Muutto takaisin Suomeen, pelottaa miten viihdyn
Loppuvuodesta lähes 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen edessä muutto Keski-Euroopasta takaisin Suomeen lähinnä perheeni lapsien toivomuksesta.
Tietenkin lähes kaikki asiat menevät huonompaan suuntaan; sää, ostovoima, hinnat jne. Hiukan pelottaa jo etukäteen ja muutenkin ihmisten tympeys, negatiivisuus ja ilkeämielisyys... toki tuollaisten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Nykyisessä asuinmaassani saa heittäytyä mukavaan keskusteluun kenen kanssa tahansa.
Vinkkejä, kokemuksia, miten sopeuduitte ja tuntuiko elämä lähteneen persemäkeä alas?
Kommentit (206)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:36"]
Samalla myös jaksetaan muistuttaa, ettei se ulkomailla asuminen nyt niin erikoista ole, eikâ sillä voi enää erottua työmarkkinoilla, kun "kaikilla" on jo kokemusta ulkomailta.
[/quote]
Mikä tässä nyt on sinulle ongelma? Ulkomaan kokemus nyt vaan ei ole sellaista, että sillä itsessään kovin usein olisi arvoa. Miksi sinä maksaisit ylimääräistä vaikka koodarille, joka on asunut Saksassa viisi vuotta? Jos taas työhön sattuu kuulumaan tiivis yhteistyö Saksan toimiston kanssa, niin en kyllä teidän väitteidenne perusteella valitettavasti voi uskoa, että saksankielentaitoinen olisi heikommassa asemassa siinä tapauksessa.
Ei kyse nyt ole siitä, että kaikki ovat niin kateellisia, etteivät siksi palkkaa sinua. Tämä erityisesti siitä syystä, että sitä ulkomaan kokemusta tosiaan on "kaikilla". Riittävän moni on ollut puoli vuotta tai vuoden jossain päin maailmaa, niin viiden tai kymmenen vuoden asuminen ei herätä heidän silmissään mitään tuntemuksia puolesta tai vastaan.
[/quote]
Ulkomailla tulee muutakin kuin kielikokemusta. Ja 5-10 vuodessa sitä tulee oikeasti paljon enemmän kuin max. vuodessa. Lisäksi ulkomailla oppii erilaisia työtapoja ja metodeita mitä Suomessa ei osata eikä käytetä, Suomessahan tietenkin ajatellaan, että heillä kaikki tehdään oikein.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:43"]
Samalla myös jaksetaan muistuttaa, ettei se ulkomailla asuminen nyt niin erikoista ole, eikâ sillä voi enää erottua työmarkkinoilla, kun "kaikilla" on jo kokemusta ulkomailta.
[/quote]
Mikä tässä nyt on sinulle ongelma? Ulkomaan kokemus nyt vaan ei ole sellaista, että sillä itsessään kovin usein olisi arvoa. Miksi sinä maksaisit ylimääräistä vaikka koodarille, joka on asunut Saksassa viisi vuotta? Jos taas työhön sattuu kuulumaan tiivis yhteistyö Saksan toimiston kanssa, niin en kyllä teidän väitteidenne perusteella valitettavasti voi uskoa, että saksankielentaitoinen olisi heikommassa asemassa siinä tapauksessa.
Ei kyse nyt ole siitä, että kaikki ovat niin kateellisia, etteivät siksi palkkaa sinua. Tämä erityisesti siitä syystä, että sitä ulkomaan kokemusta tosiaan on "kaikilla". Riittävän moni on ollut puoli vuotta tai vuoden jossain päin maailmaa, niin viiden tai kymmenen vuoden asuminen ei herätä heidän silmissään mitään tuntemuksia puolesta tai vastaan.
[/quote]
Ulkomailla tulee muutakin kuin kielikokemusta. Ja 5-10 vuodessa sitä tulee oikeasti paljon enemmän kuin max. vuodessa. Lisäksi ulkomailla oppii erilaisia työtapoja ja metodeita mitä Suomessa ei osata eikä käytetä, Suomessahan tietenkin ajatellaan, että heillä kaikki tehdään oikein.
