Itsepalvelukassat "Satunnaistarkastus"
Onko kaupan kassoja paikalla? onko teillä nappi mistä voitte painaa satunnaistarkastuksen itsepalvelukassalle epäilyttäville tai ärsyttäville asiakkaille?
Mietityttää kun se tarkastus aina osuu minuun.
Kommentit (148)
Minua ei ikinä tarkisteta, kun en näytä varkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli aikoinaan ikeassa tämä satunnaistarkastus pari kertaa kun oltiin lasten ja miehen kans. Mitään ei olla koskaan varastettu, mut jännästi osui meihin. Jopa lapsen vaippakassi tarkastettiin.
Miksi annoit tarkastaa vaippakassin? Jos olit varma, ettei siellä ole mitään ”ylimääräistä”, olisit voinut vain todeta ettei myyjällä ole siihen mitään oikeutta koskea. Vain poliisi voi tarkastaa sen omistajan tahdonvastaisesti.
Jos olisi ollut likainen vaippa niin olisin nostanut sen pois sieltä ja kysynyt onko roskista tässä kun tää jo vähän haisee
On mulla ollut tarkistus mutta joka kerta vaan kuitattu pois
Oli yksi tavara mukana
Minä en suostu tarkastukseen koskaan, vaan pyydän soittamaan poliisin, sillä myyjillä saati vartijoillakaan ei ole valtuuksia käydä tavaroitani läpi. Kerran on soitettu ja mitään ei löytynyt. Muilla kerroilla on vain sanottu, että ok ja annettu mennä.
Meidänkin perheen kohdalle on sattunut näitä satunnaistarkastuksia itsepalvelukassalla, mutta kaupan työntekijä ei koskaan ole mitään kasseja tarkastanut tai edes vilkaissut sinne suuntaan? On vain sillä läpyskällä näyttänyt siihen viivakoodin lukijaan ja poistunut paikalta.. enkä kertaakaan ole nähnyt kenenkään kasseja oikeasti tarkastettavan.
Tänään Myyrmäen Citymarketissa sattui tapaus, että maksettuani pikakassalla ostokset, näytölle tuli ilmoitus: satunnaistarkastus, tai jotakin vastaavaa. Tämän jälkeen henkilökunnasta tuli joku paikalle, katsoi muovikassiin, että ok, siellä on banaanit, ja jotakin muuta, ei nyt katsota reppuun kuitenkaan (johon olin suurimman osan ruokaostoksista pakannut). Olin kyllä aika hämmästynyt... Käsitykseni mukaan tällaiset satunnaistarkastukset ovat lain vastaisia. Lain mukaan repun tai kassin tarkastukseen tarvitaan painava rikosepäily. Ja senkin jälkeen tarkastukseen on oikeutettu vain poliisi, ei kaupan myyjä. Nimenomaan tämä satunnaistarkastus hämmästyttää. Eivät kaikki kaupan asiakkaat voi olla rikoksesta epäiltyjä. Vai onko todellakin niin, että kaikkia, jotka käyttävät pikakassoja, epäillään myymälävarkaiksi? En aio koskaan enää käyttää pikakassoja. Muutenkin pikakassat ovat laitteita, joilla asiakkaille on siirretty kaupan henkilökunnan töitä.
------------------------------------------
https://www.minilex.fi/q/kauppa-ja-oma-reppu
Kauppa ja oma reppu
Onko kaupalla oikeus kurkistaa asiakkaan oman repun sisälle itsepalvelukassalla? Onko tämä lain vastaista toimintaa?
Vastaus:
Ainoastaan poliisi saa tutkia asiakkaan repun ilman tämän suostumusta.
Kassahenkilö tai vartija ei saa siis ilman asiakkaan suostumusta tarkistaa reppua, vaikka repun kantajaa epäiltäisiin rikoksesta. Poliisi voi kuitenkin oikeuttaa vartijan repun tarkistamiseen, jos kaupan turvakameran nauhoitteista näkyy selvästi, että henkilö on piilottanut anastamaansa omaisuutta reppuunsa.
Henkilö ei saa kuitenkaan poistua kaupasta, jos hänen reppunsa halutaan tutkia, vaan hänen täytyy jäädä odottamaan poliisin tuloa. Käytännössä kannattaa siis antaa vartijalle tai kassahenkilölle lupa repun tarkistamiseen.
----------------------------------------
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli aikoinaan ikeassa tämä satunnaistarkastus pari kertaa kun oltiin lasten ja miehen kans. Mitään ei olla koskaan varastettu, mut jännästi osui meihin. Jopa lapsen vaippakassi tarkastettiin.
Miten niin jännästi osui teihin? Johonkin ne aina osuu.
No lapsiperhehän se on todennäköisin varas, niinkö.
Ehkä yllätyt mutta todella paljon äiti-varkaita jotka jääneet kiinni lastenvaunuihin sujauttelusta.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että kassojen yläpuolella on valvontakamerat joita henkilökunta seuraa. Joka hyllyn välissäkin on kamerat. Olen ollut hotellissa työssä ja siellä oli respan takahuone täynnä monitoreja. Respassa näkyy työntekijälle myös kuva joka vaihtuu. Alkon kassojen yläpuolella myös kamerat! Monissa ravintoloissa myös kassan yläpuolella kamera.
Eli kyllä näkyy mitä kassiin sujahtaa.
Ei hitsin hitsi ja mä kuvittelin salaa kaivelevani housujen sisälmyksiäni siellä hyllyjen välissä piilossa, kassalla ne on sit naureskellu!
Kertaakaan en ole mihinkään tarkastukseen joutunut, vaikka käytetään vain ja ainoastaan ip- kassoja. Tosin enpä ole nähnyt muidenkaan joutuvan, että ei johtune luottamusta herättävästä ulkomuodosta.
Kyllä ap, just sua kytätään. Olet koko Suomen tärkein henkilö. Kaupan työntekijät pohtii kotonaankin että mitähän puuhailet tällä hetkellä ja oletko tulossa taas kaupoille.
Ei ole ikinä vielä osunut mikään satunnaistarkastus tai muukaan tarkastus kaupassa kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu tarkastukseen koskaan, vaan pyydän soittamaan poliisin, sillä myyjillä saati vartijoillakaan ei ole valtuuksia käydä tavaroitani läpi. Kerran on soitettu ja mitään ei löytynyt. Muilla kerroilla on vain sanottu, että ok ja annettu mennä.
Turhaa hienostelua ja oman erinomaisuuden korostamista tuollainen. Myyjät/vartijat tekevät vain työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoit tarkastaa vaippakassin? Jos olit varma, ettei siellä ole mitään ylimääräistä, olisit voinut vain todeta ettei myyjällä ole siihen mitään oikeutta koskea. Vain poliisi voi tarkastaa sen omistajan tahdonvastaisesti.
Miten ne sitten voi tarkastaa ostoskassin sen omistajan tahdon vastaisesti?
Mulla oli kiire bussiin, kun lipun vaihtoaika oli umpeutumassa ja tuli satunnaistarkastusilmoitus , mutta kukaan ei tullut tarkastamaan.Ostin 1-3tuotetta.Pitaako jäädä odottamaan vai saako poistua paikalta? Vaikuttaako varkaalta, jos poistuu vaan?
Kyllähän meidät jotenkin profiloidaan. Olen käyttänyt Prisman skanneria yksitoista kertaa ja satunnaisesti on tarkastettu neljät ostokset. Suurimmalla osalla ei kuulemma kertaakaan??
Ostan viikon ostokset kerralla, n. 130-140€.
Pukeudun pusakkaan ja huppariin. Parta on ja posket ajamatta. Lueskelen purkeista ja laatikoista mitä niissä on ellen tunne tuotetta joka listassa käsketään ostaa.
Tienaan pikkusen yli satatuhatta vuodessa enkä ole vielä näpistänyt mitään (59 v)
Kiva siinä sitten satunnaistarkastuksessa kun kassahenkilö skannaa munat, maidon, makkaran ja uudet ikkunaverhot. Niin ja kortongit.
Oikein kiva, Saatana.
Ei mun kasseja kaupan kassat tongi. Yhden kerran ostin 2 tuotetta ja pikkukaupassa tuli tämä tarkastus. Ei siinä kyllä edes pyydetty mitään kasseja avaamaan. Suomalainen typerys just tekee mitä sattuu.
Mulle on sattunut tuo satunnaistarkastus useinkin. Käytän kerää ja skannaa -spalvelua useinkin, ja siinä skannerissa jo lukee, että kassalla tehdään satunnaistarkastuksia. Aina on näissä tapauksissa tullut se kolmen satunnaisen tuotteen uudelleenskannaus, ei onneksi vielä kaikkien tuotteiden uudelleenskannausta (kun pakkaan siis ostokset suoraan ostoskassiin niitä kerätessä, olisi kamala homma purkaa kassit ja pakata uusiksi).
Ja on niitä satunnaistarkastuksia tullut muutekin itsepalvelukassalla ja ne menevät vain sillä, että kassoja valvova myyjä käy kuittaamassa näytöltä tarkastuksen ja pääsen suoraan maksamaan.
Saa toi uusi lähikauppa nyt jäädä hetkeksi. Ekaa kertaa ikinä jouduin tällaiseen satunnaistarkastukseen. Kauppa on aivan uusi ja etsiskelin ilmeisesti liian pitkään hyllyjen välissä paria tuotetta (muutoinkin kiva tutkailla valikoimaa jne.), joten nuori naismyyjä tuijotti minua erittäin intensiivisesti kun lähestyin kassoja - no kas kummaa tuli "satunnaistarkastus", ja tää sama paikalle saapunut myyjä oikein moneen kertaan luki ruutua, tutki ja laski ostoksiani, joita siis oli alle 10 kpl ja perustuotteita! Olen täysin varma että tuo ei ollut tod mitään sattumaa! Todella kiusallista.
Kerran joutunut. Ostoksina oli pieni paketti kuivahiivaa. Jopa myyjä naureskeli.
Mulle tulee usein noita jos suoraan luen tuotteet, kun niitä yksi tai pari ja olen kantanut kädessä, tai muuta poikkeavaa. On kai tullut joskus normaalitilanteessakin. Yritän löytää jonkin selityksen niille, mutta ehkä mulla on vain parempi tarkastusonni kuin lotto-onni.