Saako teini ottaa lasillisen kuohuviiniä rippijuhlissa?
Mitä mieltä olette? Saako ripille päässyt teini ottaa laillisen tai kaksi kuohuviiniä? Tiedän että alkoholi on k18 mutta rippijuhlat on poikkeustapaus eikä tuosta määrästä teini humallu.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:08"]
Rippikoulun käynyt ei ole enää lapsi. Aika lähellä aikuista jo.
[/quote]
Rippikoululla ei ole mitään tekemistä aikuisuuden tai aikuistumisen kanssa. Lapsi on lapsi, kunnes hän täysi-ikäisyyden saavutettuaan muuttuu aikuiseksi.
Olettepa te sinisilmäisiä jos ajattelitte,että lapsenne eivät nauti alkoholua ennen täysi-ikäisyyttä...
Nauti lapsesi alkoholismista. Se on metka tunne huomata, ettei enää aikuisten oikeasti jaksa välittää siitä, elääkö vai kuoleeko oma lapsi (joka täysi deeku)
Itse juon tosi harvoin ja voin sanoa, että lasillinen kuoharia menee heti päähän. Miten sitten 15-16 -vuotiaalle?
No ei. Laki on mitä laki on ja sillä mennään. Olisi typerää että kotona vanhemmat antaa lapselle käteen skumppalasia ja sitten viikonloppuna tulee poliisilta soitto koska sama lapsi on sidutölkki kädessä kaupungilla ja se on ehdottoman nounou.
Eli ei niin ei. Eikä se vaikuta tippaakaan siihen juhlallisuuteen vaikka siinä lasissa olisi alkoholitonta kuohuviiniä, kenenkään ei edes sitä tarvitse tietää lapsen ja vanhempien lisäksi.
No mitäs se kuohuviini edustaa siellä rippijuhlassa? Jeesuksen veri kuuluu siihen kirkolliseen menoon..
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:08"]
[/quote]
Rippikoululla ei ole mitään tekemistä aikuisuuden tai aikuistumisen kanssa. Lapsi on lapsi, kunnes hän täysi-ikäisyyden saavutettuaan muuttuu aikuiseksi.
[/quote]
On sillä paljonkin tekemistä. Rippikoulu on yksi aikuistumisriitti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]Ei kyllä lasten juhlissa ole alkoholitarjoilua ainakaan meillä jamielestäni on sika tyylitöntä ja epäkorrektia tarjota alkoholia rippijuhlissa. Ainakin sitten alaikäisille kuohuvaa alkoholitonta, mutta voisi olla samaa alkoholitonta kaikille. Rippilapsi on lapsi ja juhla on uskonnollinen. Eiköhän se ehtoollisviini riitä. [/quote] Rippikoulun käynyt ei ole enää lapsi. Aika lähellä aikuista jo.
[/quote]
No ei ole.
[/quote]
Malta nyt mielesi, suojaikäraja on kuitenkin edelleen 16v.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:14"]No ei. Laki on mitä laki on ja sillä mennään. Olisi typerää että kotona vanhemmat antaa lapselle käteen skumppalasia ja sitten viikonloppuna tulee poliisilta soitto koska sama lapsi on sidutölkki kädessä kaupungilla ja se on ehdottoman nounou.
Eli ei niin ei. Eikä se vaikuta tippaakaan siihen juhlallisuuteen vaikka siinä lasissa olisi alkoholitonta kuohuviiniä, kenenkään ei edes sitä tarvitse tietää lapsen ja vanhempien lisäksi.
[/quote]
Laki on laki mutta maalaisjärkeäkin saa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:15"]No mitäs se kuohuviini edustaa siellä rippijuhlassa? Jeesuksen veri kuuluu siihen kirkolliseen menoon..
[/quote]
Edustaa juhlaa kuren esim.voileipäkakku.Vai pitääkö rippijuhlissa kenties tarjoilla ehtoollisleipiäkin?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:08"]
[/quote]
Malta nyt mielesi, suojaikäraja on kuitenkin edelleen 16v.
[/quote]
Miten se tähän liittyy?
Mun mielestä kuohuviinit eikä edes sen alkoholittomat versiot kuulu lapsiin liittyviin juhliin.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:55"]Mitä mieltä olette? Saako ripille päässyt teini ottaa laillisen tai kaksi kuohuviiniä? Tiedän että alkoholi on k18 mutta rippijuhlat on poikkeustapaus eikä tuosta määrästä teini humallu.
[/quote]
Saa muttei ole pakko. Älkää painostako.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä kuohuviinit eikä edes sen alkoholittomat versiot kuulu lapsiin liittyviin juhliin.
[/quote]
Kyse on teinin juhlista ei lapsen. Älä sekoita 15v teiniä lapseen koska se on ihan eriasia.
Eihän ole kyse sinisilmäisyydestä! Kyse on siitä, että MINÄ en hyväksy lapsen alkoholin käyttöä. MINUN järjestämissäni juhlissa eivät lapset sitä nauti. Tottakai hän varmaan maistaa/juo sitä jossain muualla ennen täysi-ikäisyyttään, mutta olen yhä sitä vastaan ja kerron sen hänelle. Se on vanhemman tehtävä.
Minä sain pienenäkin maistaa esim.olutta isältä.Hyi oli pahaa, joka kerta!Ei vaan haluttu tehdä alkoholista meillä kiehtovaa/mörköä, eli vähän sai.Oon luullut tätä normijutuksi.Ette siis anna lastenne maistaa alkoholia ennen 18-vuoden ikää?Toivottavasti ei lähde mopo sitten käsistä...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:14"]No ei. Laki on mitä laki on ja sillä mennään. Olisi typerää että kotona vanhemmat antaa lapselle käteen skumppalasia ja sitten viikonloppuna tulee poliisilta soitto koska sama lapsi on sidutölkki kädessä kaupungilla ja se on ehdottoman nounou. Eli ei niin ei. Eikä se vaikuta tippaakaan siihen juhlallisuuteen vaikka siinä lasissa olisi alkoholitonta kuohuviiniä, kenenkään ei edes sitä tarvitse tietää lapsen ja vanhempien lisäksi. [/quote] Laki on laki mutta maalaisjärkeäkin saa käyttää.
[/quote]
No mitä sä sillä maalaisjärjellä nyt pohdit tässä? Pehmeä lasku nuorelle alkavalle tulevaisuuden kännäysuralle? Meinaatko että se jotenkin sitten helpottaa että nuori on saanut valvotuissa oloissa lapsena vetää hiprakkaa, niin sitten se osaa 18 veenä ottaa punkkua siemaillen? No kerron sulle pienen jutun: Ei se osaa, vetää silti överit ja oppii vasta siitä, jos oppii.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:15"]
Rippikoulu on yksi aikuistumisriitti.
[/quote]
Enpä ole nähnyt kenenkään nuoren tulevan riparilta yhtään sen aikuisempana kuin on sinne mennessään ollut.
Miksi pitäisi ottaa? Kuohari ei kuulu rippijuhliin. Jos on pakko ns. alkumalja olla niin ei sen alkoholia tartte sisältää.