Saisimme tosi paljon enemmän rahaa jos mies siirtäisi kirjansa muualle
Miten se käytännössä onnistuisi?
Mies makselee elatusmaksuja ja minä olen ihan rahattomana opiskelijana, menetin kaikki tuet kun mies sai töitä (tosi pieni palkka)
kaikille olisi fiksuinta, että mies siirtäisi kirjansa muualle, mutta asuisi silti täällä. Mitä haittaakaan siitä voisi olla? Saisin yksinhuoltajana tähän täyden asumistuen. Ei paljoa naurata kun meille ei jää mitään käteen, vaikka toinen käy töissä
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:54"]Siitä vaan erikseen muuttamaan. Et ole velkaa kenellekään mitään muuta kun sen että lapsillesi takaat mahdollisimman hyvän taloudellisen tilanteen mitä pystyt. Olen täysin samaa mieltä kenenkään ei ole pakko käydä töissä jos siitä ei perhe saa mitään taloudellista hyötyä verrattuna työttömyyteen. Eli miehesi voi jäädä työttömäksi niin saatte tos. Näk samat rahat mitä hänen työssäkäydessään. Sairas on tää järjestelmä jos pitää muuttaa erikseen sen takia että saisi elämiseen edes jonkin verran enemmän mitä minimi sossun tuki työttömälle on. [/quote] Niin ei menekään oikein. Olette oiva esimerkki siitä kuinka liian suuret tuet passivoivat ihmisiä. Tuet vain pienemmäksi, niin työnteko tulisi kannattavaksi.
[/quote]
Tähän voisi joku laittaa esimerkiksi paljon tukia voisi leikata jotta ei olisi kannustinloukkuja, jotta ne eivät passivoisi ihmisiä?
Esim. yhden ihmisen toimeentulotuki 480€
(siis nämä summat ovat karkeasti ottaen se summa mikä jää elämiseen ja muihin laskuihin asumiskulujen, sähkön ja terveyskulujen, julkisten, jälkeen.)
Nelilapsisen perheen toimeentulotuki 1500€.
Ja summathan vaihtelee ihan perhekoon mukaan ja muistettakoon että tuohon toimeentulotuen päälle maksettavat asumiskulut pitää olla kohtuulliset eli ei makseta mitään ylisuuria vuokria.
Niin, siis paljon näistä voisi sitten leikata mielestänne sitten ihan konkreettisesti, jotta saatasiiin työstä kannattavampaa ja jotta tuet ei passivoisi? Useimmissa tapauksissa tukia pitäisi leikata runsaasti, jotta saataisiin eroa pienipalkkaisen perheen ja toimeentulotuen varassa olevan perheen välille. Mutta mitenköhän sitten elää tuo perhe joka saisikin toimeentulotukea vaikka sen 500€ vähemmän kuussa kun nyt?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:08"]
Tai jos ei huijaisikaan ja eläisi rehellisesti? Tuet on tarkoitettu siihen, kun ei pärjää ilman niitä. Jos työstä saa 100€ enemmän, niin se on kuitenkin omalla työllä elämistä ja vähentää tukien maksamista. Ei ne tuet ole joku etuoikeus joka tulee tilille.
Eikö siitä tule mitään itsetunnon kasuva, että on osana yhteiskuntaa ja elättää itsensä, sen sijaan, että on tukien varassa?
[/quote]
Voi kun sitä ollaan oikein yhteiskunnan valopilkkuja. Raivostuttaa nää "kyllä jokaisen nyt on käytävä töissä vaikka käteen jäisi kokopäivätöistä sen 100€ enemmän kun työttömänä" jne. Olen varma että lähes kaikki nämä lässyttäjät ovat niitä jotka eivät IKINÄ itse ole olleet vastaavanlaisessa tilanteessa, että käteen jäisi perheelle sama mitä työttömänäkin vaikka toinen tai pahimmassa tapauksessa molemmat kävisi töissä (uskokaa pois, näinkin hullusti voi olla!) On ihan eri asia elää tiukilla ja sossun minimietuuksilla jos on työtön, opiskelija tai tekee vain jotain pari hassua työvuoroa kuussa. Mutta kun puhutaan kokopäivätöistä niin haloo! Teille "kunnon kansalaisille jotka olette valmiita paiskimaan töitä 160h/kk ja palkkana sossun minimi toimeentulotuki (lisättynä n. satasella) niin olkaa hyvä ja tehkää itse niin ja olkaa helvetin ylpeitä itsestänne ja sitten kun olette eläneet näin pari vuotta tulkaa tänne mesoamaan lisää miten jokaisen pitäisi tehdä. Muo ei kukaat tule ikinä pakottamaan moiseksi pelleksi. Olen valmis tekemään kovasti töitä mutta haluan siitä käteen enemmän kun naapurin Matti ja Marja jotka eivät tee tuntiakaan töitä per kuukausi.
[/quote]
Minusta ainakin tuntuu reilummalta, että asutaan yhdessä edelleenkin, vaikka minä aloinkin opiskelemaan. Kyllä minä ymmärrän, että töistä voi saada vähemmän kuin työttömänä, sossun pitäisi auttaa siinä. Itse asun miehen kanssa, vaikka saisin lapsen kanssa yksin asuen 600€ enemmän rahaa, eikä tarvitsisi maksaa tarhamaksua. Minusta ei vaan ole reilua muuttaa erilleen ja alkaa kupata rahaa muualta, kun näinkin pärjätään.
[/quote]
Hyvä jos pärjäätte. Moni haluaa kuitenkin tarjota lapsilleen vähän paremman elintason kun esim. se elintaso minkä toimeentulotuki summineen takaa ja se on muuten aika surka elintaso. Yleensähän sanotaan että "mene töihin" kun joku valittaa että ei rahat riitä tai tuet ei riitä elämiseen. Aika surkuhupaisaa on, kun se työnteko ei sitten nostakaan sitä elintasoa siitä köyhyydestä tippaakaan tietyissä kannustinloukku tapauksissa. On todella kieroutunut yhteiskunta, jos täytyy kiertää lakia ja huijaa sen takia että työnteolla saisi hieman korkeamman elintason kun köyhyyden minimitoimeentulotuella.
[/quote]
Kyllähän sitä itsekin olen toimeentulotukea nostanut, ennen kuin miehen kanssa yhteen muutettiin. En kuitenkaan halua, että lapsi oppii, että yhteiskuntaa voi petkuttaa mielin määrin, joten sitkutellaan yhdessä asuen ja normaalin elämän esimerkkiä lapselle näyttäen. Haluan tarjota lapselle parempaa, kuin tämän hetkinen tilanne, siksi opiskelen.
Kuuntele nyt itseäsi. Koet ongelmaksi että miehellä on elatusvastuita omista lapsistaan. Niin se ydinperheessäkin menee että lapsistaan on vastatta ja ei ne halvaksi tule. Mielestäni tonnin käyttöraha kuukaudeksi on paljon asumiskulujen jälkeen. Sama tilanne on monessa ydinperheessäkin että rahaa on niukalti, vielä vähemmän kuin teidän tapauksessa.
Mielestäni on moraalisesti oikein jos mies maksaa omien lastensa elatusta, eikö sinustakin? Kolmea lasta ei voi laskea vahingoksi, yhden voisi. Et taida täysin hyväksyä sitä että miehellä on elettyä elemää ennen sinua. Koet lapset vain kulueräksi. Herää ne ovat ihmisiä, miehesi siittämiä.
Näen aina punaista kun rutistaan elareista, ne ovat teillä ihan minimit. Oma ex maksoi 200 €/lapsi, elatuskykyä olisi ollut enenmpäänkin.
Suosittelen että haet töitä opiskelujesi oheen, on tavallista että aikuisopiskelija tekee työtä. Usein aikuisopinnot ovat monimuotokoulutuksia ja ne mahdollistavat töissä käynnin. Kiinnostaisi tietää mitä opiskelet ja millaisessa koulutusmuodossa.
Lisäkysymys vielä, rikkoiko sinun ja miehesi suhde miehesi ydinperheen?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:18"]
[/quote]
Harvalla kuitenkaan on sitä tilannetta, että se puoliso joutuu maksamaan pienestä palkasta noin paljon elatusmaksuja. Eihän meillä olisikaan mitään ongelmaa ilman miehen maksamia elatusmaksuja, hän pystyisi silloin maksamaan koko vuokramme ja minulle jäisi enemmän kuin 300e kuukaudessa.
Tai jos minun lapseni olisikin meidän yhteinen, silloinkaan ei olisi mitään ongelmaa. Nyt vain mies raataa niska limassa töitä jotta saadaan kuukaudessa satanen enemmän.
[/quote]
Ja meidän tapauksessa se on ihan sama mitä mies tienaa, jos tienaisi 500 enemmän, se katsottaisiin vain elatusmaksuihin lisää. Kotonaolevan lapsen pitäisi olla yhteinen, niin silloin ei menisi asiat näin.
Mies joutuu elättämään minun lapseni myös, hän joutuu maksamaan kolmiosta (missä asutaan lapsen takia) paljon enemmän, kuin mitä hän joutuisi maksamaan jos asuttaisiin kaksistaan yksiössä tai kaksiossa. Lisäksi ne omien lasten elatusmaksut. Lisäksi joutuu ruokkimaan minut ja lapseni, koska minulle ei jää tarpeeksi rahaa.
Asumistukea emme saa, koska siinä katsotaan miehen BRUTTOtulot, eikä hänen maksamia elatusmaksuja oteta millään tavoin huomioon, mikä sekin on aika erikoista, koska kotona oleva "elätettävä" otetaan tietysti huomioon menoina.
Pelkästään toisen ei ole mitään järkeä käydä töissä, pitäisi molempien olla tienaamassa. Ehkä sitten asia on eri, jos ei ole elätettäviä muualla.
Lapsen kanssa ei ole mikään pakko asua kolmiossa, kaksio käy myös oikein hyvin. Asia on eri jos miehen lapset käy yökylässä?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:27"]
Kuuntele nyt itseäsi. Koet ongelmaksi että miehellä on elatusvastuita omista lapsistaan. Niin se ydinperheessäkin menee että lapsistaan on vastatta ja ei ne halvaksi tule. Mielestäni tonnin käyttöraha kuukaudeksi on paljon asumiskulujen jälkeen. Sama tilanne on monessa ydinperheessäkin että rahaa on niukalti, vielä vähemmän kuin teidän tapauksessa.
Mielestäni on moraalisesti oikein jos mies maksaa omien lastensa elatusta, eikö sinustakin? Kolmea lasta ei voi laskea vahingoksi, yhden voisi. Et taida täysin hyväksyä sitä että miehellä on elettyä elemää ennen sinua. Koet lapset vain kulueräksi. Herää ne ovat ihmisiä, miehesi siittämiä.
Näen aina punaista kun rutistaan elareista, ne ovat teillä ihan minimit. Oma ex maksoi 200 €/lapsi, elatuskykyä olisi ollut enenmpäänkin.
Suosittelen että haet töitä opiskelujesi oheen, on tavallista että aikuisopiskelija tekee työtä. Usein aikuisopinnot ovat monimuotokoulutuksia ja ne mahdollistavat töissä käynnin. Kiinnostaisi tietää mitä opiskelet ja millaisessa koulutusmuodossa.
[/quote]
Harvalla kuitenkaan on sitä tilannetta, että se puoliso joutuu maksamaan pienestä palkasta noin paljon elatusmaksuja. Eihän meillä olisikaan mitään ongelmaa ilman miehen maksamia elatusmaksuja, hän pystyisi silloin maksamaan koko vuokramme ja minulle jäisi enemmän kuin 300e kuukaudessa.
Tai jos minun lapseni olisikin meidän yhteinen, silloinkaan ei olisi mitään ongelmaa. Nyt vain mies raataa niska limassa töitä jotta saadaan kuukaudessa satanen enemmän.
[/quote]
[/quote]
Se ei olisi edelleenkään ongelma, mikäli siinä huomioitaisiin minut ja lapseni. Mulla lähti kaikki tuet pois kun mies pääsi töihin, silti miehen palkasta ei jää mitään, koska hän joutuu nyt maksamaan elareita. Eli minä menetin ja mies ei saa mitään lisää.
Minä menetin asumistuen, koska katsotaan että mies pystyy palkastaan maksamaan vuokran, no eipäs pysty kun siitä menee niin iso osa elareihin. Mies ei mitenkään pysty maksamaan koko vuokraa palkastaan.
Meidän tuloihin nähden on kohtuuton tuo 450e elatusmaksut, yhteensä meille jää minimitoimeentulotuen verran (tai satasen enemmän), mutta siinä elareita laskiessa ei katsota taloutta vaan pelkästään miehen tuloja, ikäänkuin hän eläisi yksinään, mutta siltikin otetaan vain puolet vuokrasta menoiksi huomioon.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se ei olisi edelleenkään ongelma, mikäli siinä huomioitaisiin minut ja lapseni. Mulla lähti kaikki tuet pois kun mies pääsi töihin, silti miehen palkasta ei jää mitään, koska hän joutuu nyt maksamaan elareita. Eli minä menetin ja mies ei saa mitään lisää.
Minä menetin asumistuen, koska katsotaan että mies pystyy palkastaan maksamaan vuokran, no eipäs pysty kun siitä menee niin iso osa elareihin. Mies ei mitenkään pysty maksamaan koko vuokraa palkastaan.
Meidän tuloihin nähden on kohtuuton tuo 450e elatusmaksut, yhteensä meille jää minimitoimeentulotuen verran (tai satasen enemmän), mutta siinä elareita laskiessa ei katsota taloutta vaan pelkästään miehen tuloja, ikäänkuin hän eläisi yksinään, mutta siltikin otetaan vain puolet vuokrasta menoiksi huomioon.
[/quote] Käykö ne edellisen liiton kakarat teillä siksikö asutte kolmiossa?
Muista nyt sitten ap, että sä suunnittelet petosta tai pidemmän päälle törkeää petosta kun huijatut summat nousee vuosien saatossa suuriksi. Kysy itseltäsi hakisitko kodinkoneesi yöllä gigantin varastosta jos tietäisit että takaovea pidetään öisin auki. Olisiko se sinusta rikos? Haluatko ryhtyä rikolliseksi? Se nimittäin seuraa se päätös sinua uniisi ja päivittäiseen ajatteluun.
Sekin on bullshittiä, ettei tuollaisesta jäisi helposti kiinni. Tuskin jää asia vain sinun ja miehesi tietoon.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:28"]
Ja meidän tapauksessa se on ihan sama mitä mies tienaa, jos tienaisi 500 enemmän, se katsottaisiin vain elatusmaksuihin lisää. Kotonaolevan lapsen pitäisi olla yhteinen, niin silloin ei menisi asiat näin.
Mies joutuu elättämään minun lapseni myös, hän joutuu maksamaan kolmiosta (missä asutaan lapsen takia) paljon enemmän, kuin mitä hän joutuisi maksamaan jos asuttaisiin kaksistaan yksiössä tai kaksiossa. Lisäksi ne omien lasten elatusmaksut. Lisäksi joutuu ruokkimaan minut ja lapseni, koska minulle ei jää tarpeeksi rahaa.
Asumistukea emme saa, koska siinä katsotaan miehen BRUTTOtulot, eikä hänen maksamia elatusmaksuja oteta millään tavoin huomioon, mikä sekin on aika erikoista, koska kotona oleva "elätettävä" otetaan tietysti huomioon menoina.
Pelkästään toisen ei ole mitään järkeä käydä töissä, pitäisi molempien olla tienaamassa. Ehkä sitten asia on eri, jos ei ole elätettäviä muualla.
[/quote]
Jaa, en nyt ole jaksanut lukea tuota sinun tapaustasi kun en ole oikein selvillä monta yhteistä lasta ja mitkä elarit mutta ei se tilanne nyt vaan niin parempi olisi vaikka teillä olisi yhteiset lapset. Siskoni erosi taannoin miehestään heillä 4 yhteistä lasta ja nyt kun välit ovat parantuneet niin ei kannata enää yhteen muuttaa kun miehen palkan myötä perheen äidiltä tippuisi sitten asumistuet ja lapsilisien korotukset ja päivähoitomaksut nousisi. Nämä ovat kaikki kuitenkin enemmän kun mitä tuo mies maksaa pienestä poikamiesboksistaan joka on vielä jaettu jonkun kanssa. Eli näin sitä sitten jatketaan poika ja tyttöystävinä jotka asuvat erillään. Toisaalta ei tuo äiti siitä mitään hyödykään sillä yksin maksaa kaikki lasten kulut, kaikki kodin kulut ja suurimman osan ruokakuluistakin eli mies kattaa vain omat ruokakulunsa. En oikeastaan näe siinä edes mitään hyväksikäyttöä tai väärinkäyttöä sinänsä. Saahan sitä kukin seurustella ja asua miten haluaa. Mutta aiheesta sen verran että taisi siskoni mainita että jos mies palaisi taloon niin olisi sitten sama olisiko tämä töissä tai ei. Sama taloudellinen tilanne heillä olisi kummassakin tapauksessa.
Onko kukaan kuullut sanasta "avustuspetos"? Siitä joutuu ns. leivättömän pöydän ääreen, ja joutaakin joutua! Ei me missään Kreikassa asuta eikä haluta Kreikaksi muuttuakaan.
Ei mulla muuta.
Jos mies "muuttaisi" pois ja asuisit lapsesi kanssa kolmiossa, olisiko se mielestäsi reilua?
Onko käynyt mielessä että ottaisit opintolainaa niin kuin muutkin opiskelijat tekevät. Ongelmahan on sinulla. Mies pärjää varmasti noilla tuloillaan.
Miksi muutitte yhteen? Olisi mies pitänyt oman asuntonsa ja sinä omasi. En usko että asuitte kolmiossa lapsesi kanssa.
Asumme kolmiossa, koska lapseni on jo teini. Pienemmän kanssa onnistuisikin ehkä niin, että me nukkuisimme olohuoneessa. Halumme kuitenkin sitä omaa rauhaakin, joten oma makuuhuone on kyllä ehdoton. Samoin teini haluaa omaa rauhaa. Kaksiossa miehen lapset eivät voisi ikinä tulla kylään.
Kaksin lapsen kanssa olisi aivan eri, silloin voisinkin ottaa kaksion ja näin olen hänen kanssa asunutkin aiemmin.
Asumme nyt rivitalossa ja pienempi kolmio kerrostalosta maksaisi ehkä satasen kuussa vähemmän, ei ole sen väärtti muuttaa. Asumme jo valmiiksi edullisella alueella, joten muutto toiselle asuinalueellekkaan ei asumiskuluja pienentäisi.
Ei se ole mikään rikos muuttaa erilleen ja silti jatkaa yhdessäoloa. Kerran yhdessä asuminen taloudellisesti mahdotonta.
Se vielä, että mä an halua osallistua tuon puliveivaamisen maksamiseen veroja maksamalla tai muutoinkaan. En piru vie kerta kaikkiaan halua! Jos saan kiinni tuolloisen, ilmoitan heti poliisille ja syyttäjälle.
Ahneella on paskainen loppu, perse pystyssä maantienojassa. Revi siitä!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:46"]
Se vielä, että mä an halua osallistua tuon puliveivaamisen maksamiseen veroja maksamalla tai muutoinkaan. En piru vie kerta kaikkiaan halua! Jos saan kiinni tuolloisen, ilmoitan heti poliisille ja syyttäjälle.
[/quote]
Mitäs sä meinasit niille sanoa? "tuo muutti pois, mutta silti se on siellä joka päivä"??? Ei siinä mitään rikollistakaan ole, niin kauan kun sen miehen kirjat on jossain muualla. Sitten olisi petos, jos kirjat olisivat samassa asunnossa ja siltikin nosteltais yksinhuoltajalisiä ja asumistukeen ilmoitettais että asutaan erillään
Kysymys on rikoksesta ja minun maksamien verovarojen väärinkäyttämisestä, jos puliveivaamisen avulla nostetaan rahaa, jota ei maksettaisi ilman puliveivaamista! Keinotekoiselle muuttoilmoitukselle ei pidä antaa mitään merkitystä, jos se on ilmiselvästi tehty hyötymistarkoituksessa ja oikein neuvoa palstoilta haettu. Toistan vielä: ilmoitan varmasti poliisille ja syyttäjälle, jos tällaiseen törmään. En halua maksaa veroja tuon takia.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:46"]
[/quote]
Mitäs sä meinasit niille sanoa? "tuo muutti pois, mutta silti se on siellä joka päivä"??? Ei siinä mitään rikollistakaan ole, niin kauan kun sen miehen kirjat on jossain muualla. Sitten olisi petos, jos kirjat olisivat samassa asunnossa ja siltikin nosteltais yksinhuoltajalisiä ja asumistukeen ilmoitettais että asutaan erillään
[/quote]
eikös tämä ap juuri sellaista petosta suunnittele, että miehen kirjat siirretään "pöytälaatikkoasuntoon". Se on todellakin petos ja vielä sellainen mistä jää helposti kiinni.
Tsemppiä ap. Joskus on vaan tehtävä tuollaisia ratkaisuja. Ei meillä ainakaan riitä miehen palkka joten minunkin on pitänyt kaikenlaista keksiä. Ei ole todellakaan vanhempia jotka auttaisivat elatuksessa.t.ammattivalittaja