Opettajilla surkea työn tuottavuus per läsnäolotunti
Tekevät lyhyttä työviikkoa, vähän läsnäoloa. Nyt on keskusteltu työviikkojen pidentämisestä ja työn tuottavuudesta. Vastauksena on opetusministeriön opetussuunnitelman yhtenäistäminen, jotta tuntien "suunnitteluun" käytetty luppoaika minimoidaan. Työtä suunnitellaan muillakin aloilla ilman järkyttäviä työaikajärjestelyjä. Lasten kokeet suunnitellaan niin, että ne on mahdollisimman pitkälle mahdollista tarkistaa optisesti. Näin saadaan opettajien työn tuottavuus oikeasti tarkasteluun. Tätä kohti on koko ajan menty ja mennään yhä enemmän. Tulevaisuudessa tarvitaan yhä vähemmän opettajia, koska heidän on mahdollista keskittyä lähiopetukseen.
Kommentit (95)
No miten sitä tuottavuutta mitataan? Niinkö, että kas, Petteri ei joutunutkaan ap:n hoidettavaksi lastensuojeluun, sehän hyvä että opettaja oli aikuinen siellä missä tarvittiin? T. Kesälomaa lopetteleva kolmonen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]Huh huh, voi tulla aluksi vaikka viikoksi kokeilemaan miten leppoisaa hommaa on varsinkin yläkoulussa opettaa. Monta ns. Insinööriä on tullut muutamaksi viikoksi hoitamaan esim matikan opettajan sijaisuutta ja ovat parin päivän päästä hakeneet saikkua, kun ei pääkoppa kestä! [/quote] Niin? Olen itse lastensuojelussa töissä sosiaalityöntekijänä. Olen toiminut myös nuorten suljetulla psykiatrisella. On sitä rankkaa monilla muillakin aloilla ja pää kestää. Ap
[/quote]
Opettajat ovat historiallisista syistä suomalaisen yhteiskunnan pyhiä lehmiä. Harvalla ammattikunnalla on yhtä kor(s)keaa käsitystä itsestään ja työnsä merkityksellisyydestä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:42"]Jos palkka tuosta laskisi, niin kohta olisi opettajien tasokin pohjamudissa, kun kaikki kynnelle kykenevät lähtisivät muualle. Ei sillä palkalla etelässä nytkään juhlita. Ja kun oppilaat ovat kesälomalla, niin opetusta ei ole. Ei ole mitään järkeä keksiä opettajille mitään turhanpäiväistä toissijaista työtä silloin - ja vaan sen takia, että jotain vauvalaisia närästää.
[/quote]
Entäs se suunnittelu? Sitäkö ei voi kesällä tehdä. Esim. automaattisten kokeiden koodaus?
Onko tää A:n älynväläys taas?
[/quote]
Minusta ei tule opettajaa, joten voit ihan rauhassa tehtailla näitä aloituksia ja väitellä itsesi kanssa. Yrität kai ärsyttää minua, mutta epäonnistuit. :)
Katsokaa nyt hyvät ihmiset ne palkkaus perusteet. Alunperin maksettiin vain elokuusta toukokuulle palkka. Ei ns. Kesäkuukausina, mutta päätettiin jakaa palkka tasaisesti koko vuodelle eli noita työkuukausien palkkoja pienennettiin vastaava määrä. Voi tätä kateuden määrää! Kuka tahnaa voi lähteä opiskelemaan opettajaksi, jos siltä tuntuu!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"]No miten sitä tuottavuutta mitataan? Niinkö, että kas, Petteri ei joutunutkaan ap:n hoidettavaksi lastensuojeluun, sehän hyvä että opettaja oli aikuinen siellä missä tarvittiin? T. Kesälomaa lopetteleva kolmonen.
[/quote]
Tuottavuutta mitataan monin eri tavoin. Opettajilla on kolmen kuukauden kesäloma ja 24h opetusvelvollisuus viikossa 3000e palkalla, yleensä yli. Tällaiset edut ovat erityisasiantuntijatehtävissä, jollainen tavallinen rivimaisteri ei ole. Onneksi tähän on herätty yhteiskunnallisella tasolla monin eri tavoin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"]No miten sitä tuottavuutta mitataan? Niinkö, että kas, Petteri ei joutunutkaan ap:n hoidettavaksi lastensuojeluun, sehän hyvä että opettaja oli aikuinen siellä missä tarvittiin? T. Kesälomaa lopetteleva kolmonen. [/quote] Tuottavuutta mitataan monin eri tavoin. Opettajilla on kolmen kuukauden kesäloma ja 24h opetusvelvollisuus viikossa 3000e palkalla, yleensä yli. Tällaiset edut ovat erityisasiantuntijatehtävissä, jollainen tavallinen rivimaisteri ei ole. Onneksi tähän on herätty yhteiskunnallisella tasolla monin eri tavoin.
[/quote]
Surkeat eduthan niillä on lukuun ottamatta lomia. Tunnit menee miten menee, joten koululla joutuu istumaan pidempään kuin sen 24h. Kaikenlaista byrokratiaa, valmistelua ja vanhempien kanssa säätämistä tulee tuohon päälle reilusti. Etäpäiviä ei ole. Lomien ajankohtia ei voi vaihtaa.
Siitä kolme tonnia, kun keskimääräinen ekonomi jo aloittaa työuransa reilusti isommalla summalla. Palkkaus on aika kohdillaan, sanoisin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"]No miten sitä tuottavuutta mitataan? Niinkö, että kas, Petteri ei joutunutkaan ap:n hoidettavaksi lastensuojeluun, sehän hyvä että opettaja oli aikuinen siellä missä tarvittiin? T. Kesälomaa lopetteleva kolmonen. [/quote] Tuottavuutta mitataan monin eri tavoin. Opettajilla on kolmen kuukauden kesäloma ja 24h opetusvelvollisuus viikossa 3000e palkalla, yleensä yli. Tällaiset edut ovat erityisasiantuntijatehtävissä, jollainen tavallinen rivimaisteri ei ole. Onneksi tähän on herätty yhteiskunnallisella tasolla monin eri tavoin.
[/quote]
Tarkalleen ottaen miten?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:49"]
[/quote]
Tarkalleen ottaen miten?
[/quote]
Aaveella valittamalla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:37"]
Onko tää A:n älynväläys taas?
[/quote]
Minusta ei tule opettajaa, joten voit ihan rauhassa tehtailla näitä aloituksia ja väitellä itsesi kanssa. Yrität kai ärsyttää minua, mutta epäonnistuit. :)
[/quote]
Voit nyt kaivaa potilaskertomukset esille ja mässäillä niillä. :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]Huh huh, voi tulla aluksi vaikka viikoksi kokeilemaan miten leppoisaa hommaa on varsinkin yläkoulussa opettaa. Monta ns. Insinööriä on tullut muutamaksi viikoksi hoitamaan esim matikan opettajan sijaisuutta ja ovat parin päivän päästä hakeneet saikkua, kun ei pääkoppa kestä! [/quote] Niin? Olen itse lastensuojelussa töissä sosiaalityöntekijänä. Olen toiminut myös nuorten suljetulla psykiatrisella. On sitä rankkaa monilla muillakin aloilla ja pää kestää. Ap
[/quote]
Ja noissa on 30 lasta yhtä aikaa yhden vastuulla? Tuskin...
ex-ope, joka ei vaan enää jaksanut
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:49"]
[/quote]
Tarkalleen ottaen miten?
[/quote]
Hei, älä nyt viitsi särkeä AP:n kuvaa itsestään yhteiskunnallisena vaikuttajana.
Mieheni on ammattiopistossa ja -koulussa opettajana ja tiedän senkin työn "leppoisuuden". Joka luokalle tulee 2-3 lukutaidotonta (maahanmuttajia), joiden oppimiskyky on muutenkin aivan surkea. Heitä roikotetaan vuosi, kunnes todetaan viimeistään näyttökokeissa, että he eivät voi jatkaa toiselle luokalle. Yleensä poissaolojakin on paljon ja opiskelijoita haetaan kissojen ja koirien kanssa kotoakin. Teknisen alan opiskelu vaatii jonkin verran esim. matematiikan ja äidinkielen taitoa. Kun sitä ei ole, mistään ei tule mitään.
Sitten joka luokalla on aina pari ADHD-tapausta, jotka eivät pysty keskittymään mihinkään. Ei se vielä mitään, mutta kun ne pojat häiritsevät muidenkin opiskelua koko ajan. Opettajan pitää kuitenkin huolehtia siitä, että kaikki halukkaat oppilaat saavat mahdollisimman hyvän opetuksen, voivat osallistua Skills-kisoihin ja saada hyvät harjoittelupaikat opintojen tueksi. Työpaikat reittaavat kouluja, joten kunnianhimoinen opettaja yrittää saada mahdollisimmat hyvät arviot opiskelijoiden työhönsijoittumisen jälkeenkin. Se on ainoa saada hyviä oppilaita jatkossakin.
Tervemenoa kokeilemaan leppoisaa opettajan työtä!
[/quote]
Ap, hyvä! Opettajan työ on oikeasti todella kuluttavaa per opetettu tunti. Kokeile itse, jos et usko. En väitä, ettei työsi lastensuojelulaitoksessa ole haastavaa. Ihan samalla tavalla se oli myös hoitokodissa, jossa olin töissä ennen opettajuutta. Mutta, mutta kyllä se hoitokodin yksi tunti oli kevyempi kuin yksi opetustunti. Kukaan ei pysty oikeasti opettamaan hyvällä teholla 8 tuntia päivässä tai valehtelee. Ainakaan missään peruskoulussa. Työ on sellaista silppua ja jatkuvaa joka suuntaan repeämistä 25 lapsen kanssa. Oletko miettinyt, miksi eskarissa tarvitaan 6-7 lasta päälle hoitaja, kun vain muutamaa kuukautta myöhemmin pitää yhden ihmisen pärjätä 25 lapsen kanssa ja päälle vielä tavoitteet toiminnalle on kovemmat?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:42"]Jos palkka tuosta laskisi, niin kohta olisi opettajien tasokin pohjamudissa, kun kaikki kynnelle kykenevät lähtisivät muualle. Ei sillä palkalla etelässä nytkään juhlita. Ja kun oppilaat ovat kesälomalla, niin opetusta ei ole. Ei ole mitään järkeä keksiä opettajille mitään turhanpäiväistä toissijaista työtä silloin - ja vaan sen takia, että jotain vauvalaisia närästää. [/quote] Entäs se suunnittelu? Sitäkö ei voi kesällä tehdä. Esim. automaattisten kokeiden koodaus?
[/quote]
Kyllä teen joka kesä monta päivää töitä ja tiedän monta muutakin opea, jotka tekevät. Useimmat meistä ovat kutsumusammatissaan ja kehittävät jatkuvasti opetustaan. Muutakin työtä kuin kehittämistä kyllä riittää myös kesälle. Ei minua haittaisi lainkaan, vaikka nämä päivät pitäisi tehdä hommia pakollisesti työpaikalla. Saisipahan vielä enemmän aikaan. :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:47"]
[/quote]
Surkeat eduthan niillä on lukuun ottamatta lomia. Tunnit menee miten menee, joten koululla joutuu istumaan pidempään kuin sen 24h. Kaikenlaista byrokratiaa, valmistelua ja vanhempien kanssa säätämistä tulee tuohon päälle reilusti. Etäpäiviä ei ole. Lomien ajankohtia ei voi vaihtaa.
Siitä kolme tonnia, kun keskimääräinen ekonomi jo aloittaa työuransa reilusti isommalla summalla. Palkkaus on aika kohdillaan, sanoisin.
[/quote]
Heh, mun lapsen koulusta pari opea pitää joka vuosi maaliskuussa viikon Lapinloman. Aina ei ole edes sijaista. Ilmeisesti 15 viikkoa palkallista lomaa ei riitä.
Ammatilliseksi opettajaksi kannattaa alkaa, vaaditaan vain pieni koulutus ja on iso palkka....työtä tosin saa tehdä niin paljon kuin jaksaa ja kykenee. Olen itse ollut KAUAN tässä hommassa ja vuosi vuodelta menee pahemmaksi. Päivät venyy pitkiksi, usein viikonloput töissä ja kesälomakin lyhentynyt "normaaliin" 4 viikkoon, jonka aikana usein on jotain työjuttuja. Tervetuloa amikseen opettajaksi! :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:47"]
[/quote]
[/quote]
Heh, mun lapsen koulusta pari opea pitää joka vuosi maaliskuussa viikon Lapinloman. Aina ei ole edes sijaista. Ilmeisesti 15 viikkoa palkallista lomaa ei riitä.
[/quote]
Heh, heh.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:58"]
[/quote]
Ap, hyvä! Opettajan työ on oikeasti todella kuluttavaa per opetettu tunti. Kokeile itse, jos et usko. En väitä, ettei työsi lastensuojelulaitoksessa ole haastavaa. Ihan samalla tavalla se oli myös hoitokodissa, jossa olin töissä ennen opettajuutta. Mutta, mutta kyllä se hoitokodin yksi tunti oli kevyempi kuin yksi opetustunti. Kukaan ei pysty oikeasti opettamaan hyvällä teholla 8 tuntia päivässä tai valehtelee. Ainakaan missään peruskoulussa. Työ on sellaista silppua ja jatkuvaa joka suuntaan repeämistä 25 lapsen kanssa. Oletko miettinyt, miksi eskarissa tarvitaan 6-7 lasta päälle hoitaja, kun vain muutamaa kuukautta myöhemmin pitää yhden ihmisen pärjätä 25 lapsen kanssa ja päälle vielä tavoitteet toiminnalle on kovemmat?
[/quote]
Eskarissa saa olla 13 per aikuinen. Eli 26 lasta voi olla opella ja avustajalla. Täällä alaluokkien ryhmäkoot on maks. 25, yläkoulussa on jopa vain 15 oppilaan luokkia.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]jep jep, opettajien työn tuottavuus saataisin heti 200% paremmaksi, jos vanhemmat viitsisivät katsoa että omat kullannuppusensa olisivat koulussa kun tunnit alkavat, toisivat koulutarvikkeensa ja kirjansa aina mukaan joka tunnille ja tekisivät läksynsä. Lisäksi kaikki viihde-elektroniikka pitäisi laittaa lasten kotona lukon taakse, ja niitä saisi käyttää vain vanhempien nähden puoli tuntia päivittäin. Kouluun niitä ei tarvitsisi tuoda ollenkaan.
[/quote]
Kyse ei ole nyt oppilaista. Ei sairaalakaan voi vaikuttaa potilasmateriaalin hoitoisuuteen. Kyse on opettajien tuottamattomasta työstä. Ap