3 kuukauden irtisanomisaika ja pomo ei jousta eikä anna käyttää lomia pois, uusi työ odottaisi
Mitä kokemuksia teillä on pitkistä irtisanomisajoista töissä ja miten uskaltaa jatkossa ottaa sopparin pitkällä irtisanomisajalla? Onko tällainen yleistä, että on kiinni vanhassa työssä pitkään ja voi työmahdollisuuksia mennä sivuun, jos ei uskalla irtisanoutua ennen uuden työn saamista? Paljon kysymyksiä, mutta kuulen mielellään av sanaa nyt.
Minulla sekä yleisesti meidän työpaikallamme on kolmen kk irtisanoutumisaika kokoaikatyöstä sopimukseen merkittynä. Normi taitaa olla sen 14vrk tai kuukausi, mutta alallamme on poikettu tästä sopimalla. Olen kuullut muutamasta isosta firmasta samaa, vaikka joskus ihmiset hämmästelleet, ettei voi olla, mutta laki sanoo näin sopimisesta.
Yritin ehdottaa josko nyt uuden työn löytäneenä olisi esimerkiksi viimeisen kuukauden loppupäästä mahdollista pitää lomana päivät, mutta pomo ei jousta, vaan haluaa että olen paikalla loppuun asti. Sanoma oli tullut hänen esimieheltään. Onko tilanne aina niin sitten, että tulisi irtisanoutua jo ennen uuden työn varmistumista?!
Kommentit (278)
Sillähän siitä selviää että ei mene enää työpaikalle ja ei vastaa puhelimeen. Useimmalla alalla 14 vrk tai 1 vuosi on irtisanomisaika mutta sopimuksella se voi olla pitempi. Jos lopettaa työt niin sitten et vain saa siltä ajalta palkkaa mutta muuta keinoa asettaa sanktiota ei ole jos ei ole sovittu liiketoimintakieltoa. Mitä jos vain lähtisit vain ja sanot heippa. Samaan firmaan tuskin olet enää palaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös tuollainen sopimuksessa. Oli pakkotilanne, koska olin irtisanoutunut edellisestä paikasta, kun minulle kerrottiin, että sopimukseen tulee ehto 3 kk irtisanoutumisajasta ja lisäksi kilpailuesto, eli että 6 kk ajan ei saa ottaa vastaan työtä kilpailevasta yrityksestä.
Lopulta vain irtisanouduin, koska työtunnit oli joka kuukausi yli normaalin. Muutenkin oli sellaista paniikkijohtamista ja aikarajat niin tiukat, ettei työtään saanut tehtyä normaalin työajan puitteissa. Vai miltä teistä kuulostaa, että ihminen tekee töitä ma klo 8-16, ti klo 7-16, ke klo 8-20, to klo 8-16, pe klo 8-17 ja vielä joutuu uhraamaan omaa aikaansa sunnuntaina 3 tuntia, että pysyy deadlinessa.
Siitä kokemuksesta opin, että kysyn aina ennakkoon, mitä ehtoja työsoppariin liittyy.
TUo kertomasi on ihan normaalia työelämää silloin, kun palkkaa saadaan tehdystä työstä eikä siitä, että pelkkä työsopimus riittää. Jos olisit sairaanhoitaja, tekisit maanantaina 7-15, tiistaina 7-11 ja 21-7:30, keskiviikkona 21 - 7:30, perjantai olisi vapaa ja lauantaina tulisit töihin klo 13:30 huomataksesi, että yöhoitaja puuttuu, joten olisit töissä sunnuntaiaamuun asti.
Se on työnantajan velvollisuus hankkia puuttuva työntekijä eikä työntekijällä ole tähän mitään sanomista. Soitto vain esimiehelle että tule työpaikalle paikkamaan. Jos minua yritettäisiin pakottaa jäämään niin ottaisin lopputilin välittömästi sillä työtä on se verran hyvin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Sillähän siitä selviää että ei mene enää työpaikalle ja ei vastaa puhelimeen. Useimmalla alalla 14 vrk tai 1 vuosi on irtisanomisaika mutta sopimuksella se voi olla pitempi. Jos lopettaa työt niin sitten et vain saa siltä ajalta palkkaa mutta muuta keinoa asettaa sanktiota ei ole jos ei ole sovittu liiketoimintakieltoa. Mitä jos vain lähtisit vain ja sanot heippa. Samaan firmaan tuskin olet enää palaamassa.
Piti kirjoittaa 1 kk eikä 1 vuosi tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös tuollainen sopimuksessa. Oli pakkotilanne, koska olin irtisanoutunut edellisestä paikasta, kun minulle kerrottiin, että sopimukseen tulee ehto 3 kk irtisanoutumisajasta ja lisäksi kilpailuesto, eli että 6 kk ajan ei saa ottaa vastaan työtä kilpailevasta yrityksestä.
Lopulta vain irtisanouduin, koska työtunnit oli joka kuukausi yli normaalin. Muutenkin oli sellaista paniikkijohtamista ja aikarajat niin tiukat, ettei työtään saanut tehtyä normaalin työajan puitteissa. Vai miltä teistä kuulostaa, että ihminen tekee töitä ma klo 8-16, ti klo 7-16, ke klo 8-20, to klo 8-16, pe klo 8-17 ja vielä joutuu uhraamaan omaa aikaansa sunnuntaina 3 tuntia, että pysyy deadlinessa.
Siitä kokemuksesta opin, että kysyn aina ennakkoon, mitä ehtoja työsoppariin liittyy.
TUo kertomasi on ihan normaalia työelämää silloin, kun palkkaa saadaan tehdystä työstä eikä siitä, että pelkkä työsopimus riittää. Jos olisit sairaanhoitaja, tekisit maanantaina 7-15, tiistaina 7-11 ja 21-7:30, keskiviikkona 21 - 7:30, perjantai olisi vapaa ja lauantaina tulisit töihin klo 13:30 huomataksesi, että yöhoitaja puuttuu, joten olisit töissä sunnuntaiaamuun asti.
Se on työnantajan velvollisuus hankkia puuttuva työntekijä eikä työntekijällä ole tähän mitään sanomista. Soitto vain esimiehelle että tule työpaikalle paikkamaan. Jos minua yritettäisiin pakottaa jäämään niin ottaisin lopputilin välittömästi sillä työtä on se verran hyvin tarjolla.
Kun lukee kommentteja, pohtii ovatko ihmiset astuneet oman kuplansa ulkopuolelle koskaan?
Jos sotepuolella ei ole henkilöä, joka voi ottaa vastuun lääkehoidosta, entinen jatkaa niin kauan, että uusi tulee paikalle.
Rahallahan siitä selviää:
"Työntekijä, joka eroaa työstä noudattamatta irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle noudattamatta jätetyn irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän vahingonkorvauksena. Työnantaja saa pidättää tämän määrän työntekijälle maksettavasta lopputilistä työsopimuslain mukaista kuittaussääntöä noudattaen"
Minulla oli myös 3 kuukauden irtisanoutumisaika aikaisemmassa työpaikassa, mutta onneksi uudelle työnantajalle sopi odotella tuon verran vapautumistani. Kyseessä asiantuntijatyö. Toista kertaa en noin pitkään irtisanomisaikaan kyllä suostuisi, tuntui riskiltä uusia hommia etsiessä sillä moni paikka avaa rekryt vasta kun tekijää tarvitaan noin kuukauden sisään.
En ymmärrä, miksi ap olisi sopinut uuden työn aloituspäivän irtisanomisajalleen eli 3kk sisään. Irtisanomisaika on irtisanomisaika ja sitä noudatetaan. Ja kyllä, sellaistakin tapahtuu että työnantaja ei anna pitää lomia pois työsuhteen päättyessä. Itsekin olen ollut sellaisessa tilanteessa kun töitä oli riittämiin edellisessä työpaikassa. Loma maksettiin rahana. Olisin kyllä kaivannut hengähdystaukoa ennen uutta työtä, mutta vanhan työsuhteen päätyttyä aloitin seuraavana päivänä suoraan uudessa työssä.
Laki kilpailukiellosta on muuttunut vuoden 2022 alusta. Jos työnantaja määrää kilpailukiellon, olkoot sen pituus sitten 1-6kk (6kk maksimi) niin siltä ajalta tulee työnantajan maksaa palkkaa. Hillitsee kummasti turhia kilpailukieltoja. Lisäksi on määritelty tarkemmin missä työtehtävissä voi käyttää. Suorittavassa työssä ei voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Yrititkö sopia, että vapaudut heti ilman irtisanomisaikaa?
No miten luulet, että tuollainen onnistuu, jos edes kolmen kuukauden irtisamisaikaan ei saa yhtään joustoa? Kaiken pointtihan on siinä, että työnantaja haluaa pitää työntekijän viimeiseen saakka, koska korvaavaa tekijää ei noin vain taivaasta taiota. Pakko saada ajallista pelivaraa.
Lomathan on pakko myöntää tiettynä aikana, ei ole pakko suostua siihen, että ne maksetaan rahana.
Vierailija kirjoitti:
3 kk irtisanomisajalla ei ole mitään merkitystä, kun laki sallii maksimi 2 kk irtisanomisajan.
Kerropa, mikä laki.
Vierailija kirjoitti:
Lomat on kai kuitenkin oikeus pitää?
Työnantaja päättää loman ajankohdan kuultuaan työntekijän toiveita. Ei ole pakko antaa irtisanomisajalle - silloin ne maksetaan pois loppupalkan yhteydessä.
Tuo pitkä irtisanomisaika on ihan perseestä. Sen takia voi menettää uuden työn, eikä se myöskään suojaa siinä tilanteessa, jos on työt loppumassa ja jäämässä työttömäksi. Siinä tilanteessa työnantaja voi lomauttaa loppuajaksi työssä pitämisen sijaan. Tuo pitkä irtisanomisaika palvelee vain työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla kukaan ei saa tietää, minne menit töihin? LInkedInissä kerrot vaihtaneesi työpaikkaa, entinen työkaveri soittaa pomollesi ja siinä se sitten on, koeaikapurku, koska et ole osoittautunut toimivaksi osaksi työyhteisöä.
Työnantaja jättää palkan maksamatta ja lomarahat itselleen, koska jos et hoksaa niitä itse vaatia, niin eihän niitä makseta, työsuhdetta kun ei ole päätetty.
Ilmeisesti ei ole av palstalla pakko myöntää mitään viikkoa 3kk loppupäästä lomana ja minä olen automaattisesti tyhmä, kun olen haastattelussa kertonut irtisanomisajasta, mutta yrittänyt neuvotella sitä sitten myös edes viikkoa lyhyemmäksi. Palstan mukaan en tietenkään ole maininnut asiasta mitään enkä osaa lukea sopimuksia. Ilmeisesti muutama henkilö samalta statustasolta löytyy, ettei mennyt aivan napinaksi ja tuli omakohtaisia kokemuksia myös!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitkä irtisanomisaika on ihan perseestä. Sen takia voi menettää uuden työn, eikä se myöskään suojaa siinä tilanteessa, jos on työt loppumassa ja jäämässä työttömäksi. Siinä tilanteessa työnantaja voi lomauttaa loppuajaksi työssä pitämisen sijaan. Tuo pitkä irtisanomisaika palvelee vain työnantajaa.
Meillä pitkä irtisanomisaika näkyy joka kuukausi parempana palkkana. Kumman sitä otat, 1000 e/3 kk (eli 4000 e/v) vai lyhyemmän irtisanomisajan?
Vierailija kirjoitti:
MVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta on väännetty meillä. Ei olla annettu lupaa loman pitämiseen, mutta sitten porukka on ollut saikulla tai muuten vaan tulematta töihin. Mitä siinä voi työantaja tehdä? Uhata Irtisanomisella? Voin vaan kertoa, että takaisin ei tarvitse tulla ja hyvää työtodistusta ei kannata odottaa.
Mistä saa kuukausien sairausloman? Ja kuka haluaa työtodistuksen, jossa kerrotaan, että työntekijä ei ilmaantunut töihin ja työsuhde katkesi siihen? Käytännössä uusi työnantaja lukee tämän ja päättää sen työsuhteen koeajalla. Epäluotettava työntekijä, kiitos ei, onneksi on koeaika!
Arvioinnin työtodistukseen saa vain pyytämällä. Muuten saa todistuksen, jossa lukee vain työssäoloaika. Ei muuta.
T. 4
Työsuhteen päättymisen syyn voi kirjoittaa, jos työntekijä ei hoksaa sitä kieltää. Kuvaus työtehtävistä kirjoitetaan sellaiseksi, että se ei vastaa työtehtävien vaativuutta eli projektipäällikkö ei kuvauksen perusteella vastannut projektista, vaan suoritti hyvin suppeaa osaa siitä toisen henkilön ohjauksessa ja valvonnassa. Kun työntekijä saa vääränlaisen työtodistuksen, hänellä on oikeus pyytää uusi, mutta sitä ei kovin nopeasti saada tehtyä ja silloinkin työtehtävä on edelleen kapeaksi kirjoitettu.
Nimenomaan toisin päin, työntekijän ei tarvitse pyytää jättämään arviointia pois. Huonoa arviointia ei saa kirjoittaa vaan ne jätetään sitten kirjoittamatta.
Toki työtodistuksen voi ottaa ilman arviointia, mutta varsinkin vaativissa asiantuntijatöissä rekryissa halutaan tarkistella taustoja ja pyydetään suosittelijoita. Jos suututat entisen pomosi, on vaikea pyytää häntä suosittelijaksi.
Kyllä vaan saa kirjoittaa huononkin arvioinnin, mutta se pitää olla sanallisesti sellainen ettei se loukkaa ketään.
Voi kirjoittaa, että selvisi välttävästi töistä.
Mutta arviointi on sellainen kohta, että se kirjoitetaan vain pyynnöstä. Toki jos on kiltti ja lähtevän työntekijän työpanokseen tyytyväinen työnantaja niin hän kirjoittaa arvioinnin ihan oma-aloitteisesti.
Niin, nykyäänhän tuo työtodistus, jos siis joutuu menemään työkkäriin työn päättymisen jälkeen, niin sitä ei ainakaan työkkärissä pyydetä esittämään. En tiedä sitten mistä ne sen työsuhteen päättymisen syyn saavat tietoonsa jos ja kun työtoditusta ei tarvitse esittää.....
Vierailija kirjoitti:
Näinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 2-4 kk irtisanomisaika on erittäin yleinen esim johdon sopimuksissa. Samoin sitten vielä 4-6kk kilpailukielto siihen päälle. Olen itse aina pyrkinyt noista neuvottelemaan ja tuon irtisanomisajan saanut alennettua 1 kk mittaan. Mutta kilpailukiellosta ei ole annettu periksi missään. Sekin on paska, koska et saa sitten mennä sen 4-6kk aikana töihin samalle toimialalle tai samantyyppiseen firmaan.
Ja teille jotka ehdotatte että pidä lomaa ja mene uuteen paikkaan: näin ei voi tehdä! Vaikka olet lomalla, olet silti työsuhteessa yhä. Työsuhteen voimassaollessa ei voi tehdä päällekkäistä sopimusta. Uuden työn voi sloittaa vasta kun vanha päättyy.
Jaa kyllähän monilla on kaksi työpaikkaa ja monet työskentelee loman aikana toisessa työpaikassa. Kyllä niin voi tehdä.
Meillä ainakin työ on niin vaativaa, että hyvin harvoin annetaan sivutoimilupaa. Ihmiset ajavat itsensä piippuun jo normitöissä, saati sitten kahdessa yössä. Lupa heltiää meillä yleensä vain, jos toinen työ on jotain täysin erilaista ja näin tukee jaksamista. Esim. lakimies ja eräopas. Tai jos toista työtä on vain hyvin vähän, esim. 2t/kk.
Lukeeko tuo toisen työn kielto sopparissa vai mistä tulee. Toki laki/TES kieltää kilpailevan työn tekemisen mutta jos ei mene lojaalisuusvelvoitteen alle niin mikä kieltää? Ja mihin raja on yleensä vedetty. Joillainhan on esim luottamustehtäviä aivan tolkuttomasti. Entä vapaaehtoistyö?
Tämä on juuri näin, että moni työpaikka yrittää vaatia lupaa, mutta oikeasti lupaa et tarvitse. Kilpaileva työ toki on kiellettyä.
Toki työtodistuksen voi ottaa ilman arviointia, mutta varsinkin vaativissa asiantuntijatöissä rekryissa halutaan tarkistella taustoja ja pyydetään suosittelijoita. Jos suututat entisen pomosi, on vaikea pyytää häntä suosittelijaksi.