Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teini ottaa lasillisen kuohuviiniä rippijuhlissa?

Vierailija
04.08.2015 |

Mitä mieltä olette? Saako ripille päässyt teini ottaa laillisen tai kaksi kuohuviiniä? Tiedän että alkoholi on k18 mutta rippijuhlat on poikkeustapaus eikä tuosta määrästä teini humallu.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa. Meidän 15v juo viiniä juhannuksena ja skumpat tilaisuuksissa.

Vierailija
62/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo että alkoholin tarjoaminen alle 18v esim kotona ei ole rikos lähtökohtaisesti vaan suhteessa määrään ja alaikäisen kehitystasoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:38"]

Tottakai saa. Meidän 15v juo viiniä juhannuksena ja skumpat tilaisuuksissa.

[/quote]

Tämä on suositeltavaa. Kohta on rapujuhla-aika ja noloahan se on kun muiden 15 veet on otsa pöydässä jo ekan Helangårin jälkeen. Teidän on sentään sivistyneeksi kasvatettu ettei pikkanen snapsi lasta kaada!

Vierailija
64/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt riparia mutta prometeuksen kyllä ja sain kuoharia. Ihan fiksu alkon käyttäjä minusta kasvoi siitä huolimatta, 6 vuotta nyt kulunut.

Vierailija
65/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]

No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!!

[/quote]

Miks just kirkollisiin juhliin ei kuuluisi alkoholi. Höpö. Tuo on juuri sitä alkoholin demonisoimista.

terv. uskis

Vierailija
66/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:41"]

Uskokaa jo että alkoholin tarjoaminen alle 18v esim kotona ei ole rikos lähtökohtaisesti vaan suhteessa määrään ja alaikäisen kehitystasoon.

[/quote]

Onko näin? Mä olen vaan kuullut että alaikäisellä ei saa olla hallussa mitään alkoholia. Mutta oikaise ihmeessä jos olen väärässä?

Vierailija
67/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajotkaa, meidän teini maistoi protujuhlissaan jaloviinaa! Ei tapahtunut mitään pahaa, teini on nyt 17-vuotias eikä ole kertaakaan tullut kotiin humalassa. Kotona saa muutenkin maistaa alkoholeja, jos niitä juodaan. Ei ole vielä ihastunut minkään makuun, mutta on utelias maistamaan, kuten muitakin ruokia ja juomia.

(Protujuhlissa ei siis ollut alkumaljoja, mutta ruuan kanssa oli olutta ja siideriä, ja myöhempään viihtyneille tarjoiltiin väkevämpiä.)

Vierailija
68/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

60, et tainnut tajuta. Ei yksi kuohuviinilasillinen tee pahaa sellaiselle, joka ei jää heti koukkuun. Emme vaan voi lapsistamme tietää, kenelle ne paskageenit ovat siunaantuneet, että alkaakin maittaa liiaksi. Siksi en halua olla ainakaan se, joka hänet alamäkeen tuuppaa... Kyllä ne ehtivät maistella aikuisenakin, ei pitäisi olla niin kova kiire...

Vierailija
69/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Itse sain teininä (yli 15v) kotona lasin viiniä tai yhden saunasiiderin viikonloppuna vanhempien läsnäollessa, myös juhlissa lasillisen. Ikinä, siis en kertaakaan, ole tullut kotiin kontaten teininä enkä aikuisena. Kun alkoholista ei kotona tehty sitä suurta kiellettyä hedelmää, ei se myöskään ikinä ole houkutellut sen ihmeemmin. Sama juttu siskollani. Nyt ikää 36v.

Vierailija
70/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:12"]

Olettepa te sinisilmäisiä jos ajattelitte,että lapsenne eivät nauti alkoholua ennen täysi-ikäisyyttä...

[/quote]

On ihan eri juttu  mitä nuoret keskenään tekevät.

Vierailija
71/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:53"]Niin totta. Itse sain teininä (yli 15v) kotona lasin viiniä tai yhden saunasiiderin viikonloppuna vanhempien läsnäollessa, myös juhlissa lasillisen. Ikinä, siis en kertaakaan, ole tullut kotiin kontaten teininä enkä aikuisena. Kun alkoholista ei kotona tehty sitä suurta kiellettyä hedelmää, ei se myöskään ikinä ole houkutellut sen ihmeemmin. Sama juttu siskollani. Nyt ikää 36v.
[/quote]
Oikeasti? Eli et ikinä juonut alaikäisenä viinaa ilman vanhempien lupaa?Vai tarkoitatko ettet vaan vetänyt itseäsi konttauskuntoon?

Vierailija
72/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan näyttää olevan käytäntönä, että nuorille tarjotaan kotona alkoholia???

Vierailija
73/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:12"]Olettepa te sinisilmäisiä jos ajattelitte,että lapsenne eivät nauti alkoholua ennen täysi-ikäisyyttä...
[/quote]
Jos olet vanhempi niin sun ei tarvitse juomista opettaa, pölvästi!

Vierailija
74/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:05"]

No ei tosiaankaan kuulu kirkollisiin juhliin alkoholi! Haloo!!

[/quote]

Mitäköhän niille lapsosille siellä kirkossa juotetaankaan :DD

Vierailija
75/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:53"]

Niin totta. Itse sain teininä (yli 15v) kotona lasin viiniä tai yhden saunasiiderin viikonloppuna vanhempien läsnäollessa, myös juhlissa lasillisen. Ikinä, siis en kertaakaan, ole tullut kotiin kontaten teininä enkä aikuisena. Kun alkoholista ei kotona tehty sitä suurta kiellettyä hedelmää, ei se myöskään ikinä ole houkutellut sen ihmeemmin. Sama juttu siskollani. Nyt ikää 36v.

[/quote]

Minäkin olen saanut kotona "harjoitella sivistynyttä alkoholinkäyttöä" ja silti olen tullut kotiin ns. konttauskunnossa. En teininä, koska silloin jäätiin juhlien jälkeen kaverille yöksi. Aikuisena sitäkin useammin, koska kyllähän sitä nyt vappuna/juhannuksena/viikonloppuna voi lasillisen/pullollisen...

Vierailija
76/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa nuoruudessa sanottiin vaan että alkoholi on aikuisille, lapset ei sitä kestä ja laki sanoo k-18. Ei se ollut mitään demonisointia, se vaan tehtiin selkeäksi että sitten kun olet 18 ja vastuussa itsestäsi niin saat juoda mitä haluat, siihen asti se on limpparia.

Vierailija
77/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen ollut rippijuhlissa joissa tarjottu alkumaljat, äidillä itsellään ongelmia alkoholinkäytön kanssa ja innoissaan aina kun tuli tilaisuus juomiseen, ihan niin kuin virallisesti.

Vierailija
78/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka kerrotte saaneenne nuorena maistella kotona ja olette nyt kohtuukäyttäjiä: teille on vaan sattunut hyvät geenit, eli aivot ei himoitse alkoholin tuottamaa tilaa. Olkaa onnellisia, mutta tämä ei todista mitään! Jos teillä olisi ollut toiset geenit, jolloin alkoholiin tulee heti himo, tilanne olisi ihan toinen. Ja kun me ei tiedetä, millaiset aivot meidän lapsillamme on, olisi parasta olla tarjoilematta liian aikaisin. Jos sattuu huono arpa, tiukka kotikuri tässä asiassa antaa aivoille aikaa kehittyä aikuisuuteen asti. Sittenhän me ei enää pystytä lapsistamme huolehtimaan, muuta kuin ajatuksissamme!

Vierailija
79/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin siskon kanssa 10- ja 11-v kun isä mökillä juhannuksena antoi molemmille kaljapullot. Humalapäissään tietysti. Minä en tykännyt yhtään, ja 10-v siskoni joi sitten ne molemmat. 

Vierailija
80/103 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt minä alan ymmärtämään miksi Suomesta ei tule koskaan missään asiassa svistysvaltiota. Täällähän nämä helvetin tiukkapipot ja kukkahattutädit kilvan huutaa kuorossa kuinka EI SAA opettaa sivistynyttä alkoholinköyttöä nuorisolle. Ja sitten 18v. päivänä tintataan vatsahuuhtelukuntoon ittensä.... hohhoijakkaa. Ei pysty ymmärtämään, ei sitten millään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä