Opettajilla surkea työn tuottavuus per läsnäolotunti
Tekevät lyhyttä työviikkoa, vähän läsnäoloa. Nyt on keskusteltu työviikkojen pidentämisestä ja työn tuottavuudesta. Vastauksena on opetusministeriön opetussuunnitelman yhtenäistäminen, jotta tuntien "suunnitteluun" käytetty luppoaika minimoidaan. Työtä suunnitellaan muillakin aloilla ilman järkyttäviä työaikajärjestelyjä. Lasten kokeet suunnitellaan niin, että ne on mahdollisimman pitkälle mahdollista tarkistaa optisesti. Näin saadaan opettajien työn tuottavuus oikeasti tarkasteluun. Tätä kohti on koko ajan menty ja mennään yhä enemmän. Tulevaisuudessa tarvitaan yhä vähemmän opettajia, koska heidän on mahdollista keskittyä lähiopetukseen.
Kommentit (95)
Itse asiassa kun puhutaan työn tuottavuudesta, niin koulutus on osatekijänä kansantalouden tuottavuuden kasvusta. Ei ole ap tainnut taloustieteitä lukea.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:22"]
Omista lomista: Jos niitä pitävät, niin palkattomana virkavapaanahan ne otetaan. Eli siihen pystyy vain sellainen ope, joka ei elä ainoastaan palkallaan ts. rikas mies (meillä yksi tämmöinen), lottovoittaja, perintö .... ja se, että työnantaja ei palkkaa sijaista niille ajoille on työnantajan valinta.
Toiseksi: Sossut ym. hoitohenkilökunta on tekemisissä työssään ehkä jopa vain yhden oppilaan kanssa kerralla. Näin esim. yläkoulun koulupsykologit. Ei heillä ole välttämättä mitään käsitystä siitä millaista "joukkojen hallintaa" opetustilanne isoissa ryhmissä on.
[/quote]
Unohdin vielä ryhmäkoon. Se tosiaan vaihtelee eri kunnissa, mitään kansallista rajaa ei ole. Meillä yläkoulun ryhmäkoko 24-25 keskimäärin. Kaikissa yleisopetuksen ryhmissä keskimäärin 4-5 hopsia/hojksia. Luokanvalvojan vastuulla hoitaa niihin liittyvät asiat.
[/quote]
Kaikissa ei voi olla 24-25 vai eikö teillä ole kellään pidennettyä oppivelvollisuutta?
[/quote]
Tarkoitin tässä yleisopetuksen ryhmiä. Olen siis aineenope itse. Suurimmat ryhmäni ovat 27-28 oppilasta, sitten on myös 22-23 oppilaan ryhmiä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:31"]Itse asiassa kun puhutaan työn tuottavuudesta, niin koulutus on osatekijänä kansantalouden tuottavuuden kasvusta. Ei ole ap tainnut taloustieteitä lukea.
[/quote]Ja ap lastensuojelun sossuna on osa sitä koneistoa, joka tehtailee asiakkaita yksityiselle lastensuojelubisnekselle. Työn tuottavuus näkyy ko. alan omistavan tahon tilillä. Entä ne lapset? Ai niin, pitikö niidenkin saada jotain?
Valmistun aineenopettajaksi parin vuoden päästä, tällä hetkellä teen töitä varhaiskasvauksen parissa. Kokemukseni mukaan varsin suuri osa tunnista voi mennä pelkästään kurinpitoon, toki ryhmästä riippuen. Joskus sattuu kohdalle "helppoja" ryhmiä joita on helppo motivoida ja nopeasti saavutetaan monenmoisia oppimistuloksia. Useimmiten ryhmät kuitenkin ovat heterogeeniset, siinä sitten sovitellaan erilaiset temperamentit, eri kehitysvaiheet, aina jokunen erityisoppilas, vanhempien vaatimukset yms yhteen. Ja samalla pitäisi jotain oppiakin ja mielellään niin, että kaikilla olisi kivaa. Oppimisen ilo kuitenkin on aika tärkeä motivoija.
Minä teen tätä työtä sydämelläni. Valitettavasti jo muutaman häirikkövanhempaa voi sabotoida hyvin paljon. Ja jos lapsella on ongelmia, niin siinä pitäisi sekä kasvatuksen ammattilaisten että vanhempien vetää yhtä köyttä. Ja tarvittaessa hankkia lapselle kaikki tukitoimet ja muu apua mitä hän tarvitsee.
Kokemukseni mukaan suurimalla osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä opetustyöstä ja siitä miten ollaan vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa tai miten tehdään tuntisuunnitelmat, niin lyhyen ajanvälin että opetussuunnitelman mukaiset laajemmat suunnitelmat. Jokainen joka osaa vaikkapa yhteenlaskuja ei välttämättä osaa opettaa niin, että jokainen eritavalla oppiva oppilas aidosti ymmärtäisi asian. Jos ryhmäkokoja suurennetaan entisestään niin opettajan aika oppilasta kohti vähenee entisestään. Nyt mennään jo aivan minimiresursseilla ja äärirajoilla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:33"]
Omista lomista: Jos niitä pitävät, niin palkattomana virkavapaanahan ne otetaan. Eli siihen pystyy vain sellainen ope, joka ei elä ainoastaan palkallaan ts. rikas mies (meillä yksi tämmöinen), lottovoittaja, perintö .... ja se, että työnantaja ei palkkaa sijaista niille ajoille on työnantajan valinta.
Toiseksi: Sossut ym. hoitohenkilökunta on tekemisissä työssään ehkä jopa vain yhden oppilaan kanssa kerralla. Näin esim. yläkoulun koulupsykologit. Ei heillä ole välttämättä mitään käsitystä siitä millaista "joukkojen hallintaa" opetustilanne isoissa ryhmissä on.
[/quote]
Unohdin vielä ryhmäkoon. Se tosiaan vaihtelee eri kunnissa, mitään kansallista rajaa ei ole. Meillä yläkoulun ryhmäkoko 24-25 keskimäärin. Kaikissa yleisopetuksen ryhmissä keskimäärin 4-5 hopsia/hojksia. Luokanvalvojan vastuulla hoitaa niihin liittyvät asiat.
[/quote]
Kaikissa ei voi olla 24-25 vai eikö teillä ole kellään pidennettyä oppivelvollisuutta?
[/quote]
Tarkoitin tässä yleisopetuksen ryhmiä. Olen siis aineenope itse. Suurimmat ryhmäni ovat 27-28 oppilasta, sitten on myös 22-23 oppilaan ryhmiä.
[/quote]
No nimenomaan ne pidennetyt on yleispopetuksessa. Taidat olla ope porvoosta jos et muka tiedä!
Tuosta esikoulun opettajan lapsimäärästä; eskarissahan se toiminta ainakin toivottavasti on enemmän leikin kautta tulevaa, opetellaan esim. matikkaa leikin avulla yms. Siinä olisi todella hankala vetää samalla tavalla 25 lasta, kuten ensimmäisellä luokalla. Viittaan siis luokanopettajaan joka vertasi lapsimäärää eskarissa ja ekaluokalla. Luokassa työskentely eroaa niin paljon eskarista että on hankala rinnastaa näitä kahta. Kuitenkin ymmärrän että luokanopettajillakin on täysi työ kaikkien niiden lasten kanssa, keitä luokassa on :)
En edes tiedä, mistä aloittaisin. No aloitan tästä: olen opena yläkoulussa sellaisessa kunnassa, jossa on suuret luokkakoot ja joka luokassa monta erityisoppilasta. Olen nuori, mutta kauhistuttaa, miten jaksan tätä rääkkiä vielä 30 vuotta. Meluista, hektistä, miljoona asiaa muistettavana joka päivä, kamalat määrät ajoittain töitä, kotona saa paahtaa monet illat ja viikonloput, kun ylityötunneista ei voi kieltäytyä (pakkohan joka luokan on opetusta saada...). Päivät venyvät, koska tuntisuunnittelun lisäksi ylimääräistä hommaa pukkaa ylhäältäpäin pitkin vuotta ja Wilmassa odottaa joka päivä 15-20 viestiä vastaamista. Lisäksi joka vuosi on jonkun osa-alueen kehityshankkeita, joiden tiimoilta palaveerataan jatkuvasti ja opetellaan uutta.
Mikä pahinta, osa oppilaista on käsittämättömän törkeitä ja röyhkeitä. Suurin osa on tietysti mukavaa porukkaa, mutta se pieni osa saa olon henkisesti aivan nääntyneeksi, ja monena päivänä pyörii alanvaihto mielessä.
Opettaminen on haastavaa, kun erityisoppilaita on joka luokassa ja nelosia pukkaa. Kamala stressi ja työmäärä koittaa saada oppilaat motivoitua ja heikot siirrettyä luokalta seuraavalle.
Kesäkuu ei tässä hässäkässä aina lohduta. Ja se kesän yhdeksän viikkoa ei muuten ole kokonaan lomaa, vaan osa siitä on kesäkeskeytystä, koska muutama vuosikymmen sitten opettajan 9 kuukauden palkka hajautettiin 12 kuukaudelle. Ei minua haittaisi kesäkuussa käydä pari viikkoa opetushommissa jossakin, mutta toki opettajat vaatisivat palkkauksen tsekkausta siinä tilanteessa.
Onhan tässä työssä paljon myös hyviä puolia, kutsumus kun on. Mutta kukaan ei voi ymmärtää, millaista on paahtaa päivät pitkät teinilaumojen kanssa ja tehdä kaikki se sälä, mikä tähän työhön kuuluu. Aviomies ei voi käsittää, miksi en vain voi lähteä töistä kohtuulliseen aikaan. Voisi tulla tekemään tätä muutamaksi viikoksi. Ehkä pienessä koulussa ja pienillä ryhmäkoilla homma olisi eri rentoa, ei olisi niin paljon tarkistettavaa ja hihasta vetäjiä ja sähköposteja joka päivä.
Ymmärrän että olette kateellisia opettajien lomille, mutta älkää väittäkö, että meillä on kevyet päivät tai että tämä työ ei olisi tuottavaa. Kiitos!
Mites nuo lääkäreiden palkat, 6000-9500 euroa keskipalkat? Oisko niistä varaa nipistää?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:30"]Huh huh, voi tulla aluksi vaikka viikoksi kokeilemaan miten leppoisaa hommaa on varsinkin yläkoulussa opettaa. Monta ns. Insinööriä on tullut muutamaksi viikoksi hoitamaan esim matikan opettajan sijaisuutta ja ovat parin päivän päästä hakeneet saikkua, kun ei pääkoppa kestä!
[/quote]
Niin? Olen itse lastensuojelussa töissä sosiaalityöntekijänä. Olen toiminut myös nuorten suljetulla psykiatrisella. On sitä rankkaa monilla muillakin aloilla ja pää kestää. Ap
[/quote]
Todella moni sosiaalityöntekijä ja -ohjaaja ei jaksa lastensuojelutyötä pidemmän päälle! Syyt osittain samoja kuin opetystyössäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No nimenomaan ne pidennetyt on yleispopetuksessa. Taidat olla ope porvoosta jos et muka tiedä!
[/quote]
No en ole Porvoosta:) "Hauska" kuulla jos kuvaukseni oppilasmääristäni kuulostaa siltä!
Etelä-Suomesta kylläkin ja täältä tämmöistä arkitodellisuutta löytyy. Yhdelläkään omista (yleisopetuksen) oppilaistani ei ole pidennettyä oppivelvollisuutta ollut. Ellet nyt tarkoita niitä perinteisiä luokalle jääntejä, mutta sen verran olen erityispedaa opiskellut, että tiedän kyseessä olevan eri asian. Meidän koulussamme ja myös muissa kunnan kouluissa on ns. pienryhmiä joista ko. esimerkkejä saattaisi löytyäkin.
Muutkin opettajat voivat toki kommentoida, sillä multa tosiaan menee nyt vähän ohi tuo, miten pidennety opetusvelvollisuus vaikuttaa suoraan ryhmäkokoihin....riviopettajan työssä se nimittäin ei näy.
Luokkakokoja on kasvatettu, erityistarpeiset on integroitu tavallisiin luokkiin, opettajien työmäärä on lisääntynyt mm. wilman myötä jne. Kaikki nämä vastoin OAJ:n toiveita. Mitä olemme saaneet?
Pisa-tulokset laskevat kuin lehmänhäntä, lahjakkaat oppilaat saavat pärjätä omillaan, koska kaikki aika ja suunnitelmat painottuvat ongelmallisten ja kehityshäiriöisten lasten tarpeisiin.
Kuinka tämä auttaa maatamme tulevaisuuden suunnittelussa? Niinpä, ei auta, vaan haittaa.
Silti joku idiootti tehtailee tänne jatkuvasti aloituksia, joilla yritetään osoittaa opettajien työn olevan helppoa, palkan liian suuri ja loman liian pitkä. Ihmettelen myös kovasti, millaiset vanhemmat yläpeukuttavat näitä aloituksia, onko heille omien lasten pärjääminen elämässä yhdentekevää?
Yhteiskunnan menestyminen on aina ollut lähtöisin opetuksesta. Sen merkitys tulevaisuudessa vain korostuu.
Olen ollut työni puitteissa (ei opetustyö) tekemisissä eri asteisten koulujen kanssa. Nostan hattua opettajille, jotka jaksavat edelleen tehdä tärkeää työtänsä, monet tekevät sitä myös kutsumuksesta.
Tiedän monia entisiä opettajia. He ovat vaihtaneet työtä, koska turhautuivat taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Ymmärrän heitä hyvin. Tiedän, että itse en jaksaisi kuin korkeintaan viikon.
Tulevaisuudessa työpaikat vähenevät koko maailmassa. On opetuksesta ja opettajista kiinni, kuinka omat lapsemme tulevat pärjäämään. Ja siitä, millaiset resurssit opettajille annetaan. Vaatimaton toiveeni vanhempana on, että opettajien asema säilyisi edes nykyisenlaisena, muuten lastemme ja silloin myös maamme tulevaisuus on heikoilla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:24"]
Mites nuo lääkäreiden palkat, 6000-9500 euroa keskipalkat? Oisko niistä varaa nipistää?
[/quote]
Pyyteetön kutsumusammatti ja joka tytön lapsuudenhaave, niin ei silloin palkalla ole väliä... Eiku.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
xD
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No en ole Porvoosta:) "Hauska" kuulla jos kuvaukseni oppilasmääristäni kuulostaa siltä!
Etelä-Suomesta kylläkin ja täältä tämmöistä arkitodellisuutta löytyy. Yhdelläkään omista (yleisopetuksen) oppilaistani ei ole pidennettyä oppivelvollisuutta ollut. Ellet nyt tarkoita niitä perinteisiä luokalle jääntejä, mutta sen verran olen erityispedaa opiskellut, että tiedän kyseessä olevan eri asian. Meidän koulussamme ja myös muissa kunnan kouluissa on ns. pienryhmiä joista ko. esimerkkejä saattaisi löytyäkin.
Muutkin opettajat voivat toki kommentoida, sillä multa tosiaan menee nyt vähän ohi tuo, miten pidennety opetusvelvollisuus vaikuttaa suoraan ryhmäkokoihin....riviopettajan työssä se nimittäin ei näy.
[/quote]
Jos luokalla on oppilas jolla on pidennetty oppivelvollisuus, on luokan maksimikoko 20 lasta. Tässä opetushallituksen sivuilta, ole hyvä:
Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien oppilaiden ryhmäkoosta säädetään perusopetusasetuksen 2 § 3 momentissa (893/2010) seuraavasti. Perusopetuslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleville oppilaille annettavassa opetuksessa opetusryhmässä saa olla enintään kahdeksan oppilasta. Vaikeimmin kehitysvammaisista oppilaista muodostetussa opetusryhmässä saa olla kuitenkin enintään kuusi oppilasta. Jos tässä momentissa tarkoitetuille oppilaille annetaan opetusta samassa ryhmässä tai yhdessä niiden 2 momentissa tarkoitettujen oppilaiden kanssa, jotka saavat erityistä tukea, määräytyy opetusryhmän enimmäiskoko sen mukaisesti, minkälaista tukea saavia oppilaita ryhmässä on eniten. Jos tässä momentissa tarkoitetun oppilaan opetus annetaan yhdessä muiden kuin tässä tai 2 momentissa tarkoitettujen oppilaiden kanssa, saa opetusryhmässä olla enintään 20 oppilasta.
OK, aika monta vuotta olen näitä hommia tehnyt ja ei kertaakaan ole ollut. Kuten ei myöskään 20 oppilaan tai sitä pienempiä ryhmiä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:47"]
OK, aika monta vuotta olen näitä hommia tehnyt ja ei kertaakaan ole ollut. Kuten ei myöskään 20 oppilaan tai sitä pienempiä ryhmiä.
[/quote]
Onko jossain päin Suomea siis tilanne että pidennetään oppilaiden oppivelvollisuutta ja saadaan siten ryhmäkoko alas?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:49"]
[/quote]
Onko jossain päin Suomea siis tilanne että pidennetään oppilaiden oppivelvollisuutta ja saadaan siten ryhmäkoko alas?
[/quote]
Pidennettyä oppivelvollisuutta ei päätä koulu vaan lasta hoitava taho suosittelee sitä, esim. neurologi. Tämän jälkeen lapsen kotikunta tekee asiasta päätöksen. Ei sitä ihan joka jannulle laiteta. Mutta esim. adhd-lapsi voi sen saada. Tai pahasti lukihäiriöinen tai lapsi jolla kielenkehityksen ongelmia. Ongelmistaan huolimatta nämä lapset ovat normiopetuksessa. Älyssä ei vikaa mutta tarvitsevat enemmän tukea.
Voi lapsiparat jos ap:n visiot toteutuisivat :(
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:49"]
[/quote]
[/quote]
Pidennettyä oppivelvollisuutta ei päätä koulu vaan lasta hoitava taho suosittelee sitä, esim. neurologi. Tämän jälkeen lapsen kotikunta tekee asiasta päätöksen. Ei sitä ihan joka jannulle laiteta. Mutta esim. adhd-lapsi voi sen saada. Tai pahasti lukihäiriöinen tai lapsi jolla kielenkehityksen ongelmia. Ongelmistaan huolimatta nämä lapset ovat normiopetuksessa. Älyssä ei vikaa mutta tarvitsevat enemmän tukea.
[/quote]
No näinpä juuri. Eli miksi ihmeessä tämä otetaan esimerkiksi kun puhutaan suurista ryhmistä tai eroista eri kuntien välillä?!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:35"]No miten sitä tuottavuutta mitataan? Niinkö, että kas, Petteri ei joutunutkaan ap:n hoidettavaksi lastensuojeluun, sehän hyvä että opettaja oli aikuinen siellä missä tarvittiin? T. Kesälomaa lopetteleva kolmonen. [/quote] Tuottavuutta mitataan monin eri tavoin. Opettajilla on kolmen kuukauden kesäloma ja 24h opetusvelvollisuus viikossa 3000e palkalla, yleensä yli. Tällaiset edut ovat erityisasiantuntijatehtävissä, jollainen tavallinen rivimaisteri ei ole. Onneksi tähän on herätty yhteiskunnallisella tasolla monin eri tavoin.
[/quote]
Surkeat eduthan niillä on lukuun ottamatta lomia. Tunnit menee miten menee, joten koululla joutuu istumaan pidempään kuin sen 24h. Kaikenlaista byrokratiaa, valmistelua ja vanhempien kanssa säätämistä tulee tuohon päälle reilusti. Etäpäiviä ei ole. Lomien ajankohtia ei voi vaihtaa.
Siitä kolme tonnia, kun keskimääräinen ekonomi jo aloittaa työuransa reilusti isommalla summalla. Palkkaus on aika kohdillaan, sanoisin.
[/quote]
Heh, mun lapsen koulusta pari opea pitää joka vuosi maaliskuussa viikon Lapinloman. Aina ei ole edes sijaista. Ilmeisesti 15 viikkoa palkallista lomaa ei riitä.
[/quote]
No ei pidä. Lopeta nyt tuollainen paskapuhe.
[/quote]
Pitää, tervetuloa Etelä-Suomeen.
[/quote]
juu ja suurinosa rikkaista on etelänlomilla koska lystäävät vaikka lapset ei pärjäisi koulussa ollenkaan ja läksyjä ei tehdä lomalla..no sen edestään löytää..