Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teini ottaa lasillisen kuohuviiniä rippijuhlissa?

Vierailija
04.08.2015 |

Mitä mieltä olette? Saako ripille päässyt teini ottaa laillisen tai kaksi kuohuviiniä? Tiedän että alkoholi on k18 mutta rippijuhlat on poikkeustapaus eikä tuosta määrästä teini humallu.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Alkoholi ei kuulu ollenkaan juhliin, joissa juhlan kohteena on alaikäinen. Turhaa jauhaa sivistyneistä juomatavoista. Lapsille voi myös opettaa, että kaikissa juhlissa ei ole pakko juoda alkoholia.

Vierailija
82/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:31"]Ei saa. Rippijuhlissa ei kuulu juoda alkoholia ollenkaan. Eikä rippijuhlissa ole alkumaljoja kuten esim ylioppilasjuhlissa. Näin etiketin mukaan. Enkä ole itsekään ollut ikinä rippijuhlissa, joissa alkoholia olisi tarjottu missään muodossa.
[/quote]

Täysin samaa mieltä. Tilannetaju voisi joskus olla paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:41"]

Uskokaa jo että alkoholin tarjoaminen alle 18v esim kotona ei ole rikos lähtökohtaisesti vaan suhteessa määrään ja alaikäisen kehitystasoon.

[/quote]

Onko näin? Mä olen vaan kuullut että alaikäisellä ei saa olla hallussa mitään alkoholia. Mutta oikaise ihmeessä jos olen väärässä?
[/quote]

5) tarjoaa alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana,

50 a § (14.8.2009/642)
Rangaistussäännökset

Vierailija
84/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]

No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!!

[/quote]

Mitähän siellä ehtoollisella juodaan ?????????  

Vierailija
85/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa.

Vierailija
86/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestaämmän taas meuhkaa täällä ihan selvästi. Menkää kuule vahtimaan ettei miehenne käytä lapsia hyväkseen, se kun teidän uskonnossa on tapana.  Kaksinaismoralistit

Vierailija
87/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]

No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!!

[/quote]

Mitähän siellä ehtoollisella juodaan ?????????  

[/quote]

Niinpä. Haloo?????????  ehtoollisVIINIÄ

Vierailija
88/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUUMETTA alaikäiselle lapsen juhlissa.

Hey, c'mon. Järkeä saa, ja pitää käyttää.

Laitontakin vielä.

Vierailija
89/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:59"]Saa ottaa. Alaikäiset juo vaikka kuinka kiellettäisiin se ei auta. Parempi opettaa sivistyneeseen juomiseen.
[/quote]no ei kyllä kaikki :D

Vierailija
90/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi, tai mikään muukaan päihde, ei kuulu ihmiselle, jolla aivojen kehittyminen on vielä kesken.

Eli EIEIEIEIEI.

Vierailija
91/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 23:07"]

Kerran olen ollut rippijuhlissa joissa tarjottu alkumaljat, äidillä itsellään ongelmia alkoholinkäytön kanssa ja innoissaan aina kun tuli tilaisuus juomiseen, ihan niin kuin virallisesti.

[/quote]

just joo. Kyllä meillä oli lapsen rippijuhlissa tervetuliaismaljat, tarjolla myös alkoholitonta kuohuviiniä. Alaikäisille ei tietenkään tarjottu alkoholillista kuoharia.

Tällä äidillä on sellainen alkoholiongelma että ei juuri koskaan juo enmpää kuin 1 tai 2 annosta eikä niitäkään kuin kerran pari kuussa. Ehkä pari kertaa vuodessa voi mennä 3 tai enemmän.

Vierailija
92/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:55"]Mitä mieltä olette? Saako ripille päässyt teini ottaa laillisen tai kaksi kuohuviiniä? Tiedän että alkoholi on k18 mutta rippijuhlat on poikkeustapaus eikä tuosta määrästä teini humallu.
[/quote]No lain mukaan ei. Enpä osaa päättää teidän teinin puolesta. Meidän teini sai puoli lasia skumppaa juhannuksena ja suullisen likööriä.

Vierailija
93/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:55"]Mitä mieltä olette? Saako ripille päässyt teini ottaa laillisen tai kaksi kuohuviiniä? Tiedän että alkoholi on k18 mutta rippijuhlat on poikkeustapaus eikä tuosta määrästä teini humallu.
[/quote]No lain mukaan ei. Enpä osaa päättää teidän teinin puolesta. Meidän teini sai puoli lasia skumppaa juhannuksena ja suullisen likööriä.
[/quote]Mutta minusta kuohari ei kylläkään kuulu rippijuhliin... T. Sama

Vierailija
94/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tod kuulu kuohari rippijuhlaan. Miksi ihmeessä kuuluisi? Lapsi on alaikäinen eikä niitteen aikuistenkaan tartte joka juhlissa alkoa ottaa.

Vierailija
95/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni rippijuhlissa ei ollut alkoholia, mutta esim. serkkujensa ylioppilasjuhlissa olen antanut peruskoulun päättäneiden ottaa lasin kuohuvaa, tervetuliaismaljan siis.

Tai siis en ole varsinaisesti antanut lupaa saati kehottanut siihen, mutta olen katsonut läpi sormien kun niin ovat tehneet.

Vierailija
96/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan saa tarjota.) tarjoaa alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana,
50 a § (14.8.2009/642)

Vierailija
97/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun yhdellä kaverillani oli booli rippijuhlissaan, pidin sitä todella outona o.O tosin samainen tyttö sai rippikoulun käytyään luvan ryypätä ja polttaa tupakkaa niin paljon kuin sielu sietää ja vanhemmat hommasivat juomat ja röökit. Eli ehkä hieman kummallinen perhe muutenkin.

Itselläni ei ollut alkumaljaa rippijuhlissa, itse en halunnut, ei tullut kyllä varmaan mieleenkään että olisi pitänyt olla:D olen kuitenkin saanut melko pienestä asti päättää, otanko kuoharin vai pommacin, jos juhlissa on ollut alkumalja. Pienempänä otin aina pommacin, kuoharin maku oli mielestäni kamala. Teininä aloin ottaa sitten kuoharia ja kotona sai ruuan kanssa juoda viiniä juhlapyhinä ym. "erikoisina" päivinä,kun oli tarjolla muutakin kuin makaronilaatikkoa. Eikä musta kyllä mitään deekua tullut, enkä edelleenkään juo kuin todella harvoin.

Vierailija
98/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vielä nuori ja siksi kerronkin teille kukkahattutäteille että en muutamantoista vuoden aikana kertaakaan ole alkoholia edes maistellut luvatta. Vain äidin seurassa olen kerran puoli lasillista skumppaa saanut maistaa eikä todellakaan tullut ikävä sitä. Sen aika on sitten joskus. Olen aina inhonnut sitä miten aikuiset täällä Suomessa käyttävät alkoholia vastuuttomasti ja itse väittävät että nuoret juovat selän takana. Mulla on myös ainakin neljä kaveria, joiden voin taata olevan kaltaisiani. Totta kai meidänkin koulussa on vähän typerämpiä ja vastuuttomasti käyttäytyviä nuoria mutta siinäpähän ovat.

Vierailija
99/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat aina vain fiksumpia alkoholin kanssa. Trendi on oikea. Ymmärtävät, että vaikka se laillista onkin, niin liiallisesti käytettynä se on yksi haitallisimmista huumeista sekä omalle keholle, että kanssaihmisille (kts. väkivaltarikostilastot, alkoholi osallisena 4:ssä 5:stä pahoinpitelystä, taposta, murhasta jne.).

Vierailija
100/103 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 14 v poika jolla oli rippijuhlat juuri ja kyllä siellä kuoharia tarjottiin, itsekin sain lasillisenja voin sanoa ettei se vaikuttanut yhtään. Vaikka olen saanut maistaa alkoholijuomia nuoresta asti niin en ole kertaakaan juonut ollessani pois kotoa/känniin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan