Muutto takaisin Suomeen, pelottaa miten viihdyn
Loppuvuodesta lähes 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen edessä muutto Keski-Euroopasta takaisin Suomeen lähinnä perheeni lapsien toivomuksesta.
Tietenkin lähes kaikki asiat menevät huonompaan suuntaan; sää, ostovoima, hinnat jne. Hiukan pelottaa jo etukäteen ja muutenkin ihmisten tympeys, negatiivisuus ja ilkeämielisyys... toki tuollaisten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Nykyisessä asuinmaassani saa heittäytyä mukavaan keskusteluun kenen kanssa tahansa.
Vinkkejä, kokemuksia, miten sopeuduitte ja tuntuiko elämä lähteneen persemäkeä alas?
Kommentit (206)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:25"]
Itse muutin 1,5 v sitten keski-Euroopasta 5v jälkeen takaisin Suomeen. Päivääkään en ole katunut muuttoa. Tympeiden ihmisten kanssa ei tarvitse viettää aikaa muuta kun jos on pakko. Itse nautin että oma perheeni on lähellä ja ystävät myös. Eläminen on kalliimpaa mutta toisaalta palkat myös paremmat. Suomen ilmasto sopii minulle paremmin kuin keski-Euroopan. Siellä oli usein liian kuuma ja talvella ei ollut aina edes lunta muuta kuin Alpeilla.
[/quote]
Palkat Suomessa paremmat? Itsellä ainakin laskee kymmeniä prosentteja.
- ap
[/quote]
Olisko tuo edellinen tullut Ranskasta? Muualla läntisessä Keski-Euroopassa palkat kyllä parempia, Ranskassa ei välttämättä.
Varmaan olennaisinta on se, että mistä saa parhaitein töiä jatkossa. Täällä talous sakkaa.
No voi hitto sentään. Kumarretaan vaan kaikille ulkomaille. Missään muualla ei ole terroritekoja, ei nousta barrikadeille ja polteta autoja, ei tapeta summamutikassa ohikulkijoita, ei hukuta maahanmuuttajiin, ei makseta yleishyysäysrahaa niin että talous tekee persnettoa ja pahasti ja konkurssi on aivan nurkan takana.
Muuttakaa Suomeen kun vielä voitte. Suomi on yhä yksi Euroopan vakavaraisimmista maista huolimatta EU:n yrityksistä tappaa meidän taloutemme pakottamalla mukaan Kreikan rahoittamiseen, Venäjän vientisulkuun ja mamulevitykseen. Ja Suomi myös pysyy pinnalla, koska on ryhtynyt toimiin.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos kuljet naama norsunvitulla, ei sitä ystävällistä keskustelua tuntemattomien kanssaihmisten kanssa todella synnykään.
Itse toivon, ettei tarvitse tulla sinne takaisin. Hinnat ovat aivan järkyttävät, elän puolilla kustannuksilla täällä. Tienaan myös suomen tason palkkaa. Jokaista ostosta ei tarvitse miettiä ja murehtia. Ulkona syöminen ja juominen on halpaa. Ihmiset Suomessa ahdistaa paljon - ovat ilkeitä, umpimielisiä, masentuneita ja agressiivisia. Kaikki yhteinen tekeminen pyörii vain viinan ympärillä. Ei täälläkään kaikki ole täydellistä, mutta olen onnellisempi.
No lapsesi ovat ilmeisesti jo aika isoja ja voit muuttaa taas kun lentävät pesästä. Suomi on oikeasti muuttunut ihan järkyttävän nopeasti. En tiedä sitten jos ei lukisi lehtiä eikä katsoisi uutisia, että huomaisiko sitä ahdistavaa ilmapiiriä mistään omassa lähiympäristössä. Mediassa kaikki on hirveän hyökkäävää ja vihamielistä.
