Suomalaiset ovat maailmalla ihan hirmuisen "etnisen" näköisiä.
Jotenkin jännää etteivät suomalaiset itse tunnu lainkaan tajuavan kuinka tunnistettavan etnisiltä he näyttävät. Aasialaistyyppiset pienet silmät, maantien värinen kuontalo, usein hyvin ohut, korkeat poskipäät, pyöreät kasvot, joissa usein ääriviivat hieman epämääräisen pehmeät jne.
En sano tätä lainkaan haukkuakseni, jaan vain ihmetyksen siitä, miksi suomalaiset eivät yleensä tajua kuinka etnisiltä he näyttävät. Vähän kuin jokin pitkä vaalea heimo länsisiperiassa tai jotain. =)
Kommentit (140)
Muakin luullaan ruotsalaiseksi, mutta ei kait se oo ihme kun molemmilta puolen sukua esi-isä on ruotsalainen. Ei oo kyllä mitään noista ap:n luettelemista piirteistä
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:30"]Tottakai suomalaisen erottaa muista. Minkä muun maalainen muka esim. tämä henkilö voisi olla kuin suomalainen?: http://is12.snstatic.fi/img/978/1288506404947.jpg
[/quote]
Esim. ruotsalainen.
[/quote]
Ruotsalaisissa ja Pietarin alueen venäläisissä on paljon suomalaista näköä, jonka selitys on että alueelle on muuttanut paljon suomalaisia. Sen sijaan aika vähän venäläisiä tai edes ruotsalaisa on historian kuluessa muuttanut Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:32"]
Ja suomalaiset on ainakin mun mielestä ihan kivan näköisiä, mutta jostakin syystä amerikkalaiset (valkoiset) ovat paljon suomalaisten näköisiä.
[/quote]
Niin ne onkin usein, mutta monella on suomalaisia sukujuuria mikä voi selittää asiaa.
Briteissä asuessani minua luultiin britiksi, suuni aukaistuani saksalaiseksi. En ole varma oliko se imartelevaa...
En oikein noiden kuvien perusteella osaa sanoa, mihin rotuun kuulun. Tunnistan kyllä, että noista lähes kaikki ovat suomalaisen näköisiä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:57"]
Eikös suomalaisilta löydy se neanderthalin ihmisen kyhmy tuolta takaraivosta, joka puuttuu mm. somaleilta täysin? Eli sellainen kohonnut kohta. Itsellä ainakin löytyy.
[/quote]Somalit ja muut afrikkalaiset eivät ilmeisesti ole ihan samaa perimää kuin eurooppalaiset? Hieman eri ihmisrotu?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:57"]
Eikös suomalaisilta löydy se neanderthalin ihmisen kyhmy tuolta takaraivosta, joka puuttuu mm. somaleilta täysin? Eli sellainen kohonnut kohta. Itsellä ainakin löytyy.
[/quote]Somalit ja muut afrikkalaiset eivät ilmeisesti ole ihan samaa perimää kuin eurooppalaiset? Hieman eri ihmisrotu?
[/quote] Eurooppalaisilla on keskimäärin noin 4% neanderthalilaista DNA:ta, afrikkalaisilla ei ollenkaan.
Meidän perhettä luultiin Italiassa saksalaiseksi. Saatiin sen takia vähän huonoa palvelua yhdessä paikassa, tarjoilija alkoi marmattaa saksalaisista työkaverilleen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:46"]
[/quote] Ruotsalaisissa ja Pietarin alueen venäläisissä on paljon suomalaista näköä, jonka selitys on että alueelle on muuttanut paljon suomalaisia. Sen sijaan aika vähän venäläisiä tai edes ruotsalaisa on historian kuluessa muuttanut Suomeen.
[/quote]
Reputit historiassa mitä ilmeisemmin.
Pietarin alueelle ei ole muuttanut suomalaisia, vaan monet ovat aina olleet siellä. Sehän on vanhaa suomalais-ugrilaista asuinaluetta ollut jo tuhansia vuosia. Venäkäiset ne ovat siellä uusia tulokkaita. Pietari perustettiin vasta 1703.
Etkö ole sattunut kuulemaan, että Suomi on ollut ensin satoja vuosia Ruotsin alue, ja sen jälkeen Venäjän alainen alue? Kyllä silloin on muuttanut paljon väkeä Suomeen.
1900-luvun alussa Suomessa oli 6000 venäläistä ja armeijaakin oli n. 40 000. Armeija joutui lähtemään mutta Venäjän vallankumouksen jälkeen valkoisia emigrantteja muutti pakolaisina Suomeen paljon. Sitten Neuvostoliiton kaaduttua alkoi uusi muuttoaalto. Venäläisiä oli arvion mukaan nyt vähintään 65 000, plus toisen polven venäläisiä n. 10 000.
Ruotsista muuttaneita ja heidän jälkeläisiään on ainakin 300 000 jne...
Nyt kuule päivätä nuo tietosi, ettet puhu läpiä päähäsi!
[/quote]
Ainakin 1800-luvulla Pietariin muutti tuhansia suomalaisia ilotyttöjä. Pääsivät siellä rahan makuun.
[/quote] Eikä edes vain niitä ilotyttöjä, vaan sinne lähdettiin myös piikomaan tai muihin töihin. Pietarissa oli sekä suomalainen että ruotslainen seurakunta, koska muuttajia oli niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:30"]Tottakai suomalaisen erottaa muista. Minkä muun maalainen muka esim. tämä henkilö voisi olla kuin suomalainen?: http://is12.snstatic.fi/img/978/1288506404947.jpg [/quote] Esim. ruotsalainen.
[/quote]
No ei todellakaan ole kasvonpiirteissä mitään ruotsalaista!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:24"]
Mikähän tässä on pointtina? Eiköhän minkätahansa alueen kantaväestöllä ole tunnusomaiset piirteensä? Viestin sisältö taisi vain olla se, että suomalaisten on syytä tietää kuinka rumia ja perseestä he ovat?
[/quote]Ei ole! Enemmänkin pointti taisi olla se, että kannattaa muistaa muita etnisyyksiä solvatessa se, että me ollaan etnisiä kaikki.
[/quote]
Miksi joku olisi solvannut muita etnisyyksiä?
Aika hakemiseksi menee nyt nämä jutut.
[/quote]No koko eilisen ja tämän päivän on ollut hirveää haukkumista "somalineekereistä". En sitten tiedä onko ollut ennenkin, mutta nyt sairaana sängyssä maatessani ja tätä keskustelupalstaa seuratessani se on ollut jatkuva aihe. Miten neekerit on hirveitä ja pysykööt afrikkalaiset mantereellaan ja muuta ihmeellistä rasistista kakkaa. ap
[/quote]
joten päätit itse tehdä rasistisen ja yleistävän kirjoituksen suomalaisista. Juuri tuollaista paskaa nimittäin hyin useat rasisti suomenruotsalaiset tykkäävät suoltaa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:01"]
Tässä vertailu esim. suomalaisten ja ruotsalaisten välillä, noin niinkuin keskimäärin. Kyllä suomalaislla on tunnistettavia piirteitä:
https://pmsol3.files.wordpress.com/2009/10/averagefinnishfemale.jpg
https://pmsol3.files.wordpress.com/2009/10/averageswedishfemale.jpg
[/quote]
Miksihän tuossa average-kuvassa näyttää, että ruotsalaisilla on pienet silmät kaukana toisistaan? En olisi liittänyt ominaisuutta ruotsalaisiin ollenkaan.
Suomalaiset ei näytä sen etnisemmiltä kuin muutkaan, suomalainen tunnistaa toisen suomalaisen helposti samoin ulkomaalaiset, jotka ovat tottuneet suomalaisiin turisteihin, koska osaavat hakea ne tutut piirteet. Samalla tavalla tunnistavat ruotsalaiset, norjalaiset, tanskalaiset ja venäläisetkin. Minua on luultu useammin britiksi kuin suomalaiseksi, vaikka olen omasta mielestäni ihan tyypillisen suomalaisen näköinen, silmätkin harmaan siniset ja iho supervaalea.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:39"]Britit on jostain syystö saatanan rumia.
[/quote]
Britit on ihania! <3 Ne punastelevat pisamaiset punapäät.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:53"]
Suomalaisilla ei ole mongolidipoimua silmässä ja silmät ovat yhtä 'isot' kuin muillakin. Oikeilla mongolidirotuisilla on kyllä ihan oikeasti pienen näköiset silmät poimun takia.
[/quote]
Mulla on poimu ja silti isot silmät. Nuo eivät sulje toisiaan pois.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:39"]Britit on jostain syystö saatanan rumia.
[/quote]
Britit on ihania! <3 Ne punastelevat pisamaiset punapäät.
[/quote]
Rupert Grint <3
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:32"]Mä olen ihan tyypilliseen suomalaisen näköinen, osittain saamelainen, ja saan aina kuulla ulkomailla olevani irlantilaisen näköinen.
Englannissa asuessa se oli varsinkin ihan jatkuvaa.
Ja suomalaiset on ainakin mun mielestä ihan kivan näköisiä, mutta jostakin syystä amerikkalaiset (valkoiset) ovat paljon suomalaisten näköisiä.
[/quote]
Olen myös kuullut olevani irlantilaisen näköinen! Asun Yhdysvalloissa ja mielestäni hyvin harva täällä näyttää suomalaiselta vaikka olisi perinteisesti siniset silmät, blondi ja pohjoismaiset juuret. Täällä asuvat suomalaiset tunnistan kyllä helposti kasvojen perusteella, vaikka tyyli olisi kuin paikallisilla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:45"]
Muakin luullaan ruotsalaiseksi, mutta ei kait se oo ihme kun molemmilta puolen sukua esi-isä on ruotsalainen. Ei oo kyllä mitään noista ap:n luettelemista piirteistä
[/quote]
joo minuakin luullaan ulkomailla usein ruotsalaiseksi tai norjalaiseksi ja olen TÄYSIN suomalainen on se jännä juttu
Tässä vertailu esim. suomalaisten ja ruotsalaisten välillä, noin niinkuin keskimäärin. Kyllä suomalaislla on tunnistettavia piirteitä:
https://pmsol3.files.wordpress.com/2009/10/averagefinnishfemale.jpg
https://pmsol3.files.wordpress.com/2009/10/averageswedishfemale.jpg
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:42"]
Minua on monesti luultu ruotsalaiseksi.
[/quote]
Pitkä ja vaalea?
Rannikolta olevat suomalaiset on usein ihan ruotsalaisten näköisiä.