Itsepalvelukassat "Satunnaistarkastus"
Onko kaupan kassoja paikalla? onko teillä nappi mistä voitte painaa satunnaistarkastuksen itsepalvelukassalle epäilyttäville tai ärsyttäville asiakkaille?
Mietityttää kun se tarkastus aina osuu minuun.
Kommentit (148)
On sattunut kerran kohdalle satunnaistarkastus. Katsoi jotakin siitä näytöltä ja jotain korttia vilautti muistaakseni. Ei mulla häiritse.
Samaa sattuu aina joskus lentokentän turvatarkastuksessa eli jonku kohdalle sekin pamahtaa. Muutaman kerran ollut se huumetarkistus ja viimeksi laukku meni pariin kertaan läpivalaisusta.
En mä ota niitä mitenkään henkilökohtaisesti. Jos pyydettäisiin laukku avaamaan, niin arvaisin. Työtään ne vaan tekevät. Ehkä joskus voi itse tehdä kaupassa jotain, mikä näyttää epäilyttävältä. En mä ainakaan mieti, mitä siellä toheltaa.
Hyvähän se on, jos varkaita jää kiinni. Ne vaikuttaa kuitenkin hintoihin ja se on kaikilta asiakkailta pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli aikoinaan ikeassa tämä satunnaistarkastus pari kertaa kun oltiin lasten ja miehen kans. Mitään ei olla koskaan varastettu, mut jännästi osui meihin. Jopa lapsen vaippakassi tarkastettiin.
Ikean tarkastukset ovat lähinnä huuhaa-juttuja. Kun olen nähnyt niin monen esim.Vantaan Ikeassa kurvaavan kärry täynnä tavaraa ilman mitään esteitä suoraan sisääntulon edessä olevalle hissille, jossa on lattiaan teipattu kehoitus kulkuun kassa kautta, mutta monet "ei saa sanoa-etnisyyttä tai heimoa" astelevat täyden kärryn kanssa suoraan alas ulko-ovelle. Maksamisista ei tietoakaan.
Olen asiallisesti pukeutuva iäkäs professori, ja juuri taannoin Easton Citymarketissa vähäisiä lisäostoksiani maksaessani maksu keskeytyi itsepalvelukassalla ja sain maksuruutuun ilmoituksen tarkastuksesta. Maksuyhteys oli jumissa. Nuori likka ryntäsi viereeni, kimitti satunnaistarkastuksesta, tutki avonaista ostoskassiani, jossa oli kolme täydennystuotetta ja mumisi sitten jotain, mistä en saanut selvää. Kehotin häntä hoitamaan välittömästi maksuyhteydet kuntoon. Likka kimitti lisää, sorkki kortillaan näyttöä ja katosi. Ihmettelin hetken kyseistä törkeää halvan oloista asiakkaan alentamista ja päätin etten enää astu kyseiseen Citymarkettiin. Pitikö ostaa enemmän että ei tarkastettaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli aikoinaan ikeassa tämä satunnaistarkastus pari kertaa kun oltiin lasten ja miehen kans. Mitään ei olla koskaan varastettu, mut jännästi osui meihin. Jopa lapsen vaippakassi tarkastettiin.
Ikean tarkastukset ovat lähinnä huuhaa-juttuja. Kun olen nähnyt niin monen esim.Vantaan Ikeassa kurvaavan kärry täynnä tavaraa ilman mitään esteitä suoraan sisääntulon edessä olevalle hissille, jossa on lattiaan teipattu kehoitus kulkuun kassa kautta, mutta monet "ei saa sanoa-etnisyyttä tai heimoa" astelevat täyden kärryn kanssa suoraan alas ulko-ovelle. Maksamisista ei tietoakaan.
Oliko mann... mus... vai afr.. etnisyys?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon joutunut useamman kerran satunnaistarkastukseen itsepalvelukassalla ja lentokentän turvatarkistuksessa. Siinäpähän penkovat, kun en ole mikään varas tai t'rroristi.
Minulle on tullut satunnaistarkastuksia monta kertaa, mutta ei kukaan ole koskaan penkonut mitään tai edes katsonut ostoksia. Ovat vain painelleet valikosta ostotapahtuman jatkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu tarkastukseen koskaan, vaan pyydän soittamaan poliisin, sillä myyjillä saati vartijoillakaan ei ole valtuuksia käydä tavaroitani läpi. Kerran on soitettu ja mitään ei löytynyt. Muilla kerroilla on vain sanottu, että ok ja annettu mennä.
En minäkään kyllä antaisi laukkua penkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jännästi osui teihin? Johonkin ne aina osuu.
No lapsiperhehän se on todennäköisin varas, niinkö.
Lapsiperhekin voi varastaa. Se on satunnaistarkistus, miksi sinä nyt siitä noin suutut?
Minä kerran näin kun lapsiperheen mamma työnsi muina naisina kassan ohi rattaiden alaosassa tavaraa. Ihan pokkana.
Käytän paljon itsepalvelukassoja, mutta kertaakaan ei ole satunnaistarkastusta sattunut kohdalleni. Ensi kerralla varmaan sitten napsahtaa, kun nyt tänne tästä tarkastamattomuudesta kirjoitin.
No se olen huomannut, että jos ostat jonkun yhden halvan asian kannattaa mennä sen kassahenkilön kautta. Itsepalvelukassalla tulee tarkastus joka kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jännästi osui teihin? Johonkin ne aina osuu.
No lapsiperhehän se on todennäköisin varas, niinkö.
Ehkä yllätyt mutta todella paljon äiti-varkaita jotka jääneet kiinni lastenvaunuihin sujauttelusta.
Oli tulossa juhannus , Verkkosaaren Nesteen viereisessä Lidlissä Helsingissä olin ruokaostoksilla ja jonotin kassalle . edessäni suuret lastenvaunut ja niissä alahylly. Huomasin että nuori pariskunta oli laittanut useita kalliimpia olutpulloja vaunujen alahyllylle ja jonkin lastenpeiton niitten suojaksi. Peiton kulma jäi hetkeksi kiinni kassapöydän muovipussirykelmään ja pullot paljastuivat, mutta kassamyyjä ei sitä huomannut. Nuorten ulkonäöstä lienee johtunut ettei kukaan jonosta sanonut mitään. Taisi olla kiva juhannus tällä nuorella parilla.
Meksikon rajalla syynättiin aina tarkasti minun tavarat kun menin usahan. Kai heitä kiinnosti suomalainen joka asuu meksikossa. Väittivät jopa valheellisesti kerran että minun pitäisi hommata turistiviisumi kun visa waveria ei ollut tarkoitettu tuollaiseen.
Mutta joo.. voisivat ne kyllä käyttää vähän rodullista profilointia siellä. Meinaan että meksikolaisten joukossa on huijareita, murhaajia, huumediilereitä ym rikollisia ihan toisella tasolla kuin suomalaisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko mann... mus... vai afr.. etnisyys?
Samoja monihameisia neitosia mustine tukkineen, joita Suomeen tuli jo yli 100v sitten. Samantyyppiset neitoset ovat jääneet kiinni mm LIDLissä kätkemässä ruokaa, kinkkuja, lohta yms tyyriimpää einestä suoraan hametaskuihinsa. Yleensä heimon miespuoliset odottavat ulkona mersuissaan auton moottori käynnissä neitosia äkkilähtöön. Sekin on jo monta kertaa nähty eri paikoissa.
Kaupassa ei ole koskaan osunut kohdalle mutta lentokentällä pääsen tarkastukseen melkein joka kerta kun lennän.
Kairaako ne peräreiänkin siinä kassalla?
Olen entinen kaupan kassa ja ne IP-kassan satunnaistarkastukset ovat todellakin satunnaisia.
Vartijat tekee työtään sen eteen paljon, että näpistäjää tullaan kassalle kyllä vastaan jo valmiiksi, jos on jotain tunkenut laukkuunsa. Osa vartijoista on siviilivaatteissa.
Ja kaupan työntekijöillä on tiedossa eniten näpistyksiä tekevät kohderyhmät, joita myös kassatyöntekijät pitävät silmällä kassalla: pienten lasten äidit ja vanhukset. Yllättävää, mutta näin se vaan on. Ne varastaa joilla on paljon menoja ja liian vähän ylimääräistä.
Satunnaisuuteen liittyy muuten se, että on satunnaisempaa että jonkun kohdalle sattuu paljon tarkastuksia ja sitten useimmille harvoin. Jos jokaiselle tulisi harvoin tarkastuksia niin ei olisi satunnaista tämä tarkastaminen.
No joo, mutta kiinnostavaa kyllä jos niissä on jokin logiikka - säihkähdin nimittäin kerran kun kävin äitini puolesta kaupassa ja maksoin itsepalvelupisteellä hänen kortillaan ja tuli satunnaistarkastus, ainoan kerran tähän asti elämässäni. Pelkästin, että ne tarkastaa henkkarini kun maksoin äitini kortilla, että miten ne voi sen tietää - koska niin ei kuulemma saa tehdä. Mutta, ei onneksi sitä asiaa tarkastaneet...
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö satunnaistarkastuksia? En muista että olisin koskaan nähnyt. Täytyy kai siihen olla joku perusteltu epäily, ennen kuin kenenkään ostoksia aletaan tarkastamaan?
Höpö höpö.
Ihan kone ilmoittaa kassahenkilölle kenen kassit tutkitaan.
Minulle on osunut tyyliin 10 enkä ikinä ole varastanut.
Luulisi koneenkin tajuavan että tämä EI varasta että olisiko kannattavampaa antaa tarkistushälytys viereisestä asiakkaasta ja jäisi rosvo siten paremmin kiinni.
Kerran jo sanoin että jätän kärryt ostoksineen kohta tähän kun aina tulee tarkistus ja ettei tässä ole mitään järkeä yhtä ja samaa ihmistä tarkistaa ja tämä tarkistus HIDASTAA ostoprosessia, mikä ei ole itseskannauksen idea. Myyjä sanoi etteivät he päätä tarkistusta vaan kone ilmoittaa satunnaisesti kuka tarkistetaan. Siksihän kassa kysyy oletko sinä Markku, olisi tarkoitus tarkistaa ostokset...
Eikä ne koskaan tarkista edes kaikkia tuotteita vaan skannaavat kolme (3) satunnaista tuotetta asiakkaan kassista ja niiden täsmätessä asia OK. Kokeillaan kolmen satunnaisen tuotteen avulla onko kaikki skannattu kuitille vain jätetty skannasmatta.
Vierailija kirjoitti:
Otan aina sen viimeisen syrjässä olevan itsepalvelukassan, vaikka kaikki olisi vapaana.
Syynä lähinnä että pidän sitä puhtaampana kun harvempi niitä käyttää, yleensä kaikki menee heti ensimmäiseen vapaana olevaan, myös pois pääsee kuitenkin nopeammin viimeisestä.Tämä kuitenkin usein varmaan herättää myyjissä epäilyn että menen syrjään jotta voin rauhassa varastella, koska todella usein tulee satunnaistarkastus. Varsinkin jos oikein kovalla kävely vauhdilla menen sinne viimeiselle kassalle, niin tarkastus on melkein varma.
Eli kyllä joku jotain varas nappia aina jossain painaa.
Minä taas menen aina lähimmäksi myyjää ja silti tulee usein tarkistus! Mitään en varasta.
Vierailija kirjoitti:
Saa toi uusi lähikauppa nyt jäädä hetkeksi. Ekaa kertaa ikinä jouduin tällaiseen satunnaistarkastukseen. Kauppa on aivan uusi ja etsiskelin ilmeisesti liian pitkään hyllyjen välissä paria tuotetta (muutoinkin kiva tutkailla valikoimaa jne.), joten nuori naismyyjä tuijotti minua erittäin intensiivisesti kun lähestyin kassoja - no kas kummaa tuli "satunnaistarkastus", ja tää sama paikalle saapunut myyjä oikein moneen kertaan luki ruutua, tutki ja laski ostoksiani, joita siis oli alle 10 kpl ja perustuotteita! Olen täysin varma että tuo ei ollut tod mitään sattumaa! Todella kiusallista.
Ei sentään ollut pleikkavitosta perunan hintalapulla?
Myös lapset varastelevat ja syövät karkkeja vanhempiensa huomaamatta. Kuinkahan moni ennen maksua lapselle annettu naposteltava onkaan jäänyt maksamatta?