Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?
Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:04"]
Alottajalle kivasti satanut taas alapeukkuja... Itselläni lähes vastaava tilanne, n.50k€ yhteensä kaikki ja ikää 22. Olen asunut n. 600e itsemaksamassa vuokra-asunnossa viimeiset 3 vuotta, opiskellut, tehnyt töitä n. 20k€ edestä/vuosi ja "alkutilanteessa" pohjaa ollut muutama tonni rippi- / yo-lahjoja yms. Teininä en halunnut ostaa skootteria, en ole koskaan käynyt missään festareilla ja matkustan sillon tällöin - kohtuu säästeliästä elämää siis. Onko tässäkin joku niin väärin??
[/quote]
Vuosipalkkasi on 20 000 euroa. Olet siis kolmessa vuodessa säästänyt 50 000 euroa 60 000 euron palkastasi ja lisäksi maksanut 600 euroa vuokraa joka kuukausi. Kuulostaa jokseenkin mahdottomalta. Millä rahoilla olet ruoat, liikkumisen, oman ensimmäisen kodin laittamisen, elämisen yms. maksanut?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:59"]Nolla pois molemmista summista, niin ollaan aika lähellä todellisuutta.
[/quote]
Kaksi nollaapas.
20v opiskelija. Auto ja koira löytyy. Viime vuonna tienasin n. 15te ja kahdella säästötilillä on n. 3000e rahaa. Käyttötilillä aina vähintään tonni. En ole nostanut lainaa.
Täytän pian 22v, opiskelen kolmatta vuotta amkissa. Tilillä on tällä hetkellä 3000€ säästöjä edellisistä kesätöistä. Tänä kesänä olen opintotuen varassa työharjoittelussa. Asun vanhempieni omistamassa omistusasunnossa. Elän hyvin niukasti, en halua nostaa lainaa. Jaksaminen ei riittänyt opintojen ohella työskentelyyn. Valmistun luultavasti reilun vuoden päästä, mutta alalla on ainakin tällä hetkellä huono työllistyminen.
Hämmentävä keskustelu. Mä olen omasta kaveripiiristäni varmaan rikkain. Aina oon elänyt säästeliäästä. Rkkkaimmillani olin 19-vuotiaana, juuri ennen yliopistoonpääsyä. Tässäkohtaa säästöjä oli noin 1 000 protu- ja yorahoja ja 5 000 välivuoden työnteon jäljiltä (säästin kaiken mahdollisen mutta pikaruoka-alalla ei paljoa palkka päätä huimaa niin paljoa ei käteen jäänyt). Parin opiskeluvuoden aikana on ollut pakko nostaa säästöjä kun Opintotuella ei vaan elä (mulla jää vuokran jälkeen käteen 70e, ja ei en käy baareissa juuri ollenkaan), niin varallisuus laskenut tuosta huipusta. Jos mulla olis ollut sanotaan vaikka 20 000 kun alotin opiskelut niin ah olisin voinut elää "täyttä" elämää ottamatta lainaa ja silti miettimättä kaupassa että onko varaa ostaa juustoa leivän päälle.
Asun vuokralla ja nostan täydet opintotuet poislukien opintolaina. Tilillä rahaa n. 80t, perintö, pääomatulosta olen kieltäytynyt jotta saan opintotuen ja motivaatio opintojen loppuunkäymiseen säilyy. Ennen opintoja kävin duunissa, ihan vaan että joku rytmi on päivässä. Kesäisin oman alan palkalliset harjoittelut. Oma auto löytyy. En kauheasti stressaa omistusasunnoista ja säästämisistä, valmistumisen jälkeen kun pääsee töihin mistä maksetaan kunnollista korvausta ehtii sitten säästellä. Matkustelen aika paljon ja panostan siihen paljon puhuttuun ''elämiseen''. Ikää on 21v. ja myönnän kyllä että olen aika kultalusikka perseessä syntynyt.
Palkkatuloni ovat tavallisesti noin 12k e/vuosi, plus opintotuki ja asumislisä. Verojen ja vuokraosuuteni jälkeen tuista jää noin 170 e. Puolisoni on vielä pienituloisempi, joten maksan esim. veden, sähkön, netin ja suurimman osan ruoasta. Tänä kesänä hän ei saanut ollenkaan töitä, joten koko kesän vuokrat ovat olleet minun kontollani. Säästöjä ei ole tällä hetkellä kuin noin 100 euroa: tämän vuoden työtilanne on ollut huono ja tietokone hajosi. Käyttötilillä on joitakin satasia vuokran lisäksi. Vanhemmilta ei ole herunut senttiäkään 16-vuotispäiväni jälkeen. N23
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:04"]
Alottajalle kivasti satanut taas alapeukkuja... Itselläni lähes vastaava tilanne, n.50k€ yhteensä kaikki ja ikää 22. Olen asunut n. 600e itsemaksamassa vuokra-asunnossa viimeiset 3 vuotta, opiskellut, tehnyt töitä n. 20k€ edestä/vuosi ja "alkutilanteessa" pohjaa ollut muutama tonni rippi- / yo-lahjoja yms. Teininä en halunnut ostaa skootteria, en ole koskaan käynyt missään festareilla ja matkustan sillon tällöin - kohtuu säästeliästä elämää siis. Onko tässäkin joku niin väärin??
[/quote]
Tais alapeukut tulla siitä, että ap sanoo itseään köyhäksi.
Mullakaan ei ole vielä 30 tonnia säästössä, vaikka olen jo 40 v. Toisin on okt, josta pari vuotta maksamatta, uudehko auto, palkka ollut yli keskiarvon jo 15 vuotta, eikä tarvi ihmetellä mistä repii rahaa kuukausipalkan verran kun talon vesipumppu sanoo sopparin irti.
20v mulla oli työttömyyspäiväraha ja kirjat äidin luona, ettei poikakaverin tulot vaikuta rahoihin. 23v oli opintoki, josta jäi 100 mk asumisen jälkeen + laina. Lama-aikana, jolloin ei keästöitäkään ollut kuin ihan muutamalle.
Omalle lapselle kerään pesämunaa, jotta pääsisi aloittmaan parikymppisenä vähän helpommista lähtokohdista kuin täysin rahattomana.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
[/quote]
Et voi tosissasi olla sitä mieltä, että olet köyhä! Todella moukkamaista edes väittää noin. Vai onko sulla tulojen, sijoitusten ja säästöjen lisäksi myös velkaa? Muuten en kyllä ymmärrä. Minä olen 26-vuotias, väliaikaisesti työtön, vuoden työelämässä ollut ja toiseksi vuodeksi taas töihin menossa. Säästöjä on noin 14000 euroa, ja omasta mielestäni pärjään erittäin hyvin. En ole köyhä, vaan vastavalmistuneeksi jopa melko varakas. Työuran edetessä ansaitsen hieman enemmän kuin suomalaisen keskimääräinen palkka on. Ikinä en ole mitään perintöä tai muuta suurta avustusta sukulaisilta saanut. Velkaa ei ole.
Opiskelijalla on mahdollisuus 30000 euron omaisuuteen vain, jos jollain superhyvällä munkilla pääsee kiinni tosi hyvin palkattiin kesätyöhön ja onnistuu sijoittamisessa poikkeuksellisen osuvasti. Hienoa, jos on uskallusta! Itse en tohdi sijoittaa kovin suurella riskillä. Jatkossa kertyy säästöjä todennäköisesti noin 10 000 euron vuosivauhdilla. AP:n tilanteessa olen siis vasta parin vuoden kuluttua, jolloin olenkin jo 28-vuotias. Tuossa vaiheessa tosin saattaa olla asuntovelka ja lapsi tuloja syömässä.
[/quote] kaikki on niin suhteellista. Omassa kaveriporukassani olen todellakin köyhä muihin verrattuna ja myös perheeni on köyhä kavereideni vanhempiin nähden. Opintolainaa aion nostaa, jotta saan ostettua asunnon nopeammin.
Mulla säästötilillä tällä hetkellä n. 500e, kaikki säästöt katosi melko nopeasti kun aloitin opiskelut enkä ollut vielä saanut töitä. Kesällä käteen jää töistä n. 1400e ja muuten saan 503e opintotukea ja palkkaa n. 300-900e kuussa. En tiedä miten en saa säästettyä enempää mutta aion korjata tilanteen ensi lukukaudella! :D n20
Ikää 28 v. Osakkeissa noin 35 k€ ja omistusasunto, josta maksettu noin 35 k€. Eli yhteensä nettovarallisuus noin 70 k€.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:57"]Mulla säästötilillä tällä hetkellä n. 500e, kaikki säästöt katosi melko nopeasti kun aloitin opiskelut enkä ollut vielä saanut töitä. Kesällä käteen jää töistä n. 1400e ja muuten saan 503e opintotukea ja palkkaa n. 300-900e kuussa. En tiedä miten en saa säästettyä enempää mutta aion korjata tilanteen ensi lukukaudella! :D n20
[/quote] niin ja siis vuokralla asun! Vanhemmat ei auttele rahallisesti ollenkaan :)
Mulla on 1358e tilillä. Eikä muuta. En käy töissä vielä, välivuoden aikana kyllä. Asun kotona.
N19
Olen 23v ja AMKsta valmistunut 2014.
- Käyttötilillä yleensä joitain satoja vuokran, laskujen ym. jälkeen. Näillä lopuilla rahoilla kustannetaan sitten ruoka ja muu eläminen.
- Säästössä pahan päivän varalle on tällä hetkellä 2800 €. Tavoitteenani on saada n. kolmen kuukauden bruttopalkan suuruinen puskuri säästöön (eli nykyisellä bruttopalkalla 9000€).
- ASP-tilillä tällä hetkellä 12 500€. Lapsilisiä sain vanhemmiltani 3000€ kun täytin 20v ja talletin ne ASPiin. Loput olen säästänyt itse palkastani.
- Opintolainaa nostin opintojen aikana n. 3500 €. Lyhennän sitä nyt 100€ kuukaudessa.
Olemme 26v aviopari, kolme lasta. Velaton omistusasunto, lisäksi säästöjä noin 20 000e. Vanhemmilta emme ole saaneet euroakaan, kaikki itse tienattu. Toisella kk palkka 3500 ja toisella vaihdellen 2800-4000 brutto
Monelta tuppaa myös unohtumaan että jos olet n. parikymppinen ja tienaat 20 000e/vuosi ja elät säntillistä elämää saatat vielä asua kotona tai puolison kanssa ilman lapsia, niin siitä jää säästöön 10000-15000/vuosi. Esim. 23-vuotias ammattikoulun käynyt on ehtinyt hyvinkin säästämään 40000 euroa (tai sitten ostamaan sen audin)
Mä olen 24-vuotias. Nyt vasta puolisen vuotta ollut töissä, kun olen opiskellut siihen asti. Palkasta jää käteen n. 1400 euroa / kk ja tällä hetkellä ei paljoa säästöön jää. Olisikohan mulla säästössä pari satasta ja käyttötilillä ehkä 800 euroa, vielä pitäisi pari laskua maksaa ja käydä rokotuttamassa koirat, loput onkin sitten "villiä rahaa" eli voin ehkä ostaa jotain kivaakin tässä kuussa! Vuokrien yms pakollisten menojen lisäksi lahjoitan kuukausittain rahaa hyväntekeväisyyteen, nyt kun käyn töissä ja on varaa.
Koen olevani ihan suht hyvässä tilanteessa ja todella onnekas kun sain työpaikan tässä taloustilanteessa. Säästöön ei tietenkään paljoa jää, mutta saan laskut maksettua eikä tarvitse juuri pihistellä niinkuin silloin opiskellessa.
Tietenkään mua ei ylimääräinen raha tai lottovoitto haittaisi ollenkaan, mutta nyt on ihan hyvä rahatilanne tähän elämäntilanteeseen ja olen erittäin tyytyväinen, vaikka nyt tätä keskustelua lukiessa tulikin pieni alemmuuskompleksi :D
Minkä arvoinen asuntonne on? Aika hyvin jos kolmen vanhempainvapaan sivussa olette kokonaan maksaneet asunnon
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:01"]
Olen 23v ja AMKsta valmistunut 2014.
- Käyttötilillä yleensä joitain satoja vuokran, laskujen ym. jälkeen. Näillä lopuilla rahoilla kustannetaan sitten ruoka ja muu eläminen.
- Säästössä pahan päivän varalle on tällä hetkellä 2800 €. Tavoitteenani on saada n. kolmen kuukauden bruttopalkan suuruinen puskuri säästöön (eli nykyisellä bruttopalkalla 9000€).
- ASP-tilillä tällä hetkellä 12 500€. Lapsilisiä sain vanhemmiltani 3000€ kun täytin 20v ja talletin ne ASPiin. Loput olen säästänyt itse palkastani.
- Opintolainaa nostin opintojen aikana n. 3500 €. Lyhennän sitä nyt 100€ kuukaudessa.
[/quote]
Niin ja päivitän siis sen verran, että 3000€ kk on bruttopalkka ja tavoitteenani on säästää pahan päivän varalle 9000€. Kun sen olen joskus saavuttanut, niin jos on yhä ylimääräistä, niin varmaankin laitan ne rahat ASPiin tai jos asunto on jo ostettu, niin toki lyhennän niillä asuntolainaa.
Tuo 3kk bruttotulojen verran säästöön-juttukin on vain jotenkin iskostunut päähän, että tuon verran pitäisi olla säästössä pahan päivän varalle. No, sitä nyt koitan hissukseen tavoitella vielä nyt, kun ei ole lapsia :).
t. nro 76
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:06"]
Mä oon -20 vuotta. Eikun siis mitä? Kuinka vaikeaa on kirjoittaa otsikkoon esimerkiksi "noin 20-vuotiaalla"?
[/quote] Kuinka kaikesta saa ongelman? :D On se hyvä, että joku pitää maan pinnalla ja muistuttaa, ettei täällä missään pilvilinnassa asuta, jossa av-palstan otsikot olis kohdallaan.....