Kuuluuko seurustelukumppanin aina auttaa velkaantunutta pariaan?
Tyttöystäväni on pahasti ylivelkaantunut ja aina silloin tällöin olen lainannut rahaa, yhteensä nyt jo 2000 euroa. Jos olen epäröinyt lainata tyttöystävä on suuttunut. Onko minun aina autettava tyttöystävääni? Asumme erillämme enkä ole itsekään rikas. Tyttöystävän mielestä tulisi kuitenkin lainata (tai siis lahjoittaa, koska ei pysty luultavasti koskaan maksamaan takaisin) koska pystyisin (tilillän on noin 4000e). Nyt esim. pyysi lainaamaan 1000euroa.
Sanokaapa nyt suoraan pitäisikö tällainen suhde mielestänne lopettaa. Mitä itse tekisitte tällaisessa tilanteessa? En haluaisi jättää pulaan tai erota, mutta en haluaisi tällaistakaan...
Kommentit (50)
Ilmainen neuvo: Juokse ja vitun kovaa. Terv. Velkakierteisen naisen kanssa perheellistynyt
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:39"]
Ei kuulu. Suosittelen eroa.
[/quote]Ei todellakaan kuulu aina, eikä edes koskaan auttaa. Ette asu edes yhdessä. Tyttöystäväsi on kanssasi vain rahan takia. Tuskin tulet koskaan saamaan rahojasi takaisin. Törkeä muija. Jätä se ja etsi joku jonka kanssa voi rakentaa tasavertaisen suhteen.
Vähän ohi aiheen, mutta tyttöystävä on ylivelkaantunut, kuinka pahasti? Olisiko aika kääntyä kunnan velkaneuvojan puoleen? Sieltä kertovat kuinka veloista päästään eroon järkevästi :-)
.
Tietenkään sinä et mene lainailemaan 1 000 € hänelle, nyt jos olet fiksu, teet velkakirjan jo lainatuista rahoista, jossa kahden ulkopuolisen todistajan allekirjoitus... :-)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:20"]
Tyttöystäväni on pahasti ylivelkaantunut ja aina silloin tällöin olen lainannut rahaa, yhteensä nyt jo 2000 euroa. Jos olen epäröinyt lainata tyttöystävä on suuttunut. Onko minun aina autettava tyttöystävääni? Asumme erillämme enkä ole itsekään rikas. Tyttöystävän mielestä tulisi kuitenkin lainata (tai siis lahjoittaa, koska ei pysty luultavasti koskaan maksamaan takaisin) koska pystyisin (tilillän on noin 4000e). Nyt esim. pyysi lainaamaan 1000euroa. Sanokaapa nyt suoraan pitäisikö tällainen suhde mielestänne lopettaa. Mitä itse tekisitte tällaisessa tilanteessa? En haluaisi jättää pulaan tai erota, mutta en haluaisi tällaistakaan...
[/quote] no jos ne velat ei johdu susta mitenkään niin ei ne sulle kuulu et ole mikään elatusvelvollinen avopuoliso.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:57"]
Kyse ei siis ole juuri noiden velkojen maksamisesta, vaan rästiin jääneistä vuokrista joihin tarvitsee rahaa. Itse asiassa on suuttunut niin ettei edes vastaa puhelimeen, olen pari kertaa koittanut soittaa tänään. Tuntuu pahalta, mutta luulen että suhde oli tässä. ap
[/quote]Ehdottomasti. Helvetin isoja summia kehtaa lainailla. Ja vielä suuttuu jos ei saa lisää.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:30"]Ilmainen neuvo: Juokse ja vitun kovaa. Terv. Velkakierteisen naisen kanssa perheellistynyt
[/quote]tähän
Jos on noin huono taloudenpito niin ei kannata jäädä suhteeseen, maksat lopun ikää toisen törsäilystä. Minä ymmärtäisin jos asuisitte yhdessä ja tyttöystäväsi saisi pienempää palkkaa kuin sinä, silloin voi tilejä tasata makselemalla rikkaampana osapuolena isompia laskuja ja jättää toiselle pienemmät. Mutta joo, itse en tuollaista elättelisi, lopettaisin suhteen.
Tuolla lainaamisella pahimmassa tapauksessa rahoitat tyttöystävän lisävelkaantumista. Älä lainaa tai anna rahaa, ole siinä tiukkana, sillä kohta olet itse velkaantumisaste hänen kanssaan. Tarjoa apuasi velkatilanteen selvittelyssä ja sellaisen budjetin tekemisessä, jolla hän pärjää. Jos hän ei tätä kestä, ei hän ole rakkautesi arvoinen.
Onpas ikävä tilanne. Ei sinulla ole moraalista, saati muuta velvollisuutta lainata hänelle. Eikä todellakaan ole oikein että hän vie viimeiset säästösi.
Saattaisi olla mahdollista, että hän ei vaan tajua tätä - silloin, jos pääset vielä puheyhteyteen niin voisit yrittää selittää, että sinulla ei ole varaa lainata enää ja että hänen täytyy järjestää velkansa toisin (on esim sosiaalinen luotto ja muita järjestelyjä). Jos hän ei tätä tajua, niin ikävä kyllä teidän on varmaan paras lähteä eri teille. Olen pahoillani, että jouduit tuollaiseen tilanteeseen.
Aloittaja ei ole vielä oivaltanut että naisen rahat ovat aina vain naisen omaa ja miehen velat vain miehen velkoja, mutta miehen rahat taas ovat aina myös naisen rahoja ja naisen velat myös miehen velkoja.
Ikävää, mutta jos tyttöystävä suuttuu kun et suostu "lainaamaan" rahaa, voit melkein olettaa että hänessä on jotain pahemminkin vialla, eikä hän välitä sinusta vaan haluaa vain hyväksikäyttää.
Selvä lompakkoloinen. Vaihtoon vaan, ja edelliset velat vaadit maksettavaksi.
Hakekoon velkajärjestelyyn, ei ole sinun hommasi maksella hänen rästejään. Epäkypsää touhua kiristää rakkaudella. Teet palveluksen kun jätät mimmin setvimään itse sotkunsa.
Omat rahat + omat velat -systeemi toimii vielä kun ollaan kaksin, mutta kun tulee perhettä ja ehkä työttömyyttä tms. niin myös se taloutensa hallitseva osapuoli kärsii toisen töppäilyistä. Näin se vaan valitettavasti menee.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:40"]
Aloittaja ei ole vielä oivaltanut että naisen rahat ovat aina vain naisen omaa ja miehen velat vain miehen velkoja, mutta miehen rahat taas ovat aina myös naisen rahoja ja naisen velat myös miehen velkoja.
[/quote]
Tämä on niin totta.
Taannoin oli ketju, jossa nainen oli saanut perintöä. Mammojen mielestä perintö oli ilman muuta naisen omaa rahaa.
Hiukan sitä ennen oli ketju, jossa mies oli voittanut veikkauksessa kohtuullisen summan rahaa, ja mammat olivat sitä mieltä että rahat ovat ehdottomasti yhteisiä.
Tämmöisiä lompakkoloisijoita palstakin on täynnä.
Aloittajalle = JUOKSE!
Jos jo lainatut summat ei ole mitään mielettömiä, niin pakkaat vaan akan kamat jätesäkkeihin, ja se siitä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:45"]
Omat rahat + omat velat -systeemi toimii vielä kun ollaan kaksin, mutta kun tulee perhettä ja ehkä työttömyyttä tms. niin myös se taloutensa hallitseva osapuoli kärsii toisen töppäilyistä. Näin se vaan valitettavasti menee.
[/quote]
Onko esim. yt:t ja potkut "toisen töppäilyä"? Entäs kun se taloutensa hallitseva osapuoli saa kenkää? Huoh.
Vaikuttaa että tyttöystävä ei näe kokonaiskuvaa, vaan yrittää räpiköidä aina yhden laskun tai rästin kerrallaan. Paras apu hänelle on auttaa raha-asioiden ymmärtämisessä. Listatkaa yhdessä kaikki velat, maksusuunnitelmat ym. jos hän vain suostuu. Vuokrarästit kuulostaa pahalta, yleensä vuokra on se mikä maksetaan ensimmäiseksi.
Tärkeää on syy miksi asiat on menneet pieleen. Onko siellä ymmärrettävä kunnon syy taustalla vai onko kyse yleisestä holtittomuudesta tai mielenterveysongelmista.
Mieti nyt muutenkin miten rakas hän on ja onko ns. vaimomateriaalia. Yhteinen arki voi muodostua raskaaksi jos toiseen ei voi luottaa raha-asioissa.
Itsellä oli sama tilanne. Miesystävä jäi työttömäksi ja näki tiliotteestani että minulla oli tilillä säästöjä. Painosti antamaan "lainaa", moneen kertaan lisää, aina sanoi että nyt vielä vähän ja sitten maksaa kaiken takaisin. Koskaan ei maksanut niitä takaisin. Hyvä että siitä tuli ero. Sinun on parempi nyt laittaa stoppi tuolle ja sanoa että lainaat lisää taas kun on maksanut entiset. Veikkaan että sitä päivää ei tule...
N32
Kiitos vastauksista. Olen etsinyt netistä tietoa miten tyttöystävää voisi auttaa, käskenyt hakemaan lainajärjestelyä (ei päässyt siihen), käskenyt hakea toimeentulotukea, ehdottanut sitä ja tätä, neuvonut, mikään ei auta. Kehtasi vielä sanoa tänään, että muu apu on turhaa ellen auta häntä nyt rahallisesti. Itse ei ilmeisesti osaa mitenkään hakea apua mistään ja on jääräpää. En jaksa hyysätä enää isoa ihmistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:38"]Ei kuulosta hyvältä ei. Itsellä vähän sama tilanne.. köyhä olen itsekin ja miehellä ulosottovelkoja joiden takia hänellä ei varaa mihinkään. Maksan kaikki yhteiset menot. Mutta sinulle sanoisin että vaadi tietää mihin rahat laittaa. Velkakirja. Älä lainaa yli 20e:)
[/quote]
Koska maksat yksin teidän yhteiset menot, elätät miestä hänen velkojen takia. Toivottavasti hän ymmärtää arvostaa sitä ja sinua eikä todellakaan enää tee lisää velkaa.