Saako teini ottaa lasillisen kuohuviiniä rippijuhlissa?
Mitä mieltä olette? Saako ripille päässyt teini ottaa laillisen tai kaksi kuohuviiniä? Tiedän että alkoholi on k18 mutta rippijuhlat on poikkeustapaus eikä tuosta määrästä teini humallu.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]Ei kyllä lasten juhlissa ole alkoholitarjoilua ainakaan meillä jamielestäni on sika tyylitöntä ja epäkorrektia tarjota alkoholia rippijuhlissa. Ainakin sitten alaikäisille kuohuvaa alkoholitonta, mutta voisi olla samaa alkoholitonta kaikille. Rippilapsi on lapsi ja juhla on uskonnollinen. Eiköhän se ehtoollisviini riitä. [/quote] Rippikoulun käynyt ei ole enää lapsi. Aika lähellä aikuista jo.
[/quote]
Rippikoulun käynyt on yhtä lähellä täysi-ikäistä kuin 12-vuotiasta. Rippikoululainen on siis vielä aika lähellä alakoululaista.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:17"]
Mun mielestä kuohuviinit eikä edes sen alkoholittomat versiot kuulu lapsiin liittyviin juhliin.
[/quote]
Tässä ilmeisesti opetetaan juurikin sitä miten vahvasti alkoholijuomat ja juhlat liittyvät toisiinsa, vaikka ei ikä riitä niin juhlat ei oo juhlat jos ei juhlakalu juo alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:13"]
Itse juon tosi harvoin ja voin sanoa, että lasillinen kuoharia menee heti päähän. Miten sitten 15-16 -vuotiaalle?
[/quote]Meillä lääkisopiskelijoiden valmistujaisjuhlissa tarjottiin lasillinen kuoharia. Yksi n. 25-v nainen meni aivan sekaisin, hoiperteli, puhe sammalsi, puhui höpöjä. Ei ollut alkoholiin tottunut. Helluntailainen.
Jos näin voi käydä aikuiselle ihmiselle, niin mitä sitten voi käydä, kun 15-kesäinen juo lasillisen.
Monesti alkoholiongelmainen on fyysisesti, psyykkisesti tai muuten riippuvainen, kenties lääkitsee/turruttaa jotain kipukohtaa. Vaikea uskoa olevan montakaan tapausta, jossa taustalla olisi vain se, että "on teininä jätetty juhlimatta".
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!! [/quote] whaaaat?Kirkkoko kieltä?Mutta miksi ne itse sit tarjoilee alkoholia?Kirkossa vielä...?Eikö häissäkään?Meillä häissä kyllä pappikin otti skumppalasin vastaan...
[/quote]
Mistä lähtien häät ovat olleet kirkollinen juhla?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!!
[/quote]
Ehtoollisviinissäkin on alkoholia
Joku on vaan saanut sellaiset geenit, että se isin antama bisse ei olekaan niin pahaa edes lapsena, vaan se hyvä olo ottaa heti pauloihinsa. Toinen inhoaa sen makua heti ja ei saa siitä suuriakaan kiksejä. Kun se vaan näin menee, joten en ottaisi sitä riskiä, että alkaisin ehdon tahdoin tarjoilla lapsilleni vielä teini-iässä. Se voi olla pahan alku... Saavat aivot ainakin kehittyä rauhassa aikuisikään saakka.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!! [/quote] whaaaat?Kirkkoko kieltä?Mutta miksi ne itse sit tarjoilee alkoholia?Kirkossa vielä...?Eikö häissäkään?Meillä häissä kyllä pappikin otti skumppalasin vastaan...
[/quote]
[/quote]
Kts. sakramentti, kristillisen kirkon pyhä toimitus.
Idioottahan olisi kieltää se lasillinen.
Jos kieltää alkoholin täysin, voi olla suht varma, että nuori tulee joskus kännissä kotiin.
Opeta kohtuulliseen juomiseen, jos haluaa juoda.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:15"]
Rippikoulu on yksi aikuistumisriitti.
[/quote]
Enpä ole nähnyt kenenkään nuoren tulevan riparilta yhtään sen aikuisempana kuin on sinne mennessään ollut.
[/quote]
...tai intistä tai synnäriltä tai...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:26"]
Idioottahan olisi kieltää se lasillinen. Jos kieltää alkoholin täysin, voi olla suht varma, että nuori tulee joskus kännissä kotiin. Opeta kohtuulliseen juomiseen, jos haluaa juoda.
[/quote]
Jos ei kiellä, vaan antaa maistaa kotona, niin ei tule ikinä kännissä kotiin alaikäisenä? Mä luulen kanssa. :D :D
Myös ekat hatsit isän ja äidin kanssa, kuitenkin vetää douppii kadulla salaa.
Ei saa. Rippijuhlissa ei kuulu juoda alkoholia ollenkaan. Eikä rippijuhlissa ole alkumaljoja kuten esim ylioppilasjuhlissa. Näin etiketin mukaan. Enkä ole itsekään ollut ikinä rippijuhlissa, joissa alkoholia olisi tarjottu missään muodossa.
Ei meillä tainnut rippijuhlissa olla kuohuvaa tarjolla. Sain kyllä häissä nauttia kuoharin, viinin ruoan kanssa sekä jälkiruokakonjakin jo ihan yläasteikäisenä. Sivistynyt alkoholinkäyttäjä olen nykyäänkin kun vain joulupöydässä tulee viiniä otettua tai juhlissa lasi kuplivaa. Että turha jeesustella.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!! [/quote] Ehtoollisviinissäkin on alkoholia
[/quote]
Sinusta ei ole mitään eroa, ottaako 2cl vedellä lantrattua ehtoollisviiniä, vai 12cl kuohuviiniä?
Ei meillä ole muutenkaan tapana tarjoilla kuohuviiniä lasten juhlissa, ei siis myöskään ristiäisissä eikä rippijuhlissa. Mistä alkaen kirkollisiin juhliin on kuohuviini kuulunut? Häihin, joo, mutta onhan jonkunlaisia avioliittoseremonioita pakanoilla ja ateisteillakin.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:24"]
[/quote]
[/quote]
Kts. sakramentti, kristillisen kirkon pyhä toimitus.
[/quote]
Ev.lut-kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:25"]Joku on vaan saanut sellaiset geenit, että se isin antama bisse ei olekaan niin pahaa edes lapsena, vaan se hyvä olo ottaa heti pauloihinsa. Toinen inhoaa sen makua heti ja ei saa siitä suuriakaan kiksejä. Kun se vaan näin menee, joten en ottaisi sitä riskiä, että alkaisin ehdon tahdoin tarjoilla lapsilleni vielä teini-iässä. Se voi olla pahan alku... Saavat aivot ainakin kehittyä rauhassa aikuisikään saakka.
[/quote]
aivan.Yksi kuohuviinilasi tosiaan tuhoaa aivot.Yo-juhlissa sitten se toinen vastaavasti maksan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:35"]
Ev.lut-kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.
[/quote]
Sori mun moka.
Nipot.... hoh hoijakkaa...