Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?

Vierailija
28.07.2015 |

Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
82/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agree

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 20-vuotiaana töissä osa-aikaisena ja opiskelin, mutta en siltikään saanut säästettyä kymmeniä tuhansia! Enkä bilettänyt paljon, en tupakoinut enkä omistanut autoa. Ilmeisesti monella niin paljon paremmat työpaikat, että sitä rahaa saa oikeasti säästöönkin laitettua eikä mene suoraan elämiseen.

Mutta tuntuu kyllä hurjalta, että noin monella on kauheasti rahaa! :D Mulla ei nyttenkään (26v.) ole tuollaisia summia tilillä...

Vierailija
84/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

N23, yliopistosta pian valmistun, matemaattis - luonnon tieteellisellä alalla olen. Tileillä noin 1000 euroa sekä reilun kymppitonnin opintolaina (käytetty siis). Muutama vuosi sitten oli yli 7000, mutta kaikki on mennyt asumiseen ja matkusteluun sekä vaihto-opiskeluun. Muutamaan vuoteen en ole käynyt kuin kesätöissä. Mitään perintöjä tai lahjoja en ole koskaan saanut. Toivotaan että saan työn kun valmistun niin ei tarvi elää teidän rahoilla.

Vierailija
85/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:46"]En ole kateellinen nuorten muutamille kymppitonnille, vaan työpaikoille, mikäli varallisuus on sitä kautta tullut. Kyllähän rahaa olisi helppo saada jos olisi se työpaikka...
[/quote]

Juuri näin. Minä elän noin 250-450 euron (vaihdellut opiskeluaikana, lähinnä soluasuntoja Helsingissä) asumiskulujen jälkeen 200-300 eurolla kuussa ja ottanut siis lainan. Opintotuen ja vielä lainan jälkeen ei ole paljoa mistä säästää...

Vierailija
86/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen onnistunut säästämään rahaa sen takia, etten ole kiirehtinyt muuttamaan kotoa pois. Asuminen kun maksaa. Vaikka itse sanonkin, olen ylpeä saavutuksistani. Kyllä sen rahan eteen on töitä tehty."

Kuulosti siltä että olet tehnyt rahojen eteen töitä. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta asua kotona, jos opiskelupaikka on kaukana. Kun työnteko vähentää tukia, ei se juuri kannata ja olisi opintojen päälle liian raskasta. Sääli.

Vierailija
87/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:03"]Mulla 19 v tytär, hänelle varallisuutta n. 60 000 e. Ei ole päivääkään ollut töissä :)
[/quote]

Pappa och mamma betalar. Kyllä oppii likka elämään itsenäisesti huolehtien omista asioista.. Ai mutta kun ei tarvitse! Isi ja äiti maksaa.

Vierailija
88/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22.v ja tilillä n.100e. Säästötilit näyttää nollaa. Omistuskämpässä asun ja oma kymppitonnin auto löytyy. "Lainaa" on kolmensadan euron edestä, joka on eräs osamaksulla ostettu tuote.
Rahaa tulee ja menee jatkuvasti, välillä olen nollilla ja välillä on enemmänkin. ei jaksa ottaa stressiä.:)

Vierailija
89/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä edelliseen, en ole ikinä edes harkinnut säästäväni kymppitonneja.:O hui, mitä ihmettä sillä tän ikäinen yksineläjä tekee? Ahdistais kituuttaa ja säästää kotona istuen, kun mihinkään ei voisi mennä..:(

Vierailija
90/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 02:18"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:48"]

20v, vakituinen työpaikka josta jää nettona kuukaudessa käteen n. 1600-1800e. Vuokrakämppä avopuolison kans, koira, auto ja autolainaa n. 3000e. Säästöjä alle 2000e. En ymmärrä mistä porukka repii noita kymmeniä tuhansia säästöihin? Aikalailla kaikki menee mitä tulee, yritän parisataa e laittaa kuukaudessa sivuun, mutta välillä tiukan paikan tullen sieltä pitää lainata.

[/quote] Niitä kymmenien tuhansien säästöjä revitään sillä, kun ei omisteta autoa, asuntoa yms. muuta suurta menoerää aiheuttavaa asiaa. Itsellä 450e vuokra, tulot kesätöistä kolmen kuukauden ajan n.2000e nettona ja muina vuodenaikoina tulot n. 600e + tuet vajaa 500 (toki välillä tukia joutuu palauttamaan).. elämiseen menee vuokran lisäksi joku 200, joten 9kk ajan 450e säästöön ja kesällä yli tonni x3 = väh.7050. Tässä ei ole edes vielä otettu huomioon mahdollisia rahojen sijoittamisesta syntyviä tuottoja..joten 10k€ säästöt vuodessa opiskeluaikana ei ole mikään mahdottomuus!
[/quote] Ei olisi jos niitä töitä saisi siihen kylkeen. Mutta ei opintotuesta ja lainasta paljoa käteen jää kun asumiseen menee jo 550e alueelta jolta on pakko olla kaalliimpi seutubussikortti kouluun. Viimeisen vuoden aikana olen hakenut 68 työtä, päässyt ehkä 20 haastatteluun enkä vieläkään ole saanut kunnolla kesä- enkä lisätöitä. Pääsin kyllä päiväkotiin ryhmäavustajan sijaiseksi, mutta minun oli jätettävä koko periodi käytännössä kurssittomaksi kun työt oli aina luentojen aikaan, kesäisin päiväkodit taas pärjäävät omalla henkilökunnalla.
Olen 21-vuotias, minulla on siis tilillä 76,87e, velkaa sukulaisille ja opintolainaa, en omista autoa, en polta, juon vain tarjotessa, en käy ulkona syömässä enkä juomassa, en harrasta mitään kallista enkä halpaakaan, pyöräilen ja kävelen kesäkaudet kun bussi ei ole välttämätön...

Vierailija
91/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26v Tällä hetkellä netto tulot 2000e/kk kieppeillä vuokra 700e/kk, säästössä jokunen hassu satanen. Henkilökohtaista velkaa n. 20 000 jota lyhennän 600e/kk. noin 200 000 arvonen yritys josta pikkasen päälle puolet vielä maksettavaa. Menoja tarkkailemalla ja työtunteja lisäämällä saisi säästettyä enemmän mutta rankka työ vaatii rankat huvit ja kyllä sitä sen yhden vapaapäivän viikkoon tarvitsee. Duunari perheesrtä omalla työllä olen rivityöntekijästä noussut nykyseen asemaani ja vielä muutama vuos pitää painaa täysillä että saa velat maksettua. Mitään en oo ilmaseks saanu ja jos totta puhutaan ni kyllä mä osaan arvostaa jokaista tilille tipahtavaa euroa enemmän kun sen eteen on kovan työn tehnyt, ja parastahan tässä on se että nautin vielä siitä työstä mitä teen :D.

Vierailija
92/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pienen kämpän perinnöksi ~2003 ja vähän sitä ennen kaupungin kämpän hyvältä paikalta.

Koska tuohon oli tulossa putkiremppa, suositteli tuttu että paras myydä se - perintöverojen vuoksi olisi pitänyt lainata rahaa eikä työkokemusta ollut silloin joten kaipa se oli se riskittömin siirto. Siitä taisi jäädä joku 30k.

En tykännyt kaupungin kämpän akustiikasta ja kylmyydestä joten näillä perustein en sitten siellä paljoa ollut ja kun tämä ilmeni jouduin palaamaan kotiin.

Kokeilin sitten sijoittaa rahastoihin jotka olivat tehneet viivasuoraa nousua. Jostain kumman syystä rahastot romahtivat aina noin kymmeniä prosentteja heti kun olin ostanut niitä ja myin sitten paniikissa ne heti pois ja sitten ne lähtivät hurjaan nousuun taas. Tässä taisi mennä 5k. 10 vuotta myöhemmin jälkellä oli vielä 15k perintörahaa, käytin sitten 10k taas pörssipelien opetteluun, tällä kertaa vivutettuun päiväkauppaan.

Nyt rahoja 4k enää, pörssitappiot joku 20k yhteensä nyt ja asun edelleen kotona. Alan kyllä olemaan jo hieman kypsä kotona asumiseen mutta pitäisi olla tulot ainakin 3k/kk netto. Maanantaina 'salkku' nousi 12% ja sitten pian tipahti 12% ...  ja tätä touhua on jatkunut tässä nyt tovi mutta alan päästä jyvälle näistä .. Ehkäpä ensiviikolla 4k salkku nousee 100% ja sitten seuraavalla viikolla tippuu 100%? Kaikki mahdollista kun vipua on 50x. Ehkäpä jään velkaa välittäjälle ja hyppään sitten ensimmäisen kerroksen ikkunasta ulos kuin JPMorgan pankkiirit konsanaan.

Vierailija
93/191 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 25-vuotias, valmistuin maisteriksi viime vuonna ja sain heti vakituisen työpaikan, kuukausitulot tällä hetkellä bruttona 3400 euroa + hilut. Mulla tällä hetkellä säästötileillä 6000 euroa, kaikki säästetty valmistumisen jälkeen. Käyttötileillä joku 1500 euroa tällä hetkellä varmaan. Opinnoista muistona 3000 euron opintolaina, jota alan maksamaan maksusuunnitelman mukaisesti ens vuonna. Opiskeluaikana en olis todellakaan saanut säästettyä yhtään mitään, vaikka töissä säännöllisen epäsäännöllisesti kävinkin. 

Vierailija
94/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa kurja olo lukea näitä. Olen 22v eikä mulla ole säästöjä. Kaikki menee mitä tuleekin.

Vierailija
95/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20v opiskelija eikä tililläni ole ikinä ollut 1000€ isompaa summaa, eikä minulla ole säästöjä tai omaisuutta. Olin pari vuotta ilman työtä tai opiskelupaikkaa, koska kumpaakaan en valitettavasti saanut. Pääsin silloin onneksi yhdelle kansanopiston järjestämälle kurssille, josta he ohjasivat minut työharjoitteluun. Olin sitten työharjoitteluissa eri paikoissa semmoiset 4kk kerrallaan. Eli toimettomana en ole koskaan ollut. Valitettavasti työharjoitteluista en ole saanut muuta kuin työmarkkinatukea 9€/ pvä, joten tuilla olen mennyt, eikä säästöön ole päässyt kertymään euroakaan.

Onneksi nyt viimein tänävuonna tärppäsi, ja pääsen ensi keväänä kouluun.

Vierailija
96/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:25"]Tulipa kurja olo lukea näitä. Olen 22v eikä mulla ole säästöjä. Kaikki menee mitä tuleekin.
[/quote]
Tosin, siis tienaan 1150€/kk, vuokra 550€. Loput menee elämiseen. Asun yksin koiran kanssa. Mutta en kyllä vaihtaisi :) hyvin pärjätään

Vierailija
97/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä noin 800e, rahastoissa n. 300e (1000e saatu isovanhemmilta lähiaikoina), käteisenä ehkä 300e

Vierailija
98/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:28"]

Tilillä noin 800e, rahastoissa n. 300e (1000e saatu isovanhemmilta lähiaikoina), käteisenä ehkä 300e

[/quote]

18v siis. Yliopistoon syksyllä ja sitten opintotuella varmaan eletään

Vierailija
99/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:24"]

Olen yli 40-v eikä mulla ole ollenkaan säästöjä. Tilillä on aina vaan palkan verran, tilipäivänä. Silti en ole mielestäni köyhä, kaiken saan minkä tarvitsen. Mihin mä säästäisin? Saatan kuolla huomenna. Mieluummin elän nyt ja laitan rahan kiertämään. Mitään perintöä en aio jättää. Mulle riittää, että lapseni saavat elätettyä itsensä samalla lailla kuin mä. Pakko muuten todeta, 5 vuotta sitten mulle sanottiin tällä palstalla, että olen kusessa asuntolainani kanssa, eikä mun missään nimessä kannata vaihtaa asuntoa. Etten pystyisi millään maksamaan laskujani. No, nyt 5 vuotta olen asunut uudessa asunnossa, eikä mitään hätää ole ollut :) Ei lähelläkään. Kaikki on hoitunut hienosti ja olen todella tyytyväinen elämääni :)

[/quote]Eli jos kuolet huomenna, lapset joutuisivat maksamaan hautajaiskulusi tai anomaan yhteiskunnalta hautausavustusta. 

Vierailija
100/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20- vuotias, en ymmärrä mistä te tuollaisia "säästöjä" revitte, mistä saatte rahanne? Itselläni on tilillä hieman alle 2000 euroa, ja siinä koko omaisuuteni. Sieltä makselen kaiken mitä tarvitsen, ruuan yms. Asun kotona, ja teen satunnaisia palkkatöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi