Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkkani on 3420€/kk brutto

Vierailija
01.08.2015 |

Mitä mieltä olette? Koulutus kesti viisi vuotta ja nyt on n. neljä vuotta työkokemusta. Ystäväni mielestä palkkani on surkea ja minun pitäisi ennemmin olla työttömänä kuin tehdä tällä palkalla tätä työtä. Olen kuitenkin tyytyväinen itse ja olen saanut jo kaksi kertaa palkankorotuksenkin. Pidän työstäni. Työpaikka on keskisuuren yrityksen hallinnossa (kehittämistiimissä). Koulutus kauppatieteiden maisteri. Ei ole kumminkaan mielestäni mitenkään helppoa edes saada työpaikkaa tänä päivänä, joten kannattaako tässä vaiheessa lähteä kokeilemaan onneaan työhaastatteluihin ja kysellä parempien palkkojen perään? Mitenkäs teillä muilla palkka vastaavassa tilanteessa? Olemme harkinneet lastakin mieheni kanssa, joten senkin puolesta olisi ehkä hyvä "asettua aloilleen".
N28

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 17:14"]Mitä te teette jotka saatte 4-5 tonttua?
Ite inssi ja 3000€ brutto.
[/quote][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 17:14"]Mitä te teette jotka saatte 4-5 tonttua?
Ite inssi ja 3000€ brutto.
[/quote]

It-alan asiantuntija. Yliopistokoulutus. Ei pääkapunkiseudulla. Mies DI. Sen palkka alkaa kuutosella. Molemmilla yli 15v kokemusta. Mielestäni oma vähän alle 5000e palkka vähän alakanttiin tällä kokemuksella.

Vierailija
82/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseni kesti amk:ssa neljä vuotta, työ on henkisesti kuormittavaa ja vastuullista, täysin itsenäistä. Palkka on 2498e eikä siitä nouse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hyvin samanlaisessa tilanteessa kuin ap, ktm 5 vuoden työkokemuksella, ja palkka muutaman satasen enemmän. Vuosi sitten palkka oli vielä samaa luokkaa kuin ap:lla. Palkka tavallaan ihan ok, mutta tuntuu että osa opiskelukavereista (ktm tai di) tienaa jo paremminkin, varsinkin kun oma työkin on kuitenkin vaativaa ja vastuuta on. Lisäksi huolettaa palkkakuoppaan jääminen jatkossa koska tiedän, että tulossa on ylennys / palkankorotus mutta silti ollaan vasta noin 4 tonnissa, ja sen jälkeen jatkossa urakehitys (lue: palkkakehitys) lienee vaatimatonta jos samaan paikkaan jään. Eli ainoa ratkaisu olisi juuri vaihtaa välillä työpaikkaa, sillä tavoinhan ktm:n tehtävissä yleensä palkka paranee.

Vierailija
84/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kiitollinen että sulla edes on töitä.

Vierailija
85/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ap:llä iso palkka ikäisekseen ja noin vähäisellä työkokemuksella.

Mitä ihmeitä ne sinun ystäväsi tekevät, jos heille maksetaan viisi tonnia kuussa...??

Ei maistereiden palkkataso Suomessa niin kummoinen ole. Ap ei todellakaan ole palkkakuopassa.

Vierailija
86/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 16:51"]Minä vissiin asun jossain omassa kuplassa kun en tiedä yhtään ihmistä tuttavapiiristä joka tienaisi reilusti yli neljä tonnia kuussa. Ja on vaikka mitä maisteria ja dippainssiä... Oma palkka oli valmistumisen jälkeen muutaman satasen yli pari tonnia ja nyt pikkuhiljaa aletaan lähenteleen kolmea tuhatta viiden vuoden työkokemuksen jälkeen. Oma palkkakin tuntuu kohtalaisen isolta kun on nuoruudessaan tehnyt RASKAITA töitä alle kympin tuntipalkalla.
[/quote]

Sama.

Vierailija
87/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 16:09"]Kauppatieteiden maisterille palkka on surkea. Etsi uusi työpaikka.  [/quote] Tämä. Yksityisen puolen KTM 4v kokemuksella pitäisi tienata jotain nelosella alkavaa. Oleellista toki myös oletko pääkaupunkiseudulla vai muualla.

[/quote]

Ei se palkka sen työkokemuksen perusteella nouse. Silloin se nousee jos työkokemusta kertyy ja siirtyy vaativimpiin tehtäviin tai työtehtäviä vaikeutetaan/lisätään. Kauppatieteiden maistereita on nykyään jo sen verran paljon, että osa työskentelee ihan samoissa tehtävissä mitä joskus olisi tehnyt vaikka kokenut merkoni. Se ei meinaa mitään jos joku KTM kertoo saavansa 2.5k/kuussa jos tehtävä on jotain merkonomin hommia.

[/quote]

Juuri tätä minä tarkoitan. Eli jos nyt olen vaikka 10 vuotta samassa hommassa, niin miten minun käy työmarkkinoilla? Kokemukseni ei olisi kovin laaja-alaista enkä näin ollen pystyisi enää hakea hyväpalkkaisia ja vaativia töitä.
Ärsyttävä tilanne. Kai sitä on pakko viimeistään parin vuoden päästä lähteä etsimään "parempaa" työpaikkaa. Ap
[/quote]

Jos haluat lapsia, hanki niitä nyt, kun on vakituinen työpaikkakin.

Vierailija
88/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelin YTM-papereilla pari vuotta alle 2000 euron bruttopalkalla. Ensin sain alle 1500 € /kk ja loppuajan korotustenkin kerakin alle 1900 euroa.... että niin. Oli koulutusta vastaavaa suht. vastuullistakin työtä.

Opiskelin vielä toisetkin maisterin paperit ja nyt palkka aloittajan ilmoittamaa tasoa.

Vierailija
89/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 16:26"]Musta palkkasi oli ok siihen asti kunnes luin koulutuksesi. Eli kyllä pitäisi olla isompi.

Mä oon koulutukseltani merkonomi ja datanomi, 20 vuoden kokemus ja palkka on 4600 euroa.
[/quote]

Palkkaa määrittää pääsääntöisesti tehtävän sisältö ja henkilön pätevyys (työkokemuksen laatu ja pituus), ei niinkään mikään tietty koulutus. Kärjistäen, siivoojana työskentelevä KTM saa siivoojan palkan, ei 5000 €/kk.

Vierailija
90/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 17:21"]

Minä olen vuoden työelämässä ollut ytm ja sieltä ns.fiksuimmalla pääainevalinnalla ja saan kokopäivätyöstä 1800 että ei tarvitse varmasti enempää kertoa. Monipuolinen ja vastuullinen työ mutta tuo palkka.Vaihdan heti jos löytyy jotain parempaa mielestäni joku 2600olisi minimi.

[/quote]

Eihän nyt kellekkään korkeakoulutetulle ylemmälle toimihenkilölle voida maksaa 1800e/kk? Tai sitten sulle naureskellaan aika vahvasti rekrypuolella. Ja vielä kerrot tehtävien olevan vastuullisia ja monipuolisia... Noh vain Suomessa.
[/quote] en usko että naureskellaan olen itse yksi näistä muutamasta rekrypuolen henkilöistä.....

Vierailija
91/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin mitä 4-5 tonnia tienaavat tekevät työkseen. Itse työskentelen it-alan asiantuntijatehtävissä. Osaamisalueeni on sellainen, jossa osaajista on edelleen pulaa. Muutaman vuoden päästä täytän 50 ja edelleen rekrytoijat soittelevat perään.

Koulutukseltani olen merkonomi ja datanomi ajalta, jolloin datanomit osasivat ohjelma ja tutkinto oli yo-pohjainen. Merkonomin tutkinnosta on ollut myös paljon hyötyä, kun puhun samaa kieltä kuin liiketoiminta, osaan esim kirjanpitoa, samoin kuin markkinointia, ymmärrän vakuutus- ja pankkimaailmaa jne. Rautainen yhdistelmä.

Vierailija
92/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mun kuplassani vähintään puolet ihmisistä tienaavat 4 tonnia tai enemmän. Asutaan tosin pk-seudulla alueelle jossa sijoittuu ylimpään 20 prosenttiin palkkatuloista. Täällä mun 4600 on pieni palkka.

Vierailija
93/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:20"]Onpas ap:llä iso palkka ikäisekseen ja noin vähäisellä työkokemuksella.

Mitä ihmeitä ne sinun ystäväsi tekevät, jos heille maksetaan viisi tonnia kuussa...??

Ei maistereiden palkkataso Suomessa niin kummoinen ole. Ap ei todellakaan ole palkkakuopassa.

[/quote]

Parhaiten tienaavat opiskelukaverini ovat töissä hieman suuremmissa yrityksissä, joissa hallinto pakkaa olemaan ehkä jokseenkin "ökyilevä". Työilmapiiri ei kylläkään ole kuulemma paras mahdollinen, mutta puitteet ovat hienot ja palkka etuineen hyvä. Tuntuu, että osaaville löytyy työtä ja vieläpä oikeasti hyväpalkkaista työtä.

Jos muuttaisin pk-seudulle niin palkka varmaan nousisi, mutta toisaalta taas asumiseen menisi huimasti enemmän rahaa. Kamalaa tehdä päätöksiä kenties koko loppuelämästään tämän ikäisenä. En koe olevani palkkakuopassa, mutta lähipiirini kyllä varmasti näin ajattelee.

Ap

Vierailija
94/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:19"]Itse hyvin samanlaisessa tilanteessa kuin ap, ktm 5 vuoden työkokemuksella, ja palkka muutaman satasen enemmän. Vuosi sitten palkka oli vielä samaa luokkaa kuin ap:lla. Palkka tavallaan ihan ok, mutta tuntuu että osa opiskelukavereista (ktm tai di) tienaa jo paremminkin, varsinkin kun oma työkin on kuitenkin vaativaa ja vastuuta on. Lisäksi huolettaa palkkakuoppaan jääminen jatkossa koska tiedän, että tulossa on ylennys / palkankorotus mutta silti ollaan vasta noin 4 tonnissa, ja sen jälkeen jatkossa urakehitys (lue: palkkakehitys) lienee vaatimatonta jos samaan paikkaan jään. Eli ainoa ratkaisu olisi juuri vaihtaa välillä työpaikkaa, sillä tavoinhan ktm:n tehtävissä yleensä palkka paranee.
[/quote]

Tämä on niin ärsyttävää, koska jos löydät hyvän työpaikan, siis sellaisen, jossa oikeasti viihdyt, niin kumminkin on pakko lähteä ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ihan vain turvatakseen oman selustansa.
Jos olisin nykyisessä työssäni 20 ja sen jälkeen firma menee nurin, kuka minut sitten palkkaisi? 20 vuotta monotonista, homogeenistä työkokemusta ei houkuttele palkkaamaan...

Ap

Vierailija
95/95 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan työn sisältö ja osaamisesi määrittävät palkan. Itse olen tehnyt 13 vuotta alan töitä (olen 37 ja ktm). 4000€/kk meni rikki 28 vuotiaana, nyt 5500€/kk ja olen vähän jumissa tässä. Pitäisi ottaa työn vastuullisuudessa loikka jotta saisi lisää liksaa (jos haluaisin).. Luulen... Pienet lapset niin taidan vielä vuoden himmailla.