Muutto takaisin Suomeen, pelottaa miten viihdyn
Loppuvuodesta lähes 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen edessä muutto Keski-Euroopasta takaisin Suomeen lähinnä perheeni lapsien toivomuksesta.
Tietenkin lähes kaikki asiat menevät huonompaan suuntaan; sää, ostovoima, hinnat jne. Hiukan pelottaa jo etukäteen ja muutenkin ihmisten tympeys, negatiivisuus ja ilkeämielisyys... toki tuollaisten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Nykyisessä asuinmaassani saa heittäytyä mukavaan keskusteluun kenen kanssa tahansa.
Vinkkejä, kokemuksia, miten sopeuduitte ja tuntuiko elämä lähteneen persemäkeä alas?
Kommentit (206)
No asenne sulla ainakin on kohdillaan. Not.
10 vuodessa Suomi on muuttunut niin paljon huonommaksi, että suosittelen jättämään paluun väliin.
Itse palasin viime vuonna 7 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Muutan heti takaisin ulkomaille, kun vain töitä löydän. Asenneilmapiiri on mennyt todella ahdistavaksi ja tympeäksi, eikä kansainvälistä työkokemusta ja aitoa kielitaitoa arvosteta kuin juhlapuheissa.
Miksi meitä suomalaisia pitää aina parjata???
Täällä on ihanan hiljaista ja rauhallista, kun ei tarvitse pälättää turhia jonkun kanssamatkustajan kanssa joukkoliikennevälineessä tms. Kyllä me sitten sanaiset arkkumme avaamme kun kulkuväline joutuu vaikka pysähtymään jostain yllättävästä syystä.
Me olemme myös rehellisiä, ei täällä tarvitse mitään turhaa small talkia harrastaa. Tavatessamme sanotaan moi ja moi ja se kattaa muiden maiden "mitäsullekuuluu" "kiitoksiahyvää" -meiningin kun ei teitä oikeasti kiinnosta mitä toiselle kuuluu.
Omalla ystävällisellä käytöksellä pääsee pitkälle.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:12"]
Täällä on ihanan hiljaista ja rauhallista, kun ei tarvitse pälättää turhia jonkun kanssamatkustajan kanssa joukkoliikennevälineessä tms. Kyllä me sitten sanaiset arkkumme avaamme kun kulkuväline joutuu vaikka pysähtymään jostain yllättävästä syystä.
Me olemme myös rehellisiä, ei täällä tarvitse mitään turhaa small talkia harrastaa. Tavatessamme sanotaan moi ja moi ja se kattaa muiden maiden "mitäsullekuuluu" "kiitoksiahyvää" -meiningin kun ei teitä oikeasti kiinnosta mitä toiselle kuuluu.
[/quote] niin tuollaista täällä oli vielä kymmene vuotta sitten. Nyt julkisissa kulkuvälineissä (ainakin Helsingissä) on kaueha älämölö ja meteli useimmitien ja se rehellisyyskin on samoin tein pienentynyt kummasti.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:07"]
Ap täällä taas.
Näkyi tässäkin ketjussa olevan niitä, jonka mielestä asenteeni tai joku muu kummallinen asia minussa tekee sen, että en sovi Suomeen. Hei, asenteeni on sopinut mainiosti nykyiseen asuinmaahani ja samoin vastapuoli on ollut lähes poikkeuksetta ystävällinen. Pitääkö Suomeen tullessa ottaa uusi asenne eli tympeä naama, kiertovittuilu-moodi (suoraan ei voi sanoa) päälle, vetää kooma joka viikonloppu ja istua tuppisuuna joka paikassa?
Arveluttaa, että jutteleva, ystävällinen ja seurasta nauttiva asenteeni saa vastareaktioita -> mitä tuokin ulkomaanpelle luulee, elvisteleekin kalliilla autolla ja puhuu kummasti, hymyileekin koko ajan, varmaan joku homo tai yrittää iskeä mun naista, viinaakaan ei juo kuin kunnon mies ja jotain vitun expressoa vetää jne...
Toki jos Suomessa tuollainen masennusmoodi pitää olla päällä niin vaikeaa voi aluksi olla, mutta apatiaankin oppii.
[/quote]Se tunne mikä palatessa on, sitä voisi kuvata niinkin rajusti, kuin elävältä hautaaminen. :S
[/quote]Repesin
Joo,älä muuta.Oikeasti täällä on tosi ahdistava ilmapiiri ja oikeisto nousussa.Suomi on junttiutunut ja muu Eurooppa kääntä meille kohta selän.Pitkään oltiinkin ihan edistyksellisiä,nyt uusnatsit mottaa kadulla turpaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:14"] niin tuollaista täällä oli vielä kymmene vuotta sitten. Nyt julkisissa kulkuvälineissä (ainakin Helsingissä) on kaueha älämölö ja meteli useimmitien ja se rehellisyyskin on samoin tein pienentynyt kummasti.
[/quote]
No eihän ole. Kukaan ei enää edes puhu puhelimeen kun kaikki vaan nettaavat!
Jos joku mölyää, se on niitä suurkaupunkimaisesti käyttäyviä nuoria, jotka nauravat kovaäänisesti ja ehkä katsovat jotain videota.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:12"]
[/quote]
En mä ainakaan suomalaisia parjaa, vaan tämänhetkistä suomalaista asenneilmapiiriä. Todella ikävää, jos sinusta rehellisyyttä on ainoastaa se, että näytetään naapurille nyrpeää naamaa, jos sattuu itsellä olemaan paska aamu. Sitäkö se tosiaan on se suomalainen rehellisyys? Sitä se ei ainakaan ole, että asiat sanottaisiin suoraan, sillä suomalainen ei todellakaan puhu ongelmista päin naamaa. Se on täysi myytti. Sen sijaan, että asioista puhuttaisiin suoraan, konfliktia vältetään viimeiseen asti ja nuristaan sitten ongelmista selän takana. Jos joku yrittää nostaa kissaa pöydälle, hänet leimataan hankalaksi ihmiseksi.
Suomessa on nykyään vain yksi sallittu mielipide yhteen suurimmista tulevaisuuden kysymyksistä. En muuttaisi takaisin.
Ei millään pahalla ap, mutta tuolla asenteella ei muutto vaikuta kovin järkevältä vaihtoehdolta. Olen itse ollut kaksi kertaa paluumuuttaja ja hankalaahan se on. Itse on muuttunut ja Suomi on muuttunut.
Ellet kykene näkemään muutossa mitään hyvää, niin vaikeaksi menee. Koita ottaa sama utelias asenne, jolla menit muihinkin maihin. Yhtä lailla Suomi on sinulle nyt uudenlainen ja joudut uudestaan sopeutumaan maan tapoihin.
Jos muutatte Suomeen niin pk-seutu on ainoa vähän vapaampi ja sivistyneempi paikka.Helsinki muistuttaa hiukan muuta Eurooppaa...
Tarkennusta:
Perheeni on asunut täällä n. 3 vuotta vähemmän kuin minä, lapset olivat muuttaessa jo käyneet yhden/muutaman luokan Suomessa. Sitten perheeni muutti 3 vuoden jälkeen takaisin Suomeen juuri lapsien koulua ja "parasta" ajatellen. Itse seilaan kodin ja työn väliä n.1-2 kk:n välein, mutta löysin uuden työn Suomesta ja palaan itsekin takaisin. Olen siis mies.
Tätä kiertolaiselämää harrastaa kymmenet suomalaiset, ainakin lentokoneissa kohtaamisien perusteella. En ole ainoa tällainen.
- ap
Ekan kerran kuulen näin päin, että lapset haluavat muuttaa takaisin. Yleensä eivät halua enää takaisin sieltä, missä ovat. Mutta mikäs siinä, joskus näinkin päin näköjään.
Itse muutin 1,5 v sitten keski-Euroopasta 5v jälkeen takaisin Suomeen. Päivääkään en ole katunut muuttoa. Tympeiden ihmisten kanssa ei tarvitse viettää aikaa muuta kun jos on pakko. Itse nautin että oma perheeni on lähellä ja ystävät myös. Eläminen on kalliimpaa mutta toisaalta palkat myös paremmat. Suomen ilmasto sopii minulle paremmin kuin keski-Euroopan. Siellä oli usein liian kuuma ja talvella ei ollut aina edes lunta muuta kuin Alpeilla.
Älä muuta takaisin. Lomilla voitte käydä Suomessa ja se riittää. Asun itse ulkomailla myös.
Ah, no selititkin miksi näin
t: nro 10
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:25"]
Itse muutin 1,5 v sitten keski-Euroopasta 5v jälkeen takaisin Suomeen. Päivääkään en ole katunut muuttoa. Tympeiden ihmisten kanssa ei tarvitse viettää aikaa muuta kun jos on pakko. Itse nautin että oma perheeni on lähellä ja ystävät myös. Eläminen on kalliimpaa mutta toisaalta palkat myös paremmat. Suomen ilmasto sopii minulle paremmin kuin keski-Euroopan. Siellä oli usein liian kuuma ja talvella ei ollut aina edes lunta muuta kuin Alpeilla.
[/quote]
Palkat Suomessa paremmat? Itsellä ainakin laskee kymmeniä prosentteja.
- ap
Luultavasti tulet katumaan. Olen jutellut monien paluumuuttajien kanssa ja lähes aina katuvat. Tosin sulla on realistinen ajatus todellisuudesta jo heti, monesti ihmiset kai haaveilevat siitä lomasuomesta tms lapsuuden fiiliksistä.