Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?

Vierailija
28.07.2015 |

Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
[/quote]

Et voi tosissasi olla sitä mieltä, että olet köyhä! Todella moukkamaista edes väittää noin. Vai onko sulla tulojen, sijoitusten ja säästöjen lisäksi myös velkaa? Muuten en kyllä ymmärrä. Minä olen 26-vuotias, väliaikaisesti työtön, vuoden työelämässä ollut ja toiseksi vuodeksi taas töihin menossa. Säästöjä on noin 14000 euroa, ja omasta mielestäni pärjään erittäin hyvin. En ole köyhä, vaan vastavalmistuneeksi jopa melko varakas. Työuran edetessä ansaitsen hieman enemmän kuin suomalaisen keskimääräinen palkka on. Ikinä en ole mitään perintöä tai muuta suurta avustusta sukulaisilta saanut. Velkaa ei ole.

Opiskelijalla on mahdollisuus 30000 euron omaisuuteen vain, jos jollain superhyvällä munkilla pääsee kiinni tosi hyvin palkattiin kesätyöhön ja onnistuu sijoittamisessa poikkeuksellisen osuvasti. Hienoa, jos on uskallusta! Itse en tohdi sijoittaa kovin suurella riskillä. Jatkossa kertyy säästöjä todennäköisesti noin 10 000 euron vuosivauhdilla. AP:n tilanteessa olen siis vasta parin vuoden kuluttua, jolloin olenkin jo 28-vuotias. Tuossa vaiheessa tosin saattaa olla asuntovelka ja lapsi tuloja syömässä.
[/quote] kaikki on niin suhteellista. Omassa kaveriporukassani olen todellakin köyhä muihin verrattuna ja myös perheeni on köyhä kavereideni vanhempiin nähden. Opintolainaa aion nostaa, jotta saan ostettua asunnon nopeammin.
[/quote]

No joo totta. Suomessahan ei edes mitään absoluuttista köyhyyttä esiinny. Köyhyys on suhteellista. Jos kuitenkin suhteutat varallisuutesi keskituloisten suomalaisen varallisuuteen, et ole köyhä, vaan uhan tavallisen mukavasti pärjäävä. Jos puolestasi suhteutat kesvertoisen suomalaisen opiskelijan varallisuuteen, olet suorastaan rikas.

Jos taloudellinen rikkaus on sitä, että on varaa kaikkeen, mitä haluaa, harva on rikas. Mutta mitä sinulta siis omasta mielestäsi sitten puuttuu? Jos käyttelytililläsi makaa joka kuukausi 5000 euroa ja säästössä on vielä 30 000 euroa lisää, sulla on varaa ihan yksinkin asua varsin hulppeassa asunnossa, matkustaa pari kertaa vuodessa, uusia vaatevarastoasi ja syödä ravintolassa. Mitä sitten vielä kaipaat?

Omistusasunnon omaosuuteen tietty uppoaa helposti 30 000, mutta tuolla summalla saat jo asuntolainan lähes 300 000 arvoiseen asuntoon. Heti, kun olet työelämässä, voit siis ostaa asunnon ja ruveta lyhentämään lainas. Ja olet parikymppinen! Sano, mitä sanot, tilanteesi on poikkeuksellisen hyvä taloudellisesti. Tuttavasi puolestaan ovat osa Suomen hsrvalukuista eliittiä. Se, ettei kuulu eliittiin, ei tarkoita, että on köyhä!

Vierailija
162/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle vielä, en minäkään ymmärrä miten ihmiset eivät kahden keskituloisen palkalla saa elätettyä nelihenkistä perhettä (näitä itkuvirsiä aina välillä näkee). Kyllä silloin on jossain kohtaa liian suuret menot joko asumisessa, harrastuksissa tai viihdepuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten melkein mun ikäisillä voi olla monen tuhannen säästöjä? Mun nimissä on vain noin 500 euroa ja nekin tilillä joka aukeaa kun täytän 18.

Vierailija
164/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22v kultalusikka suussa syntynyt. Olen vastavalmistunut, omalla tilillä on n. 200€ ja säästötilillä 6k. Avokilla on opiskelut kesken ja omalla tilillään ehkä 4k. Kiitos perheen, velaton omistusasunto ja uusi auto löytyy. Lisäksi tiedän, että perheellä on minua odottamassa rahastoissa ja sijoituksissa jonkin verran rahaa, mutta ei olla koskaan näistä tarkemmin puhuttu. Lisäksi sain opiskelujen ajan perheeltä elämisrahaa, mutta en ole sitä valmistumisen jälkeen saanut. Vaikka olen saanut perheeltäni paljon tiedän kuitenkin mitä työnteko on, ja valmistuinkin koulustani etuajassa vaikka tein samalla töitä (en perheen firmassa). En koskaan kehtaisi sanoa olevani köyhä tai vähävarainen. Vähän kyllä tosin jännittää, kun määräaikainen soppari loppuu ihan kohta enkä ole uusia töitä vielä löytänyt. Tämänhetkisessä työpaikassa keskiansiot on näin kesällä pienellä veroprosentilla ollut 2000€/kk luokkaa, ja siitä on lähes kaikki jäänyt säästöön.

Vierailija
165/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:07"]Olemme 26v aviopari, kolme lasta. Velaton omistusasunto, lisäksi säästöjä noin 20 000e. Vanhemmilta emme ole saaneet euroakaan, kaikki itse tienattu. Toisella kk palkka 3500 ja toisella vaihdellen 2800-4000 brutto
[/quote]

Mitä asuntonne maksoi? Mstkusteletteko ollenkaan? Käyttekö ulkona syömässä? Teatterissa? Konserteissa? Kuinka pitkät jaksot teillä oli äitiyslomaa/vanhempainvapaata/hoitovapaata lasten ollessa pieniä? Kuinka isot taloutenne nettotulot olivat ennen lapsia? Entä pikkulapsiaikana?

Vierailija
166/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiosta suoraan amk:hon. Varallisuus tällä hetkellä 60€, perjantaina tulee palkka n. 1800€. Siinä olikin sit mun ens vuoden tulot, joilla kituutan opiskeluvuoden. Toivottavasti saan kesätöitä ensi vuonnakin.

Vierailija
167/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:34"]

Ihan oikeasti, ette te voi ihmiset tuomita toisia sen perusteella, jos on vähän enemmän rahaa....ette voi tietää, mistä kaikesta esim. av on luopunut saavuttaakseen tilanteen.. Nämä ovat tietty oletuksia, mutta mikäli hän ei ole polttanut tupakkaa 1aski/2pv, hän on säästänyt esim. 3 vuoden ajalta reilu 2700e. Sitten oletetaan, että hän ei ole ostanut autoa = n. 15000 osto+ kulut 3 vuodelta, hän ei myöskään käytä kerran kuussa 100e baariin= 3600e. Esimerkiksi näistä asioista hänelle olisi voinut "kertyä" n. 20 000e....

[/quote]

Olen opiskelija, en ole koskaan omistanut autoa, tupakoinut tai käynyt 2 kertaa vuoteen enempää baareissa. Opintovelkaa ihan riittämiin.. Kaikilla ei ole varakkaita vanhempia, harvalla tuon ikäisellä tuollaiset säästöt on muuten selitettävissä.

Vierailija
168/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v, välivuoden ollut töissä. N. 16 000e

Vierailija
169/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
[/quote]

Et voi tosissasi olla sitä mieltä, että olet köyhä! Todella moukkamaista edes väittää noin. Vai onko sulla tulojen, sijoitusten ja säästöjen lisäksi myös velkaa? Muuten en kyllä ymmärrä. Minä olen 26-vuotias, väliaikaisesti työtön, vuoden työelämässä ollut ja toiseksi vuodeksi taas töihin menossa. Säästöjä on noin 14000 euroa, ja omasta mielestäni pärjään erittäin hyvin. En ole köyhä, vaan vastavalmistuneeksi jopa melko varakas. Työuran edetessä ansaitsen hieman enemmän kuin suomalaisen keskimääräinen palkka on. Ikinä en ole mitään perintöä tai muuta suurta avustusta sukulaisilta saanut. Velkaa ei ole.

Opiskelijalla on mahdollisuus 30000 euron omaisuuteen vain, jos jollain superhyvällä munkilla pääsee kiinni tosi hyvin palkattiin kesätyöhön ja onnistuu sijoittamisessa poikkeuksellisen osuvasti. Hienoa, jos on uskallusta! Itse en tohdi sijoittaa kovin suurella riskillä. Jatkossa kertyy säästöjä todennäköisesti noin 10 000 euron vuosivauhdilla. AP:n tilanteessa olen siis vasta parin vuoden kuluttua, jolloin olenkin jo 28-vuotias. Tuossa vaiheessa tosin saattaa olla asuntovelka ja lapsi tuloja syömässä.
[/quote] kaikki on niin suhteellista. Omassa kaveriporukassani olen todellakin köyhä muihin verrattuna ja myös perheeni on köyhä kavereideni vanhempiin nähden. Opintolainaa aion nostaa, jotta saan ostettua asunnon nopeammin.
[/quote]

No joo totta. Suomessahan ei edes mitään absoluuttista köyhyyttä esiinny. Köyhyys on suhteellista. Jos kuitenkin suhteutat varallisuutesi keskituloisten suomalaisen varallisuuteen, et ole köyhä, vaan uhan tavallisen mukavasti pärjäävä. Jos puolestasi suhteutat kesvertoisen suomalaisen opiskelijan varallisuuteen, olet suorastaan rikas.

Jos taloudellinen rikkaus on sitä, että on varaa kaikkeen, mitä haluaa, harva on rikas. Mutta mitä sinulta siis omasta mielestäsi sitten puuttuu? Jos käyttelytililläsi makaa joka kuukausi 5000 euroa ja säästössä on vielä 30 000 euroa lisää, sulla on varaa ihan yksinkin asua varsin hulppeassa asunnossa, matkustaa pari kertaa vuodessa, uusia vaatevarastoasi ja syödä ravintolassa. Mitä sitten vielä kaipaat?

Omistusasunnon omaosuuteen tietty uppoaa helposti 30 000, mutta tuolla summalla saat jo asuntolainan lähes 300 000 arvoiseen asuntoon. Heti, kun olet työelämässä, voit siis ostaa asunnon ja ruveta lyhentämään lainas. Ja olet parikymppinen! Sano, mitä sanot, tilanteesi on poikkeuksellisen hyvä taloudellisesti. Tuttavasi puolestaan ovat osa Suomen hsrvalukuista eliittiä. Se, ettei kuulu eliittiin, ei tarkoita, että on köyhä!
[/quote] Haluaisin elämän ilman jossittelua. Täällä hetkellä minulla on ihan hyväpalkkainen kesätyö ikäisekseni, alueeseen verrattuna halpa vuokra, perusterveys ja vain itseni huollettavana, mutta mitä jos työpaikkojen kanssa ei jatkossa käykkään yhtä hyvä tuuri, vuokranantaja haluaa myydä asunnon ja tulisi joku sairaus...kaikki ihan mahdollisia vieläpä kerralla! Jos tililläni olisi 100ke luokkaa, minun ei tarvitsisi huolehtia moisia asioita usein.

Vierailija
170/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:07"]Olemme 26v aviopari, kolme lasta. Velaton omistusasunto, lisäksi säästöjä noin 20 000e. Vanhemmilta emme ole saaneet euroakaan, kaikki itse tienattu. Toisella kk palkka 3500 ja toisella vaihdellen 2800-4000 brutto
[/quote]

Mitä asuntonne maksoi? Mstkusteletteko ollenkaan? Käyttekö ulkona syömässä? Teatterissa? Konserteissa? Kuinka pitkät jaksot teillä oli äitiyslomaa/vanhempainvapaata/hoitovapaata lasten ollessa pieniä? Kuinka isot taloutenne nettotulot olivat ennen lapsia? Entä pikkulapsiaikana?
[/quote]
Ostettiin eka asunto 21-vuotiaina reilun 3 vuoden säästämisen jälkeen, 43 000 maksava yksiö. Rempattiin omin käsin ja myytiin 23-vuotiaina voitolla pois. Ostettiin isompi asunto 80 000 maksava kolmio ed asunnon rahoilla+2 vuoden säästöillä jälleen ilman lainaa. Rempattiin ja myytiin Tämän vuoden alussa taas voitolla pois ja ostimme 110 000e asunnon. Ei matkustella kovin paljoa, ulkona emme syö ja harrastukset halpoja. Lapset syntyneet kun ollaan oltu 23 ja 2x25. Olen tehnyt töitä kotiäitiyden ohella ja nyt täydellä teholla taas. Nettotulot oli heti alusta asti yhteensä noin 5000e ja noussut tasaisesti (molemmat olemme toiminimellä)

Vierailija
171/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:34"]Ihan oikeasti, ette te voi ihmiset tuomita toisia sen perusteella, jos on vähän enemmän rahaa....ette voi tietää, mistä kaikesta esim. av on luopunut saavuttaakseen tilanteen.. Nämä ovat tietty oletuksia, mutta mikäli hän ei ole polttanut tupakkaa 1aski/2pv, hän on säästänyt esim. 3 vuoden ajalta reilu 2700e. Sitten oletetaan, että hän ei ole ostanut autoa = n. 15000 osto+ kulut 3 vuodelta, hän ei myöskään käytä kerran kuussa 100e baariin= 3600e. Esimerkiksi näistä asioista hänelle olisi voinut "kertyä" n. 20 000e....
[/quote]

En minäkään ole polttanut tupakkaa, olen juonut alkoholia varmaan 1krt/v, en omista autoa enkä ole koskaan käynyt festareilla saati ulkomaillakaan jos ei Tallinnaa ja tukholmaa lasketa. Töissä käynyt enempi tai vähempi koko aikuisikäni sekä tietty kesätyöt nuorempana. Rahaa tilillä 20€.

Tietysti valinnat vaikuttavat mutta jos on kymmeniä tuhansia osakesalkkuina ymym tai saa useamman tuhat euroa esim rippilahjaksi (itse sain pari sataa yhteensä) niin voi olettaa että kyseessä on ihan hyvät lähtökohdat elämäänsä saanut henkilö joka on varmasti saanut vähän enemmän apua kuin joku toinen, joka on joutunut pärjäämään itse pienillä tuloillaan ja kokenut vastoinkäymisiä.

En kuitenkaan tuomitse, olen hiljaisesti kateellinen ja yritän parantaa omaa tilannettani pikkuhiljaa kohti parempaa. Toivoa kuitenkin on ja olen ylpeä siitä että minulla menee edes näin hyvin (työpaikka, kaupungin vuokrakämppä jne).

-N25

Vierailija
172/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap olet saanut rahasi?

Vierailija
173/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]

Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D

[/quote]

Mihin ihmeeseen tarvitset opintolainaa? Eikö olisi järkevämpi elää noilla sijoituksilla.? Asutko vielä vuokralla? Voisi olla järkevää ostaa nyt asunto, kun hinnat ovat taantuman takia alempana. Joudut luultavasti kuitenkin maksamaan asumisesta, vai asutko vielä vanhempien luona?
[/quote] Asun vuokralla, mutta asunnon ostaessa haluan maksaa mahdollisimman paljon heti alussa, joten siksi nostan opintolainan, jotta minulla on sitä pääomaa sitten. Todennäköisesti vähennän nyt työntekoa ja keskityn opiskeluun, joten asuntolaina on mahdoton tehtävä atm.

Vierailija
174/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:12"]

Monelta tuppaa myös unohtumaan että jos olet n. parikymppinen ja tienaat 20 000e/vuosi ja elät säntillistä elämää saatat vielä asua kotona tai puolison kanssa ilman lapsia, niin siitä jää säästöön 10000-15000/vuosi. Esim. 23-vuotias ammattikoulun käynyt on ehtinyt hyvinkin säästämään 40000 euroa (tai sitten ostamaan sen audin)

[/quote]Nimenomaan. Sitten sen asunnon voi ostaa ihan ilman velkaakin. Tai kaksi Audia tai miten nyt kukakin haluaa.

Vierailija
175/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:12"]

Monelta tuppaa myös unohtumaan että jos olet n. parikymppinen ja tienaat 20 000e/vuosi ja elät säntillistä elämää saatat vielä asua kotona tai puolison kanssa ilman lapsia, niin siitä jää säästöön 10000-15000/vuosi. Esim. 23-vuotias ammattikoulun käynyt on ehtinyt hyvinkin säästämään 40000 euroa (tai sitten ostamaan sen audin)

[/quote]Nimenomaan. Sitten sen asunnon voi ostaa ihan ilman velkaakin. Tai kaksi Audia tai miten nyt kukakin haluaa.
[/quote] itse en liputa sen puolesta, että asuisi porukoilla vielä 23v. :D ihan sama paljon siinä säästää rahaa, kun nuoruuden kokemuksista jää niin paljon paitsi

Vierailija
176/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol olen 21v ja töissä eikä säästöjä tai omaisuutta

Vierailija
177/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26-vuotias ja osa-aikatöissä. Mistä ihmeestä olette säästönne repineet? Säästän aina vuoden ajan, jotta saan pari tonnia kokoon ulkomaanmatkaa varten ja sen jälkeen aina takaisin lähtöruutuun.

Vierailija
178/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:18"]26-vuotias ja osa-aikatöissä. Mistä ihmeestä olette säästönne repineet? Säästän aina vuoden ajan, jotta saan pari tonnia kokoon ulkomaanmatkaa varten ja sen jälkeen aina takaisin lähtöruutuun.
[/quote]matkustan paljon perheeni kanssa ja silloin he maksavat matkani. Pieni hinta siitä, että perhe saa laatuaikaa. Mutta ei omakustantamanikaan matkat ole paljon maksanut - esim viikko nycis maksoi tarjouksena 700e lennot+hotelli. Paljon kiinni siitä, kuinka paljon haluaa tehdä etukäteisselvittelyä!

Vierailija
179/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]

[/quote]

Mihin ihmeeseen tarvitset opintolainaa? Eikö olisi järkevämpi elää noilla sijoituksilla.? Asutko vielä vuokralla? Voisi olla järkevää ostaa nyt asunto, kun hinnat ovat taantuman takia alempana. Joudut luultavasti kuitenkin maksamaan asumisesta, vai asutko vielä vanhempien luona?

[/quote]

Ööh anteeksi, mutta...30 000 jos sijoittaa osakkeisiin, mitkä tuottavat yleensä eniten sijoitusinstrumenteista, saisi todennäköisesti 8% vuotuisen tuoton korkoa koron päälle, eli 5 koko viiden vuoden aikana saisi 30 tonnin päälle n. 14 000/5=2815 e vuodessa. Tosi hulppeat vuositulot. Ja jos joka vuosi kuorisi tuotot päältä(eikä aintaisi olla viittä vuotta tuottamassa) saisi vain 2400 euroa vuodessa eli 200 euroa kuukaudessa! 

Ja jos ostaisi vielä oman asunnon johon muuttaisi, ei saisi asumistukea, joten elämiseen jäisi ihan saman verran rahaa kuin pelkän opintotuen nostaessa. (Tästä vielä maksettavan yhtiövastike yms.) Jos ottaisi asuntolainan jota vuokralainen maksaisi pois, voisi hommassa olla jotain järkeä, mutta opiskelijana olisi riski siinä, että vuokralainen ei asukaan siellä koko ajan eikä rahoja lainan maksuun saisi revittyä noin vaan.

Jos taas tarkoitit, että kaikki rahat voisi tuhlata elämiseen niin järjettömin idea ikinä, jos Suomen valtio kustantaa sinulle saman summan vain sossun luukulla käymällä. Lisäksi mahdollista opiskelun jälkeistä työttömyyttä kompensoivat varat menisivät harakoille. (Joo tiedän että monen mielestä opintotuen on taattava vain köyhille mahdollisuus opiskella, mutta kyllä monet keskituloisten lapsetkin joiden vanhemmat voisi maksaa saavat opintotukea)

Lisäksi opintolaina kannattaa sijoittaa. Mistään ei tule koskaan saamaan niin halpaa lainaa. Opintolainan hyvin sijoittamalla voit saada itsellesi opintojen jälkeen kymmeniä tuhansia ylimääräistä, jos pistät kaiken lainan osakkeisiin hyvin hajautettuna. Saat lisäksi verovähennyksen tästä lainasta, kun menet ensimmäiseen työpaikkaasi. Sitten annat rahojen olla osakkeissa aina kun lainan erä on maksettava( eli viimeinen erä kymmenen vuoden päästä opiskelujen päätymisestä) Tästä hyötyy sinun lisäksesi valtio, joka vetää veroja osakekaupoista ja osinkotuotoista, ja yritykset, joihin investoitu raha voi poikia uusia työpaikkoja.

Anteeksi vain, mutta tässä keskustelussa on tullut ruokottoman huonoja taloudenhoitoneuvoja, esim. KÄYTÄ KAIKKI JA NAUTI ELÄMÄSTÄ!!!! Säästäminen ja nauttiminen eivät sulje toisiaan pois. Tiedän opiskelijan (itse asiassa montakin) joka on köyhästä duunariperheestä, ja toimi ylläolevien neuvojen mukaisesti(käy töissä vuoden ympäri ja laittaa ylimääräisen osakkeisiin) ja silti matkustelee halvimmilla mahdollisilla tavoilla. Ja vanhemmat ovat hulluja juoppoja, jotka eivät auttaneet lastaan mitenkään. Opintojen päätyttyä kasassa oli 100 000 e osakesalkku miinus opintolaina.

Vierailija
180/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21v pienen lapsen äiti, töissä käynyt 17-vuotiaasta asti. Käyttötilillä juuri nyt (laskujen jälkeen) noin 900 euroa, säästössä aina kahden kuun vuokran verran eli 1700e.
Mies meillä tienaa, mä olen aina ollut aika matalapalkkainen, mutta elätettäväksi en aio alkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi