Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?
Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
Kommentit (191)
Tuun perheestä, jossa on tulot ollut aina alemman keskiluokan mukaan, lasten säästötileiltä käytettiin rahaa pahoina päivinä ja kaikki pitänyt ostaa itse 10v. alkaen.. Mulle tuli niin kauheat traumat mun elämästä kotona, että tein kaikkeni sen eteen, että saisin olla rikas. Monta vuotta vähintään kahta työtä kerralla, ja nyt asun poikaystäväni kanssa puoliksi omistuksessa olevassa velallisessa asunnossa ulliksessa. N23
Eiköhän kaikki tiedä mitä ap tällä hakee:)
Itselläni muuten 0 euroa tilillä, tosin ainakin lähivuosien aikana minulle siirtymässä useita kiinteistöjä. Eli Apple terkkuja toki nostan opintolainan silti.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 10:53"]Eiköhän kaikki tiedä mitä ap tällä hakee:)
Itselläni muuten 0 euroa tilillä, tosin ainakin lähivuosien aikana minulle siirtymässä useita kiinteistöjä. Eli Apple terkkuja toki nostan opintolainan silti.
[/quote] niin ja mitähän sinä sitten hait :D erittäin ansiokasta SAADA kiinteistöjä :)
Oon 25v ja valmistuin yliopistosta työttömäksi. Nyt on säästöille käyttöä, tosin osaan elää säästeliäästi :). Käyttötilillä tällä hetkellä 500e, säästötileillä 11 000e ja erilaisissa sijoituskohteissa noin 10 000e. Tuo 10 000e on perintöä. No miten tämä 11 000e sitten on mahdollista?
- Sain lakkiaislahjaksi jonkun 1500e ja tästä sitten innostuin säästämään.
- Asuin ison osan opiskeluistani halvoissa kimppakämpissä jollain 200-400e/kk vuokrilla
- Olen tehnyt koko opiskelujen ajan töitä ahkerasti ja siirtänyt usein ylimääräiset osat säästöön. Esimerkiksi säästötilille menee tietty summa automaattisesti kuussa, opiskeluvuosien aikana näistä tuli jo 4200e. Sitten päälle ne mitä itse olen siirtänyt sinne, esimerkiksi kesätöistä sain melkein tonnin aina sinne siirrettyä.
- Mulla ei tosiaan ole lapsia, lemmikkiä, autoa tai muuta rahaa vievää. Olen elänyt perus opiskelijaelämää sillä periaatteella, että en turhia tuhlaile ja säästötililtä otan ainoastaan jos on ollut hirveä hätä. Välillä siis oon saanut säästettyä enemmän, välillä vähemmän ja joskus mennyt kaikki mikä tuleekin. Oon mä toki matkustellut ja muuta välillä, mutta säästänyt aina takaisin!
-Vanhemmat ovat tukeneet välillä isompien hankintojen kanssa, mutta en ole koskaan rahaa heiltä pyytänyt.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
[/quote]
Et voi tosissasi olla sitä mieltä, että olet köyhä! Todella moukkamaista edes väittää noin. Vai onko sulla tulojen, sijoitusten ja säästöjen lisäksi myös velkaa? Muuten en kyllä ymmärrä. Minä olen 26-vuotias, väliaikaisesti työtön, vuoden työelämässä ollut ja toiseksi vuodeksi taas töihin menossa. Säästöjä on noin 14000 euroa, ja omasta mielestäni pärjään erittäin hyvin. En ole köyhä, vaan vastavalmistuneeksi jopa melko varakas. Työuran edetessä ansaitsen hieman enemmän kuin suomalaisen keskimääräinen palkka on. Ikinä en ole mitään perintöä tai muuta suurta avustusta sukulaisilta saanut. Velkaa ei ole.
Opiskelijalla on mahdollisuus 30000 euron omaisuuteen vain, jos jollain superhyvällä munkilla pääsee kiinni tosi hyvin palkattiin kesätyöhön ja onnistuu sijoittamisessa poikkeuksellisen osuvasti. Hienoa, jos on uskallusta! Itse en tohdi sijoittaa kovin suurella riskillä. Jatkossa kertyy säästöjä todennäköisesti noin 10 000 euron vuosivauhdilla. AP:n tilanteessa olen siis vasta parin vuoden kuluttua, jolloin olenkin jo 28-vuotias. Tuossa vaiheessa tosin saattaa olla asuntovelka ja lapsi tuloja syömässä.
Mulla ei oo ollu koskaan yli 300e kerralla, joten ei***** kiva lukee tommosista köyhistä 30k€ itkijöistä
Osoite 00100, omistuskämppä 90-100m2 välillä, parkkihallista löytyy Minicooper ja ikää 21v :)
Vuodessa pääomatuloja 60-80k€, ansiotulot kesätöistä muutama tonni. Joka vuosi kuluu n 70% tuloista, mutta jotain jää säästöönkin! ja ikää 22.
Mulla on tilillä 0,27 ja lompakossa 5,20. Opintolainaa on 2200 ja vanhemmille velkaa 3000. Mutta kokemusvarasto on roimasti plussalla, säästän sitten kun siltä tuntuu. Kyllä sitä on aikaa tässä elämässä :) N24