Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?
Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
Kommentit (191)
22v. / 2300e brutto kuukaudessa > netto n. 2000x12= 24000e / ekstratyöt joskus viikonloppuisin n. 3000e vuodessa. Tukia en nosta ollenkaan. Tulot vuodessa 27000, menot n. 800e/kk > n.10 000e. Plussalle jää 14000e/vuosi, josta osan käytän matkusteluun.
Minulla on varallisuutena noin 14 000, kun viime kuun palkka lasketaan mukaan. Ikaa on 21, viela 17-vuotiaana varallisuus oli suunnilleen 3 000-4 000. Tuohon paalle tulivat kesatyotulot, yo-rahat ja lapsenelake kun toinen vanhemmista tappoi itsensa. Nykyisin opiskelen ja kayn kolmissa toissa, joten rahaa kertyy tilille ilman etta katsoisi hirveasti sen peraan mita ostaa. Minulla ei ole velkaa, mutta maksan vuosittain 2000 euron lukukausimaksuja. Ilman tata velvoitetta varallisuuteni olisi todennakoisesti noin 18-20 tuhatta. Olen mielestani aika varakas, mutta raha ei ole hirvean suuri osa elamaani. Asun vuokralla, syon halvasti ja pyorailen.
Vielä muutama vuosi sitten vain muutama tuhat, nyt oikeiden toimien myötä viisinkertaistunut!
20v, lukion käynyt ja ensi kuussa lähen opiskelemaan amkiin, töissä olen nyt ollut vuoden n 50h/vkossa ja sitä ennen 13v asti viikonloppuja ja iltoja ja kesiä töissä. Säästössä tällä hetkellä 300e jotka menee viikonloppuna laivareissuun :D muuten tilillä pari sataa, tykkään siitä että on ollut varaa reissata ja tehdä oikeastaan kaikkea mitä huvittaa.
Olen 25 minulla on vain 9c tilillä ja käteistä n.5e muutaman kymmenen heitolla pullorahoja mukaan lukien. Jos yleisesti vastaan kysymykseen niin melko vähän tai ei ollenkaan ikinä. Tuntuisi kuin minun elämäni oltaisiin juoruttu köyhäksi kenellä ei ole mitään mutta sen asian tähden että ei ole mitään niin juorut jatkuvat että olen miljonääri tai vastaavanlaista koska jotkut henkisesti köyhät olevat ihmiset haluavat vain nauraa ilmeisesti loppuelämän minulle.
Olen korkeakoulutettu, vakkariduunissa mutten oman alan töissä (en ole löytänyt vielä :( ) , säästötilillä 80e, käyttötilillä 60e , kohta on palkkapäivä. Olen toki juuri ollut reissussa jonne meni säästöt sekä maksanut uuden asunnon takuuvuokran. Olen 25v. Rahani ovat aina menneet elinkustannuksiin ja reissuihin. Nyt vasta "rakennnan kotia".
Jos minulla olisi nyt monta tonnia niin minä voisin olla vaatimaton ja tehdä helposti kaikenlaista työtä. Rahattoman on vaikeaa edes hakea töitä. Jos on köyhään perheeseen syntynyt niin suomessa pitää maksaa vähemmän palkkaa tai painostaa enemmän työntekijöitä jotta työt ei jatkuisi. Se on suomalaista... Tehdä töitä eikä ottaa vastaan hakemuksia.
Miksi minä en saa töitä jotta voisin saada jotain kärsimyksestä suurempaa.
22-vuotias. Tilillä on 500 euroa (kaikki laskut vielä maksamatta) Lainaa on 6000 euroa (auto- ja opintolaina) ja säästötilillä 0,03 euroa. :)
Me on säästetty lapselle alusta asti. Ensin lapsilisän verran ja myöhemmin vähän enemmän. Tällä hetkellä säästetään/lahjoitetaan lapselle 220€/kk. Lapsella on nyt ikää 14,5 vuotta ja sijoitusten arvo on 48000-50000€ vähän päivästä riippuen. Ennen 18-vuotispäivää päästään varmaan 60000 euron rajan yli. Lukioaikana tyttö käy luultavasti myös töissä, joten sekin auttanee säästöjen kartuttamista.
Me emme ole mitenkään varakas perhe, mutta olemme pitäneet lapselle säästämistä tärkeänä. Ja on ollut mukava huomata, miten hyvin säästöt ovat karttuneet siitä huolimatta, että sijoitusten kanssa on tullut vähän törttöiltyäkin. Eihän noilla säästöillä edes asuntoa osteta, mutta kyllä ne auttavat pääsemään elämässä alkuun.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]
Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
[/quote]
Mihin ihmeeseen tarvitset opintolainaa? Eikö olisi järkevämpi elää noilla sijoituksilla.? Asutko vielä vuokralla? Voisi olla järkevää ostaa nyt asunto, kun hinnat ovat taantuman takia alempana. Joudut luultavasti kuitenkin maksamaan asumisesta, vai asutko vielä vanhempien luona?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:03"]
Mulla 19 v tytär, hänelle varallisuutta n. 60 000 e. Ei ole päivääkään ollut töissä :)
[/quote]
Miksi tuota on alapeukutettu niin hirveästi?
19 vuotta, käyttötilillä 300 euroa, säästötilillä 5000 euroa. Kesätöissä 15-vuotiaasta lähtien ja lukion jälkeinen välivuosikin kokonaan töissä. Nyt olen tosin "tuhlannut" ansaitsemiani ja säästämiäni rahoja matkustamiseen (n. 2000 euroa), kun nuorena pystyy vielä itsekseen lähtemään toiselle puolelle maapalloa :) Vuokralla asun ja kaikki asumis- ja ruokakuluni maksan itse.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:34"]
Ihan oikeasti, ette te voi ihmiset tuomita toisia sen perusteella, jos on vähän enemmän rahaa....ette voi tietää, mistä kaikesta esim. av on luopunut saavuttaakseen tilanteen.. Nämä ovat tietty oletuksia, mutta mikäli hän ei ole polttanut tupakkaa 1aski/2pv, hän on säästänyt esim. 3 vuoden ajalta reilu 2700e. Sitten oletetaan, että hän ei ole ostanut autoa = n. 15000 osto+ kulut 3 vuodelta, hän ei myöskään käytä kerran kuussa 100e baariin= 3600e. Esimerkiksi näistä asioista hänelle olisi voinut "kertyä" n. 20 000e....
[/quote]
Joo, minä en esimerkiksi ostanut linnaa heti peruskoulusta päästyäni, joten säästin heti kymmenisen miljoonaa. En myöskään ostanut venettä (100 000 eur), enkä käy joka päivä syömässä 100 euron aamiaista, mistä kertyy 36 500 euron säästöt vuodessa. Turha on ruikuttaa, jos ei osaa säästää.
Huhhuh, saako lakkiaislahjarahaa nykyään tonneissa?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:22"]
[/quote] Itse sain vanhemmiltani 2000e, molempien vanhempien vanhemmilta 1000e ylppärilahjaksi. Lisäksi juhlissa oli vieraita n. 30 kotitaloutta keskimäärin 100e lahjalla, joten sain 7000e.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:11"]
Olisi mielenkiintoista tietää, miten päätyy tilanteeseen, jossa tilin saldo on kuun lopussa lähellä nollaa? Onko pienet tulot vai isot menot. Itselläni jää käyttötililleni pyörimään n. 200e /kuussa, mutta välillä tulee lähdettyä matkalle tjtn, jolloin "säästöt" karisevat pois.
[/quote]
Mulla ainakin auttoi hyvin paljon, että aloin 17 vuotiaana seurustella peliongelmaisen kanssa ja mulle ei tosiaan kukaan koskaan ollut säästänyt mitään pesämunaa. Erottiin tuon miehen kanssa kun olin 19 ja jo aivan veloissani. Päätti vielä viedä mun luottokortin ja tykittää senkin rajan yli joten jäin velkoihini. Tein 3 osa-aika työtä, varaa ei ollut enää opiskella ja nyt 26 vuotiaana maksan edelleen velkoja tästä ja tosiaan ei todellakaan ole rahaa laittaa säästöön vieläkään. Tili menee edelleen nollille toisinaan laskujen jälkeen ja sitten pitää miettiä mistä sitä rahaa repii kun kaikki menee velkoihin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:26"]
[/quote] Itse sain vanhemmiltani 2000e, molempien vanhempien vanhemmilta 1000e ylppärilahjaksi. Lisäksi juhlissa oli vieraita n. 30 kotitaloutta keskimäärin 100e lahjalla, joten sain 7000e.
[/quote]
No huh... on hiukan maailma muuttunut. Muistan saaneeni 50-150mk per ylppärijuhlija eli 9-30€/ lahjanantaja. Ei puhettakaan mistään 38500markan ( kertoimena käytety 5.5 eikä 5.95) lahjoista.
olen 20v. minulla ei ole säästöjä eikä varallisuutta. Saan opintotukea ja opintolainaa 600e/kk. Nyt syksyllä koulun alettua teen viikonlopputöitä, tienaan 300-500e riippuen miten paljon saan vuoroja.