Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HOITAJAT ja ex-hoitajat, kertokaa suoraan mikä alassa on pielessä, jos palkkausta ei lasketa?

HoitajaMitenParantaaAlaa
05.03.2022 |

Omasta mielestä täysin surkea johtaminen. Lääkis tai amk ei tarjoa käytännössä johtaja koulutusta ollenkaan niin onko ihme, että jos ihan kaikkea muuta on opiskellut kuin johtamista niin johtaminen ei alalla suju?

Muiden kokemuksia? Kertokaa mitä vain (selvää että syitä on, kun alan vaihtajia ennätys määrä)

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei mun mielestä hoitajien palkka nyt niin kovin huono ole.Enemmän ne saa kun aloittava tai muutaman vuoden töissä ollut insinööri

Mutta sen insinöörin palkka nousee, hoitajan ei enää koskaan 10 vuoden kokemuslisien (jotka hyvin vähän) jälkeen. Voit alle kolmekymppisenä olla urasi huipulla, mitä palkkaan tulee. Aivan sama, kouluttaudutko lisää ja otatko tai pakotetaanko sinut ottamaan vaikka kymmenen lisävastuualuetta, palkka ei nouse niiden myötä.

Tämä on surkean palkan ja johtamisen ohella yksi alan masentavimmista puolista, näköalattomuus. Mitään urapolkuja ei ole, ainoat on apulaisosastonhoitaja ja osastonhoitaja, joiksi ainakaan minä en tahdo. Mitenkään et omalla panoksellasi voi kehittää työtäsi tai uraasi.

Tämä "ongelma" nyt koskee kaikkia perustyötä tekeviä, ei siellä tehtaalla, päiväkodissa tai opettajanakaan juuri etenemismahdollisuukia ole. Tämäkin tulisi tunnistaa jo alaa valitessaan. Jos hoitoalalla tahtoo yletä, silloin pitää hakea lääkikseen ja vaihtoehtoja aukeaa ihan mukavasti. Sama muillakin aloilla, lisää koulutusta ja aukeaa uranäkymät, ei vaan sillä että 10 v olen nyt toistanyt tätä samaa ja sen vuoksi minulle pitää antaa ylennys ja lisää palkkaa.

Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Opettajana ja kuntapuolella muutenkin muilla aloilla on aivan hyvät etenemismahdollisuudet lisäkoulutuksen (joka ei tarvitse olla monivuotinen yliopistokoulutus, johon harvalla asuntovelallisella ja perheellisellä on varaa) avulla. Tiedän, koska olen vaihtanut hoitotyöstä julkiseen hallintoon kuntapuolella, ja eroa on kuin yöllä ja päivällä ihan kaikessa.

Vierailija
42/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelolla, kurilla, kyttäämisellä ja uhkailulla ja kiristämisellä johtaminen. Esimiehet käyttäytyvät kuin ei olisi hoitajapulaa ja alaisia voisi kohdella miten tahansa. Vähän sellainen 1800-luvun tehtaanjohtajan autoritäärinen johtamismalli.

Palkka ei myöskään vastaa työn vaativuutta ja raskautta.

Ylihoitajat ja muut esimiehet suhtautuvat jotenkin vihamielisesti alaisiinsa, lähtökohta tuntuu olevan, että aina on hoitaja väärässä/ tehnyt jotakin pahaa, ellei toisin todisteta... saatetaan myös parin päivän varoitusajalla antaa jokin tehtävä, esim. kaikkien hoitosuunnitelmaan on lisättävä jokin tietty asia, ja se on tehtävä kahden päivän sisällä, tai muuten. Ihan sama, vaikka on lääkärin kierto sovittu ja kaksi työntekijää poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiiri

Johtaminen

Työvuorot

Kiire/työnsuunnittelu

Ja se että ei voi tehdä työtänsä niin hyvin kuin se kuuluisi tehdä +vanhuksilta varastaminen eli eivät saa mitä maksavat.

Vierailija
44/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtaminen on ongelma, mutta se ei johdu lähiesimiehistä vaan isommista pampuista jotka ylhäältä määräävät ja vaativat koska raharaharaha.. toinen suuri ongelma on alan naisvaltaisuus! Nainen on naiselle susi. Käydään läpi poissaolevan työkaverin parisuhde, lastenkasvatustaidot, ruokatottumukset ym. Ym. Eikä millään hyvällä. Ole siellä sitten, kun tiedät että sillä hetkellä kun itse käännät selkäsi ni olet se puheenaihe. Terkuin EX hoitaja.

Ja uudelle työntekijälle pidetään kuulustelu: onko parisuhdetta, lapsia, ketkä sinun vanhempasi ovat jne. Itselleni tämä on ollut todella raskasta, koska minulla ei ole tarvetta olla kaikkien kaveri enkä haluaisi puhua omista asioistani työpaikalla.

Harjoittelussa ollessani ohjaajani antoi ymmärtää, että kahvipöytäkeskusteluihin osallistuminen saattaa vaikuttaa arviointiin (koska kälätys, juoruilu ja bondaaminen on "työilmapiirin luomista").

Tämä kuulustelumentaliteetti koskee tietysti vain naispuolisia tulokkaita. Miehet hyväksytään ilman tuota kuulustelua.

Vierailija
45/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se huono johtaminen käytännössä ja konkreettisesti ilmenee?

-ei hoitoalalla

46/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja minun entinen työkaveri kertoi, että hän on joskus ollut töissä sairaanhoitajana ambulanssissa, jossa suurin osa työkavereista oli miehiä ja hän sanoi, että se työyhteisö oli paljon terveempi. Naisvaltaisilla työpaikoilla on tyypillistä se, että työkaverien tekemisistä yritetään etsiä virheitä ja niitä sitten vatvotaan vaikka vuositolkulla, kun taasen esim, just ambulanssissa kun melkein kaikkia työntekijät ovat miehiä, asiat käydään läpi heti kyseisen ihmisen kanssa ja puhutaan suoraan, mutta siihen asiaan ei sitten enää palata. Eivät miehet halua vatvoa vanhoja asioita.

Olisi kiva tietää, onko vaikka psykiatrisella osastoilla sama juttu, kun siellähän työskentelee paljon mieshoitajia. Onko jollain kokemusta?

47/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ei hoitoalalla

Mun entisillä työpaikoilla oli aina tosi kova kiire, hyvä kun ehti just ja just pitää nopeasti lakisääteiset tauot, ja silti meidän esimies oli sitä mieltä, ettei sinne tarvitse palkata lisää hoitajia. Minusta sellainen kommentti kuulostaa pikemminkin ylimieliseltä ja pilkkaamiselta.

Vierailija
48/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassa johto on pelkkää kuraa suurimman osan ajasta. Kommunikaatio ei suju ja juonitellaan suljettujen ovien takana ja keksitään "hyviä ideoita" ja kerrotaan sitten alaisille että tälleen on nyt päätetty. Sitten kun idea yllättäen todetaan huonoksi niin alkaa selittely että joku alaisista on tällaista ehdottanut vaikka kaikki kieltää asian.

Olen töissä toimenpideyksikössä missä huonossa tapauksessa pääset lounaalle siinä vaiheessa kun työpäivä on päättymässä koska ylimääräisiä hoitajia ei ole. Tai sitten nämä apuun tulevat otetaan yksikön toisesta potilastyötä tekevästä osasta mikä tarkoittaa sitä, että siellä mennään vajaalla eli toisien sanoen se kynttilä palaa joka tapauksessa jommasta kummasta päästä. Ja nyt koska on ylityökielto niin yritetään työpäivän aikana saada päivän hommay hoidettua erinäisillä erikoisjärjestelyillä joka lisää kiirettä entisestään ja tällä kertaa se kynttilä palaa keskeltä.

Yllättävät lääkärikäynnit tai lasten hoitoon tai lääkärikäynteihin liittyvät pakolliset menot on taisteltava onnistumaan ja silloinkin annetaan ymmärtää että olet huono hoitaja kun jätät työkaverit pulaan koska joudut mennä esimerkiksi akuutisti hammaslääkäriin.

Vierailija
49/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki ap:lle, jos oudot ilmaisut ovat hänen: oudosta kielenkäytöstä ei pidetä. Korjaa sitä, niin olet ehkä pidetympi. Otat siten muut paremmin huomioon.

Tässä ilmoittautui tyypillinen työpaikkakiusaaja.

Vierailija
50/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei mun mielestä hoitajien palkka nyt niin kovin huono ole.Enemmän ne saa kun aloittava tai muutaman vuoden töissä ollut insinööri

Mutta sen insinöörin palkka nousee, hoitajan ei enää koskaan 10 vuoden kokemuslisien (jotka hyvin vähän) jälkeen. Voit alle kolmekymppisenä olla urasi huipulla, mitä palkkaan tulee. Aivan sama, kouluttaudutko lisää ja otatko tai pakotetaanko sinut ottamaan vaikka kymmenen lisävastuualuetta, palkka ei nouse niiden myötä.

Tämä on surkean palkan ja johtamisen ohella yksi alan masentavimmista puolista, näköalattomuus. Mitään urapolkuja ei ole, ainoat on apulaisosastonhoitaja ja osastonhoitaja, joiksi ainakaan minä en tahdo. Mitenkään et omalla panoksellasi voi kehittää työtäsi tai uraasi.

Tämä "ongelma" nyt koskee kaikkia perustyötä tekeviä, ei siellä tehtaalla, päiväkodissa tai opettajanakaan juuri etenemismahdollisuukia ole. Tämäkin tulisi tunnistaa jo alaa valitessaan. Jos hoitoalalla tahtoo yletä, silloin pitää hakea lääkikseen ja vaihtoehtoja aukeaa ihan mukavasti. Sama muillakin aloilla, lisää koulutusta ja aukeaa uranäkymät, ei vaan sillä että 10 v olen nyt toistanyt tätä samaa ja sen vuoksi minulle pitää antaa ylennys ja lisää palkkaa.

Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Opettajana ja kuntapuolella muutenkin muilla aloilla on aivan hyvät etenemismahdollisuudet lisäkoulutuksen (joka ei tarvitse olla monivuotinen yliopistokoulutus, johon harvalla asuntovelallisella ja perheellisellä on varaa) avulla. Tiedän, koska olen vaihtanut hoitotyöstä julkiseen hallintoon kuntapuolella, ja eroa on kuin yöllä ja päivällä ihan kaikessa.

Kertoisitko mihin opettajan on mahdollista edetä lisäkoulutuksella? Toki rehtoriksi, mutta jos ei tuota hallintoa halua kuten ei moni hoitajakaan halua osastonhoitajaksi?

Vierailija
51/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt haluaisi saada huononpaa palkkaa jos on töissä mitä ilmeisesti sinä et ole kun kyselet tyhmiä.

Miksi hait hoitoalalle, jos hyvä palkka kiinnostaa. Pikkulapsetkin tietää, että hoitajien palkat on huonot, jotta lääkäreille on varaa maksaa enemmän.

Lääkärit johtaa näitä organisaatioita niin kummalle luulet heidän haluavan antaa palkan korotukset, lääkärikollegoilleen ja itselleen vai teille hoitajille?

Olisiko kannattanut panostaa opiskeluun aikoinaan niin ei tarvitsisi palkasta valittaa? Hoitajaksi pääsee kuka tahansa, lääkäriksi, kauppakorkeaan, oikikseen yms. ei.

Mielestäni on ihan oikein että vastuullisempaa työtä tekevät johtajaylilääkärit yms. saa sen +10 000€ min ja te vähemmän, kun teidän työ on niin helppoa.

Sormi sinulla suuhun menisi jo lähihoitajana, saatika sitten sairaanhoitajana.

Lääkäri antaa ohjeet, hoitajat toteuttaa. Vai luulitko, että lääkäri sekoittaa esim. antibiootit osastolla ja laittaa tipan ja seuraa kunnes loppuu.

Vierailija
52/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja minun entinen työkaveri kertoi, että hän on joskus ollut töissä sairaanhoitajana ambulanssissa, jossa suurin osa työkavereista oli miehiä ja hän sanoi, että se työyhteisö oli paljon terveempi. Naisvaltaisilla työpaikoilla on tyypillistä se, että työkaverien tekemisistä yritetään etsiä virheitä ja niitä sitten vatvotaan vaikka vuositolkulla, kun taasen esim, just ambulanssissa kun melkein kaikkia työntekijät ovat miehiä, asiat käydään läpi heti kyseisen ihmisen kanssa ja puhutaan suoraan, mutta siihen asiaan ei sitten enää palata. Eivät miehet halua vatvoa vanhoja asioita.

Olisi kiva tietää, onko vaikka psykiatrisella osastoilla sama juttu, kun siellähän työskentelee paljon mieshoitajia. Onko jollain kokemusta?

Ensihoidossa ja psykiatrisella puolella on sitten omat ongelmansa: machoilua, kyykytystä, kiusaamista sekä naistyöntekijöihin kohdistuvaa syrjintää, alistamista ja seksuaalista häirintää.

Vierailija
53/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usea mainitsee johtamisen ongelmaksi. Voisitteko antaa esimerkkejä miten johtamista pitäisi kehittää. Mikä mättää ja mikä on se muutos mitä haluttaisiin? Mikä estää?

Vierailija
54/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ei hoitoalalla

Huono työvuorojen suunnittelu, sovitut asiat unohdetaan, suositaan tiettyjä työntekijöitä. Ollaan kovin hierarkisia, esimies haluaa tietää ja päättää kaiken ja olla kaikessa mukana, mikä on ok, mutta jos tuleekin jokin vaikea tilanne eteen, esimies häviää kuin pieru Saharaan ja jättää alaiset pärjäämään miten parhaiten taitavat. Keksitään kaikenmaailman lisätöitä hoitajille, kysymättä onko niiden suorittamiseen resursseja.

Vierailija
55/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalle päiväduunia tekevälle yh-äidille ilmotettiin koronan ensihetkissä että ei muutakun koronapotilaita hoitamaan kolmeen vuoroon. Sitten hieman kyseenalaistettiin, että no kukas ne pienet lapset hoitaa jos äiti siirtyy nyt tälläseen työaikajärjestelyyn niin vastaus oli esimiehiltä aika selvä, että ei paljoa kiinnosta yritäppä ettiä joku tarha mikä on auki vuorokauden ympäri. Ei keskustelumahdollisuutta.

Vierailija
56/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös miksi ammattilaiset eivät toimi itse siten kuin ohjeistavat asiakkaitaan, esim. savuttomuus ja elopaino.

Vierailija
57/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakoti missä välillä teen keikkaa tarvitsee viikonloppuihin yhdet lisäkädet. Se voi olla esim avustaja, joka tekisi välivuoroa ja hoitaisi tiskaukset. Se on rankkaa kun joutuu hoitaa kakkavaippojen välissä tiskejä.

Ikälisien tulee olla houkuttelevat, että ihmiset haluavat pysyä alalla. Työpäivien pituutta pitäisi tarkastella jos palkkaa ei voi nostaa. Onnistuuko 7 tunnin työpäivät? Vanhuspuolelle pitäisi palkata oma virkistystyöntekijä esim muusikko joka kiertää päivittäin vetämässä musiikkihetkiä. Työsuhde etujen pitäisi olla houkuttelevat.

Vierailija
58/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan kaikki irti työntekijästä. Joudut vuorossa hoitamaan liian monta hoidettavaa, hutaisten, koska kunnolla ei ehdi mitenkään. Juokset kuin päätön kana, siivoat, teet keittiöhommat, vaihdat petivaatteet, kuuntelet omaisten valitusta ja sitten jossain välissä kirjaat hitaalla, ärsyttävällä apotilla. Lisäksi idioottimaiset työvuorot: illasta aamuun, et ehdi nukkua kuin muutaman tunnin, kun työmatkaan menee julkisilla aikaa ja bussit kulkevat harvoin. Jatkuva väsymys, sumea olo. Vapaapäiviä 1, harvoin 2 peräkkäin. Ei ehdi palautua, kun on omakin elämä hoidettavana. Stressi kaikesta, kun mitään ei ehdi tehdä kunnolla. Koskaan ei saa kiitosta mistään, pelkkää valitusta. Huono, väsynyt, kireä työilmapiiri, jossa ei ole mukava työskennellä. Se heijastuu hoidettaviinkin. Ei jaksa olla ystävällinen, koska jatkuva kiire tekee työntekijät ärtyneiksi ja kiukkuisiksi.

Vierailija
59/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ensihoidossa ja psykiatrisella puolella on sitten omat ongelmansa: machoilua, kyykytystä, kiusaamista sekä naistyöntekijöihin kohdistuvaa syrjintää, alistamista ja seksuaalista häirintää.

Lisäksi yleinen asenne tuntuu olevan, että mieshoitaja on kingi, vaikka osaaminen olisikin korkeintaan keskinkertaista. Naisilta vaaditaan selvästi enemmän - harva mieshoitaja tekee mitään "ylimääräistä", esim. meillä vanhuspuolella mieshoitajat eivät laita asukkaille papiljotteja tms. Sitäkin on nähty, että mieshoitajat eivät siivoa jälkiään hoitotoimenpiteiden jälkeen.

Vierailija
60/143 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei hoitoalalla

Huono työvuorojen suunnittelu, sovitut asiat unohdetaan, suositaan tiettyjä työntekijöitä. Ollaan kovin hierarkisia, esimies haluaa tietää ja päättää kaiken ja olla kaikessa mukana, mikä on ok, mutta jos tuleekin jokin vaikea tilanne eteen, esimies häviää kuin pieru Saharaan ja jättää alaiset pärjäämään miten parhaiten taitavat. Keksitään kaikenmaailman lisätöitä hoitajille, kysymättä onko niiden suorittamiseen resursseja.

Tällästa se kyllä on muuallakin