Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko epäkohteliasta huomata asunnon siivottomuus?

Vierailija
04.08.2015 |

Käyn silloin tällöin siskoni luona, ja viime aikoina on ollut aika epäsiistiä ja tavarat pitkin kämppää. Esim. kesäkuussa olivat reissussa, ja siitä lähtien ollut yksi matkalaukku avonaisena eteisessä, osa tavaroista/vaatteista kerää pölyä siinä. Koiranruokaa oli pitkin lattioita ja vessan pyyhkeet aika koppurassa, milloin lie viimeksi vaihtanut. Pizzalaatikoita oli pinossa tuolilla varmaan 7 tai 8. En usko, että olivat yhdellä kertaa tilattujen pitsojen laatikot. Siskon lapsi sanoi, että he siivoavat oman huoneensa ennen koulun alkua, projekti jo menossa. Onko tuo muiden mielestä normaalia lapsiperheen menoa? Meillä on 3 lasta ja imuroin ja pyyhin lattiat viikoittain, sanoin pyyhkäisen pölyt. Silti meilläkin on epäsiistiä välillä, mutta ei tuolla tavalla. Miten asiasta voisi hienotunteisesti huomauttaa, että nyt taitaa mennä vähän överiksi tuo boheemi elämä? Vai onko se liikaa puuttumista, jos huomauttaa asiasta?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:56"]

Kukas av-mammoista haluaa tulla meille siivoamaan? Olisi ikkunanpesua luvassa, ja nurmikonleikkuuta ja imurointia myös. Jos haluat, voit silittää myös vaatteita, koska en itse viitsi ja koska minulla ei ole siskoa, joka tarjoutuisi ilmaiseksi orjatöihin meille.

[/quote]

Kuule, vaikka tänään, jos sinä tulet huomenna auttamaan minua. Se kun menee niin, että yksin puurtaessa kaikki on raskaampaa. Tämän tiesi vanha kansa, ja kaikki se tehtiin porukassa mikä suinkin sellaiseen luontui. Nyt on iskenyt joku raivopäinen lokeroelämän ihannointi. Lapset kärsii kun vanhemmat erakoituu ja käyttävät heitä lemmikkeinä, mutta mitäpä lapsista, kunhan mustikat on ojennuksessa.
[/quote]

Milloin tämä mahtoi olla? Kun minä olin lapsi 70-luvulla, jokainen siivosi oman kotinsa. Yhdessä pestiin mattoja tai maalattiin talkoilla taloa, mutta ei toisten nurkkiin ollut tapana mennä siivoamaan. Minusta on vain hyvä, ettei enää mennä maalaustalkoisiin tai kattoa rakentamaan. Saavat ammatti-ihmiset töitä.

Vierailija
62/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:01"]Meidän kämppä kuulostaa siskosi asunnolta ja silti imuroin kerran viikossa ja pesen mattojen välit...
Ei sitä tarvii olla niin just. Mä mitään kliinistä kotia tarvii. Jos ei kelpaa, älä tule.
[/quote]

Mikset samalla vie pitsalaatikoita pahvinkeräykseen ja tyhjennä matkalaukkua tai jos et tyhjennä, niin edes sulje sitä ja laita pois keskeltä eteistä?
[/quote]
Niinpä, miksen?
En tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee välillä kaaos hetkessä. Kolme lasta. Isommilla omat huoneet. Saattavat levittää legot, askartelut jne hetkessä ympäri huonettansa. 2 v leikkii olkkarissa. Pyykkiä voi olla kuivumassa parilla telineellä. Tiskikoneessa voi olla puhtaat astiat ja siinä ajassa kertyä pöydälle tiskiä. Eteisessä voi olla harrastuskamppeita, rullalautoja, kenkiä jne levällään. Ei kyllä paljon vaadi et näyttää sotkuiselle. 5 hengen perhe, siihen pari lasta kylään lisäksi ja kiire ja sotku on valmis.

Vierailija
64/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:56"]Kukas av-mammoista haluaa tulla meille siivoamaan? Olisi ikkunanpesua luvassa, ja nurmikonleikkuuta ja imurointia myös. Jos haluat, voit silittää myös vaatteita, koska en itse viitsi ja koska minulla ei ole siskoa, joka tarjoutuisi ilmaiseksi orjatöihin meille.
[/quote]

Mä voin tulla, oon tosi hyvä ikkunanpesijä. Silittämisessä olen kyllä aika huono, mutta muut onnistuu kyllä. Saisinko kahvit ja vaikka päiväruoan vaivanpalkaks, en tarvitse apua oman kodin siivoukseen tai muuhun sellaiseen?
Pk seudulla oon.

Vierailija
65/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on lapsilla varmaan kova, kun vanhemmat eivät hallitse elämäänsä. Koeta auttaa heitä jos vain pystyt. Lasu tarvittaessa.
:(

Vierailija
66/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina sotkuinen koti, välillä siivoan ja koti pysyy ehkä pävän max kaksi puhtaana ja jälleen sotkuinen, minä en vain kertakaikkiaan saa enkä eden välitä pitää täysin tip top kunnossa asuntoani, mutta minulla ei ole ongelmaa elää niin ja tietenkään kämppä ei ole niin paskainen, että olisi ötököitä tai hajuhaittoja, lähinnä vaatekasaa siellä täällä, likapyykki kassissa joskus vähän enemmän pyykkiä, tiskit välillä tiskaamatta. En silti ole masentenut ja elämä muuten rullaa hyvin, siivous vain ei ole koskaan ollut oma prioriteetti numero yksi.

Vierailija
67/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:51"]Huomata saa mitä haluaa, mutta huomauttaminen on epäkohteliasta. Luuletko, että siskosi ei itse muka tiedosta epäsiisteyttä? Jospa järjestäisit siskolle yllätyssiivoustalkoot suvun voimin? Ei menisi rajallinen jaksaminen siivoamiseen. [/quote] Ei mitään yllätystalkoita! Ei missään nimessä! Se on kamalan loukkaavaa, jos puoli sukua ravaa siivoamaan toisen kotia kutsumatta.

[/quote]

Jos joku tunkis meille siivoamaan, niin olis kyllä viimeinen kerta, kun meidän kynnyksen yli astuis. Pientä rajaa!

Vierailija
68/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap.

Siskosi on todennäköisesti joko masentunut tai sairastunut tai muusta syystä kovin väsynyt.

Itse olen joutunut käymään läpi tuommoisia aikoja, ja voin sanoa että ovat todella hirveitä. "Hyväntahtoiset huomauttelut" vain uuvuttavat entisestään ja saavat välttelemään sosiaalisia kontakteja. Paras apu on siitä että ottaa ja siivoaa jos sotku häiritsee.

Minun ogelmani on ms-taudin aiheuttama uupumus, joka välillä menee yli äyräiden. Silloin jo pelkkä olemassa oleminen tuntuu vievän kaiken energian. Ei siis mikään ihme että silloin ei jaksa siivota.

Onneksi puoliso jaksaa olla tukena. Ei hänelläkään ylenmäärin siivoamiseen riitä aikaa eikä energiaa kun tekee kuitenkin pitkää päivää töissä, huolehtii lapsista ja sairaasta vaimosta. 

Koska uupumus on ainoa ms-oireeni, näytän päällepäin täysin terveeltä ja saankin kantaa laiskan luuserin leimaa. Onneksi kuitenkin välillä on parempiakin aikoja, jolloin saan kotiakin järjestykseen ja myös niitä lastenhuoneita siivottua.

Vierailija
69/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:48"]

Häpeä on lapsilla varmaan kova, kun vanhemmat eivät hallitse elämäänsä. Koeta auttaa heitä jos vain pystyt. Lasu tarvittaessa. :(

[/quote]Minä häpeäisin tällaisen kommentin kirjoittamista :(

Vierailija
70/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:48"]

Häpeä on lapsilla varmaan kova, kun vanhemmat eivät hallitse elämäänsä. Koeta auttaa heitä jos vain pystyt. Lasu tarvittaessa. :(

[/quote]Meillä oli tuttavaperhe jossa ainainen kaaos ja sotku, tiskivuoret vain keikkuivat altaassa jne, lapset menivät välillä kouluun tahraisessa paidassa yms.

Meillä taas oli aina kaikki tiptop ja koti esittelykunnossa, lapsilla kauniit ompelijalla teetetyt vaatteet.

Ensinmainitussa perheessä oli luonnollista osoittaa hellyyttä ja raivoa muille, meillä oltiin hillittyjä ja etäisiä.

Em aikuistuneet lapset ovat tasapainoisia ja hyvissä väleissä vanhempiinsa ja kunnollisia yhteiskunnan jäseniä, me sisarusteni kanssa olemma masentuneita, työkyvyttömiä, kouluttamattomia ja osa meistä ei halua ikinä nähdä vanhempiamme, osa roikkuu edelleen keski-ikäisenä heidän otteessansa.

Kummassakohan perheessä se vanhemmuus oli hukassa ja kummankihan kohdalla olisi ollut syytä tehdä lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
71/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla siskon luona ole vahingossa tiputtavinasi jotain lattialle (sokeriastia, jauhopussi tms. kovasti sotkeva juttu) ja ala heti touhukkaana hakemaan imuria jälkiesi siivoamista varten. Samalla voit imuroida laajemminkin ja huudella toisia nostelemaan kamoja lattialta pois "etteivät mene vahingossa imuriin". Ei tarvitse edes kovin pitkälle jatkaa, jätät vaan imurin siihen jotta voivat jatkaa itse. Joskus se siivouksen aloitus vain tarvitsee jonkun sysäyksen. Nimim. Pesimpä lattiat kun kahvikuppi kaatui 

Vierailija
72/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on ongelmia myös rajojen laittamisessa lapsille. Minun äitikaverini sanoi, että rasittaa kun lapset tuo pikkulegoja sohville ja pitkin olohuonetta ja petshopeja löytyy hiekkalaatikolta ja terassin alta. Kysyin, miksi heillä saa viedä leluja minne vain, jos siitä on haittaa. Hän vastasi, että pitäähän lasten saada leikkiä ja keksiä mielikuvitusleikkejä, missä haluavat. Miksi pitää? Meillä on sääntö, että legoilla leikitään vain omassa huoneessa, niitä ei siis kuljeteta keittiöön tai ympäri olohuonetta. Petshopit pysyy meidän taloudessa sisällä, koska kukaan ei ole innokas pesemään leluja joka leikin jälkeen. Tuskin lapsi siitä rikki menee, jos hänelle kerrotaan rajat, missä leikitään ja mitä leluille tehdään, kun leikki loppuu. Ei päivähoidossakaan saa kuljetella leluja ympäri taloa, leikkiä syönnin aikana tai viedä sisäleluja ulos.

Vierailija
73/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 15:38"]Ihmisillä on ongelmia myös rajojen laittamisessa lapsille. Minun äitikaverini sanoi, että rasittaa kun lapset tuo pikkulegoja sohville ja pitkin olohuonetta ja petshopeja löytyy hiekkalaatikolta ja terassin alta. Kysyin, miksi heillä saa viedä leluja minne vain, jos siitä on haittaa. Hän vastasi, että pitäähän lasten saada leikkiä ja keksiä mielikuvitusleikkejä, missä haluavat. Miksi pitää? Meillä on sääntö, että legoilla leikitään vain omassa huoneessa, niitä ei siis kuljeteta keittiöön tai ympäri olohuonetta. Petshopit pysyy meidän taloudessa sisällä, koska kukaan ei ole innokas pesemään leluja joka leikin jälkeen. Tuskin lapsi siitä rikki menee, jos hänelle kerrotaan rajat, missä leikitään ja mitä leluille tehdään, kun leikki loppuu. Ei päivähoidossakaan saa kuljetella leluja ympäri taloa, leikkiä syönnin aikana tai viedä sisäleluja ulos.
[/quote]

Myönnän ja tunnustan, että meillä mies osaa komentaa, että lelut pysyy omissa huoneissa ja lattialta löytyvät pikkulegot menee imuriin. Mutta kun on äitipäivä, eli mies 12 tunnin työvuorossa, meillä lapset kuljettaa leluja jopa vessaan, jättävät pikkuruisia legoja matoille, kulkevat kengät jalassa olohuoneen läpi hakemaan unohtunutta tavaraa. En jaksa rähjätä siisteydestä, koska en itsekään kykene sellaiseen armeijakuriin siisteydessä ja unohtelen hiuslenkkejä sinne tänne. Kun siivoan, aivan varmasti seuraavana päivänä löytyy pölyrättejä sieltä täältä. Pahin oli kenkä hattuhyllyllä minun siivoukseni jäljiltä :)

Vierailija
74/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 15:28"]

Ensi kerralla siskon luona ole vahingossa tiputtavinasi jotain lattialle (sokeriastia, jauhopussi tms. kovasti sotkeva juttu) ja ala heti touhukkaana hakemaan imuria jälkiesi siivoamista varten. Samalla voit imuroida laajemminkin ja huudella toisia nostelemaan kamoja lattialta pois "etteivät mene vahingossa imuriin". Ei tarvitse edes kovin pitkälle jatkaa, jätät vaan imurin siihen jotta voivat jatkaa itse. Joskus se siivouksen aloitus vain tarvitsee jonkun sysäyksen. Nimim. Pesimpä lattiat kun kahvikuppi kaatui 

[/quote]

Hei kiitos aivan ihana vinkki! t: vakavasti masentuneen ystävä etsii keinoa auttaa hienovaraisesti

Vierailija
75/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:47"]

Heille taitaa muut asiat olla tärkeämpiä kuin jatkuva puhtaus/siivous?

Jos kotona lämpöä (henkistä), iloa ja rakkautta riittää on se arvokkaampaa kuin siisti koti.

[/quote]

No en minä kehtaisi kellekään läheisellekään sanoa, ehkä sitten kun alkaisi oikeasti näyttää niin huolestuttavalle että ihminen tarvitsisi jo jotain ulkopuolista apua. Kaaosmainen ja likainen koti kertoo paljon asujansa mielenterveydestä, toki voi olla toinenkin ääripää että siivotaan kahdeksan tuntia joka päivä. Mutta tutkitusti ihmisen henkinen hyvinvointi näkyy myös kodissakin, siisti ja puhdas koti kielii hyvästä elämänhallinnasta ja feng shuista. Lasten kohdalla on tutkittu myös että kaaos ja lika tuo levottomuutta, kaaos kotona on usein kaaos mielessäkin. Kun lapsi pääsee puhtaaseen ja siistiin huoneeseen, on hän tyytyväisempi. Kyllä sen ymmärtää ettei joka ikinen hetki kaikki tarvitse olla aina ihan tip top, mutta kyllä normaali aikuinen siivoaa ja putsaa jälkensä ettei kämppä ole kuin kaatopaikka.

Vierailija
76/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin siskolle siivosta ja huolestuisin hänen mielenterveydentilastaan pahasti ja alkaisin siivoomaan, pyytäisin veljen myös auttamaan. Jos minulla olisi vastaava siivo, toivon että tekisivät samoin.

Vierailija
77/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuisin enemmän jos siskosi on yleensä siisti ihminen ja heillä on kotona normaalisti kaikki siististi mutta yhtäkkiä kaikki on noin rempallaan. Jos hän on aina ollut luonnostaan vähän boheemimpi, ei kai siinä mitään ongelmaa ole. Ei minulle ainakaan tullut traumoja vaikka lapsuudenkodissa oli sotkuista. 

Vierailija
78/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiinnitä huomiota kenenkään kodin siisteyteen. Meilläkin on aina jotain raivattavaa ja liikaa tavaraa. Minä rakastan kirjoja, joita on hyllyissä, pöydillä, jopa ikkunalaudoilla. Mies jättää muuten vaan tavaroita kaikkialle. Likaiset alushousut osaa viedä pyykkiin, likaiset sukat taas jättää lattioille. Tyhjiä suihkusaippuapurkkeja oli kylppärissä 7 kpl. Aina kun siivotessani kysyin, saako heittää pois, mies vastasi, että ei saa, kun siellä on vielä jotain pohjalla. Lopulta heitin kaikki pois. Poika jättää myös tavarat käsistään lähimmälle pöydälle. Ehkä olemme sottapyttyperhe.

Vierailija
79/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä siivoamisen lomasta huutelen, että jos huomaa asuntonsa kriisiytyvän, kannattaa alkaa raivata ensin roskat pois, sitten tavaraa kaappiin ja kutsua siivooja apuun. Minulla käy siivousyritys 2 tuntia joka kolmas viikko. Kerta maksaa 60€. Siitä saa kotitalousvähennyksen. Ei kuulosta ajallisesti paljolta, mutta meidän lapsiperheen arkea helpottaa! Niinä viikkoina kun ei ole siivousta, minä itse imuroin ja pyyhin välit nihkeäpyyhintänä. Pölyjen pyyhintä on minusta vastenmielistä, joten siivooja aloittaa yleensä sillä, että pyyhkii pölyt pinnoilta. Olen ollut tyytyväinen. Rahallisesti ei ole iso satsaus.

Vierailija
80/86 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:29"]Täältä siivoamisen lomasta huutelen, että jos huomaa asuntonsa kriisiytyvän, kannattaa alkaa raivata ensin roskat pois, sitten tavaraa kaappiin ja kutsua siivooja apuun. Minulla käy siivousyritys 2 tuntia joka kolmas viikko. Kerta maksaa 60€. Siitä saa kotitalousvähennyksen. Ei kuulosta ajallisesti paljolta, mutta meidän lapsiperheen arkea helpottaa! Niinä viikkoina kun ei ole siivousta, minä itse imuroin ja pyyhin välit nihkeäpyyhintänä. Pölyjen pyyhintä on minusta vastenmielistä, joten siivooja aloittaa yleensä sillä, että pyyhkii pölyt pinnoilta. Olen ollut tyytyväinen. Rahallisesti ei ole iso satsaus.
[/quote]
Toinen vinkki samalta suunnalta, eli robotti-imuri. Meille hankittiin yhteiseksi joululahjaksi. Se imuroi sänkyjen alta, koska en millään jaksa kumarrella sänkyjen alle. Keittiön lattiaa pitää siivota useammin kuin muualta ja vienkin yleensä maton ulos, laitan robotin sinne imuroimaan puoleksi tunniksi ja pyyhin sitten lattian. Ap:n siskollekin voisi olla hyvä lahja (aika kallis kylläkin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi