Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsepalvelukassat "Satunnaistarkastus"

Vierailija
07.03.2022 |

Onko kaupan kassoja paikalla? onko teillä nappi mistä voitte painaa satunnaistarkastuksen itsepalvelukassalle epäilyttäville tai ärsyttäville asiakkaille?

Mietityttää kun se tarkastus aina osuu minuun.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen kerta osuu satunnaistarkastus kohdalleni. En tiedä onko sattumaa vai onko mussa jotain niin epäilyttävää. Mä kerään aina tuotteet omiin kestokasseihin, en pakkaa niitä siinä kassalla. En tiedä voisko johtua siitä. 

Miksi sä menet edes itsepalvelukassoille? Ei sieltä pääse nopeammin läpi tai saattaahan sitä päästä silloin jos ei joudu niihin sun sanomin joka toinen kerta satunnaistarkastuksiin?

Pääsee siitä silti nopeammin. Kuten sanoin mä pakkaan ostokset jo siellä kaupassa joten kassalla mä vaan maksan. Ja satunnaistarkastukset on olleet 3-5 tuotteen skannauksia. Voi niihin se ylimääräinen minuutti mennä mutta ei niin paljon että sen vuoksi jättäisin menemättä. 

No just se ylimääräinen minuutti josta et ikinä tiedä milloin se osuu kohdallesi. 

Vierailija
122/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli aikoinaan ikeassa tämä satunnaistarkastus pari kertaa kun oltiin lasten ja miehen kans. Mitään ei olla koskaan varastettu, mut jännästi osui meihin. Jopa lapsen vaippakassi tarkastettiin. 

Miksi annoit tarkastaa vaippakassin? Jos olit varma, ettei siellä ole mitään ylimääräistä, olisit voinut vain todeta ettei myyjällä ole siihen mitään oikeutta koskea. Vain poliisi voi tarkastaa sen omistajan tahdonvastaisesti.

Koska normaalijärjellä varustetulla yksilöllä ei ole pienintäkään mielenkiintoa jäädä odottamaan poliisia Ikean takahuoneessa koska m-m-minulla on oikeus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiallisesti pukeutuva iäkäs professori, ja juuri taannoin Easton Citymarketissa vähäisiä lisäostoksiani maksaessani maksu keskeytyi itsepalvelukassalla ja sain maksuruutuun ilmoituksen tarkastuksesta. Maksuyhteys oli jumissa. Nuori likka ryntäsi viereeni, kimitti satunnaistarkastuksesta, tutki avonaista ostoskassiani, jossa oli kolme täydennystuotetta ja mumisi sitten jotain, mistä en saanut selvää. Kehotin häntä hoitamaan välittömästi maksuyhteydet kuntoon. Likka kimitti lisää, sorkki kortillaan näyttöä ja katosi. Ihmettelin hetken kyseistä törkeää halvan oloista asiakkaan alentamista ja päätin etten enää astu kyseiseen Citymarkettiin. Pitikö ostaa enemmän että ei tarkastettaisi? 

Iäkäs professori, etkä silti ymmärrä satunnaisuuden konseptia. Onkohan sitä ikää kertynyt jo vähän liiaksi?

Vierailija
124/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kerran sattunut satunnaistarkastus ip-kassalla.

Käytän sen mukaan tarviiko jonottaa vai ei, jostain syystä ajaudun helposti itsepalveluun jos pääsee suoraan skannerin tykö, eli aika usein. Se ei ole mikään periaateasia vaan ehkä joku vaivattomuusasia. 

Joo paitsi sitten kun kauppias päättää lopettaa kaikki kassat kun "ihmiset on tottuneet itsepalveluun". Sittennpä sinne kertyykin jonoa ihan harmiksi asti. Joten ehkä taistelen tuulimyllyjä vastaan mutta minä menen kassajonon hännille, niin en joudu sitten jatkossa seisomaan itsepalvelukassajonon hännillä.

Voin kertoa että sillä sinun jonottelullasi ei ole hevonvittuakaan tekemistä sen kanssa siirtyykö kauppa IP-malliin vai ei. 

Vierailija
125/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli aikoinaan ikeassa tämä satunnaistarkastus pari kertaa kun oltiin lasten ja miehen kans. Mitään ei olla koskaan varastettu, mut jännästi osui meihin. Jopa lapsen vaippakassi tarkastettiin. 

Miksi annoit tarkastaa vaippakassin? Jos olit varma, ettei siellä ole mitään ylimääräistä, olisit voinut vain todeta ettei myyjällä ole siihen mitään oikeutta koskea. Vain poliisi voi tarkastaa sen omistajan tahdonvastaisesti.

No jos vaihtoehtona odotella poliisia tai muuten viipyä vänkäämässä tarkastuspisteellä niin itselleenhän siinä hallaa tekee. Senkus penkovat.

Säästän periaatteelliset oikeuksista pitämisen merkityksellisempiin tilanteisiin.

Vierailija
126/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen kerta osuu satunnaistarkastus kohdalleni. En tiedä onko sattumaa vai onko mussa jotain niin epäilyttävää. Mä kerään aina tuotteet omiin kestokasseihin, en pakkaa niitä siinä kassalla. En tiedä voisko johtua siitä. 

Miksi sä menet edes itsepalvelukassoille? Ei sieltä pääse nopeammin läpi tai saattaahan sitä päästä silloin jos ei joudu niihin sun sanomin joka toinen kerta satunnaistarkastuksiin?

Pääsee siitä silti nopeammin. Kuten sanoin mä pakkaan ostokset jo siellä kaupassa joten kassalla mä vaan maksan. Ja satunnaistarkastukset on olleet 3-5 tuotteen skannauksia. Voi niihin se ylimääräinen minuutti mennä mutta ei niin paljon että sen vuoksi jättäisin menemättä. 

No just se ylimääräinen minuutti josta et ikinä

Mutta jos säästän viisi minuuttia keräämällä ja skannaamalla tuotteet jo kaupassa niin se joka toinen yhden minuutin viivästys satunnaistarkastuksen vuoksi ei millään tavalla muuta sitä että keräämällä ja skannaamalla säästän aikaa. Aion tehdä niin jatkossakin ja tarkkailen mielenkiinnolla myös sitä että osuuko satunnaistarkastus jatkossakin kohdalleni yhtä usein. 

Vierailija
127/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin että kassojen yläpuolella on valvontakamerat joita henkilökunta seuraa.  Joka hyllyn välissäkin on kamerat.  Olen ollut hotellissa työssä ja siellä oli respan takahuone täynnä monitoreja.  Respassa näkyy työntekijälle myös kuva joka vaihtuu.  Alkon kassojen yläpuolella myös kamerat!  Monissa ravintoloissa myös  kassan yläpuolella kamera.

Eli kyllä näkyy mitä kassiin sujahtaa.

Ei ne yläpuolella ole, ihan siinä kassan näytön vieressä ja niissä näkee melkein joka nurkan, takana on muutama nurkka mihin ei näe. Siitä me seurataan ja epäilyttävä käytös herättää epäilyjä.

Vierailija
128/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun ei ole koskaan osunut.

Lentokentällä taas olen 90 prosentin todennäköisyydellä tarkastuksessa. Ja minä olen perinteisesti lentänyt paljon.

N53

Ei lentämisen määrä vaikuta siihen prosenttiin, millä sinua tarkistetaan. Olen lentänyt kahdesti, minut on tarkistettu kerran. 50%. Ystäväni on lentänyt neljä kertaa, tarkistukseen joka kerta. 100%. Naapuri lentänyt 22 kertaa, ei tarkistettu kertaakaan. 0%.

Vierailija
129/148 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin että kassojen yläpuolella on valvontakamerat joita henkilökunta seuraa.  Joka hyllyn välissäkin on kamerat.  Olen ollut hotellissa työssä ja siellä oli respan takahuone täynnä monitoreja.  Respassa näkyy työntekijälle myös kuva joka vaihtuu.  Alkon kassojen yläpuolella myös kamerat!  Monissa ravintoloissa myös  kassan yläpuolella kamera.

Eli kyllä näkyy mitä kassiin sujahtaa.

Ei ne yläpuolella ole, ihan siinä kassan näytön vieressä ja niissä näkee melkein joka nurkan, takana on muutama nurkka mihin ei näe. Siitä me seurataan ja epäilyttävä käytös herättää epäilyjä.

Eli satunnaistarkastukset eivät toden totta ole satunnaisia? 

Vierailija
130/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä itsepalvelukassoja ollenkaan sen takia koska olo on kuin olisi kaikkien kytättävänä. Kaupoissa käydessä sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivänä ihmisenä on kauhea tilanne kun portti hälyttää ja ihmiset katsoo heti varkaaksi. Miten tuossa tilanteessa pitäisi käyttäytyä ja miten asiakkaat yleensä käyttäytyy kertokaa myyjät??

Vierailija
131/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei tarkasteta ilman perusteltua syytä siitä miksi mut tarkastetaan. Sitten kun vasta poliisille suostun ja kun olen syytön, niin ihan snadia palautetta luvassa. Aiheeton epäily. Aiheeton henkilöntarkastus.

Vierailija
132/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mohdalle osuu lähes AINA satunnaistarkastus lentokentällä, en ymmärrä miksi.

Yksi mielenkiintoinen selitys tuli tutulta, että ns. profilointi on kiellettyä (lentokentillä, en tiedä onko ruokakaupoissa) joten saatan ulkonäköni takia olla tarkastuksissa. Olen tavallisen skandinaavisen tädin näköinen, kun tarkastusrivissä on kaltaisiani mukana ei näytä siltä että vain tietynlaisia ihmisiä olisi poimittu tarkastukseen.

Hipaisutesteillä kuulemma etsitään myös räjähteitä, ei vain huumeita.

Ihmisen ulkonäöstä ei (tietenkään!) voi päätellä mitään, mutta kyllä sitä esim. narkkarit aika hyvin erottaa joukosta. Jos tarkastuksissa olisi vain heitä, voisi se olla syrjivää, siksi tarkastetaan myös tavallisia perheenäitejä ja vanhoja vaareja (vaikka kameroissa olisi nähty etteivät ole mitään varastaneet).

Esimerkiksi huumeiden salakuljettaminen on niin ammattimaista puuhaa, että ei sitä yleensä tee joku huppupäinen, ahdistunut ja ympärilleen vilkuileva nuori mies, vaan juuri joku harmittoman reippaan perheenäidin tai bisnesmiehen näköinen tyyppi. 

Vaikka toki kun kaverillani oli rastat, hänet tarkastettiin joka kerta. 

Vierailija
133/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaat varmaan rakennuttavat ihan omaksi huvikseen valvontakamerajärjestelmiä liikkeisiinsä ja pitävät siellä palkattuja satunnaistarkastajia töissä vartijain ohella. Kaikki tämä maksaa meille asiakkaille tuotteiden hinnassa, vaikka kukaan ei muka varasta tai näpistä kaupasta. Tosiasiassa kaupoista häviää rikollisten tekojen kautta huomattava osa tavaroista ohi kassamyynnin "rehellisistä" asiakkaista huolimatta!

Vierailija
134/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitten tällainen keski-ikäinen ukko on harmittoman näköinen, sillä mun ostoksia ei ole tarkastettu koskaan. Ehkä muutaman kerran on piipannut ja kertonut satunnaistarkastuksesta, mutta myyjä on vain nollannut koneen eikä mun ostokset ole kiinnostaneet pätkän vertaa.

Vierailija
135/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mohdalle osuu lähes AINA satunnaistarkastus lentokentällä, en ymmärrä miksi.

Yksi mielenkiintoinen selitys tuli tutulta, että ns. profilointi on kiellettyä (lentokentillä, en tiedä onko ruokakaupoissa) joten saatan ulkonäköni takia olla tarkastuksissa. Olen tavallisen skandinaavisen tädin näköinen, kun tarkastusrivissä on kaltaisiani mukana ei näytä siltä että vain tietynlaisia ihmisiä olisi poimittu tarkastukseen.

Hipaisutesteillä kuulemma etsitään myös räjähteitä, ei vain huumeita.

Ihmisen ulkonäöstä ei (tietenkään!) voi päätellä mitään, mutta kyllä sitä esim. narkkarit aika hyvin erottaa joukosta. Jos tarkastuksissa olisi vain heitä, voisi se olla syrjivää, siksi tarkastetaan myös tavallisia perheenäitejä ja vanhoja vaareja (vaikka kameroissa olisi nähty etteivät ole mitään varastaneet).

Esimerkiksi huumeiden salakuljett

Megalihava haiseva vanha mummo aukkoineen on paras muuli.

Vierailija
136/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä myyjä vaan tulee kassalle "joko taas" ilmeellä ja ohittaa tuon ärsyttävän "satunnaistarkastuksen".

Vierailija
137/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalvelukassan "satunnaistarkastus" ei anna mitään oikeutta tutkia minkään kassin sisältöä tai edes vaatia jäämään paikalle. Siihen tarvitaan näpistysepäily. Kauppa voi tietty kieltäytyä myymästä tavarat, koska ne ovat maksuun saakka kaupan omaisuutta.

Vierailija
138/148 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keräät kaupassa tavarat omiin kasseihin? Mitä ihmettä? Ei ole kumma, jos sinut tarkistetaan. Ostokset kerätään joko koriin tai kärryyn. Onhan nyt melkoisen suuri mahdollisuus, että kassiisi jää jotain maksamatta. Ja ihme sähläystä, että menet siis kassalle ja purat tavarat sieltä kassista, piippaat ne ja taas alat lappaa niitä kassiin takaisin. 

Itse kerään ostokset koriin. IP-kassalle mennessä laitan korin maksulaitteen vasemmalle puolelle ja kassini oikealle puolelle. Yksi kerrallaan piippaan tavarat ja samalla laitan ne kassiini. Helppoa! Koskaan en ole joutunut tarkistettavaksi. 

Vierailija
139/148 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräät kaupassa tavarat omiin kasseihin? Mitä ihmettä? Ei ole kumma, jos sinut tarkistetaan. Ostokset kerätään joko koriin tai kärryyn. Onhan nyt melkoisen suuri mahdollisuus, että kassiisi jää jotain maksamatta. Ja ihme sähläystä, että menet siis kassalle ja purat tavarat sieltä kassista, piippaat ne ja taas alat lappaa niitä kassiin takaisin. 

Itse kerään ostokset koriin. IP-kassalle mennessä laitan korin maksulaitteen vasemmalle puolelle ja kassini oikealle puolelle. Yksi kerrallaan piippaan tavarat ja samalla laitan ne kassiini. Helppoa! Koskaan en ole joutunut tarkistettavaksi. 

Luulis kyllä että vartijat tulee jo siinä kohtaa raiveliin kii, kun laittaa eka pakettia kassiinsa. :D

Vierailija
140/148 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaistarkastukset ovat keino vähentää ip-kassanäpistyksiä. Jos sellaiseen ei missään tapauksessa halua joutua, niin asia on helposti ratkaistavissa: Käytä perinteistä kassaa.

Ei sitä tarkastusta tarvitse pellätä, koska 99% ihmisistä ei ole millään tavalla kiinnostuneita tilanteesta. Tarkistuksesi tai mikään muukaan sinussa ei satunnaisille tuntemattomille ole merkityksellistä.