Mikä ikäluokka on Suomen onnekkain?
Kommentit (91)
Ne jotka saivat elää elämänsä vuosien 1945 ja 2020 välissä. Eivät joutuneet näkemään sotaa ja koronapaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan 60-luvulla syntyneet on se pullamössö sukupolvi joka on aina saanut kaiken. Saivat jopa lapsina koulussa välipalaa!!
No ei kyllä saatu. Kaiken, minkä olen "saanut", olen omalla työlläni ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan 60-luvulla syntyneet on se pullamössö sukupolvi joka on aina saanut kaiken. Saivat jopa lapsina koulussa välipalaa!!
Tyypillistä 1960-luvulla syntyneen selittelyä.
Onnekkaat sukupolvet ovat ne jotka paskoivat maamme peruuttamattomasti mutta ehtivät alta pois ennen pahimpia myrskyjä. Epäonnisia taas ne jotka eivät asiaan pystyneet vaikuttamaan mutta kärsivät seuraukset.
Nykyiset vastasyntyneet. Elämä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä 1960-luvulla syntyneen selittelyä.
Niin mitä selittelyä? Perustele, ole hyvä.
Vuoden 1950-tienoilla syntyneet. He pääsivät todistamaan hyvinvointivaltion synnyn ja parhaat vuodet sekä aikuistumaan maailmaan, jossa töitä riitti ja opintolainat ym. käytännössä maksoivat itsensä takaisin. Yhteiskunnassakin lähes kaikki toimi kymmeniä vuosia heidän aikuisiästään. Jos he selvisivät ysäristä ilman peruuttamattomia ongelmia, niin heillä on ollut paras mahdollinen elämä, jonka Suomi tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
En saanut välipalaa, sain maksaa 16% asuntolainan korkoja, onneksi miehen vanhemmat takasivat ensi asuntoon, yksiö, lainan. Sain tehdä pätkätöitä niin, että ensimmäisen vakityön sain kun työttömyyden jälkeen kouluttauduin lähihoitajaksi 40v. Eläke alkoi kertyä 23v, olin tehnyt 4v töitä ennen sitä, kolme lasta putkeen ja 7v pois töistä. Lapset oli päivähoidossa tasan sen aikaa mitä työpäivä ja matka ruostuneella vanhalla Nissan Sunnylla kestivät, kauppaan ei uskaltanut mennä välissä. Kaiken silpputyön, työttömyyden, uudelleen opiskelun jäkeen olen kuitenkin tehnyt eläkkeelle jäädessä 65v, 40v töitä ja eläkettä tulee viimeisen laskelman mukaan 1200€, tosin nyt on yt menossa ja varmasti 63v on haluttu tavaraa työmarkkinoilla.
Väittäisin,että 50- luvun lopulla ja 60- luvun alussa syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 1950-tienoilla syntyneet. He pääsivät todistamaan hyvinvointivaltion synnyn ja parhaat vuodet sekä aikuistumaan maailmaan, jossa töitä riitti ja opintolainat ym. käytännössä maksoivat itsensä takaisin. Yhteiskunnassakin lähes kaikki toimi kymmeniä vuosia heidän aikuisiästään. Jos he selvisivät ysäristä ilman peruuttamattomia ongelmia, niin heillä on ollut paras mahdollinen elämä, jonka Suomi tarjoaa.
Tämä totta. Eli ne jotka saivat hyvän eläkkeen ja eläkkeen sai kerrytettyä kun sai työpaikan jossa sai tehdä töitä sinne eläkeikään asti ilman mitään työttömyysjaksoja.
Kaikki hyvinvointi kasvoi 50-luvun lopun tienoilta eli sotien jälkeen. Silloin lapsena olleet ovat jo hyvän tovin olleet eläkkeellä. On saatu niitä rintamamiestaloja ja kaikkea muuta hyvää jota tuolloin oli vielä.
Nyt näkyvissä vain velkaa, velkaa ja velkaa. EU:hun liittymisen jälkeen se velka sen kuin kasvaa kun makselemme omien maan menojen lisäksi EU:hun yhteisiä velkoja. Ukrainan sotakin kasvattanut menojamme.
Varmaankin se joka valittaa täällä eniten miten kaikilla muilla on ollut niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyyttä teiltä ei kyllä koskaan ole puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, sanoisin kaikkein onnekkaimpia ja rasittavimpia ovat noin 1955-60 - luvulla. Täystyöllisyys, kun olleet nuoria, vähäisellä koulutuksella päässyt huippuhyviin töihin. Varmasti myös varallisuutta eniten kerryttänyt sukupolvi. Narisevat kaiket päivät nuoremmille, miten ahkeria ja hyviä he ovat. Vanhempinakin tietysti ylivertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut välipalaa, sain maksaa 16% asuntolainan korkoja, onneksi miehen vanhemmat takasivat ensi asuntoon, yksiö, lainan. Sain tehdä pätkätöitä niin, että ensimmäisen vakityön sain kun työttömyyden jälkeen kouluttauduin lähihoitajaksi 40v. Eläke alkoi kertyä 23v, olin tehnyt 4v töitä ennen sitä, kolme lasta putkeen ja 7v pois töistä. Lapset oli päivähoidossa tasan sen aikaa mitä työpäivä ja matka ruostuneella vanhalla Nissan Sunnylla kestivät, kauppaan ei uskaltanut mennä välissä. Kaiken silpputyön, työttömyyden, uudelleen opiskelun jäkeen olen kuitenkin tehnyt eläkkeelle jäädessä 65v, 40v töitä ja eläkettä tulee viimeisen laskelman mukaan 1200€, tosin nyt on yt menossa ja varmasti 63v on haluttu tavaraa työmarkki
Heh heh. Aika samat kuviot 😅 Lasten saanti näkyy eläkkeessä ja se ettei eläke kertynyt kuin vasta 23 v. eteenpäin. 90-luvun laman aikana opiskelin mutta tuolloin ei opiskeluistakaan mitään eläkettä kertynyt kuten nykyisin. Opintohen päättymisen jälkeenkään ei vielä ollut töitä sen laman ollessa vielä päällä -95 vuonna. Eli kyllä täälläkin on pelkkää onnea ja ihanuutta nyt kun jään eläkkeelle jonka suuruus noin 1200 e/kk. Oujee mitenkähän sillä kulutusjuhlaa aloittaisi?😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, sanoisin kaikkein onnekkaimpia ja rasittavimpia ovat noin 1955-60 - luvulla. Täystyöllisyys, kun olleet nuoria, vähäisellä koulutuksella päässyt huippuhyviin töihin. Varmasti myös varallisuutta eniten kerryttänyt sukupolvi. Narisevat kaiket päivät nuoremmille, miten ahkeria ja hyviä he ovat. Vanhempinakin tietysti ylivertoja.
Vai vähäisellä koulutuksella? Voin tuoda sinulle luettavaksi yhden mapillisen niistä monista, jotka jatkokoulutuksessa piti peruskoulun jälkeen hallita, niin luulen että suusi olisi aika paljon pienemmällään noista harhakuvitelmistasi.
Täällä yksi 1965-syntynyt joka joutui kouluttautumaan hyviin töihin, hakemaan töitä kuten nykyäänkin hakemuksia ja cv:llä ja sai kohtuullisen työpaikan sitten lama ja työttömyys, uudelleenkoulutus, taas hakemuksia, pääsi töihin ties kuinka monen hakemuksen jälkeen, taas työttömyys, ja samaa oravanpyörää hakemuksia, työ, yt:t jnejne. Että mikä ihmeen menivät vain töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-ja 60-luvuilla syntyneet pääsivät yliopistoon ja töihin hyvin helposti. Nykyään tarvitaan "pikkuisen" muitakin ominaisuuksia kuin ahkeruus. -eri
1950-luvulla syntyneet.
Inflaatio söi asuntolainat, eläkkeelle pääsi ajoissa, eläkkeet hyviä, jne.