Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?

Vierailija
28.07.2015 |

Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D

Kommentit (191)

Vierailija
121/191 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:22"]

Huhhuh, saako lakkiaislahjarahaa nykyään tonneissa?

[/quote] Itse sain vanhemmiltani 2000e, molempien vanhempien vanhemmilta 1000e ylppärilahjaksi. Lisäksi juhlissa oli vieraita n. 30 kotitaloutta keskimäärin 100e lahjalla, joten sain 7000e.

[/quote]

Voi luoja mikä määrä siitä, että kävit yleissivistävän koulun ja sinulla ei edelleenkään ole ammattia. Tsiisus miten vähän pidetään arvossa ammatillisia tutkimuksia. Koska kuka kumma saisi tuollaista määrää valmistuessaan esimerkiksi lähihoitajaksi tai putkimieheksi tai vaikka datanomiksi.

Vierailija
122/191 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:26"]

[/quote] Itse sain vanhemmiltani 2000e, molempien vanhempien vanhemmilta 1000e ylppärilahjaksi. Lisäksi juhlissa oli vieraita n. 30 kotitaloutta keskimäärin 100e lahjalla, joten sain 7000e.

[/quote]

Voi luoja mikä määrä siitä, että kävit yleissivistävän koulun ja sinulla ei edelleenkään ole ammattia. Tsiisus miten vähän pidetään arvossa ammatillisia tutkimuksia. Koska kuka kumma saisi tuollaista määrää valmistuessaan esimerkiksi lähihoitajaksi tai putkimieheksi tai vaikka datanomiksi.
[/quote] Luultavasti se johtuu vain siitä, että vieraat ajattelevat, että näistä tulee sellaisia supermenestyjiä kun ihan ammatin ovat hankkineet, ettei heitä tarvi tuhansilla lahjoa! 8)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/191 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:26"]

[/quote]

[/quote] Luultavasti se johtuu vain siitä, että vieraat ajattelevat, että näistä tulee sellaisia supermenestyjiä kun ihan ammatin ovat hankkineet, ettei heitä tarvi tuhansilla lahjoa! 8)
[/quote] toisin kuin me luuseriylioppilaat, joilla ei todella ole sitä ammattia..kyllähän me nyt tukea tarvitaan! Että todellakin teitä ammareita arvostetaan, kun ei noloja almuja anneta :)

Vierailija
124/191 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla Kemilian haaveita taas

Vierailija
125/191 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:16"]Olen 22-vuotias, työelämässä 4v, kaksi työtä, töiden ohessa käyn nyt koulua, asun vielä vanhemmilla

Omaisuutta kertynyt:

- ASP-tilillä 10 100 euroa, (olen kahden vuoden sisällä saavuttanut säästötavoitteeni)

- Säästötilillä 5100,00e

- Käyttötilillä n. 3000e

Ostan keväällä ikioman kodin heti koulusta valmistuttuani. Olen ollut tarkka raha-asioistani aina. En tuhlaa rahaani turhakkeisiin. Ikinä en ole mitään tukia edes hakenut (tuskin olisin edes saanut mitään...)

Olen onnistunut säästämään rahaa sen takia, etten ole kiirehtinyt muuttamaan kotoa pois. Asuminen kun maksaa. Vaikka itse sanonkin, olen ylpeä saavutuksistani. Kyllä sen rahan eteen on töitä tehty.
[/quote]

No omilleen kun muuttaa, loppuu säästäminen... Joudut ottaa säästöistä elämiseen ja kohta säästöt loppu... Voivoi

Vierailija
126/191 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:22"]Huhhuh, saako lakkiaislahjarahaa nykyään tonneissa?
[/quote]

139 korjaa, siis tuossa mun summassa oli mukana myös rippilahjarahat ja muutamat lapsilisät. Aika monet saa tosi paljon rahaa, yks kaveri sai 5000e riparilahjaks yhteensä :D. Huhhuh..

Vierailija
127/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:26"]

[/quote]

Tällaiset keskustelut avartavat käsitystä siitä miten perheet tukevat erilailla lapsiaan.

Oma tilanne nuorena oli seuraavanlainen: asuin pienessä maalaiskaupungissa, jonka työllistäjät nuorille olivat käytännössä S-market ja kaupunki. Kumpaankin oli hyvin vaikea päästä kesätöihin, ainakaan palkalliseksi sellaiseksi. Suurin osa lukiolaisista ei ollut töissä, oikeastaan monet olivat maatilan pitäjien lapsia ja sitä kautta melko varakkaita. Pariksi kesäksi sain tuttavalta remonttihommia 9 euron tuntipalkalla. Molemmat vanhemmat perheensä ainoita lapsia, suku pieni ja rippilahjaksi sain muutamia satoja euroja. Ylioppilaaksi valmistuessa sain ehkä 600-700 euroa ja 50 euron stipendin.

Armeijaan oli vielä puoli vuotta aikaa lukion jälkeen, ja ajattelin käyttää sen seuraavan vuoden lääkiksen pääsykokeisiin valmistautumiseen. Vanhemmat antoivat mahdollisuudeksi joko työn tekemisen tai pois muuttamisen. Pienessä maalaiskaupungissa työllistyminen oli lähes mahdotonta, joten vaihtoehdoksi jäi pois muuttaminen. Kuin ihmeen kaupalla sain kaverin kanssa sovittua työhaastattelun Helsinkiin rekryfirmalle joka etsi ulkomaille työntekijöitä, ja sain paikan kaverini kanssa. Pyysin vanhemmilta lainaa n. 800 euroa, koska ylioppilasrahani 700 euroa eivät riittäisi alkuun pääsemiseen ulkomailla. Vanhempani - ammateiltaan professori ja rehtori - kiistelivät keskenään siitä kuka rahat joutuisi lainaamaan. Äiti totesi ettei hänellä olisi sellaisia summia ja suunnitelmat pitäisi näin perua; isän ensireaktio oli kysyä että mitä hän itse lainaamisesta hyötyisi.

Näin jälkikäteen ajatellen asiat järjestyivät kuitenkin parhain päin. Lääkikseen pääsy viivästyi kun pienipalkkainen työnteko vei valmistautumisajan. Vanhemmilta olisin toivonut enemmän taloudellista tukea elämän elämän käännekohdissa. Olisivat edes voineet maksaa junamatkat kun kutsuivat viikonlopuksi käymään opiskeluaikana.

Joidenkin kavereiden kohdalla asiat menivät ihan eri reittejä. Yhdellä oli 100t euron osakesalkku odottamassa täysi-ikäisenä, vanhemmat ostivat opiskeluajaksi oman auton, vakityöt suvun omistamassa yrityksessä, ja myöhemmin vanhemmat ostivat Helsingin kantakaupungista asunnon. Toisen kaverin kohdalla vanhemmat ostivat yliopistosta valmistumisen kunniaksi tälle omistusasunnon.

Turha tällaisesta on kateellinen olla, mutta lapsensa tukeminen elämän kipupisteissä auttaa kummasti tämän uralla ja elämässä etenemistä. Itsellä meni turhaan aikaa ja energiaa pennin venyttämiseen ja pienipalkkaisiin töihin. Kavereilla, joita vanhemmat tukivat, meni paremmin siinä mielessä että he valmistuivat aikaisemmin ja rakensivat paremmat sosiaaliset kontaktit, koska heillä oli enemmän vapaata aikaa sekä rahaa liikkua bileissä ja tapahtumissa.

Vierailija
128/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että kaikki säästöt noin vain hupenee. Se on ihan siitä kiinni miten raha-asiansa suunnittelee ja budjetoi.

Esimerkiksi minun ei tarvitse ostaa tulevaan kotiini mitään, koska kaikki olen vuosien varella ostanut ja lahjoiksi saanut. Huonekalut, astiat, lakanat yms. kodin tarvikkeet. Imurin ja lumikolan korkeintaan joutuu ostamaan.

Jos verojen jälkeen jää palkasta n. 2000 e ja siitä miinustaa kaikki asuntolainalyhennyksen, sähkö-, vesilaskun, jätehuolto, kiinteistöveron yms. ei ehkä jää käteen paljon, mutta riittävästi minun elämiseni kulujen kattamiseen.

Vierailija
129/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan ole yhtä paljon rahaa kuin naisellani. Tämä on selvä asia.

Vierailija
130/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä olen 21 v ja elän kädestä suuhun. Kun tilillä on 1000€ tunnen itseni maailmanvaltiaaksi. Tämän hetkinen varallisuuteni on 400€ + iso vaatevarasto

Vierailija
131/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat paskiaiset.

Itse muutin vuonna 2000 kun olin 16v, 200km päähän vanhemmista opiskelemaan. Säästöjä(taisi olla lapsilisistä saatuja) oli 7600mk eli noin 1000e.

Rahat kului noin vuodessa kaikenlaisiin hankintoihin(ei ollut oikein mitään kotijuttuja  ym) ja valmistuin parhailla papereilla "amiksesta" 2003 keväällä, tällöin olin siis 19v. Omaisuutta edelleen noin 100-500 euroa rahana, koska vieraassa kaupungissa ei vaan saanut kesätöitä ilman suhteita tai aikaisempaa kokemusta.

Kokemusta ei ollut, koska muutin niin nuorena toiseen kaupunkiin, eikä tästä syystä ollut suhteita, koska ei ollut ketään sukulaisia tuossa kaupungissa. Ahkera kesätyön haku alkoi hyytymään, koska miksi hakea turhaan kun ei kuitenkaan mitään saa. Opintolainaa piti nostaa, että pystyy elämään.

Sen jälkeen muutin 120km päähän amk:n siipiin opiskelemaan lisää, kun ei hyvilläkään papereilla töitä saanut ilman sitä kuuluisaa kokemusta. 

4 vuotta opiskelin, vaan en saanut yhtenäkään kesänä kesätöitä, vaikka yritin, mutta siinä vaiheessa kun ikää oli se 20 ja risat ja kokemusta 0, niin eipä siinä mikään auttanut kun muut veti taas ohitse kokemuksen&suhteiden voimin, eikä niitä suhteita edelleenkään ollut, kun taas uusi kaupunki. 

Jouduin sitten sen kouluin lopettamaan, koska en saanut edes pakolliseen työharjoitteluun paikkaa, kun koulullakin oli politiikka "aikuiset ihmiset ei tarvitse apua", niin mikäpäs siinä sitten. Onneksi oli sentään opintolainaa 9000e maksettavana :P

Eipä tässä tälläkään hetkellä juuri enempää ole varallisuutta tai kokemusta, se vaan tuppaa olemaan niin, että jos ei silloin teininä pääse suhteilla alkuun kesätöissä, niin on helvetin vaikea päästä vauhtiin ja joka vuosi mahdollisuudet ovat entistäkin huonommat, kun kokeneemmat vetää ohi vasemmalta ja oikealta.

Eli täytyy sanoa, että te joilla on 20 vuotiaana kymmenien tuhansien omaisuudet, onnea teillä on ollut ja reilusti moneen muuhun verrattuna, vaikka ihmiset tuppaavatkin aina ajattelemaan että olisivat ansainneet sen ja ovat muita parempia, vaikka todellisuudessa oma osuus voikin olla aika pieni.

Vierailija
132/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hankkinut kaiken rahan mitä minulla on. Ikää 21. n. 9 000 € säästötilillä ja käyttötilillä "vakio" 2 000 €. Kk palkka n. 1 500 € brutto.

Vierailija
133/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 v., opiskelen. Säästössä 4500e + pihassa 5000e auto, jonka arvo tosin laskee kokoajan, mutta siihen on suurin osa tuloista mennyt.

Vierailija
134/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään tuntemallani parikymppisellä ei ole mitään omaisuutta. Itse mietin raaskinko ostaa paketin halvinta puuroa vai eläisinkö loppukuun pyhällä hengellä.

Vierailija
135/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä parikymppiset, joilla on yhtään omaisuutta, ovat sellaisia rikkaiden perheiden herranterttuja jotka ovat saaneet asua opiskeluajan kotona/vanhempien omistamassa asunnossa, he ovat saaneet syntymäpäivä/rippi/yo-lahjoiksi tuhansia ja taas tuhansia euroja. Valmistumisen jälkeen ovat edelleen asuneet kotona/vanhempien omistamassa asunnossa ja laittaneet töistä saamansa rahat säästöön. Toista se on meillä, jotka ovat vähävaraisesta perheestä, ja ovat joutuneet muuttamaan kotoa omilleen 16-vuotiaina, rippi/yo/syntymäpäivälahjoiksi on saatu muutamia kymmeniä euroja ja nekin on pitänyt käyttää omaan polkupyörään tai kännykkään (käytettyihin sellaisiin).

Vierailija
136/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:10"]Yleensä nämä parikymppiset, joilla on yhtään omaisuutta, ovat sellaisia rikkaiden perheiden herranterttuja jotka ovat saaneet asua opiskeluajan kotona/vanhempien omistamassa asunnossa, he ovat saaneet syntymäpäivä/rippi/yo-lahjoiksi tuhansia ja taas tuhansia euroja. Valmistumisen jälkeen ovat edelleen asuneet kotona/vanhempien omistamassa asunnossa ja laittaneet töistä saamansa rahat säästöön. Toista se on meillä, jotka ovat vähävaraisesta perheestä, ja ovat joutuneet muuttamaan kotoa omilleen 16-vuotiaina, rippi/yo/syntymäpäivälahjoiksi on saatu muutamia kymmeniä euroja ja nekin on pitänyt käyttää omaan polkupyörään tai kännykkään (käytettyihin sellaisiin).
[/quote]
Ei kannata yleistää. Itse kirjoitin tuohon ylemmäs noita 9 000 €:n säästöjä ym... Vanhempani olivat alkoholisteja ja veivät lähinnä kaikki rahat, mitä riparilta ja synttäreiltä sain. Opiskelut maksoin itse, kävin samalla töissä. Se aika oli tiukkaa, mutta koulutuksella sain työpaikan ja siitä on tulleet säästöt... Plus lisäksi en osta ikinä turhuuksia, maksan laskut ja ostan tarvitsemani ruoan.

Vierailija
137/191 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet tulee, tuet menee :)

Vierailija
138/191 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 v., vähäiset säästöt "paskaduuneista" huvenneet opiskeluaikana eli säästöjä 0 e. Tämän kesän osa-aikatyön palkat huvenneet sairaskuluihin, uuteen puhelimeen ja polkupyörään... Valmistumista ja kunnon töihin pääsyä odotellessa.

Vierailija
139/191 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on 4000e ja paljon kokemuksia, kaksossiskollani varmaan lähemmäs 50k€, mutta muistona pelkästään toimiston seinät..valitkaa siitä sitten!

Vierailija
140/191 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon -20 vuotta. Eikun siis mitä? Kuinka vaikeaa on kirjoittaa otsikkoon esimerkiksi "noin 20-vuotiaalla"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi