Onko epäkohteliasta huomata asunnon siivottomuus?
Käyn silloin tällöin siskoni luona, ja viime aikoina on ollut aika epäsiistiä ja tavarat pitkin kämppää. Esim. kesäkuussa olivat reissussa, ja siitä lähtien ollut yksi matkalaukku avonaisena eteisessä, osa tavaroista/vaatteista kerää pölyä siinä. Koiranruokaa oli pitkin lattioita ja vessan pyyhkeet aika koppurassa, milloin lie viimeksi vaihtanut. Pizzalaatikoita oli pinossa tuolilla varmaan 7 tai 8. En usko, että olivat yhdellä kertaa tilattujen pitsojen laatikot. Siskon lapsi sanoi, että he siivoavat oman huoneensa ennen koulun alkua, projekti jo menossa. Onko tuo muiden mielestä normaalia lapsiperheen menoa? Meillä on 3 lasta ja imuroin ja pyyhin lattiat viikoittain, sanoin pyyhkäisen pölyt. Silti meilläkin on epäsiistiä välillä, mutta ei tuolla tavalla. Miten asiasta voisi hienotunteisesti huomauttaa, että nyt taitaa mennä vähän överiksi tuo boheemi elämä? Vai onko se liikaa puuttumista, jos huomauttaa asiasta?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:53"]Onko siskosi aivan terve? Jotenkin tuo sekainen huusholli kertoo jonkinasteisesta masennuksesta, ei enää boheemiudesta. Mene siskosi luo, kääräise hihat ja vetäise kumihanskat käteen ja sano, että nyt siivotaan porukalla tämä teidän kämppänne ja pannaan pesukone pyörimään. Saattaa se sisko tietysti vetää herneet nenään ensialkuun, mutta jos yhtään on järkeä päässä, niin loppujen lopuksi on kiitollinen avustasi.
Jos kyseessä olisi joku vieras ihminen, niin en sanoisi mitään, vaikka huomaisinkin siivottomuuden, mutta kyllä sisko on niin läheinen, että hänelle täytyy pystyä sanomaan suoraan ikävätkin asiat, ei loukkaavalla tavalla, vaan asiallisesti ja syyttelemättä.
[/quote]
Kyllä siskoni tietääkseni on terve. Hyvässä ammatissa, mutta nyt pitkään ollut kesälomalla. Siksikin ihmettelen sitä sotkua, kun ihminen on lomalla ja olisi aikaa.
-ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:43"]
Käyn silloin tällöin siskoni luona, ja viime aikoina on ollut aika epäsiistiä ja tavarat pitkin kämppää. Esim. kesäkuussa olivat reissussa, ja siitä lähtien ollut yksi matkalaukku avonaisena eteisessä, osa tavaroista/vaatteista kerää pölyä siinä. Koiranruokaa oli pitkin lattioita ja vessan pyyhkeet aika koppurassa, milloin lie viimeksi vaihtanut. Pizzalaatikoita oli pinossa tuolilla varmaan 7 tai 8. En usko, että olivat yhdellä kertaa tilattujen pitsojen laatikot. Siskon lapsi sanoi, että he siivoavat oman huoneensa ennen koulun alkua, projekti jo menossa. Onko tuo muiden mielestä normaalia lapsiperheen menoa? Meillä on 3 lasta ja imuroin ja pyyhin lattiat viikoittain, sanoin pyyhkäisen pölyt. Silti meilläkin on epäsiistiä välillä, mutta ei tuolla tavalla. Miten asiasta voisi hienotunteisesti huomauttaa, että nyt taitaa mennä vähän överiksi tuo boheemi elämä? Vai onko se liikaa puuttumista, jos huomauttaa asiasta?
[/quote] siskon ollessa kyseessä niin vedä sivummalle ja supata että onko ongelmia ja tarjoudu avuksi.
Mä ne kyllä olis minkäänlaisessa tekemisissä ihmisen kanssa joka ei kerran viikossa imuroi ja vaihda lakanoitaan. Ja sitten alapeukkuja tulemaan vitun laiskapaskat.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:48"]
Mä asun yksin, mutta on mullakin joskus kausia, kun ei pysty tai ei huvita siivota. Sitten jonain sopivana päivänä ottaa asian työkseen.
[/quote] ikävä olla kylässä jos on sotkuista. Eli jos kutsut jonkun kylään niin siivoa edes.
Mä siivoan aina kun käyn siskollani. Siskoni ehdottaa kyllä yleensä itse, että olispa kiva, jos ehtisin tulla järjestelemään paikkoja, mutta toisinaan siivoan esim. keittiötä samalla, kun vaihdamme kuulumisia. Mutta me ollaan hyvin läheisiä, en todellakaan kenen tahansa keittiötä alkaisi omatoimisesti siivota :).
Siskoni on ihana ihminen, mutta hänen on vaikeaa saada aloittamiaan järjestelyprojekteja loppuun tai sitten hän on väsynyt, koska tekee pitkiä työpäiviä eikä jaksa niiden jälkeen siivota. Olen ehdottanut siivoojan palkkaamista, mutta siskon mielestä siivoojaakin varten on siivottava, muuten olisi liian noloa. Ihmiset ovat erilaisia eivätkä kaikki ihmiset näe samoja asioita kiireellisesti siivottavina.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:53"]Onko siskosi aivan terve? Jotenkin tuo sekainen huusholli kertoo jonkinasteisesta masennuksesta, ei enää boheemiudesta. Mene siskosi luo, kääräise hihat ja vetäise kumihanskat käteen ja sano, että nyt siivotaan porukalla tämä teidän kämppänne ja pannaan pesukone pyörimään. Saattaa se sisko tietysti vetää herneet nenään ensialkuun, mutta jos yhtään on järkeä päässä, niin loppujen lopuksi on kiitollinen avustasi. Jos kyseessä olisi joku vieras ihminen, niin en sanoisi mitään, vaikka huomaisinkin siivottomuuden, mutta kyllä sisko on niin läheinen, että hänelle täytyy pystyä sanomaan suoraan ikävätkin asiat, ei loukkaavalla tavalla, vaan asiallisesti ja syyttelemättä. [/quote] Kyllä siskoni tietääkseni on terve. Hyvässä ammatissa, mutta nyt pitkään ollut kesälomalla. Siksikin ihmettelen sitä sotkua, kun ihminen on lomalla ja olisi aikaa. -ap
[/quote]
Jaa, näitä lomilla ei tehdä kotitöitä ja kokata ihmisiä? Varmaan voit sitten turvallisesti odottaa koulujen alkua. Saahan sitä loman viettää, miten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:51"]Huomata saa mitä haluaa, mutta huomauttaminen on epäkohteliasta. Luuletko, että siskosi ei itse muka tiedosta epäsiisteyttä? Jospa järjestäisit siskolle yllätyssiivoustalkoot suvun voimin? Ei menisi rajallinen jaksaminen siivoamiseen. [/quote] Ei mitään yllätystalkoita! Ei missään nimessä! Se on kamalan loukkaavaa, jos puoli sukua ravaa siivoamaan toisen kotia kutsumatta.
[/quote]
Öö, musta olis ihanaa, jos joku siivoaisi mun kämpän lattiasta kattoon, sukukin on niin läheistä, ettei mua haittaisi yhtään. Voihan ton toteuttaa vaikka siivousfirman suursiivouslahjakorttina syntymäpäivälahjaksi, niin ei ainakaan lisää tavaraa lahjoista kerry.
[/quote]
Hyvä idea, mutta kun meillä oli siivooja, se oli kauhein stressi ikinä. Edellisenä iltana tungin tavaraa piiloon kaappeihin, koska siivousfirman hommiin ei kuulu etsiä irtoroinalle säilytyspaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:47"]
Heille taitaa muut asiat olla tärkeämpiä kuin jatkuva puhtaus/siivous?
Jos kotona lämpöä (henkistä), iloa ja rakkautta riittää on se arvokkaampaa kuin siisti koti.
[/quote]Jaha. On näköjään niitäkin joille lämpimät ja turvalliset välit perheen kesken eivät ole niin tärkeitä kuin kodin siisteys. Kummankohan puute on lapselle (ja aikuiselle) vahingollisempaa..
Jos siellä ei ötököitä vilise ja lapset saavat ruokaa ja puhtaat vaatteet niin mitä sitten? Ja onko se käsipyyhe liasta koppurainen vai liiallisesta pesuaineen määrästä/veden kovuudesta johtuvaa?
Onko sillä siskolla mies? Minua ärsyttää, kun oletetaan naisen aina huolehtivan kodin siivouksesta!!! Mitään kotiorjia naisetkaan ole!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:09"]Jos siellä ei ötököitä vilise ja lapset saavat ruokaa ja puhtaat vaatteet niin mitä sitten? Ja onko se käsipyyhe liasta koppurainen vai liiallisesta pesuaineen määrästä/veden kovuudesta johtuvaa?
[/quote]
Liasta se oli koppurainen. Pehmeä kohta löytyi ripustuslenkin vierestä, kun kääntelin pyyhettä, mihin kohtaan voi pyyhkiä.
En ole tiennyt, miten asiasta voisi sanoa. Vaikka kyseessä on sisko, emme ole toistemme parhaat ystävät, ja noin kerran kuussa kyläillään. Minä en ehtisi kyläillä ainakaan useammin, kun on 3 lapsen harrastukset ja hoito ja koulu ja kodin siivous ja pyykit ja pihamaan hoito ja ruuanlaitto. Mies toki hoitaa meillä osan, mutta ei siivoa tai kokkaa. En tiedä, kuka siskoni perheessä siivoaa, ei ilmeisesti kukaan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:51"]
Huomata saa mitä haluaa, mutta huomauttaminen on epäkohteliasta. Luuletko, että siskosi ei itse muka tiedosta epäsiisteyttä?
Jospa järjestäisit siskolle yllätyssiivoustalkoot suvun voimin? Ei menisi rajallinen jaksaminen siivoamiseen.
[/quote]
Joo, vaikka facebookissa voisi kertoa millainen tilanne siellä on ja pyytää kaikki siivoamaan, piilottaa vain päivityksen siskolta.
Onko siis niin, että siskon kodissa on aiemmin ollut siistimpää? Jos on, ehkä hänellä on ongelmia elämänhallinnassa, jaksamisessa tms. -- ja jos jotain tuollaista on, siitä voisi kysyä hienovaraisesti ja tarjota apuaan syyllistämättä.
BX
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:51"]
Huomata saa mitä haluaa, mutta huomauttaminen on epäkohteliasta. Luuletko, että siskosi ei itse muka tiedosta epäsiisteyttä?
Jospa järjestäisit siskolle yllätyssiivoustalkoot suvun voimin? Ei menisi rajallinen jaksaminen siivoamiseen.
[/quote]
Joo, vaikka facebookissa voisi kertoa millainen tilanne siellä on ja pyytää kaikki siivoamaan, piilottaa vain päivityksen siskolta.
[/quote]
Aika hauska ylläri, pimpom, täältä tulee lauantaiaamuna 50 sukulaista ja tuttavaa siivoamaan, kun teillä on niin kauhean siivotonta ;) Ai olitte lähdössä risteilylle, no ei se mitään, siivotaan nyt kerralla kuntoon ka menette risteilylle vaikka ensi kuussa.
Mun siskolle voisin huomattaa ja ehdottaa, että voisin tulla auttamaan suursiivouksessa. Tosin ollaan sellaisissa väleissä <3
Voisit kysyä että haluatko että imuroin? Yms. Kukaan ei kieltäydy.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:24"]Onko siis niin, että siskon kodissa on aiemmin ollut siistimpää? Jos on, ehkä hänellä on ongelmia elämänhallinnassa, jaksamisessa tms. -- ja jos jotain tuollaista on, siitä voisi kysyä hienovaraisesti ja tarjota apuaan syyllistämättä.
BX
[/quote]
Tarjota apua? Montakohan lasta sinulla on? Ap taisi aiemmin luetella, mitä elämään kuuluu ja ettei ehdi edes kyläillä useammin kuin kerran kuussa. Minulla myös kolme lasta ja iso omakotitalo ja tontti. Meillä 2 isoa koiraa ja miehellä työ, jossa välillä täytyy matkustaa. Nyt meneillään mustikoiden keruu pakastimeen. En todella tarjoaisi itse apua kenellekään, kun on jatkuva työ omassakin taloudessa. Ei riitä aika eikä voimat. Kolme lasta jaksan hoitaa, pienin alle vuoden. Nämä ihmiset täällä taitaa elää jossain kuplassa, että kaikilla on aikaa mielin määrin siivota toisten ihmisten kotia korvauksetta.
Itse en nimenomaan lomalla jaksa siivota, kokata enkä laittaa hiuksia/pukeutua kauniisti, en myöskään mene ajoissa nukkumaan ja herään puolilta päivin. Arkena kun on rytmi ja rutiini, leivon leivät itse, valmistan pastan itse, herään aikasin ja laittaudun joka päivä sekä pidän kodin tip top. Anna siskosi olla lomalla!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:24"]Onko siis niin, että siskon kodissa on aiemmin ollut siistimpää? Jos on, ehkä hänellä on ongelmia elämänhallinnassa, jaksamisessa tms. -- ja jos jotain tuollaista on, siitä voisi kysyä hienovaraisesti ja tarjota apuaan syyllistämättä. BX [/quote] Tarjota apua? Montakohan lasta sinulla on? Ap taisi aiemmin luetella, mitä elämään kuuluu ja ettei ehdi edes kyläillä useammin kuin kerran kuussa. Minulla myös kolme lasta ja iso omakotitalo ja tontti. Meillä 2 isoa koiraa ja miehellä työ, jossa välillä täytyy matkustaa. Nyt meneillään mustikoiden keruu pakastimeen. En todella tarjoaisi itse apua kenellekään, kun on jatkuva työ omassakin taloudessa. Ei riitä aika eikä voimat. Kolme lasta jaksan hoitaa, pienin alle vuoden. Nämä ihmiset täällä taitaa elää jossain kuplassa, että kaikilla on aikaa mielin määrin siivota toisten ihmisten kotia korvauksetta.
[/quote]
No oliskohan niin että jos ei voi tarjota apua hienovaraisesti, niin pitää sitten suunsa kiinni ja huolehtii vain omista asioistaan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:51"]Huomata saa mitä haluaa, mutta huomauttaminen on epäkohteliasta. Luuletko, että siskosi ei itse muka tiedosta epäsiisteyttä? Jospa järjestäisit siskolle yllätyssiivoustalkoot suvun voimin? Ei menisi rajallinen jaksaminen siivoamiseen. [/quote] Ei mitään yllätystalkoita! Ei missään nimessä! Se on kamalan loukkaavaa, jos puoli sukua ravaa siivoamaan toisen kotia kutsumatta.
[/quote]
Öö, musta olis ihanaa, jos joku siivoaisi mun kämpän lattiasta kattoon, sukukin on niin läheistä, ettei mua haittaisi yhtään. Voihan ton toteuttaa vaikka siivousfirman suursiivouslahjakorttina syntymäpäivälahjaksi, niin ei ainakaan lisää tavaraa lahjoista kerry.