Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko epäkohteliasta huomata asunnon siivottomuus?

Vierailija
04.08.2015 |

Käyn silloin tällöin siskoni luona, ja viime aikoina on ollut aika epäsiistiä ja tavarat pitkin kämppää. Esim. kesäkuussa olivat reissussa, ja siitä lähtien ollut yksi matkalaukku avonaisena eteisessä, osa tavaroista/vaatteista kerää pölyä siinä. Koiranruokaa oli pitkin lattioita ja vessan pyyhkeet aika koppurassa, milloin lie viimeksi vaihtanut. Pizzalaatikoita oli pinossa tuolilla varmaan 7 tai 8. En usko, että olivat yhdellä kertaa tilattujen pitsojen laatikot. Siskon lapsi sanoi, että he siivoavat oman huoneensa ennen koulun alkua, projekti jo menossa. Onko tuo muiden mielestä normaalia lapsiperheen menoa? Meillä on 3 lasta ja imuroin ja pyyhin lattiat viikoittain, sanoin pyyhkäisen pölyt. Silti meilläkin on epäsiistiä välillä, mutta ei tuolla tavalla. Miten asiasta voisi hienotunteisesti huomauttaa, että nyt taitaa mennä vähän överiksi tuo boheemi elämä? Vai onko se liikaa puuttumista, jos huomauttaa asiasta?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:29"]

Täältä siivoamisen lomasta huutelen, että jos huomaa asuntonsa kriisiytyvän, kannattaa alkaa raivata ensin roskat pois, sitten tavaraa kaappiin ja kutsua siivooja apuun. Minulla käy siivousyritys 2 tuntia joka kolmas viikko. Kerta maksaa 60€. Siitä saa kotitalousvähennyksen. Ei kuulosta ajallisesti paljolta, mutta meidän lapsiperheen arkea helpottaa! Niinä viikkoina kun ei ole siivousta, minä itse imuroin ja pyyhin välit nihkeäpyyhintänä. Pölyjen pyyhintä on minusta vastenmielistä, joten siivooja aloittaa yleensä sillä, että pyyhkii pölyt pinnoilta. Olen ollut tyytyväinen. Rahallisesti ei ole iso satsaus.

[/quote]

Laitat kaikki matot rullalle ja huonekalut syrjään valmiiksi?  Melkoinen tehopakkaus joka ehtii 2 tunnissa.  Siivosin joskus ystäväni asunnon perusteellisesti, kului 5 tuntia.
[/quote]

Minullakin käy siivooja, ei mikään iso firma, yksin tekee siivouskeikkoja. Yleensä pitää olla roinat ja kengät poissa tieltä, kun hän tulee, muttei muuta erikoisvaatimusta. Minä vien lehtiä ja purkkeja keräykseen ja lenkitän koiraa. Sillä aikaa siivooja pyyhkii pölyt, imuroi (myös matot) ja vie matot sitten ulos, pyyhkii lattiat kostealla ja poistaa näkyvät tahrat. Aikaa kuluu tosiaan 2 tuntia. Kun hän pyyhki keväällä keittiön kaappien ovet ja hyllyt, meni tunti lisää. Ehti pestä mikronkin. En tykkää, että kukaan käy siivoamassa, jos en ole kotosalla, joten siivoukset on sovittu joka toiselle lauantaille. Minulla ei ole lapsia, enkä siivoa juurikaan itse. Siivooja tuo mukanaan muut siivousvälineet ja aineet paitsi imurin.

Vierailija
2/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:29"]

Täältä siivoamisen lomasta huutelen, että jos huomaa asuntonsa kriisiytyvän, kannattaa alkaa raivata ensin roskat pois, sitten tavaraa kaappiin ja kutsua siivooja apuun. Minulla käy siivousyritys 2 tuntia joka kolmas viikko. Kerta maksaa 60€. Siitä saa kotitalousvähennyksen. Ei kuulosta ajallisesti paljolta, mutta meidän lapsiperheen arkea helpottaa! Niinä viikkoina kun ei ole siivousta, minä itse imuroin ja pyyhin välit nihkeäpyyhintänä. Pölyjen pyyhintä on minusta vastenmielistä, joten siivooja aloittaa yleensä sillä, että pyyhkii pölyt pinnoilta. Olen ollut tyytyväinen. Rahallisesti ei ole iso satsaus.

[/quote]

Laitat kaikki matot rullalle ja huonekalut syrjään valmiiksi?  Melkoinen tehopakkaus joka ehtii 2 tunnissa.  Siivosin joskus ystäväni asunnon perusteellisesti, kului 5 tuntia.
[/quote]

Minullakin käy siivooja, ei mikään iso firma, yksin tekee siivouskeikkoja. Yleensä pitää olla roinat ja kengät poissa tieltä, kun hän tulee, muttei muuta erikoisvaatimusta. Minä vien lehtiä ja purkkeja keräykseen ja lenkitän koiraa. Sillä aikaa siivooja pyyhkii pölyt, imuroi (myös matot) ja vie matot sitten ulos, pyyhkii lattiat kostealla ja poistaa näkyvät tahrat. Aikaa kuluu tosiaan 2 tuntia. Kun hän pyyhki keväällä keittiön kaappien ovet ja hyllyt, meni tunti lisää. Ehti pestä mikronkin. En tykkää, että kukaan käy siivoamassa, jos en ole kotosalla, joten siivoukset on sovittu joka toiselle lauantaille. Minulla ei ole lapsia, enkä siivoa juurikaan itse. Siivooja tuo mukanaan muut siivousvälineet ja aineet paitsi imurin.
[/quote]

Niin, unohdin tuosta sen jutun, että minulle ei siivota vessaa eikä kylpyhuonetta. Niihin menee melko kauan siivouksessa ja hoidan niiden siivouksen aina kun on tarvetta. Kylppärin siivoaa helpoiten silloin kun käy itse suihkussa. Minun siivoojani tuntihinta on alle 30€ per tunti, ja ikkunan pesut ovat kalleimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Älä puutu.

Vierailija
4/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin sanomatta vaikka on siskokin. Vieraille en edes kehtaisi mainita.

Vierailija
5/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai teidän väleistä. Minä en sanoisi kenellekään muulle kuin omalle siskolle, että onpa sikolätti. Me voidaan sanoa, ei olla herkkänahkaisia.

Vierailija
6/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille taitaa muut asiat olla tärkeämpiä kuin jatkuva puhtaus/siivous?

Jos kotona lämpöä (henkistä), iloa ja rakkautta riittää on se arvokkaampaa kuin siisti koti.

Vierailija
7/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanominen ei varmaan auta, jos elämänhallinta on noin hukassa?

Jututas heitä kaikkia erikseen, onko kaikilla perheenjäsenillä kaikki ihan ok. 

Vierailija
8/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yksin, mutta on mullakin joskus kausia, kun ei pysty tai ei huvita siivota. Sitten jonain sopivana päivänä ottaa asian työkseen.

Vierailija
9/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomata vai huomauttaa?

Vierailija
10/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli eräs tuttavaperhe jossa yh-äiti taiteilija ja koti usein kaaoksessa. Kolme tytärtä ja koiria. Äidillä ja tyttärillä läheiset välit, tänäpäivänä kaikki kolme korkeakoulutettuja ja hyvässä ammatissa.

Eli ei se sotkikoti ole (aina) merkki elämänhallinanpuutteesta tai lasten laiminlyönnistä.

Vierailija
11/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin ilmoittaa ylensyöneelle että olet läski? Aijaa, en mä tiennytkään.

Ihmisillä on erilainen siisteyskäsitys, et voi muuttaa ihmistä. Tulee vaan turhaa toraa, voit tietty kauniisti kysyä jos apu kelpaa, mutta turha huomautella asiasta, minkä varmasti itsekin tietää..

Vierailija
12/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun mielest.

Vierailija
13/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene niille kylään, jos häiritsee! Mä suuttuisin ihan silmittömästi, jos joku sanoisi, että meillä on epäsiistiä. En kyllä koskaan jätä avonaista matkalaukkua eteiseen purkamatta kuukausiksi, mutta mulla on muita paheita (tupakoin joskus sisällä ikkunan edessä ja tuhkaa voi karista lattiallekin ja punaviinipulloja on ainakin 20 eri puolilla keittiötä, vanhimmat talvelta).

Vierailija
14/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomata saa mitä haluaa, mutta huomauttaminen on epäkohteliasta. Luuletko, että siskosi ei itse muka tiedosta epäsiisteyttä?

Jospa järjestäisit siskolle yllätyssiivoustalkoot suvun voimin? Ei menisi rajallinen jaksaminen siivoamiseen.

Vierailija
15/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkasta näkyykö tuhohyönteisiä ja jos ei niin odota koulunalkuun asti, jos vaikka  laittaisi kodin taas järjestykseen. Koppuraisista pyyhkeistä voi kyllä huomauttaa. Siskolle kuuluu tarjota puhdas käsipyyhe!

Vierailija
16/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:48"]Huomata vai huomauttaa?
[/quote]

Huomata sikäli, että ei teeskentele kuin ei huomaisi mitään.

-ap

Vierailija
17/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee LaSu.. Selvää elämän hallinnan puutetta.

Vierailija
18/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskosi aivan terve? Jotenkin tuo sekainen huusholli kertoo jonkinasteisesta masennuksesta, ei enää boheemiudesta. Mene siskosi luo, kääräise hihat ja vetäise kumihanskat käteen ja sano, että nyt siivotaan porukalla tämä teidän kämppänne ja pannaan pesukone pyörimään. Saattaa se sisko tietysti vetää herneet nenään ensialkuun, mutta jos yhtään on järkeä päässä, niin loppujen lopuksi on kiitollinen avustasi.

Jos kyseessä olisi joku vieras ihminen, niin en sanoisi mitään, vaikka huomaisinkin siivottomuuden, mutta kyllä sisko on niin läheinen, että hänelle täytyy pystyä sanomaan suoraan ikävätkin asiat, ei loukkaavalla tavalla, vaan asiallisesti ja syyttelemättä.

Vierailija
19/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista, jopa yleistä. Kaikkia ei vaan siivous kiinnosta tai ei jaksa tehdä sitä, ilman että kyse on elämänhallinnan ongelmista.

Suurimmalla osalla vika on siinä, että tavaraa on kaikkinensa liikaa (esim. vaatteita, leluja, ihan kaikkea) ja kaikelle ei ole paikkaa.

Voit kertoa hänelle kuulleesi tavaranraivauksesta (se on oikeasti muotia nyt tällä hetkellä) ja että voit auttaa tekemään sitä siskon kanssa, jos sisko tahtoo. Sitten voitte mennä urakan päätteeksi myymään tavarat kirpparilla.

Äläkä osta perheeseen lahjaksi tavaraa! Meillä ainakin pahimmat roinankantajat ovat juuri ne ihmiset, joiden tiedän arvostelevan meidän siisteystasoa.

Vierailija
20/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:51"]Huomata saa mitä haluaa, mutta huomauttaminen on epäkohteliasta. Luuletko, että siskosi ei itse muka tiedosta epäsiisteyttä?

Jospa järjestäisit siskolle yllätyssiivoustalkoot suvun voimin? Ei menisi rajallinen jaksaminen siivoamiseen.
[/quote]

Ei mitään yllätystalkoita! Ei missään nimessä! Se on kamalan loukkaavaa, jos puoli sukua ravaa siivoamaan toisen kotia kutsumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän