3 kuukauden irtisanomisaika ja pomo ei jousta eikä anna käyttää lomia pois, uusi työ odottaisi
Mitä kokemuksia teillä on pitkistä irtisanomisajoista töissä ja miten uskaltaa jatkossa ottaa sopparin pitkällä irtisanomisajalla? Onko tällainen yleistä, että on kiinni vanhassa työssä pitkään ja voi työmahdollisuuksia mennä sivuun, jos ei uskalla irtisanoutua ennen uuden työn saamista? Paljon kysymyksiä, mutta kuulen mielellään av sanaa nyt.
Minulla sekä yleisesti meidän työpaikallamme on kolmen kk irtisanoutumisaika kokoaikatyöstä sopimukseen merkittynä. Normi taitaa olla sen 14vrk tai kuukausi, mutta alallamme on poikettu tästä sopimalla. Olen kuullut muutamasta isosta firmasta samaa, vaikka joskus ihmiset hämmästelleet, ettei voi olla, mutta laki sanoo näin sopimisesta.
Yritin ehdottaa josko nyt uuden työn löytäneenä olisi esimerkiksi viimeisen kuukauden loppupäästä mahdollista pitää lomana päivät, mutta pomo ei jousta, vaan haluaa että olen paikalla loppuun asti. Sanoma oli tullut hänen esimieheltään. Onko tilanne aina niin sitten, että tulisi irtisanoutua jo ennen uuden työn varmistumista?!
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Ap jos sinä irtisanot työsuhteen niin irtisanomisaika sun puolelta on 1 kk vaikka soppariin ois kirjattu mitä. Jos soppari on työsopimuslakia huonompi niin työsopimuslain mukaan mennään
Mutta kun tuo ehto pätee vain jos ei ole muuta sovittu ja se sanotaan lähes joka TESsissä ja laissa myös. Tuo laki on voimassa vain silloin, jos mitään ei ole sovittu. Lukekaa loppuun asti se laki ja koettakaa myös ymmärtää lukemamme, kun se on tähänkin ketjuun jo monta kertaa kopioitu. Minulla on kaksi kuukautta ja se on ihan laillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos et yksinkertaisesti mene töihin? Luovut toki kaikista etuuksista ja ei kannata suosituksia kysellä, mutta epäilenpä tällä nojalla tuomitaan edes sakkoihin.
Jos ja kun näyttää olevan mulkero pomo niin voi vaatia korvauksia.
Miten niin mulkero pomo?
Esim. meillä asiakkuuksien loputus vie aikaa. On todella hankalaa, jos joku vaan lähtee ja jättää kaiken kesken. Pahimmassa tapauksessa ei edes mitenkään kirjaa, missä vaiheessa työt ovat. Työvoimapulan aikana ei uutta työntekijää saada (ainakaan pian). Eli muut työntekijät yrittävät selvittää, miten lähteneen töitä jatketaan omien töiden ohella. Kauhea homma ja rankkaa kaikille.
T. 4
Kuukaudessa ehtii opettaa kenet vaan.
On juttuja, joita ei kuukaudessa opeteta, mikä on vuosien kokemuksen tuomaa hiljaista tietoa. Tiedän yhden tapauksen, missä pomo ei lainkaan ollut ottanut huomioon erään erikoisosaajan eläkkeelle jäämistä. Yhdelle hieman eri asian erityisosaajalle ehdotettiin hänen hommiaan, mutta ei ottanut niitä vastaan, koska hänen mielestään niihin olisi pitänyt aloittaa opettelu jo vuotta aikaisemmin, että pystyisi ne hoitamaan. Täysin uusi talon ulkopuolelta tullut työntekijä sai nuo hommat ja myös muita itselleen, ehti juuri ja juuri tapaamaan tuon eläkkeelle lähtijän. Vähitellen alkaa näkymään, että tuon elääkkeelle jääneen "nipottajan" työ ollutkaan niin turhaa, kuin moni kuvitteli ja on ongelmia, kun jokainen tekee asioita vähän omalla tavallaan, nipottajan tehtävänä oli siis luoda projektien tiettyjä rajoja ja tehdä kokonaisuuden "siivoamista/korjaamista", molemmat vaativat tietynlaista osaamista ja kokemusta. Jos johto olisi ollut ajantasalla, niin he olisivat ottaneet parikin noita projekteissa mukana olleita jo vuotta aikaisemmin laajentamaan tietojaan, miten nuo rajaamiset ja siivoamiset ja korjaamiset tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä pakko ole mennä töihin mutta palkkaa et silloin saa ja työnantajalla oikeus jättää lomapäivät maksamatta ja työtodistus antamatta.
Työtodistus pitää antaa AINA.
Näin on. Ja siihen työnantaja voi kirjoittaa ihan mitkä tahansa työtehtävät eli talouspäällikön työtodistuksessa voi olla, että tehtävänä voi olla "kirjanpidon avustavat tehtävät ja tilinpäätöstietojen keruussa auttaminen sekä oman yksikön matkalaskujen tarkistus". Tuon olisi totta, vaikka ei kertoisi esimiesasemasta mitään ja sen noin vain lähteneen olisi hankala saada tarkempaa työtodistusta, työnantaja kun saa päättää, mitä kohdassa "Työtehtävät" on kirjoitettu, kunhan siinä ei valehdella. Osatotuuden saa kertoa.
Ei voi kirjoittaa työtehtäviksi mitä vaan. jos on ollut talouspäällikkö, niin siinä on luettava talouspäällikkö.
Talouspäällikkö ei ole tehtävä, se on pelkkä nimike! Työtodistuksessa kerrotaan se, mitä on tehnyt eikä sillä nimikkeellä ole merkitystä.
Väärin. Meillä kaikille lähteneille laitetaan tehtävänimike työtodistukseen. Samoin omissa vanhoissa on tehtävänimike kaikissa. Ei sinne aleta säveltelee mitään omia.
Ei vaan oikein, tehtävänimikettä ei tarvita, koska lain mukaan "Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada pyynnöstään työnantajalta kirjallinen todistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta."
Laki ei edellytä mitään tehtävänimikettä eikä sitä siten ole pakko työtodistukseen kirjoittaa! Eikä sitä voi edes vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös tuollainen sopimuksessa. Oli pakkotilanne, koska olin irtisanoutunut edellisestä paikasta, kun minulle kerrottiin, että sopimukseen tulee ehto 3 kk irtisanoutumisajasta ja lisäksi kilpailuesto, eli että 6 kk ajan ei saa ottaa vastaan työtä kilpailevasta yrityksestä.
Lopulta vain irtisanouduin, koska työtunnit oli joka kuukausi yli normaalin. Muutenkin oli sellaista paniikkijohtamista ja aikarajat niin tiukat, ettei työtään saanut tehtyä normaalin työajan puitteissa. Vai miltä teistä kuulostaa, että ihminen tekee töitä ma klo 8-16, ti klo 7-16, ke klo 8-20, to klo 8-16, pe klo 8-17 ja vielä joutuu uhraamaan omaa aikaansa sunnuntaina 3 tuntia, että pysyy deadlinessa.
Siitä kokemuksesta opin, että kysyn aina ennakkoon, mitä ehtoja työsoppariin liittyy.
TUo kertomasi on ihan normaalia työelämää silloin, kun palkkaa saadaan tehdystä työstä eikä siitä, että pelkkä työsopimus riittää. Jos olisit sairaanhoitaja, tekisit maanantaina 7-15, tiistaina 7-11 ja 21-7:30, keskiviikkona 21 - 7:30, perjantai olisi vapaa ja lauantaina tulisit töihin klo 13:30 huomataksesi, että yöhoitaja puuttuu, joten olisit töissä sunnuntaiaamuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös tuollainen sopimuksessa. Oli pakkotilanne, koska olin irtisanoutunut edellisestä paikasta, kun minulle kerrottiin, että sopimukseen tulee ehto 3 kk irtisanoutumisajasta ja lisäksi kilpailuesto, eli että 6 kk ajan ei saa ottaa vastaan työtä kilpailevasta yrityksestä.
