Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsepalvelukassat "Satunnaistarkastus"

Vierailija
07.03.2022 |

Onko kaupan kassoja paikalla? onko teillä nappi mistä voitte painaa satunnaistarkastuksen itsepalvelukassalle epäilyttäville tai ärsyttäville asiakkaille?

Mietityttää kun se tarkastus aina osuu minuun.

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo törmännyt ainakaan Prismassa Tampereel

Vierailija
42/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein odotan hetkeä, nimittäin sitten kyllä ehdottomasti vaadin , että laukkuni tarkastetaan niin perusteellisesti, ettei epäilykselle jää sijaa. Jokainen pussukka ja tyhjä koirankakkapussi käännetään ympäri. On muuten melkoinen määrä , mitä keskikokoiseen marimekkolaukkuun kaikkine taskuineen saa sopimaan. Olen järjestänyt kaiken pieniin klipsautettaviin kukkaroihin, joiden sisällä saattaa olla pari pienempää kukkaroa ja rasioita ja pieniä minigrip-pusseja. Joutuu todellakin tarkastamaan ihan kaiken  :) Jokaisen saksi-neula-lääke-terveyssidepussin ja koiranherkut tietysti myös ja pussit pitää tyhjentää, etten ole tunkenut mitään ylimääräistä sinne sisään. Ehkä näytän hankalalta mummolta, kun minua ei ole kukaan kehdannut pysäyttää

Pitäisi vielä kysäistä kuluttajaviranomaisilta, voitko tarkistuksesta vaatia kirjallisen pöytäkirjan

Olen joutunut muutamaan otteeseen tuollaiseen satunnaistarkastukseen eikä mitään ole koskaan varsinaisesti tarkastettu. Siinähän vaadit, myyjä luultavasti vain painaa näytöltä ok ja siirtyy takaisin uloskäynnin viereen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri tarkistetaan aina lentokentällä tarkemmin ja ymmärrän hyvin, miksi: sen elekieli aiheuttaa epäilyjä, koska vaikuttaa aina hermostuneelta, vaikkei sitä ole.

Liikehtii äkkinäisesti, ei tiedä, mihin laittaa käsissään olevan kännykän, eli vaihtelee sen paikkaa taskusta toiseen, pälyilee ympärilleen jne. Ja aina tulee lentokenttävirailija siihen "satunnaistarkastukseen". Mutta se on kaverin normaalia käytöstä ihan arkena tavallisissakin tilanteissa, eikä hän sille mitään mahda.

Eiköhän kaupassakin ole samanlaista epäilyttävien ihmisten skannausta.

Vierailija
44/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mohdalle osuu lähes AINA satunnaistarkastus lentokentällä, en ymmärrä miksi.

Yksi mielenkiintoinen selitys tuli tutulta, että ns. profilointi on kiellettyä (lentokentillä, en tiedä onko ruokakaupoissa) joten saatan ulkonäköni takia olla tarkastuksissa. Olen tavallisen skandinaavisen tädin näköinen, kun tarkastusrivissä on kaltaisiani mukana ei näytä siltä että vain tietynlaisia ihmisiä olisi poimittu tarkastukseen.

Hipaisutesteillä kuulemma etsitään myös räjähteitä, ei vain huumeita.

Ihmisen ulkonäöstä ei (tietenkään!) voi päätellä mitään, mutta kyllä sitä esim. narkkarit aika hyvin erottaa joukosta. Jos tarkastuksissa olisi vain heitä, voisi se olla syrjivää, siksi tarkastetaan myös tavallisia perheenäitejä ja vanhoja vaareja (vaikka kameroissa olisi nähty etteivät ole mitään varastaneet).

Kerran oltiin tulossa Kanarialta, Las Palmasin lentokentällä lähtötarkastuksessa, olin saada sydänhalvauksen, kun tullivirkailija sellaisella muovisella liuskalla alkoi hipaisemalla käydä läpi mun käsimatkatavaroita, käsilaukkua ja vyötäröä. En ollut ikinä kuullut tai nähnyt aikaisemmin noin tehtävän. Ihan uusi kauhukokemus mulle. Mulla oli lentopelkoisena parit opamoxit käsilaukussa varattuna, että otan ne koneessa. Ihme kyllä, ne eivät aiheuttaneet mitään reaktiota. Vissiin etsivät räjähteitä. Mä olen yli kuuskymppinen naisihminen, enkä ollenkaan erotu porukasta mitenkään, joka turistilaumassa tulee Kanariankoneeseen.

Vierailija
45/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa tullut tuo satunnaistarkastus pikakassalla. Kertaakaan myyjä ei ole edes vilkaissut ostoksiani, on painanut näytöltä ok ja palannut takaisin.

Vierailija
46/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole aina niin satunnaisia. Turha mitään selitellä.

Joudun tarkastukseen melkein aina. Tavallaan ymmärrän, vaikka olen siististi pukeutuva, on olemuksessani sitten kai jotakin poikkeavaa. Lähinnä ärsyttää tarkastukset, mutten jaksa niistä hermostua. En ole koskaan varastanut mitään.

Joskus kassat kohtelevat tylysti tehdessään tarkastusta, se ei tunnu kyllä hyvältä. Eivät katso silmiin tai tervehdi, ikään kuin olisin näkymätön. Ajattelen, etteivät vaan osa käytöstapoja tai ovat kyllästyneitä työhönsä.

Vierailija
47/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina sen viimeisen syrjässä olevan itsepalvelukassan, vaikka kaikki olisi vapaana.

Syynä lähinnä että pidän sitä puhtaampana kun harvempi niitä käyttää, yleensä kaikki menee heti ensimmäiseen vapaana olevaan, myös pois pääsee kuitenkin nopeammin viimeisestä.

Tämä kuitenkin usein varmaan herättää myyjissä epäilyn että menen syrjään jotta voin rauhassa varastella, koska todella usein tulee satunnaistarkastus. Varsinkin jos oikein kovalla kävely vauhdilla menen sinne viimeiselle kassalle, niin tarkastus on melkein varma.

Eli kyllä joku jotain varas nappia aina jossain painaa.

Vierailija
48/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli aikoinaan ikeassa tämä satunnaistarkastus pari kertaa kun oltiin lasten ja miehen kans. Mitään ei olla koskaan varastettu, mut jännästi osui meihin. Jopa lapsen vaippakassi tarkastettiin. 

Ei ne kyllä taida tarkastaa mitään vaippakasseja. :D

Kaupan kassat tarkistavat ainoastaan, että onko kaikki tuotteet vedetty skannerilla ennen maksua pikakassalle.

Vierailija
49/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioin lähes aina itsepalvelukassalla - monta kertaa viikossa siis - eikä koskaan ole tullut tuollaista tarkastusta. En myöskään ole nähnyt että muiden kassojen käyttäjille olisi tullut. Merkillistä että joillekin tulee vieläpä usein.

Vierailija
50/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan aina sen viimeisen syrjässä olevan itsepalvelukassan, vaikka kaikki olisi vapaana.

Syynä lähinnä että pidän sitä puhtaampana kun harvempi niitä käyttää, yleensä kaikki menee heti ensimmäiseen vapaana olevaan, myös pois pääsee kuitenkin nopeammin viimeisestä.

Tämä kuitenkin usein varmaan herättää myyjissä epäilyn että menen syrjään jotta voin rauhassa varastella, koska todella usein tulee satunnaistarkastus. Varsinkin jos oikein kovalla kävely vauhdilla menen sinne viimeiselle kassalle, niin tarkastus on melkein varma.

Eli kyllä joku jotain varas nappia aina jossain painaa.

Voi hyvänen aika teidän mielikuvitusta:))

Juu ei ole mitään varasnappeja tai muitakaan, tarkastus on todellakin satunnainen, ihan samallalailla kun korttikokoelmasta pyytää sua näppäilemään PIN-koodin, ei siihen jään mitään nappia ole että ”tuo näyttää siltä että ei muista pinkoodiaan, painanpas nappulaa”

Vierailija
51/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on osunut tasan yhden kerran tuo tarkistus ja oli jotenkin nöyryyttävää. Joku sireeni kävi huutamaan todella lujaa ja sellainen valo vilkkumaan siinä kassalla. Myös se näyttö meni punaiseksi ja siinä luki että olet joutunut satunnaistarkastukseen huutomerkein. Tuli vähän sellainen dystopia olo eli en ole läpäissyt jotain checkpointtia (leimat ei kunnossa sirussa) ja nyt suurissa ongelmissa. Kysyin siltä myyjältä että mikä juttu tää oikein on ja mitä tapahtuu ja se sanoi ettei tälle voi mitään että tekee vaan työtään. Ei kuitenkaan katsonut mitään niitä ostoksiani vaan sammutti painoi jotain nappia ja lähti pois. Tuli sellainen olo että näillä itsepalvelukassojen tarkastuksilla pehmennetään ihmisiä tulevaisuutta varten jolloin ihmisille tehdään satunnaistarkastuksia ja pitää mennä erillaisten porttien läpi. En ole tuon jälkeen käyttänyt enää niin paljon itsepalvelukassaa.

Vierailija
52/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sattunut useamman kerran myös satunnaistarkastus kohdalle, mutta myyjät ei ole ikinä tehnyt muuta kuin suoraan kuitannut siitä ruudusta homman loppuun, että pääsen maksamaan. Vain kerran muistan yhden pikaisesti katsoneen mitä olen skannannut ja verranneen niitä ostoksiin. Tosin pakkaan ostokset vasta kun olen maksanut, joten ehkä myyjät näkee jo ennestään selkeästi, että mitään ylimääräistä ei sujahda.

Vierailija
53/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran joutunut. En tiedä onko niillä tasoilla joku vaaka? Koska jouduin tarkastukseen, kun asetin oman painavan laukun siihen ostosten puolelle ja otin sen sitten lopulta pois, kun aloin maksamaan. Eli ehkä kone huomasi, etten skannannut jotain? Siitä lähtien olen laittanut laukun joko lattialle tai sitten siihen koukkuun, joka siinä on. 

Vierailija
54/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen satunnaistarkastus? Yleensä asioin aina itsepalvelukassalla, jos vaan normikassoilla on jonoa. Ei minua ole koskaan kukaan mitenkään tarkastanut.

Asiasta ilmoitetaan kyllä erikseen

Vierailija
55/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slave to System kirjoitti:

Mulle on osunut tasan yhden kerran tuo tarkistus ja oli jotenkin nöyryyttävää. Joku sireeni kävi huutamaan todella lujaa ja sellainen valo vilkkumaan siinä kassalla. Myös se näyttö meni punaiseksi ja siinä luki että olet joutunut satunnaistarkastukseen huutomerkein. Tuli vähän sellainen dystopia olo eli en ole läpäissyt jotain checkpointtia (leimat ei kunnossa sirussa) ja nyt suurissa ongelmissa. Kysyin siltä myyjältä että mikä juttu tää oikein on ja mitä tapahtuu ja se sanoi ettei tälle voi mitään että tekee vaan työtään. Ei kuitenkaan katsonut mitään niitä ostoksiani vaan sammutti painoi jotain nappia ja lähti pois. Tuli sellainen olo että näillä itsepalvelukassojen tarkastuksilla pehmennetään ihmisiä tulevaisuutta varten jolloin ihmisille tehdään satunnaistarkastuksia ja pitää mennä erillaisten porttien läpi. En ole tuon jälkeen käyttänyt enää niin paljon itsepalvelukassaa.

Jouduin tarkastukseen ensimmäistä kertaa juuri.

Viivakoodikuittia itsepalvelukassalla käyttäessä, kassa ilmoitti, että pitää ottaa yhteyttä myyjään.

Myyjä tuli ja sanoi, että satunnaistarkastus.

Tarkastettiin ja maksoin ja lähdin bussiin.

-ei varas-

Vierailija
56/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viivakoodikuittia itsepalvelukassalla käyttäessä, kassa ilmoitti, että pitää ottaa yhteyttä myyjään.

-ei varas-

Mulla saman.

Myyjä vielä ilmoitti, kun ladoin KAIKKI tuotteet tiskiin, ettei tarvitse laittaa kuin yksi tuote / ryhmä eli 5 maitoa kassissa niin 1 maito tiskiin jne.

Toinen ei-varas

Vierailija
57/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan kaupassa joutunut tarkastukseen mutta aina kun matkustan Yhdysvaltoihin tai Kanadaan niin joudun erityistarkastukseen ja kuulusteluun. Ja tätä alkoi tapahtua kun täytin 50.

Vierailija
58/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ei varas-

Juu mutta tuossa mun kohdalla ei mitään edes tarkastettu. Se sireenin ääni yhdistettynä vilkkuvaan huomio valoon ja näytön meneminen punaiseksi teki vaan olon jotenkin niin epätodelliseksi että olen suosiolla jonottanut normaalille kassalle vaikka menisi pari minuuttia pitempään kauppareissuilla.

Vierailija
59/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tarkastettu. Hälytin on joskus hälyttänyt ilman syytä.

Vierailija
60/148 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole koskaan tarkastettu paitsi jotain 12 vee Anttilan kassalla. Suutuin niin etten enää ikinä käynyt ko. kaupassa aikuisenakaan.

Yhteen aikaan lensin pari kertaa kuussa asiakkaalle päiväksi ja mulla oli siihen saakka ollut perinteisesti sellainen morapuukkoa aavistuksen verran pienempi puukko aina laukussa. Koska pohjoisessa saattoi tarvita teräasetta jos poro jää auton alle. Jäniksen olen päästänyt kitumasta kerran, muttei onneksi poroa koskaan.. Tuuria ollut. No se puukko oli mulla laukussa lentokoneessa pari ekaa kertaa sen jälkeen kun tuli tehotarkastukset joskus yli 10 vuotta sitten. Ikinä ei pysäytetty. Sitten tajusin itse jättää puukon pois lentomatkoilla

Ihmetyttää, millä kentillä olet lentänyt, jos sait otettua puukon mukaan koneeseen, vaikka laukut läpivalaistaan ja sehän näkyy siellä ihan heti. Ei välttämättä edes mene ihan selittämisellä läpi, jos jää kiinni. Sakset olen itse joutunut jättämään roskiin noin kymmenen vuotta sitten. Se oli tarkkaa jo silloin.