En sitten saanut toimeentulotukea tulottomana (Turku)
Olen 21v ja ollut pari vuotta ulkomailla. Kesällä tulin takaisin Suomeen, enkä saa senttiäkään rahaa mistään. Työkkäristä sanottiin heti että rahaa ei tipu, koska en ole haketunut opiskelemaan, eikä myöskään töitä tulla tarjoamaan. Majailen vanhempien ja kavereiden nurkissa. Vanhemmat ja kaverit ruokkii sen verran että en kuole nälkään. Tein toimeentulotukihakemuksen Turun Sosiaalitoimeen, mutta päätöstä ei tehty vaan vaadittiin lisäselvitystä asuinkumppaneista ja muista pankkitileistä ja pääomatulosita.
Miten helvetissä todistan että en ole avoliitossa, tai että minulla ei ole muita tilejä tai pääomatuloja?!?
Ilmeisesti tilanteeni on liian huono ollakseen totta, joten mitään tukia ei tarvi maksaa. Haistakaa vittu koko yhteiskunta!
Kommentit (123)
Ota yhteys sossun päivystykseen, heidän pitäisi vastata puhelimeen ja osata neuvoa: (02) 2625 001.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:20"]
Muuttoilmoitukset menevät maistraattiin eli sieltä saa todistuksen, ettei ole kirjoilla missään.
[/quote]
Mitä merkitystä sillä on toimeentulon suhteen että onko kirjoilla jossain vai ei, jos kuitenkin asuu siinä kaupungissa, josta hakee toimeentulotukea?
[/quote]
Sillä on merkitystä sikäli, että jos hakee toimeentulotukea, pitää todistaa myös muiden samassa taloudessa asuvien tulot. Esimerkiksi sen mahdollisen avopuolison. Avoliitossa ei kuitenkaan katsota olevan sellaisen henkilön, joka on asunnoton. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun hankkii sen todistuksen.
Muuttoilmoitukset menevät maistraattiin eli sieltä saa todistuksen, ettei ole kirjoilla missään.
[/quote]
Oma ilmoitus sinne maistraattiinkin menee.
Huh, mitä vastauksia. Ensin maistraatista virkatodistus, josta selviä asumisasiat. Pankkitileistä pitäisi riittää ilmoitus, ettei ole tilejä. Toimita nämä heti, että saat asiat eteenpäin. Soita, kunnes pääset läpi, että riittääkö nämä vai tarvitaanko vielä lisää. Paperisotaahan se aina on, mutta kyllä toimeentulotuki on sulle kuuluva etuus. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:26"]
En saa palkkaani sosiaalitoimesta enkä asu Turussakaan. Olen vain yrittänyt neuvoa sinua, koska satun työni puolesta tietämään, että VRK:n tietojärjestelmässä sinun tiedoissasi todennäköisesti lukee "vailla vakituista asuntoa". Joten koitapa nyt kuitenkin hankkia se todistus sen sijaan, että intät asiasta minun kanssani.
[/quote]
Mitä väliä sillä vakituisella asunnolla on?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:33"]
[/quote]
Oma ilmoitus sinne maistraattiinkin menee.
[/quote]
No niin menee. Mutta se nyt vaan sattuu olemaan se paikka, josta saa sossun vaatiman todistuksen. Mutta en nyt viitsi jankata asiasta tämän enempää. Ap joko hoitaa asiansa tai ei hoida, ei kuulu mulle.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:28"]
[/quote]
Mitä merkitystä sillä on toimeentulon suhteen että onko kirjoilla jossain vai ei, jos kuitenkin asuu siinä kaupungissa, josta hakee toimeentulotukea?
[/quote]
Sillä on merkitystä sikäli, että jos hakee toimeentulotukea, pitää todistaa myös muiden samassa taloudessa asuvien tulot. Esimerkiksi sen mahdollisen avopuolison. Avoliitossa ei kuitenkaan katsota olevan sellaisen henkilön, joka on asunnoton. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun hankkii sen todistuksen.
[/quote]
No mitä jos majailee vanhempien asunnossa? Pitääkö vanhempien tulot ilmoittaa, vaikka eivät ole elatusvelvollisia? Jos pitää ja jos ne vaikuttaa toimeentulotukeen, niin sittenhän vanhemmat ovat käytännössä elatusvelvollisia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:26"]
En saa palkkaani sosiaalitoimesta enkä asu Turussakaan. Olen vain yrittänyt neuvoa sinua, koska satun työni puolesta tietämään, että VRK:n tietojärjestelmässä sinun tiedoissasi todennäköisesti lukee "vailla vakituista asuntoa". Joten koitapa nyt kuitenkin hankkia se todistus sen sijaan, että intät asiasta minun kanssani.
[/quote]
Mitä väliä sillä vakituisella asunnolla on?
[/quote]
Huoh.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mitä jos majailee vanhempien asunnossa? Pitääkö vanhempien tulot ilmoittaa, vaikka eivät ole elatusvelvollisia? Jos pitää ja jos ne vaikuttaa toimeentulotukeen, niin sittenhän vanhemmat ovat käytännössä elatusvelvollisia.
[/quote]
Vastaan nyt vielä tämän kerran. Sinun kohdallasi vanhempiesi tulot eivät vaikuta, koska olet jo täyttänyt 21 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:35"]
No niin menee. Mutta se nyt vaan sattuu olemaan se paikka, josta saa sossun vaatiman todistuksen. Mutta en nyt viitsi jankata asiasta tämän enempää. Ap joko hoitaa asiansa tai ei hoida, ei kuulu mulle.
[/quote]
Onko kukaan kysynyt sinun mielipidettä? Ja miksi luulet että mielipiteesi kiinnostaisi ketään?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:35"]
[/quote]
Onko kukaan kysynyt sinun mielipidettä? Ja miksi luulet että mielipiteesi kiinnostaisi ketään?
[/quote]
Ap esitti aloituksessaan kysymyksiä, joihin minä ja muut vastasimme. Ihan sama mulle, noudattaako saamiaan ohjeita vai ei.
Hei Ap. Ulkomailta takaisin Suomeen palaava paluumuuttaja saa ns. paluumuuttajan korvauksen mutta se täytyy hakea Kelan kautta. Sillä pääset alkuun. Ensimmäisenä ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, hae asuntoa ja asumistukea. Kun toimeentuloa ei ole mistään, ei myöskään sosiaalitoimistosta heru apua.
Vanhempien tuloja ei täysi-ikäisen tarvitse ilmoittaa, vaikka asuisi saman katon alla virallisestikin. Kirjoilla täytyy olla jossain jotta toimeentulotukea maksetaan, muuten jos ei ole kirjoilla missään eli täysin asunnottomana, niin voisi periaatteessa hakea sossutuet joka kunnasta. Siksi on oltava edes posterestante virallisesti. Pelkkä oma ilmoitus ei riitä.
En jaksa edes lukea kaikkia kommentteja, mutta omakohtaisen kokemuksella. . Myös Iltalukiota käyvä on työtön ja saa työttömyys päivärahaa. Ei tarvitse todistaa ettei ole muissa pankeissa tiliä, ne näkee sen kyllä, samoin verotuksen. Työttömäksi pitää ilmoittautua. . Ja koulutukseen, ja tarjottava työ tai koulu on otettava vastaan. .
Ahahhaa.... Tähän oli loistavaa päättää tämä päivä: hyvillä nauruilla. Tiedän, että toisen ahdingolle ei saisi nauraa, mutta mutta....
Nämä ap:n kaltaiset ihmiset ovat vain niin ihania. "Nyt sossusta mulle rahaa", "sossun velvollisuus on maksaa mulle" ja muuta täysi-ikäisen kypsää kieltä. Ja sitten kauhea kiukuttelu kun sossu ei heti vastaa puhelimeen tai pyytä lisäselvitystä.
Luulisi, että ulkomailla asunut ja töitä tehnyt on kasvanut huolehtimaan ja järjestämään omia asioitaan. Kasvanut itsenäiseksi aikuiseksi. Mutta ei...
Tulee ehkä yllätyksenä, mutta tällaista se aikuisuus on. Asioista pitää itse huolehtia ja vähän kannnattaisi miettiä myös etukäteen, miten aikoo elämänsä järjestää (muulla tavalla kuin valtion tuilla). Ikäisellesi voi antaa anteeksi muutaman harha-askeleen. Ota opiksi.
Jos haet töitä (osaat varmasti, olet ulkomaillakin osannut), palkka ei tosiaan tule sillä sekunnilla. Eikä ne sossun tuetkaan.
Itse en näe yhtään syytä, miksi sinulle edes pitäisi maksaa tukia. Toki ilmeisesti olet lain mukaan ne "ansainnut" toisin kuin valtion virkamies kesälomansa ;). Et ole maksanut Suomeen veroja työssäollessasi, et ole hankkinut koulutusta tai hakenut opiskelemaan, oletkohan edes hakenut yhtään vielä yhtään työpaikkaa, sinulla ei ole lapsia elätettävänä ym.
Sinunlaisesi itsekeskeiset pikkuipanat pitäisi laittaa kouluttautumaan, maksaa opintotukia ja asumislisää ja sitten menet pikavauhtia töihin maksamaan "kulusi" takaisin valtiolle.
Elämä on valintoja täynnä. Kun valitse yhden oven, suljet toisen oven. Kaikkia ovia ei saa yhtä aikaa auki.
Jos tämä ap:n tarina pitää paikkaansa, niin olen entistä tyytyväisempi, että olen opiskellut, hankkinut vakinaisen viran ja onnistunut rakentamaan elämää, jossa ei tarvitse miettiä lisäselvityksen lisäselvityksiä.
Olen puhunut. Anteeksi ja näkemiin.
Pakko ihailla 97:n analyysiä, vaikka en jaakaan hänen muodikasta näkemystään siitä, että tuet kuuluu ansaita. Jopa pehmovasemmistolaista huvittaa tämä nykymääkinä. Muuten vielä, mutta että kun ollaan niin saatanan herkkänahkaisia että aletaan ilman mitään itsesuojeluvaistoa evevekettämään auttajaa, joka tietääkin asioista ja näkee vaivaa toisen eteen hyvää hyvyyttään. Arvostakaa nyt perkeleet edes toisen vaivannäköä, vaikka itse kieltäydytte sellaiseen itseänne likaamasta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:29"]
Tämä on joku vuosisadan iljettävin trolli.
[/quote]
Valitettavasti ei ole.
Autaisikohan jos värjäisi naaman mustaksi ja väittäisi olevansa pakolainen?
-ap-
[/quote]
Ei aura. Sama selvittäminen heilläkin on. Turussa niin kuin monessa muussakin mestassa on nuorille aikuisille tarkoitettu Ohjaamo, joka jeesaa työnhaussa ja näissä jutuissa. Mene käymään siellä. Saat ammattilaisen katsomaan kanssasi,,miten eteenpäin.
Sitä on aina kuvitellut että onhan meillä sosiaaliturva, joka pelastaa sitten kun kaikki muu on mennyt pieleen, mutta paskat. Sossun kautta perusturvan saaminen on niin hankalaa että helpompi on vaikka varastella elääkseen.
Hae turvapaikaa turun satamassa?
Hävitä passi ja kirjoita hoonolla soomella turapaika ja anna ensinmäiselle polissille. Älä puhu mitään. Sitten aukeaa taivas.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:17"]
Viestissäsi nro 37 kuitenkin sanoit, että taidat kuolla nälkään. Nyt sitten kerrot, että etpä kuolekaan, koska vanhempasi pitävät huolen siitä, että et kuole. Rauhoitu hyvä ihminen! Suomessa nyt vaan ei ole kansalaispalkkaa ja täällä pitää byrokraattisesti toimia tietyssä järjestyksessä. Jos ei miellytä, voit aina muuttaa maahan, jossa on kansalaispalkka.
[/quote]
Ilman vanhempien ja ystävien tukea olisin kusessa. Turun sossun avulla olisin oikeasti kuollut nälkään.
Taidat saada palkkasi Turun sosiaalitoimesta, sen verran näkyvää on tuo suossujen nuoleskelu. "ansaitulla" 8 viikon kesälomalla on hyvä trollailla asiakkaiden päänmenoksi.
-ap-
[/quote]