Itsepalvelukassat "Satunnaistarkastus"
Onko kaupan kassoja paikalla? onko teillä nappi mistä voitte painaa satunnaistarkastuksen itsepalvelukassalle epäilyttäville tai ärsyttäville asiakkaille?
Mietityttää kun se tarkastus aina osuu minuun.
Kommentit (148)
En ole ikinä ollut vaikka käytän paljon.
sen sijaan lentokentällä olen lähes aina . ja olen tosi tylsän ja tavallisen näköinen perheen äiti. Mutta jos linnasarjaakin on uskominen niin tylsän ja tavaksien näköiset niitä vääriä aineita kuskailee.
Miksette vaan käytä taviskassoja? Itse menen ip-kassalle vain jos on pitkät jonot ja itsellä muutama ostos. Ne olisi nopea tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein odotan hetkeä, nimittäin sitten kyllä ehdottomasti vaadin , että laukkuni tarkastetaan niin perusteellisesti, ettei epäilykselle jää sijaa. Jokainen pussukka ja tyhjä koirankakkapussi käännetään ympäri. On muuten melkoinen määrä , mitä keskikokoiseen marimekkolaukkuun kaikkine taskuineen saa sopimaan. Olen järjestänyt kaiken pieniin klipsautettaviin kukkaroihin, joiden sisällä saattaa olla pari pienempää kukkaroa ja rasioita ja pieniä minigrip-pusseja. Joutuu todellakin tarkastamaan ihan kaiken :) Jokaisen saksi-neula-lääke-terveyssidepussin ja koiranherkut tietysti myös ja pussit pitää tyhjentää, etten ole tunkenut mitään ylimääräistä sinne sisään. Ehkä näytän hankalalta mummolta, kun minua ei ole kukaan kehdannut pysäyttää
Pitäisi vielä kysäistä kuluttajaviranomaisilta, voitko tarkistuksesta vaatia kirjallisen pöytäkirjan
Ei kenenkään tarvitse sinun vaatimuksestasi tehdä mitään näytösluontoista supertarkastusta kaikille hakaneuloillesi mitä nyssäkässäsi säilöt. He tekevät työtään ja sinä voit vaatimuksillasi mennä pyyhkimään paskaisen ahterisi.
Kerran näin kun perheenäiti ihan pokkana käveli itsepalvelukassojen läpi kärryt täynnä ruokaa, pääsi parkkihalliin asti mistä vartijat talutti takaisin. Myös nähnyt kun joku skannaa kaikki tuotteet, mutta jättää laitteen maksutilaan ja katoaa nopeasti paikalta.
Ei voi ihmisiin luottaa. Rikkaatkin varastelevat ihan vain pelkästään varastamisen tuoman jännityksen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
MInulle osuu Citymarketissa melkein aina eli joka toinen viikko. Ostan ruokaa noin 40 eurolla ja joka kerta noin 2/3 ostoksista skannattuni paikalle tulee myyjä ja sitten onkin satunnaistarkastuksen vuoro. Mikään ei ole väärin, mitään en yritä pimittää ja jokaisen rahkatölkin skannaan erikseen, en siis yhtä tölkkiä 5 kertaa (vaikka ostaisin 6 tms.). Mietin, mikä minut tekee niin rikollisen oloiseksi, että otanta osuu minuun. Nykyisin skannaan 10 tuotetta ja maksan ne samantien, sitten 10 seuraavaa jne. ja kun tarkastus taas kerran osuu kohdalle, niin jätän ne skannaamattomat siihen kassalle todeten, että "nämä ostokset on tarkastettu ja maksettu, nämä varmaan saan viedä mukanani"
Joistakin se paatumus vain oikein paistaa selvänä.
Tiedön tunteen. Yhteen aikaan varmaan joka toisella kerralla oli "satunnaistarkastus". Eikä se myyjä edes sen kummemmin jaksanut kassia penkoa, silmämääräisesti vaan totesi että joo. Kävin hiljaiseen aikaan kaupassa, joten ehkä se vaikutti kun olin ainoana itsepalvelussa.
Tehdäänkö satunnaistarkastuksia? En muista että olisin koskaan nähnyt. Täytyy kai siihen olla joku perusteltu epäily, ennen kuin kenenkään ostoksia aletaan tarkastamaan?
En tajua tuollaista loukkaantumista asiasta, joka on kaikkien parhaaksi. Ja vielä suuttua siitä ja alkaa rähisemään?
Meidät otettiin lasten kanssa heti USAhan saavuttuamme tarkastukseen, etsivät elintarvikkeita. Monta kertaa kysyivät, eikö ole edes omenoita (eväänä). Kaikki käsimatkatavarat kävivät läpi.
Sieltä tullessa tutkivat lasten lelut. Hyvä ettei matka tyssännyt pojan muoviseen valomiekkaan.
Kaupassa en ole joutunut satunnaistarkastukseen, mutta Viroon mennessä olen kahdesti joutunut, Suomen-pään terminaalissa. Ei muuta kuin tavaroiden läpivalaisu ja ulos.
Ei tulisi mieleenkään suuttua.
Kerran näin lentoasemalla, kun joku kiinalainen alkoi riitelemään lähtöselvityksessä. Ääni vaan nousi ja nousi ja ukko alkoi käydä ihan kierroksilla, ja pian paikalle tuli 3 vartijaa. He yrittivät selvittää asiaa keskustellen hyvin asiallisesti, mutta ukkeli vain kimpaantui ja kun hän kävi fyysiseksi, vartijat laittoivat hänet parissa sekunnissa lattialle ja siistiin pakettiin ja veivät pois. En voinut kuin ihailla. Ukon kiljuminen kuului vielä vähän aikaa kunnes loittoni. Taisi lentsikka lähteä ilman ukkelia.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö satunnaistarkastuksia? En muista että olisin koskaan nähnyt. Täytyy kai siihen olla joku perusteltu epäily, ennen kuin kenenkään ostoksia aletaan tarkastamaan?
Ei vaan satunnaistarkastus on nimensä mukaisesti satunnainen. Epäilyn perusteella voidaan tietysti tarkastaa myös, mutta se ei ole sitten satunnainen. Ymmärrätkö eron?
Vierailija kirjoitti:
Kerran näin kun perheenäiti ihan pokkana käveli itsepalvelukassojen läpi kärryt täynnä ruokaa, pääsi parkkihalliin asti mistä vartijat talutti takaisin. Myös nähnyt kun joku skannaa kaikki tuotteet, mutta jättää laitteen maksutilaan ja katoaa nopeasti paikalta.
Ei voi ihmisiin luottaa. Rikkaatkin varastelevat ihan vain pelkästään varastamisen tuoman jännityksen ilosta.
Kauan sitten, aikana kun kassahenkilön piti ennen kaupan aukeamista opetella nopsaan ulkoa päivän tarjoukset, oli asiakkaanamme kleptomaaniksi tiedetty nainen. Itse en koskaan tilanteisiin puuttunut, mutta vanhemmat kollegat soittivat hänen miehelleen, joka tuli sitten hakemaan rouvansa. Rikkaita ihmisiä olivat, mies joku iso pomo jossain
Ei kaupassa ole mitään erillistä nappia vaan se itsepalvelukassa itse arpoo joka asiakkaan kohdalla, tuleeko satunnaistarkastus vai ei. Sen voi saada vaikka viisi perättäistä asiakasta.
Itseä lähinnä harmittaa julmetusti, koska olen kassalla töissä, ainut kassahenkilö sillä hetkellä paikalla ja omalla kassalla on asiakkaita ja itsepalvelukassa hälyttää satunnaistarkastusta. Turha toiminto, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko asiakas epäilyttävä vai ei.
Asiakkaalle se kuitenkin ilmoitetaan aina satunnaisena tarkastuksena, vaikka oikeasti on epäilys varkaudesta tai ärsyttävän näköinen asiakas.
Mua ärsyttää kerran kun eräs mukahauska läpänheittäjä myyjämies osui paikalle kun tuli mun kohdalle satunnaistarkastus ja just menin itsepalvelu kassalle että olisin voinut välttää tätä ärsyttävää myyjää ja tietenkin ajattelin kun tuli ruutuun et myyjä on kutsuttu et voi ei nyt se rasittava ukko tulee vitsailemaan ja eikös se sitten tullut heittämään mukahauskaa läppää ja ihmiset vaan tuijotti...kyllä hävetti!!
Meille kun tuli pikkukaupungin Citymarkettiin itsepalvelukassat, alkuun osui tarkastus monestikin. Johtui varmaan siitä kun ihmiset eivät vielä niin uskaltaneet käyttää sitä. Yleensä myyjä vaan kuittasi suoraan sanoen että seurasi jo ostotilannetta. Nykyään välillä itsepalvelukassoille isompi jono joten nopeemmin pääsee pikean kassan kautta.
Minun mohdalle osuu lähes AINA satunnaistarkastus lentokentällä, en ymmärrä miksi.
Yksi mielenkiintoinen selitys tuli tutulta, että ns. profilointi on kiellettyä (lentokentillä, en tiedä onko ruokakaupoissa) joten saatan ulkonäköni takia olla tarkastuksissa. Olen tavallisen skandinaavisen tädin näköinen, kun tarkastusrivissä on kaltaisiani mukana ei näytä siltä että vain tietynlaisia ihmisiä olisi poimittu tarkastukseen.
Hipaisutesteillä kuulemma etsitään myös räjähteitä, ei vain huumeita.
Ihmisen ulkonäöstä ei (tietenkään!) voi päätellä mitään, mutta kyllä sitä esim. narkkarit aika hyvin erottaa joukosta. Jos tarkastuksissa olisi vain heitä, voisi se olla syrjivää, siksi tarkastetaan myös tavallisia perheenäitejä ja vanhoja vaareja (vaikka kameroissa olisi nähty etteivät ole mitään varastaneet).
Mikä ihmeen satunnaistarkastus? Yleensä asioin aina itsepalvelukassalla, jos vaan normikassoilla on jonoa. Ei minua ole koskaan kukaan mitenkään tarkastanut.
Vierailija kirjoitti:
Sama. En ole koskaan joutunut tarkastukseen kassoilla, enkä ole nähnyt että ketään muutakaan olisi tarkastettu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen satunnaistarkastus? Yleensä asioin aina itsepalvelukassalla, jos vaan normikassoilla on jonoa. Ei minua ole koskaan kukaan mitenkään tarkastanut.
Ei muakaan
Vierailija kirjoitti:
Minuun ei ole koskaan osunut.
Lentokentällä taas olen 90 prosentin todennäköisyydellä tarkastuksessa. Ja minä olen perinteisesti lentänyt paljon.
N53
Lentokentällä kohdalleni osuneet tarkastukset on tehty koiran (huume/raha) kanssa koko jonolle, ei ketään jonosta poimittu erikseen.
MInulle osuu Citymarketissa melkein aina eli joka toinen viikko. Ostan ruokaa noin 40 eurolla ja joka kerta noin 2/3 ostoksista skannattuni paikalle tulee myyjä ja sitten onkin satunnaistarkastuksen vuoro. Mikään ei ole väärin, mitään en yritä pimittää ja jokaisen rahkatölkin skannaan erikseen, en siis yhtä tölkkiä 5 kertaa (vaikka ostaisin 6 tms.). Mietin, mikä minut tekee niin rikollisen oloiseksi, että otanta osuu minuun. Nykyisin skannaan 10 tuotetta ja maksan ne samantien, sitten 10 seuraavaa jne. ja kun tarkastus taas kerran osuu kohdalle, niin jätän ne skannaamattomat siihen kassalle todeten, että "nämä ostokset on tarkastettu ja maksettu, nämä varmaan saan viedä mukanani"