[/quote] kyllä varmasti. Mutta tiedätkö, että siksi useimmilla hyvin pärjäävillä yrityksillä on yhteistyögä "ulkomaiddn" kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Näin on. Juuri luin netistä eräästä sairaudesta jota Suomessa hoidetaan yhdellä tavalla, mutta eräässä maassa hoitoon käytetään 4 erilaista menetelmää. Siinä maassa tämän sairauden hoito onkin tehokkaammin parannettavissa ja myös Suomesta sinne hakeutuu potilaita omalla kustannuksellaan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:43"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:36"] Samalla myös jaksetaan muistuttaa, ettei se ulkomailla asuminen nyt niin erikoista ole, eikâ sillä voi enää erottua työmarkkinoilla, kun "kaikilla" on jo kokemusta ulkomailta. [/quote] Mikä tässä nyt on sinulle ongelma? Ulkomaan kokemus nyt vaan ei ole sellaista, että sillä itsessään kovin usein olisi arvoa. Miksi sinä maksaisit ylimääräistä vaikka koodarille, joka on asunut Saksassa viisi vuotta? Jos taas työhön sattuu kuulumaan tiivis yhteistyö Saksan toimiston kanssa, niin en kyllä teidän väitteidenne perusteella valitettavasti voi uskoa, että saksankielentaitoinen olisi heikommassa asemassa siinä tapauksessa. Ei kyse nyt ole siitä, että kaikki ovat niin kateellisia, etteivät siksi palkkaa sinua. Tämä erityisesti siitä syystä, että sitä ulkomaan kokemusta tosiaan on "kaikilla". Riittävän moni on ollut puoli vuotta tai vuoden jossain päin maailmaa, niin viiden tai kymmenen vuoden asuminen ei herätä heidän silmissään mitään tuntemuksia puolesta tai vastaan. [/quote] Ulkomailla tulee muutakin kuin kielikokemusta. Ja 5-10 vuodessa sitä tulee oikeasti paljon enemmän kuin max. vuodessa. Lisäksi ulkomailla oppii erilaisia työtapoja ja metodeita mitä Suomessa ei osata eikä käytetä, Suomessahan tietenkin ajatellaan, että heillä kaikki tehdään oikein. [/quote] kyllä varmasti. Mutta tiedätkö, että siksi useimmilla hyvin pärjäävillä yrityksillä on yhteistyögä "ulkomaiddn" kanssa.
[/quote]
Kyllä tiedän ja Suomeen palaavaa ulkosuomalaistako ei voi esim. tähän kuvioon sovittaa, kun meillä on se vaihdossa 6kk käynyt Mirja ja pitkän saksan lukenut Pertti siellä konttorissa?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:43"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:36"] Samalla myös jaksetaan muistuttaa, ettei se ulkomailla asuminen nyt niin erikoista ole, eikâ sillä voi enää erottua työmarkkinoilla, kun "kaikilla" on jo kokemusta ulkomailta. [/quote] Mikä tässä nyt on sinulle ongelma? Ulkomaan kokemus nyt vaan ei ole sellaista, että sillä itsessään kovin usein olisi arvoa. Miksi sinä maksaisit ylimääräistä vaikka koodarille, joka on asunut Saksassa viisi vuotta? Jos taas työhön sattuu kuulumaan tiivis yhteistyö Saksan toimiston kanssa, niin en kyllä teidän väitteidenne perusteella valitettavasti voi uskoa, että saksankielentaitoinen olisi heikommassa asemassa siinä tapauksessa. Ei kyse nyt ole siitä, että kaikki ovat niin kateellisia, etteivät siksi palkkaa sinua. Tämä erityisesti siitä syystä, että sitä ulkomaan kokemusta tosiaan on "kaikilla". Riittävän moni on ollut puoli vuotta tai vuoden jossain päin maailmaa, niin viiden tai kymmenen vuoden asuminen ei herätä heidän silmissään mitään tuntemuksia puolesta tai vastaan. [/quote] Ulkomailla tulee muutakin kuin kielikokemusta. Ja 5-10 vuodessa sitä tulee oikeasti paljon enemmän kuin max. vuodessa. Lisäksi ulkomailla oppii erilaisia työtapoja ja metodeita mitä Suomessa ei osata eikä käytetä, Suomessahan tietenkin ajatellaan, että heillä kaikki tehdään oikein. [/quote] kyllä varmasti. Mutta tiedätkö, että siksi useimmilla hyvin pärjäävillä yrityksillä on yhteistyögä "ulkomaiddn" kanssa.
[/quote]
Kyllä tiedän ja Suomeen palaavaa ulkosuomalaistako ei voi esim. tähän kuvioon sovittaa, kun meillä on se vaihdossa 6kk käynyt Mirja ja pitkän saksan lukenut Pertti siellä konttorissa?
[/quote]
No voi tietenkin. En nyt ymmärrä, mitä ajat takaa? Onko sinua syrjitty työnhaussa vai mistä on kyse?
Haluat kovasti nähdä, että "suomalaiset" ovat huonompia vain, koska ovat olleet Suomessa töissä. "Suomessahan tietenkin ajatellaan...", "vaihdossa 6kk käynyt Mirja" ja niin edelleen, aika alentuvaa. Kirjoitat myös "muustakin kuin kielikokemuksesta", mutta et kerro, mitä se konkreettisesti on. Työtavat ja metodit ovat toki relevantteja, olivat ne sitten kotimaisista tai ulkomaisista yrityksistä opittuja.
Itse olen toisinaan palkkauspäätöksiä tekevässä asemassa, enkä ole ajatellut ulkomailla asumista sen kummemmin plussana tai miinuksena, vaan olen keskittynyt henkilön osaamiseen ja valinnut parhaan. Kerro nyt minulle, miksi ihmeessä minun pitäisi erityisesti huomioida ulkomaan kokemukset tai niiden olemattomuus? En minä painota sen enempää tutkintoja tai sukutaustojakaan - kaiken niistä saatavan hyödyn pitää näkyä henkilön osaamisessa (meillä on siksi haastattelujen lisäksi työnäyte ja kolmannen osapuolen älykkyystestin tapainen soveltuvuuskoe). Eikö se ole järkevintä?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:56"]
On se kumma kun sitä positiivista, empaattista ja ystävällistä ilmapiiriä ylistetään, joka löytyy vain "ulkomailta". Silti ollaan itse kuin perseeseen ammuttuja karhuja ja tihkutaan ilkeyttä ja negatiivisuutta. Eikö sitä hyvää henkeä ole tarttunut itseen ollenkaan siellä "ulkomailla" ollessa? Luulisi, että sitä voisi vähän meillekin tuoda vaikka näin netin välityksellä, kun olemme Kaikki tällaisia epäsosiaalisia, kärttyisiä ja kyräileviä täällä Suomessa ;)
[/quote]
Ei me tihkuta mitään vaan kysellään miten Suomessa pitäisi olla. Suomalaisten mielestä ei saisi kertoa mitään tai se on lesoamista, mutta me pitkään ulkomailla asuneet olemme tottuneet jutusteluun kaikista asioista eikä ole tullut mieleenkään, että joku voi suuttua.
[/quote]
Kyllä minä Venäjällä olen jättänyt politiikan ihan rauhaan...
Ai ei tee muka eksoottista? :) Täällä höristetään korvia ja luodaan katse heti jos puhuu ulkomaalaisaksentilla ja vähän kovempaa. Taikka jos sisutus ei olekaan sitä tyypillistä valkoiset seinät, Ikea, Artek, Marimekko, Iittala ja Hackmann.
Kyllä sitä ihmetellään Suomessa oitis, jos joku poikkeaa massasta eikä ole esim. julkkis.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:29"]
Kuka kumma pitää ulkomaalla asumisesta kertomista lesoiluna! Melkein kaikkihan ovat olleet ulkomailla lyhyempiä tai pidempiä pätkiä. Vaihtakaa nyt sitä tuttavapiiriänne tai sisäistäkää, ettei siinä ole mitään hirveän kummallista, että on asunut ulkomailla. Itsekin olen asunut pari kertaa ja aika nopeasti kyllä vuodet vierii niin, ettei päivittäiset juttuni enää pyöri sen ympärillä, että olen asunut oikein Ulkomailla :)
[/quote]
Niinhän ne muuttuukin, mutta tässähän on kysymys siitä ettei siitä ajasta saisi puhua ollenkaan tai vain tietyn verran suomalaisten mielestä.
Mikähän siinä ulkomailla asumisessa niin kiristää suomalaisten hermoa? Se on vain elämää kuten mummon asuminen Pihtiputaalla koko elämänsä. Mutta näissä on selvä lesoero keskiverto suomalaisen mielestä.
[/quote]
Ihan samalla lailla kiristää hermoa kun kaveri on Helsinki sitä ja Helsinki tätä. Ihan kuin siinä Helsingissä asumisessa olisi jotain hienoa. Tai toinen kaveri, kuka hurahti Lappiin ja jutut oli lappisitä ja lappitätä. Se kuulostaa juuri lesoilulta. Samoin kuin tuo ulkomailla asuminen, jos sitä tuodaan jatkuvasti esiin.
[/quote]
Se ei kuulosta lesoilulta. Se kuulustaa innostukselta ja ihastumiselta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:17"]
[/quote]
[/quote]
No voi tietenkin. En nyt ymmärrä, mitä ajat takaa? Onko sinua syrjitty työnhaussa vai mistä on kyse?
Haluat kovasti nähdä, että "suomalaiset" ovat huonompia vain, koska ovat olleet Suomessa töissä. "Suomessahan tietenkin ajatellaan...", "vaihdossa 6kk käynyt Mirja" ja niin edelleen, aika alentuvaa. Kirjoitat myös "muustakin kuin kielikokemuksesta", mutta et kerro, mitä se konkreettisesti on. Työtavat ja metodit ovat toki relevantteja, olivat ne sitten kotimaisista tai ulkomaisista yrityksistä opittuja.
Itse olen toisinaan palkkauspäätöksiä tekevässä asemassa, enkä ole ajatellut ulkomailla asumista sen kummemmin plussana tai miinuksena, vaan olen keskittynyt henkilön osaamiseen ja valinnut parhaan. Kerro nyt minulle, miksi ihmeessä minun pitäisi erityisesti huomioida ulkomaan kokemukset tai niiden olemattomuus? En minä painota sen enempää tutkintoja tai sukutaustojakaan - kaiken niistä saatavan hyödyn pitää näkyä henkilön osaamisessa (meillä on siksi haastattelujen lisäksi työnäyte ja kolmannen osapuolen älykkyystestin tapainen soveltuvuuskoe). Eikö se ole järkevintä?
[/quote]
Noiden kokemuksien lisäksi vielä mitä kirjoitin, eläminen vieraassa kulttuurissa auttaa selvittämään sinnikkäästi asioita vieraalla kielellä, osaa ottaa monet suomalaiset "vaikeudet" paremmin vastaan, oppii suhtautumaan eri kulttuuriin toisella tavalla kuin se Mirjasi ja Perttisi.
Yksinkertaisesti, niillä konttorisi ihmisillä ei vain ole sitä kokemusta mitä 10 vuotta maassa asuneella on ihan joka päiväisestä elämästä ja mitä ne asukkaat kokovat tärkeäksi jne. Ajattelen ihan millä tavalla suhteet hoidetaan.
Olet mielestäni ihan tyypillinen suomalainen mielipiteinesi ulkomaan kokemuksesta.
[/quote]
Ajat sitten sanoin, että jos työhön merkittävästi kuuluu yhteistyö toisen maan tyyppien kanssa, niin kulttuurisesta ja kielellisestä kokemuksesta on varmasti hyötyä. Sehän on selvä, enkä edelleenkään usko, että joku työnantaja voisi nähdä sen miinuksena tai ettei sitä arvostettaisi.
Mainitsemasi asiat ovat kaikki toki hienoja juttuja, mutta kun ei niistä useimmissa töissä ole merkittävää hyötyä tai haittaa, joka asettaisi sinut kenenkään "Mirjan" edelle. Jos on, niin ne varmaankin tulevat esiin nopeasti.
Mitä tarkoitat tyypillisellä suomalaisella? Painotan jatkuvasti työtehtävän suhteen relevanttia osaamista ja kykyä tehdä työtä tuottavasti, eikä minulla ole mitään ennakkoasenteita ulkomailla asumista kohtaan (sitähän et edes tiedä, missä minä olen tai en ole asunut). Mitä oikein teen väärin?
[/quote]
Aikoinaan olin lyhyen aikaa eräässä yrityksessä töissä ja ainakin siellä ulkomaan myynnissä oli venäläinen, kanadalainen, yksi suomalainen paluumuuttaja ja tais olla jotain muutakin. Kaikki "mirjat" ja "pertit" työskenteli pääasiassa kotimaan myynnissä.
Ihme firma, kun ei laittaneet tankeroenglantia puhuvaa Perttiä sinne myymään. Olisikohan joku saksalainen ollut kiinnostunut Pertin hitler-vitseistä ja viikonlopun kännijutuista tai Venäjällä talvisota ja neukkuvitseistä?
Joo, sitten ihmetellään, että ruotsalaiset osaa myydä todella hyvin suomalaisiin verrattuna. Mutta tehokkuutta kannattaakin miettiä koko ajan.
[/quote]
Yritä tässä nyt sitten keskustella... Ensin ei ymmärretä luettua yhtään, vaan jankataan heti alussa todettua asiaa. Sitten yleistetään lapsellisesti, että totta kai suomalainen henkilö on sitä tasoa, että kertoo kännijuttuja ja talvisotaa. Lopuksi viisastellaan, että ei tehokkuus ole pääasia - ymmärtämättä, mitä tehokkuus tarkoittaa. Vinkki: juuri edeltävässä virkkeessähän implisiittisesti kehuit ruotsalaisia, koska he ovat tehokkaita myyjiä.
[/quote]
Kyllä. Ja suomalaiset ei ilmeisesti ole tehokkaita myyjiä, joten kannattaa kokeilla niitä ulkolaisia tai ulkosuomalaisia.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:20"]
Ai ei tee muka eksoottista? :) Täällä höristetään korvia ja luodaan katse heti jos puhuu ulkomaalaisaksentilla ja vähän kovempaa. Taikka jos sisutus ei olekaan sitä tyypillistä valkoiset seinät, Ikea, Artek, Marimekko, Iittala ja Hackmann.
Kyllä sitä ihmetellään Suomessa oitis, jos joku poikkeaa massasta eikä ole esim. julkkis.
[/quote]
Mitä ihmettä nyt taas? Minä tai kukaan tuntemani suomalainen ei höristele eikä ihmettele mitään. Sisustuksetkin on mitä sattuu, vaikka valkoinen tai vaaleahkonsävyinen seinä varmaan lieneekin yleisin. Joka aamu kun menen sporalla töihin, niin mukana on ties minkä värisiä tyyppejä, tyylejä preppystä hevariin, asemia pankkiirista rapajuoppoon ja kielistä en osaa nimetä murto-osaakaan. Miten ehdinkään elämässäni tehdä muuta kuin ihmetellä?
Enkö minä nyt siis asukaan "täällä" vai mistä ihmeestä tämä johtuu? Te vaan kerrotte minulle, minkälaisia suomalaiset ovat, enkä minä tunnista ensimmäistäkään näistä väitteistä. Tulevatko nämä näkemyksenne omista kokemuksistanne, ikiaikaisista stereotypioista vai mistä?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Näin on. Juuri luin netistä eräästä sairaudesta jota Suomessa hoidetaan yhdellä tavalla, mutta eräässä maassa hoitoon käytetään 4 erilaista menetelmää. Siinä maassa tämän sairauden hoito onkin tehokkaammin parannettavissa ja myös Suomesta sinne hakeutuu potilaita omalla kustannuksellaan.
[/quote]
Ohis: mikä sairaus ja mistä löydän tietoa asiasta?
T. Alaa opiskeleva
[/quote]
[/quote]
No jos siellä konttorissa on kaikki työpaikat jo täytetty, niin pitäisikö Mirjalle tai Pentille antaa potkut, jotta saadaan tilaa ulkosuomalaisen (paremmalle) kielitaidolle ja (kalliimmalle) työkokemukselle? En tiedä, taipuuko Suomen laki tähän, ei taida olla pätevä syy irtisanoa ketään..?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Noiden kokemuksien lisäksi vielä mitä kirjoitin, eläminen vieraassa kulttuurissa auttaa selvittämään sinnikkäästi asioita vieraalla kielellä, osaa ottaa monet suomalaiset "vaikeudet" paremmin vastaan, oppii suhtautumaan eri kulttuuriin toisella tavalla kuin se Mirjasi ja Perttisi.
Yksinkertaisesti, niillä konttorisi ihmisillä ei vain ole sitä kokemusta mitä 10 vuotta maassa asuneella on ihan joka päiväisestä elämästä ja mitä ne asukkaat kokovat tärkeäksi jne. Ajattelen ihan millä tavalla suhteet hoidetaan.
Olet mielestäni ihan tyypillinen suomalainen mielipiteinesi ulkomaan kokemuksesta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:42"]
Suomessa on sanonta "Kell onni on, se onnen kätkeköön" eli täällä jutellaan positiivisista ja iloisista asioista vain niille läheisimmille ihmisille, ei puolitutuille tai tuntemattomille. Jos erehdyt kertomaan jollekin muulle onnellisista asioista elämässäsi, se on lesoamista.
[/quote]Sairasta...kuka jaksaa kuunnella ainaista valitusta?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:32"]
Tunnen pari brittiä ja yhden jenkin, jotka viihtyvät Suomessa, eivätkä halua muuttaa kotimaihinsa perheineen. Pitävät kaikki varsinkin työkulttuurista. Saa tehdä rauhassa töitä. Ei tarvitse kaiken aukaa höpöttää työtovereiden kanssa. Lisäksi nauttivat luonnosta ja ulkoilu ja -pyöräilymahdollisuuksista, lasten turvallisuudesta ja ilmaisesta koulutuksesta. Jokaisessa maassa on hyvää ja huonoa, mutta ehkä olemme turtuneet siihen hyvään, joka ei ole läheskään kaikille itsestäänselvyys.
[/quote]Noissa kulttuureissa ollaan kohteliaita, eikä sanota asioita niin suoraan kuin Suomessa :) He tietysti toivat esiin ne hyvät puolet eivätkä viitsi valittaa niistä huonoista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:07"]
Ap täällä taas.
Näkyi tässäkin ketjussa olevan niitä, jonka mielestä asenteeni tai joku muu kummallinen asia minussa tekee sen, että en sovi Suomeen. Hei, asenteeni on sopinut mainiosti nykyiseen asuinmaahani ja samoin vastapuoli on ollut lähes poikkeuksetta ystävällinen. Pitääkö Suomeen tullessa ottaa uusi asenne eli tympeä naama, kiertovittuilu-moodi (suoraan ei voi sanoa) päälle, vetää kooma joka viikonloppu ja istua tuppisuuna joka paikassa?
Arveluttaa, että jutteleva, ystävällinen ja seurasta nauttiva asenteeni saa vastareaktioita -> mitä tuokin ulkomaanpelle luulee, elvisteleekin kalliilla autolla ja puhuu kummasti, hymyileekin koko ajan, varmaan joku homo tai yrittää iskeä mun naista, viinaakaan ei juo kuin kunnon mies ja jotain vitun expressoa vetää jne...
Toki jos Suomessa tuollainen masennusmoodi pitää olla päällä niin vaikeaa voi aluksi olla, mutta apatiaankin oppii.
[/quote]Se tunne mikä palatessa on, sitä voisi kuvata niinkin rajusti, kuin elävältä hautaaminen. :S
Kannattaiskohan asiaa miettiä vielä, syvästi?
Jo se, että elää täällä takaa elämän persemäen, kiihtyvällä vauhdilla.
Älä muuta Suomeen keski-Euroopasta!Lapset muuttakoon vaikka opiskelemaan.
Minkä ihmeen takia sun lapset haluaa tänne? onkohan heillä ihan käsitystä siitä, millaista elämä täällä on... Kun ilmeisesti ison osan elämästään ovat asuneet muualla!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:23"]
Ap täällä jälleen.
Missä kerroin, että kuvittelen olevani jotenkin eksoottinen, leveileväni ulkomailla asumisella tmv.? En missään.
Kertokaa nyt se "asenne" millainen Suomessa pitää olla... olisiko se: älä puhu ulkomaista mitään, älä juttele vieraiden kanssa, älä hymyile, älä osta/tee/kerro mitään, koska kaikki aiheuttaa kateutta.
Melkoisen tukahtunutta elämää, jollaista ei tarvitse elää nykyisessä kotimaassani.
[/quote]
Luulisin, että ainakaan se ei ole avausviestiäsi lainaten: "Hiukan pelottaa jo etukäteen ja muutenkin ihmisten tympeys, negatiivisuus ja ilkeämielisyys..."
[/quote]
Luulisi, että se on juuri niin. Ap:tä arveluttaa, että mitä sopii sanoa tai käyttäytyä ettei heti joku kateellinen ala vinkumaan, että lesoat.
Hyvä aloitus ap:ltä.
[/quote]
Huono aloitus ap:lta. Tarkoitus vaan herättää vihainen keskustelu puolesta ja vastaan. Jos ap olisi oikeasti halunnut keskustella paluumuutosta, niin ei hän ensimmäisenä olisi epäsuorasti haukkunut kanssakeskustelijoitaan tuolla tavalla.
Mutta hyvä vääntöhän tästä tuli, ja osa hämmentää soppaa mainiosti ymmärtämällä kaiken tahallaan väärin. :)
[/quote]
Ap kirjoitti oikein hienosti ja varmaan omat kokemukset esim. lomilla Suomessa ovat asian vahvistaneet.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.