Onko epäkohteliasta huomata asunnon siivottomuus?
Käyn silloin tällöin siskoni luona, ja viime aikoina on ollut aika epäsiistiä ja tavarat pitkin kämppää. Esim. kesäkuussa olivat reissussa, ja siitä lähtien ollut yksi matkalaukku avonaisena eteisessä, osa tavaroista/vaatteista kerää pölyä siinä. Koiranruokaa oli pitkin lattioita ja vessan pyyhkeet aika koppurassa, milloin lie viimeksi vaihtanut. Pizzalaatikoita oli pinossa tuolilla varmaan 7 tai 8. En usko, että olivat yhdellä kertaa tilattujen pitsojen laatikot. Siskon lapsi sanoi, että he siivoavat oman huoneensa ennen koulun alkua, projekti jo menossa. Onko tuo muiden mielestä normaalia lapsiperheen menoa? Meillä on 3 lasta ja imuroin ja pyyhin lattiat viikoittain, sanoin pyyhkäisen pölyt. Silti meilläkin on epäsiistiä välillä, mutta ei tuolla tavalla. Miten asiasta voisi hienotunteisesti huomauttaa, että nyt taitaa mennä vähän överiksi tuo boheemi elämä? Vai onko se liikaa puuttumista, jos huomauttaa asiasta?
Kommentit (86)
En tiedä millaiset välit sulla on siskosi kanssa mutta mä voisin kyllä omalleni sanoa jotain että "hei järjestettäisiinkö nämä tavarat tästä yhdessä" ja sit pikku hiljaa siivoilla lisää ja siinä puuhaillessa olis hyvä vielä jutella onko kaikki ok.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:24"]Onko siis niin, että siskon kodissa on aiemmin ollut siistimpää? Jos on, ehkä hänellä on ongelmia elämänhallinnassa, jaksamisessa tms. -- ja jos jotain tuollaista on, siitä voisi kysyä hienovaraisesti ja tarjota apuaan syyllistämättä. BX [/quote] Tarjota apua? Montakohan lasta sinulla on? Ap taisi aiemmin luetella, mitä elämään kuuluu ja ettei ehdi edes kyläillä useammin kuin kerran kuussa. Minulla myös kolme lasta ja iso omakotitalo ja tontti. Meillä 2 isoa koiraa ja miehellä työ, jossa välillä täytyy matkustaa. Nyt meneillään mustikoiden keruu pakastimeen. En todella tarjoaisi itse apua kenellekään, kun on jatkuva työ omassakin taloudessa. Ei riitä aika eikä voimat. Kolme lasta jaksan hoitaa, pienin alle vuoden. Nämä ihmiset täällä taitaa elää jossain kuplassa, että kaikilla on aikaa mielin määrin siivota toisten ihmisten kotia korvauksetta.
[/quote]
No oliskohan niin että jos ei voi tarjota apua hienovaraisesti, niin pitää sitten suunsa kiinni ja huolehtii vain omista asioistaan.
[/quote]
Minä en tietääkseni ole tarjonnut kenellekään apua. Juurihan sanoin, että ei 3 lapsen äiti sellaisiin urakoihin pysty. En kyllä edes tunne yhtään perhettä, jossa olisi niin sotkuista, että pitäisi mennä ilmaiseksi siivoamaan. Minä pakastan täällä mustikoita ja lueskelen av-palstaa, kun vauva nukkuu ja isommat lapset leikkivät.
En puhunut mistään "mielin määrin toisten ihmisten kotien korvauksetta siivoamiseen", vaan siitä, että jos siskolla on esim. vaikeita jaksamisongelmia, eikä hän yksinkertaisesti selviä taloudenhoidosta normaalilla tavalla, niin kuka tahansa välittävä lähimmäinen voi tarjota apuaan, vaikka vaan pienesti, tyyliin "onko OK, jos vaihdan nuo kylppärin pyyhkeet ja siivoan nuo kamat pois tuosta eteisestä; tiskaan tiskit tms".
Kenenkään ei ole PAKKO kerätä mustikoita tilanteessa, jossa omalla läheisellä on suuria ongelmia selvitä elämästään edes tyydyttävästi. Silloin pannaan asiat tärkeysjärjestykseen, jätetään ne mustikat metsään ja mennään auttamaan.
Ihan eri asia on, jos sisko on valinnut tällaisen elämäntavan, eikä häntä häiritse eikä kiinnosta siivota. Silloin se on hänen valintansa, eikä asian pitäisi kuulua kenellekään. En kyllä tosin oikein usko että tuollainen sekamelska tekee lapsille kauhean hyvää.
BX
Luovuus voi kukoistaa ja kasvaa sekamelskassa. Ei se aina pahasta ole. Siitä olen erittäin samaa mieltä BX:n kanssa että jos lähimmäisellä on masennusta tms eikä jaksa hoitaa kotiaan "kunnon" ihminen jättää vaikka ne mustikat poimimatta tai yhden viikon lattioiden pyyhinnän väliin ja auttaa tätä toista eikä hurskastele kuinka ahkera ja pätevä itse on :)
Kukas av-mammoista haluaa tulla meille siivoamaan? Olisi ikkunanpesua luvassa, ja nurmikonleikkuuta ja imurointia myös. Jos haluat, voit silittää myös vaatteita, koska en itse viitsi ja koska minulla ei ole siskoa, joka tarjoutuisi ilmaiseksi orjatöihin meille.
Ehkä jotkut on niin vieraantuneita arkitodellisuudesta, että ei enää välitetä siivouksesta ja järjestyksestä, uusavuttomuudesta olen kuullut puhuttavan paljon. Minut lellittiin kotona pilalle, eikä vaadittu tekemään mitään. Arvatkaa, onko hävettänyt, kun ei osannut perunoita keittää. Tein ekan vuoden opiskeluaikana pelkästään niitä ruokia, joita oli tehty yläasteella kotitaloudessa. Nykyinen mies nauroi sille, etten ole koskaan pessyt saunaa. Kysyin muistaakseni, millä lauteet pestään. Kun ei kotona oppinut, niin ei tullut luettua kirjoistakaan näitä käytännön teknisiä yksityiskohtia.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:43"]En puhunut mistään "mielin määrin toisten ihmisten kotien korvauksetta siivoamiseen", vaan siitä, että jos siskolla on esim. vaikeita jaksamisongelmia, eikä hän yksinkertaisesti selviä taloudenhoidosta normaalilla tavalla, niin kuka tahansa välittävä lähimmäinen voi tarjota apuaan, vaikka vaan pienesti, tyyliin "onko OK, jos vaihdan nuo kylppärin pyyhkeet ja siivoan nuo kamat pois tuosta eteisestä; tiskaan tiskit tms".
Kenenkään ei ole PAKKO kerätä mustikoita tilanteessa, jossa omalla läheisellä on suuria ongelmia selvitä elämästään edes tyydyttävästi. Silloin pannaan asiat tärkeysjärjestykseen, jätetään ne mustikat metsään ja mennään auttamaan.
Ihan eri asia on, jos sisko on valinnut tällaisen elämäntavan, eikä häntä häiritse eikä kiinnosta siivota. Silloin se on hänen valintansa, eikä asian pitäisi kuulua kenellekään. En kyllä tosin oikein usko että tuollainen sekamelska tekee lapsille kauhean hyvää.
BX
[/quote]
Mitä ihmettä? En minä kerää mustikoita pakastimeen. Se on joku toinen 3 lapsen äiti, joka sinulle vastaa!!!!! Ei minullakaan valitettavasti ole paljon ylimääräistä aikaa, kun lapset ovat pieniä. Minä voin siivouksessa auttaa, jos pyydetään. Nyt olen ollut kuin en huomaisi siskoni kodin siivottomuutta.
-ap
Meidän kämppä kuulostaa siskosi asunnolta ja silti imuroin kerran viikossa ja pesen mattojen välit...
Ei sitä tarvii olla niin just. Mä mitään kliinistä kotia tarvii. Jos ei kelpaa, älä tule.
Mä vastasin tuolle mustikanpoimijalle, joka asuu omakotitalossa, jossa on iso tontti :)
BX
Jos meille tunkis joku siivous pataljoona, niin antaisin häärätä.. en itse osallistuisi ollenkaan. Valitsisin hyvän leffan ja löjöön sohvalle. Siivotkoot.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:01"]Meidän kämppä kuulostaa siskosi asunnolta ja silti imuroin kerran viikossa ja pesen mattojen välit...
Ei sitä tarvii olla niin just. Mä mitään kliinistä kotia tarvii. Jos ei kelpaa, älä tule.
[/quote]
Mikset samalla vie pitsalaatikoita pahvinkeräykseen ja tyhjennä matkalaukkua tai jos et tyhjennä, niin edes sulje sitä ja laita pois keskeltä eteistä?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:24"]Onko siis niin, että siskon kodissa on aiemmin ollut siistimpää? Jos on, ehkä hänellä on ongelmia elämänhallinnassa, jaksamisessa tms. -- ja jos jotain tuollaista on, siitä voisi kysyä hienovaraisesti ja tarjota apuaan syyllistämättä.
BX
[/quote]
Muakin alkoi kiinnostaa, montako lasta sulla on ja tuletko pesemään mun ikkunat, kun en viitsi? Vai ootko näitä sinkkuja, jotka aikatauluttaa ainoastaan omaa arkeaan ja olettaa muidenkin ehtivän auttelemaan siellä sun täällä? Meillä muuten syödään välillä mäkkärin hamppariateriat, kun koko perhe pitää siivouspäivän ehkä kerran kuussa. Eiks oo kauheaa, ettei edes kunnon ruokaa ehditä laittaa, kun itsekkäästi puunataan paikat kuntoon ja viedään pahvit, lehdet ja pullot pois. Minusta jokainen voi auttaa toisia niin paljon kuin huvittaa, mutta ei kantsi vetää herneitä nenään, jos joku huolehtii enemmän himastaan ja omista lapsistaan kuin sukulaisten siivoushommista.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:56"]
Kukas av-mammoista haluaa tulla meille siivoamaan? Olisi ikkunanpesua luvassa, ja nurmikonleikkuuta ja imurointia myös. Jos haluat, voit silittää myös vaatteita, koska en itse viitsi ja koska minulla ei ole siskoa, joka tarjoutuisi ilmaiseksi orjatöihin meille.
[/quote]
Kuule, vaikka tänään, jos sinä tulet huomenna auttamaan minua. Se kun menee niin, että yksin puurtaessa kaikki on raskaampaa. Tämän tiesi vanha kansa, ja kaikki se tehtiin porukassa mikä suinkin sellaiseen luontui. Nyt on iskenyt joku raivopäinen lokeroelämän ihannointi. Lapset kärsii kun vanhemmat erakoituu ja käyttävät heitä lemmikkeinä, mutta mitäpä lapsista, kunhan mustikat on ojennuksessa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:53"]Onko siskosi aivan terve? Jotenkin tuo sekainen huusholli kertoo jonkinasteisesta masennuksesta, ei enää boheemiudesta. Mene siskosi luo, kääräise hihat ja vetäise kumihanskat käteen ja sano, että nyt siivotaan porukalla tämä teidän kämppänne ja pannaan pesukone pyörimään. Saattaa se sisko tietysti vetää herneet nenään ensialkuun, mutta jos yhtään on järkeä päässä, niin loppujen lopuksi on kiitollinen avustasi. Jos kyseessä olisi joku vieras ihminen, niin en sanoisi mitään, vaikka huomaisinkin siivottomuuden, mutta kyllä sisko on niin läheinen, että hänelle täytyy pystyä sanomaan suoraan ikävätkin asiat, ei loukkaavalla tavalla, vaan asiallisesti ja syyttelemättä. [/quote] Kyllä siskoni tietääkseni on terve. Hyvässä ammatissa, mutta nyt pitkään ollut kesälomalla. Siksikin ihmettelen sitä sotkua, kun ihminen on lomalla ja olisi aikaa. -ap
[/quote]Ehkä hän osaa nauttia lomastansa eikä vietä sitä arjen velvollisuuksista stressaten :)
Meidän mummolassa oli maalla hirveä paskan lemu. Oli muutama lammas ja pari lehmää, jossain vaiheessa kanojakin. Ei ollut niin tarkkaa. Saunapäivä oli kerran viikossa, ja saunassa piti lämmittää vesi padassa, koska ei ollut muuta kuin kylmän veden putki saunalle. Kun olin lapsi, piti käyttää lähinnä ulkohuussia, vaikka niillä oli vesivessakin. Kaivovesi oli arvokasta ja saattoi loppua heinäkuussa, jos käytti vettä turhaan. Ihmettelin sitä astioiden pesuakin, kun pienessä vadissa pesuainevedessä tiskattiin ja toisessa pienessä vadissa huuhdeltiin, ei koskaan juoksevalla vedellä. Terveitä ihmisiä olivat. Älkää hössöttäkö sen hygienian kanssa ihan turhaan!
Kodin siisteys ja puhtaus edistävät myös siellä asuvien ihmisten terveyttä. En nyt tarkoita, että pitäisi koti desinfioida kerran päivässä vaan ihan normaalia viikkosiivousta ja yleistä siisteyttä. Siinä ruuanpaskassa, mikä jätetään pöydille, tuoleille, sohville ja ties mihin korppuuntumaan, asuu aivan älyttömästi bakteereja.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:24"]Onko siis niin, että siskon kodissa on aiemmin ollut siistimpää? Jos on, ehkä hänellä on ongelmia elämänhallinnassa, jaksamisessa tms. -- ja jos jotain tuollaista on, siitä voisi kysyä hienovaraisesti ja tarjota apuaan syyllistämättä. BX [/quote] Muakin alkoi kiinnostaa, montako lasta sulla on ja tuletko pesemään mun ikkunat, kun en viitsi? Vai ootko näitä sinkkuja, jotka aikatauluttaa ainoastaan omaa arkeaan ja olettaa muidenkin ehtivän auttelemaan siellä sun täällä? Meillä muuten syödään välillä mäkkärin hamppariateriat, kun koko perhe pitää siivouspäivän ehkä kerran kuussa. Eiks oo kauheaa, ettei edes kunnon ruokaa ehditä laittaa, kun itsekkäästi puunataan paikat kuntoon ja viedään pahvit, lehdet ja pullot pois. Minusta jokainen voi auttaa toisia niin paljon kuin huvittaa, mutta ei kantsi vetää herneitä nenään, jos joku huolehtii enemmän himastaan ja omista lapsistaan kuin sukulaisten siivoushommista.
[/quote]Sitten ei kannata paheksua muiden sotkuja. Ja jotkut ihmiset kykenevät ja haluavat auttaa muitakin vaikka lapsia olisi viisi tai useampi.
Emmehän me kukaan tiedä millaista ap:n siskon kotona oikeasti on, jokainen luo oman mielikuvansa joka todennäköisesti vaihtelee rajusti eri ihmisten välillä. Jonkun mielestä koti on saastainen ja toisen mielestä huolettoman ja harmittoman sotkuinen.
Vaikea sanoa onko syytä huoleen ja pitäisikö tehdä jotakin.
Itse kallistun siihen "ollaan lomalla ja nautitaan, siivotaan taas kun arki alkaa"-ajatteluun, mutta enhän minäkään tiedä.
Enpä tiedä, voi se olla epäkohteliasta osoittaa huomaavansa. Ehkä siskoa itseään ei haittaa sotku ja sekaisuus?
Meillä on koti ihan kamalassa kunnossa. Oli jo edellinen asunto ja nyt tämä, jossa ollaan asuttu yli vuosi. Tavaraa on niin paljon, että täällä kulkee lähinnä polkuja huoneesta toiseen. Ruokaa ei mahdu tekemään eikä syömään pöydän ääressä. Pahvilaatikoita, säilytyslaatikoita, kasseja, säkkejä ja pussukoita on pitkin seiniä, muuten olisi vielä sekaisempaa.
Siivoaminen on tottakai aika vaikeaa tällaisessa tilassa. Lattioita ei ole pesty kunnolla koko aikana, jo pieni imurointi täytyy aloittaa raivaamisella. Käsipyyhkeet ja lakanat sentään vaihdetaan usein. Piha on ihan villiintynyt.
Minä olen vakavasti masentunut ja aina kotona. Aikaa siis olisi, mitään muuta ei sitten olekaan. Meillä ei kukaan ulkopuolinen käy kuin yllätyksenä ja kutsumatta, ja kyllä minua harmittaa se että tästä kaaoksesta sitten supistaan jälkikäteen kauhistellen. En ole pyytänyt tänne ketään järkyttymään. Meillä on tämän näköistä, ehkä joskus paremmalla jaksamisella toisen näköistä. Se on sitten se.
Jos siskosi (perheineen) kärsii tilanteesta eikä saa itse siivottua niin keksi jotain kuinka saisivat konkreettista apua mutta jos ovat itse tyytyväisiä niin mikä on ongelma?