Täällä toinen muuttaja, 5 vuotta takana ja jännittää. Onko Suomi oikeasti muuttunut nyt viidessä vuodessa noin paljon? Lehdet ja vauvapalsta ainakin kertovat karua ilmapiiriä. Mistä tämä poliittisuuskin on yhtäkkiä ilmestynyt? Ennen tuli katsottua uutisia ja juteltua kahvipöytäkeskusteluja, mutta nykyään kaikki tieto Suomesta on netin varassa. Onko ilmapiiri tosiaan näin ahdistava?
Njaa. Itse ulkomailla asuvana minua ei saisi takaisin Suomeen kirveelläkään. Ei olisi kiva, kun palkkatasokin laskisi alle puoleen... Äh. Kyllä sitä välillä miettii Suomea romanttisesti, mutta viikon loma siellä palauttaa kyllä aika kummasti maan päälle, kyllä se viikko riittää.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:12"]
Miksi meitä suomalaisia pitää aina parjata???
Täällä on ihanan hiljaista ja rauhallista, kun ei tarvitse pälättää turhia jonkun kanssamatkustajan kanssa joukkoliikennevälineessä tms. Kyllä me sitten sanaiset arkkumme avaamme kun kulkuväline joutuu vaikka pysähtymään jostain yllättävästä syystä.
Me olemme myös rehellisiä, ei täällä tarvitse mitään turhaa small talkia harrastaa. Tavatessamme sanotaan moi ja moi ja se kattaa muiden maiden "mitäsullekuuluu" "kiitoksiahyvää" -meiningin kun ei teitä oikeasti kiinnosta mitä toiselle kuuluu.
Omalla ystävällisellä käytöksellä pääsee pitkälle.
[/quote]
En mä ainakaan suomalaisia parjaa, vaan tämänhetkistä suomalaista asenneilmapiiriä. Todella ikävää, jos sinusta rehellisyyttä on ainoastaa se, että näytetään naapurille nyrpeää naamaa, jos sattuu itsellä olemaan paska aamu. Sitäkö se tosiaan on se suomalainen rehellisyys? Sitä se ei ainakaan ole, että asiat sanottaisiin suoraan, sillä suomalainen ei todellakaan puhu ongelmista päin naamaa. Se on täysi myytti. Sen sijaan, että asioista puhuttaisiin suoraan, konfliktia vältetään viimeiseen asti ja nuristaan sitten ongelmista selän takana. Jos joku yrittää nostaa kissaa pöydälle, hänet leimataan hankalaksi ihmiseksi.
[/quote]
KIITOS! Huomattu on, varsinkin 'ystävien' kesken, että jos sanot suoraan että joku asia kalvaa niin vastaus on: "mä en jaksa puhua tästä!!" sitten ei puhuta ja välit poikki. Parempi olla siis hiljaa jos ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:44"]Täällä toinen muuttaja, 5 vuotta takana ja jännittää. Onko Suomi oikeasti muuttunut nyt viidessä vuodessa noin paljon? Lehdet ja vauvapalsta ainakin kertovat karua ilmapiiriä. Mistä tämä poliittisuuskin on yhtäkkiä ilmestynyt? Ennen tuli katsottua uutisia ja juteltua kahvipöytäkeskusteluja, mutta nykyään kaikki tieto Suomesta on netin varassa. Onko ilmapiiri tosiaan näin ahdistava?
[/quote]
On. Asenneilmapiiri on todella tulenarka. Tuntuu että levittomuuksia tulee. Kaikki odottavat nyrkit taskussa.
Yritin kerran muuttaa takaisin n. kymmenen maailmalle vietetyn vuoden jälkeen. Vaikka alkuun oli hienoa niin jotenkin olin vieraantunut enkä oikein sopeutunut kuvioihin. Suomi on muuttunut, sinä itse olet muuttunut ja vanhat ystäväsi ovat muuttuneet. Ei ole nk. paluuta takaisin vaan paluumuutat johonkin uuteen ja sitä ideaalia jonka muistat luultavasti ei ikinä ollutkaan olemassa. Muisti toimii valikoivasti ja muistetuilla asioilla on tapana kaunistua vuosien kuluessa.
itse en pysynyt Suomessa kauaakaan mutta jos asennoidut positiivisesti etkä ala muistelemaan sitä mitä oli joskus menneisyydessä - joko Suomessa tai maailmalla - niin voit hyvinkin onnistua. Onnea matkaan joka tapauksessa. Mieti mitä ovat Suomen nk. hyvät puolet ja nk. huonot puolet ja kun huonot puolet ahdistavat niin peilaa niitä hyviin puoliin. Paluushokki on vain yhdenlaista kulttuurishokkia. Sen pystyy hanskaamaan jos haluaa.
Itse muutin takaisin 5v ulkomailla asumisen jälkeen. Oli kieltämättä "aika kullannut muistot" ja seesteinen Suomikuva karisi kyllä hyvin nopeasti kun koitti alkaa arkeaan täällä pyörittämään. Nyt mennyt 1,5v ja muutto takaisin ulkomaille häämöttää vuoden lopulla. Mm. Ostovoima, verotus, työllisyys ja yleisilmapiiri vaikuttaneet valintaani.
Kannattaa googletella hakusanalla:
käänteinen kulttuurishokki
Löytyy paljon tietoa ja kokemuksia. Siis kuinka kestää Suomen paskuuden, kun on ollut ihanaa muualla, mutta pakko palata.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:44"]Täällä toinen muuttaja, 5 vuotta takana ja jännittää. Onko Suomi oikeasti muuttunut nyt viidessä vuodessa noin paljon? Lehdet ja vauvapalsta ainakin kertovat karua ilmapiiriä. Mistä tämä poliittisuuskin on yhtäkkiä ilmestynyt? Ennen tuli katsottua uutisia ja juteltua kahvipöytäkeskusteluja, mutta nykyään kaikki tieto Suomesta on netin varassa. Onko ilmapiiri tosiaan näin ahdistava? [/quote] On. Asenneilmapiiri on todella tulenarka. Tuntuu että levittomuuksia tulee. Kaikki odottavat nyrkit taskussa.
[/quote]
Jotenkin todella vaikea kuvitella Suomesta. Onkohan sitä maata edes enää mistä lähdin...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:42"]
Itse toivon, ettei tarvitse tulla sinne takaisin. Hinnat ovat aivan järkyttävät, elän puolilla kustannuksilla täällä. Tienaan myös suomen tason palkkaa. Jokaista ostosta ei tarvitse miettiä ja murehtia. Ulkona syöminen ja juominen on halpaa. Ihmiset Suomessa ahdistaa paljon - ovat ilkeitä, umpimielisiä, masentuneita ja agressiivisia. Kaikki yhteinen tekeminen pyörii vain viinan ympärillä. Ei täälläkään kaikki ole täydellistä, mutta olen onnellisempi.
[/quote]
Jos sinun tuttavapiirisi Suomessa koostuu masentuneista juopoista, niin se ei tarkoita, että myös muilla olisi samoin. Omassa tuttavapiirissäni ei viinalla läträtä vaikka alkoholia sivistyneesti käytetäänkin, eikä kukaan tunnu olevan masentunutkaan. Kustannukset ovat kyllä ihan totta, eläminen Suomessa on hyvin kallista.
[/quote]
Ei se tarvitse kuule vain tuttavapiirin olla juoppoja, päihteidenkäyttäjien keskelle voi myös syntyä! ja silloin on lapsuus pilalla +voi myös joutua lapsena kouluun jossa kaikki muut käyttävät päihteitä ja kiusaavat niitä jotka ei käytä, näin kävi minulle Suomessa tarkemmin ottaen itä-helsingissä. Kaikki ei aina ole vain niistä omista valinnoista kiinni. Etenkään lapset ja nuoret eivät saa valita ja ei ole silloin ihme jos osa muuttuu itsekin päihteidenkäyttäjiksi kun sellaiseen Suomessa oikeen kannustetaan ja työnnetään.
Suomessa on aivan liian katkera ilmapiiri: tee näin ja näin tai tulet tuomituksi, jos et juo olet ihan paska tyyppi jossa on joku vika/sairaus pakko olla, kumminkin jos ihminen on vaikkapa rasisti tai ei hyväksy homoja niin on jonkun mielestä hyvä tyyppi ja toisten mielestä suvaitsematon paska ja sitten näissä tyypeissä on usein vielä ihmisiä jotka tuomitsee toisia kaikista asioista vaikka tekevät itse kaikki täysin päinvastoin! Liikaa ristiriitaisuutta. Suomessa haukutaan mamuja ja ei hyväksytä mamujen äänekkyyttä, kumminkaan Suominuoret eivät halua esimerkiksi siivoustöihin vaan niihin mamut ovat enemmän kuin tervetulleita. Haukutaan ja otetaan hyöty irti, tai sitten työnnetään sitä ilmaista sossurahaa kaikenlaisille loisille. Ei mietitä mikä kannattaa kun on mukava vaan olla synkkä ja rasistinen, ei tietenkään onneksi kaikki noin käyttäydy mutta liian moni kumminkin
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:08"]
108 jatkaa vielä. Missä Euroopan maissa on asiat niin kauhean paljon positiivisemmin kuin meillä? Eiköhän lama tunnu kaikkialla ja ongelmat ovat verrannollisia väestön määrään.
[/quote]
Niinpä ja ulkomailla räjähtelee jatkuvasti taloja kaasuräjähdysten seurauksena. Suomessa käytetään vähemmän kaasua/se on jollakin tapaa turvattu ettei koko talo räjähdä. Liian paljon nähty näitä uutisia (ja taloja) ulkomailla mutta kun se kaasu on halvempaa kuin sähkö niin toki sitä käytetään. Mutta kuten sanotaan halpa ei aina ole hyvää/laadukasta
Mistä tuo muuttajien/muuttaneiden negatiivisyys oikein kumpuaa? Miten tuolla asenteella ylipäätään pärjää yhtään missään? Kannattaa katsoa ensin itseään ennen kuin alkaa syyttää yhtään ketään mistään. Sanoisin asennevammaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:14"] niin tuollaista täällä oli vielä kymmene vuotta sitten. Nyt julkisissa kulkuvälineissä (ainakin Helsingissä) on kaueha älämölö ja meteli useimmitien ja se rehellisyyskin on samoin tein pienentynyt kummasti.
[/quote]
No eihän ole. Kukaan ei enää edes puhu puhelimeen kun kaikki vaan nettaavat!
Jos joku mölyää, se on niitä suurkaupunkimaisesti käyttäyviä nuoria, jotka nauravat kovaäänisesti ja ehkä katsovat jotain videota.
[/quote]
Pakolaiset eivät muuta teekään kuin mölisevät puhelimeensa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:15"]
Joo,älä muuta.Oikeasti täällä on tosi ahdistava ilmapiiri ja oikeisto nousussa.Suomi on junttiutunut ja muu Eurooppa kääntä meille kohta selän.Pitkään oltiinkin ihan edistyksellisiä,nyt uusnatsit mottaa kadulla turpaa.
[/quote]
Kyllä mutta myös porvaristunut, köyhiltä riistetään kaikki, hyvinvointivaltiota tuhotaan ja tätä rummutetaan kansalle "kilpailukyvyn parantamisella". Työläisten oikeuksien heikentäminen ei tule parantamaan kilpailukykyä pätkääkään ja kilpailukyvyltään huippuluokan Saksassa ja Ruotsissa on lyhyt työaika ja ay-liikkeellä vahva asema, Ruotsissa myös Suomea parempi sosiaaliturva.
Kaikki porvarien janjunttien valheet menee Suomessa läpi, mutta kun katsoo äärioikeiston suosiota Euroopassa, niin ei tää pelkästään Suomen ilmiö ole, vaikka täällä toki korostuukin. Ruotsissa ollaan aina suomalaisia fiksumpia, siks siellä paremmin meneekin.