Lopulta vain irtisanouduin, koska työtunnit oli joka kuukausi yli normaalin. Muutenkin oli sellaista paniikkijohtamista ja aikarajat niin tiukat, ettei työtään saanut tehtyä normaalin työajan puitteissa. Vai miltä teistä kuulostaa, että ihminen tekee töitä ma klo 8-16, ti klo 7-16, ke klo 8-20, to klo 8-16, pe klo 8-17 ja vielä joutuu uhraamaan omaa aikaansa sunnuntaina 3 tuntia, että pysyy deadlinessa.
Siitä kokemuksesta opin, että kysyn aina ennakkoon, mitä ehtoja työsoppariin liittyy.
TUo kertomasi on ihan normaalia työelämää silloin, kun palkkaa saadaan tehdystä työstä eikä siitä, että pelkkä työsopimus riittää. Jos olisit sairaanhoitaja, tekisit maanantaina 7-15, tiistaina 7-11 ja 21-7:30, keskiviikkona 21 - 7:30, perjantai olisi vapaa ja lauantaina tulisit töihin klo 13:30 huomataksesi, että yöhoitaja puuttuu, joten olisit töissä sunnuntaiaamuun asti.
Minä olen ollut sairaanhoitajana ja vastaavana hoitajana 22 vuotta, enkä ole koskaan tehnyt yhtään yövuoroa. Jos illasta puuttuu työntekijä, saatan jäädä aamuvuoron jälkeen iltavuoroon, JOS siitä maksetaan rahana ja ylityökorvaukset. Ei ole enää kotona pieniä lapsia, vaan niitä isoja, joilla on kauheat rahalliset menot. Säästän juuri lapsen ajokorttia varten. Jos tarjotaan ylitöitä, otan ne vastaan ja jokaisen ylimääräisen sentin laitan lapseni tilille sitä ajokorttia varten. Ylitöitä on ollut tarjolla noin 1-2 vuoroa kuukaudessa. Meillä ensisijaisesti lähihoitajat jää ylitöihin, kun heillä pienempi peruspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut sairaanhoitajana ja vastaavana hoitajana 22 vuotta, enkä ole koskaan tehnyt yhtään yövuoroa. Jos illasta puuttuu työntekijä, saatan jäädä aamuvuoron jälkeen iltavuoroon, JOS siitä maksetaan rahana ja ylityökorvaukset. Ei ole enää kotona pieniä lapsia, vaan niitä isoja, joilla on kauheat rahalliset menot. Säästän juuri lapsen ajokorttia varten. Jos tarjotaan ylitöitä, otan ne vastaan ja jokaisen ylimääräisen sentin laitan lapseni tilille sitä ajokorttia varten. Ylitöitä on ollut tarjolla noin 1-2 vuoroa kuukaudessa. Meillä ensisijaisesti lähihoitajat jää ylitöihin, kun heillä pienempi peruspalkka.
Meillä yössä on aina sairaanhoitaja, mutta toki on hienoa, että sinä et tee yötöitä. Tunnen monta opettajaa, jotka eivät opeta ja pari toimittajaa, jotka eivät kirjoita tai edes kuvaa, joten kukaan opettaja ei koskaan tee opetustyötä, eihän.
Ukrainassa ei ole tällä hetkellä tätäkään ongelmaa.
Kuka allekirjoittaa tuollaisen irtisanomisajan. Normi on 1 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yössä on aina sairaanhoitaja, mutta toki on hienoa, että sinä et tee yötöitä. Tunnen monta opettajaa, jotka eivät opeta ja pari toimittajaa, jotka eivät kirjoita tai edes kuvaa, joten kukaan opettaja ei koskaan tee opetustyötä, eihän.
Tuo on sellainen harha sairaanhoitajan työstä, että 3-vuorotyö. Sairaanhoitajia työskentelee sairaaloiden ulkopuolella, esim. kotihoidossa, vanhusten ja vammaisten palveluasumisessa, psykiatrisessa hoidossa. Enemmistö sairaanhoitajista ei tilastollisestikaan tee yövuoroa. Se ei ole oma valintakysymys. Koska peruspalkka on suurempi, työnantaja usein linjaa, että yövuorot vain lähihoitajille. Moni meistä tekisi niitä rahakkaampia yövuoroja, mutta ei anneta mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työsopparissa varmaan lue sitten, että opettaja, jos hän ei opeta? Tai toimittaja, jos ei tee toimittajan työtä? Sairaanhoitajalla todennäköisesti kuitenkin lukee sairaanhoitaja, vaikka hän ei yöhoitajana työskentelisi. Terveisin terveysasemalla klo 8-16 työskentelevä sh (ja työsopimuksessa lukee ihan tehtävänimikkeenä sairaanhoitaja ja tehtävänä työssä on hoitaa sairaita ihmisiä terveysasemalla).
Heip! Ap huomasi nyt kommenttitulvan täällä.
Olen yllättynyt, että aamulla aloittamani ketju täyttyi lakikiemuroiddn miettimisestä, ettei sopimuksia jotka ns kumoaa lain olisi olemassa. Kyllä on, silloin se on 3kk. Toivoin myös kokemuksia ihmisiltä siitä, miten on siirtymä toiseen mennyt, en vittuiluja siitä ettenkö tiennyt omasta sopparistani. Olen asiantuntijatyössä ja osaan lukea myös sopimuksia. Käsittämätöntä jättää kaikki omakohtaiset kokemukset pois ja aukoa päätä.
Kaipasin kokemuksia miten muilla mennyt ja onko firmat odottaneet. Tiesin hyvinkin pitkästä ajasta ja oli riski ottaa tämä paikka, mutta tätä on niin monessa paikassa, ettei voinut sen vuoksi jättää vastaanottamatta. Vittuilla ei tarvitse,mammat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos et yksinkertaisesti mene töihin? Luovut toki kaikista etuuksista ja ei kannata suosituksia kysellä, mutta epäilenpä tällä nojalla tuomitaan edes sakkoihin.
Työnantaja voi tässä tapauksessa periä työntekijältä irtisanomisajan palkan, eli voi tulla työntekijälle kalliiksi, jos tämä jättää noudattamatta irtisanomisaikaa.
Itselläni oli edellisessä työpaikassa sovittuna kahden kuukauden irtisanomisaika, mutta löysin paljon mielenkiintoisemman ja paremmin palkatun työn, jonka aloituksen sain sovittua kuukauden päähän. Ilmoitin siis edelliselle työnantajalle, että pystyn noudattamaan vain yhden kuukauden irtisanomisaikaa, joten jouduin korvaamaan työnantajalle yhden kuukauden palkan.
Minä taas tiedän tapauksen, jossa työntekijä haluttiin uuteen työpaikkaan niin kovasti, että uusi työnantaja maksoi edelliselle firmalle sen kuukauden palkan, jotta työntekijä sanoisi itsensä irti aikaisemmin.
Tosin en usko, että kukaan suoistuisi maksamaan 3 kuukauden palkkaa.
On myös aloja, joissa työpaikanvaihdosta ilmoittava lähtee varttitunnissa ja tavarat autetaan keräämään...
Jos olet allekirjoittanut työsopimuksen, jossa irtisanomisajaksi on määritelty 3kk, niin eipä sille mitään mahda.
Ei pidä sopia uuden työn aloitusta sille ajalle kun on työsuhteessa toisen jossain muualla, vaan työt aloitetaan kun irtisanomisaika edellisessä työpaikassa on kulunut loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, että aamulla aloittamani ketju täyttyi lakikiemuroiddn miettimisestä, ettei sopimuksia jotka ns kumoaa lain olisi olemassa. Kyllä on, silloin se on 3kk. Toivoin myös kokemuksia ihmisiltä siitä, miten on siirtymä toiseen mennyt, en vittuiluja siitä ettenkö tiennyt omasta sopparistani. Olen asiantuntijatyössä ja osaan lukea myös sopimuksia. Käsittämätöntä jättää kaikki omakohtaiset kokemukset pois ja aukoa päätä.
Kaipasin kokemuksia miten muilla mennyt ja onko firmat odottaneet. Tiesin hyvinkin pitkästä ajasta ja oli riski ottaa tämä paikka, mutta tätä on niin monessa paikassa, ettei voinut sen vuoksi jättää vastaanottamatta. Vittuilla ei tarvitse,mammat.
Ap
Kai sinä sanoit siellä uudessa paikassa että sulla on 3kk irtisanomisaika? Yleensä sitä kysytään. Ei varmasti uusi paikka tee palkkaamispäätöstä jos ei tiedä irtisanomisajan pituutta.
Ja ihmettelen tässä ketjussa sitä, että puhutaan että työnantaja ei anna pitää lomia, mitä sitten? Sehän on parempi vaan kun ne maksetaan sitten rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työsopparissa varmaan lue sitten, että opettaja, jos hän ei opeta? Tai toimittaja, jos ei tee toimittajan työtä? Sairaanhoitajalla todennäköisesti kuitenkin lukee sairaanhoitaja, vaikka hän ei yöhoitajana työskentelisi. Terveisin terveysasemalla klo 8-16 työskentelevä sh (ja työsopimuksessa lukee ihan tehtävänimikkeenä sairaanhoitaja ja tehtävänä työssä on hoitaa sairaita ihmisiä terveysasemalla).
Tunnen sairaanhoitajan, jonka työsopimuksessa lukee terveydenhuollon konsultti. Eikö olekin ihmeellistä!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oma kokemus on se, että nykyisen sopimuksen 3 kk irtisanomisaika kannattaa sanoa jo haastattelussa, koska muuten käy niin, että uusi työnantaja ei todellakaan odota.
Vierailija kirjoitti:
Kuka allekirjoittaa tuollaisen irtisanomisajan. Normi on 1 kk.
Tämän linkin takaa on työsuojelun virallisilta nettisivuilta asiasta oikeaa tietoai:
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosuhteen-paattyminen/sopimuksen-ir…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi tässä tapauksessa periä työntekijältä irtisanomisajan palkan, eli voi tulla työntekijälle kalliiksi, jos tämä jättää noudattamatta irtisanomisaikaa.
Itselläni oli edellisessä työpaikassa sovittuna kahden kuukauden irtisanomisaika, mutta löysin paljon mielenkiintoisemman ja paremmin palkatun työn, jonka aloituksen sain sovittua kuukauden päähän. Ilmoitin siis edelliselle työnantajalle, että pystyn noudattamaan vain yhden kuukauden irtisanomisaikaa, joten jouduin korvaamaan työnantajalle yhden kuukauden palkan.
Minä taas tiedän tapauksen, jossa työntekijä haluttiin uuteen työpaikkaan niin kovasti, että uusi työnantaja maksoi edelliselle firmalle sen kuukauden palkan, jotta työntekijä sanoisi itsensä irti aikaisemmin.
Tosin en usko, että kukaan suoistuisi maksamaan 3 kuukauden palkkaa.
Kolmesti on minusta maksettu 3 kk palkka entiselle työnantajalle.
MIkä tuossa on laitonta? Haluta firman omaisuus takaisin, kun työntekijä ei ole vastannut puheluihin tai meileihin? Toki tuosta voisi tehdä rikosilmoituksen.