulla. tulevaisuudessa tulisi vähemmän laitostasoisia mielenterveyspotilaita koulukiusaamisen seurauksena ja kenties vähemmän tulevia työpaikkakiusaajia ym sosiopaatteja. lyhytnäköinen säästö maksaa tulevaisuudessa paljon enemmän yhteiskunnallemme
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:22"]
[/quote]
Unohdin vielä ryhmäkoon. Se tosiaan vaihtelee eri kunnissa, mitään kansallista rajaa ei ole. Meillä yläkoulun ryhmäkoko 24-25 keskimäärin. Kaikissa yleisopetuksen ryhmissä keskimäärin 4-5 hopsia/hojksia. Luokanvalvojan vastuulla hoitaa niihin liittyvät asiat.
[/quote]
Kaikissa ei voi olla 24-25 vai eikö teillä ole kellään pidennettyä oppivelvollisuutta?
Mahtavia idiksiä! Yläpeukutin kaikkia. T. Ope