Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?

Vierailija
28.07.2015 |

Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 24, mutta ostin 2 vuotta sitten asunnon, johon olin saanut raamattua kasaan yhteensä 9000, 2000 niistä on ollut hoitotukia jota äiti oli laittanut aikoinaan säästöön kun sairastuin diabetekseen, loput tein itse 17 v aloitin työskentelemään grillissä, ja 19v öisin hodarikioskilla kesällä ja talvella. Se oli kauheaa -10 asteen pakkasessa väsäillä hodareita ulkona.

Vierailija
62/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vain opiskelee ja opintorahat/tuet nostettu ja sitten TT-tukea saa n. 400 €. Vuokraan tukea TT ja Kela. Niin ei sitä kauheasti säästellä 400 eurosta. Kotiruokaan menee n. 200 €, pakollinen kotivakuutus (muutoin ei saanut vuokra-asuntoa) + sähkö + puhelinlasku + netti + bussimatkat. Kaikkeen "ylimääräiseen" sitten jäätävä näiden jälkeen.

Vierailija
64/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22-vuotias, työelämässä 4v, kaksi työtä, töiden ohessa käyn nyt koulua, asun vielä vanhemmilla

Omaisuutta kertynyt:

- ASP-tilillä 10 100 euroa, (olen kahden vuoden sisällä saavuttanut säästötavoitteeni)

- Säästötilillä 5100,00e

- Käyttötilillä n. 3000e

Ostan keväällä ikioman kodin heti koulusta valmistuttuani. Olen ollut tarkka raha-asioistani aina. En tuhlaa rahaani turhakkeisiin. Ikinä en ole mitään tukia edes hakenut (tuskin olisin edes saanut mitään...)

Olen onnistunut säästämään rahaa sen takia, etten ole kiirehtinyt muuttamaan kotoa pois. Asuminen kun maksaa. Vaikka itse sanonkin, olen ylpeä saavutuksistani. Kyllä sen rahan eteen on töitä tehty.

Vierailija
65/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21v, säästössä 200€ ;tilillä n 1000€, töissä käynyt 2v ,opiskelen toista vuotta ja saan 9kuukautena vuodesta tukia n 400€,palkkaa tulee vuoroista riippuen 500-1400€. En ole nostanut opintolainaa sillä pärjään mainiosti ilmankin :)

Vierailija
66/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mitä lukuja... Oon 21v ja valmistuin n vuos sitten, jonka jälkeen oon ollu osan ajasta työttömänä ja osan töissä. Tilillä atm 0,22€ ja opintovelkaa rapiat 7k€, lisäks velkaa vanhemmille ja miehellä yhteensä vajaat 5k€. Osamaksuvelkoja semmone about 800€
.
Omistan auton (arvo 300e), mutta se on nyt seisonnassa ja pois vakuutuksista ku ei oo varaa maksella. Äiti on siivooja ja isä vahtimestarina koululla, sieltä ei hirveesti taloudellisia apuja tipu, välttämättömissä tilanteissa lainaavat toki.
.
Mulla on kaksi koiraa, jotka syövät tuloja jonkunverran ja vuokra on 290€/kk. Tuloja näin työttömänä se 524€/kk, asumistukea en saa miehen tulojen vuoksi. Oon harkinnut vähän että muuttaisin töiden perässä toiselle paikkakunnalle, vaikka miehen koulu onkin täällä. Toisaalta taas aion itsekin opiskella vielä, niin tiedä sitten....
.
Olkaa onnellisia te joilla on varaa olla ja elää, kaikille se ei todellakaan oo itsestäänselvyys. Olen kylläkin sellainen ihminen, että aina kun saan rahaa kasaan niin lähden johonkin reissuun; festareille, ulkomaille tms. Ne on niitä asioita mistä nautin ja mihin haluan panostaa vähäset rahani. :)

Vierailija
67/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:55"]Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D [/quote] Et voi tosissasi olla sitä mieltä, että olet köyhä! Todella moukkamaista edes väittää noin. Vai onko sulla tulojen, sijoitusten ja säästöjen lisäksi myös velkaa? Muuten en kyllä ymmärrä. Minä olen 26-vuotias, väliaikaisesti työtön, vuoden työelämässä ollut ja toiseksi vuodeksi taas töihin menossa. Säästöjä on noin 14000 euroa, ja omasta mielestäni pärjään erittäin hyvin. En ole köyhä, vaan vastavalmistuneeksi jopa melko varakas. Työuran edetessä ansaitsen hieman enemmän kuin suomalaisen keskimääräinen palkka on. Ikinä en ole mitään perintöä tai muuta suurta avustusta sukulaisilta saanut. Velkaa ei ole. Opiskelijalla on mahdollisuus 30000 euron omaisuuteen vain, jos jollain superhyvällä munkilla pääsee kiinni tosi hyvin palkattiin kesätyöhön ja onnistuu sijoittamisessa poikkeuksellisen osuvasti. Hienoa, jos on uskallusta! Itse en tohdi sijoittaa kovin suurella riskillä. Jatkossa kertyy säästöjä todennäköisesti noin 10 000 euron vuosivauhdilla. AP:n tilanteessa olen siis vasta parin vuoden kuluttua, jolloin olenkin jo 28-vuotias. Tuossa vaiheessa tosin saattaa olla asuntovelka ja lapsi tuloja syömässä. [/quote] kaikki on niin suhteellista. Omassa kaveriporukassani olen todellakin köyhä muihin verrattuna ja myös perheeni on köyhä kavereideni vanhempiin nähden. Opintolainaa aion nostaa, jotta saan ostettua asunnon nopeammin. [/quote] No joo totta. Suomessahan ei edes mitään absoluuttista köyhyyttä esiinny. Köyhyys on suhteellista. Jos kuitenkin suhteutat varallisuutesi keskituloisten suomalaisen varallisuuteen, et ole köyhä, vaan uhan tavallisen mukavasti pärjäävä. Jos puolestasi suhteutat kesvertoisen suomalaisen opiskelijan varallisuuteen, olet suorastaan rikas.

Jos taloudellinen rikkaus on sitä, että on varaa kaikkeen, mitä haluaa, harva on rikas. Mutta mitä sinulta siis omasta mielestäsi sitten puuttuu? Jos käyttelytililläsi makaa joka kuukausi 5000 euroa ja säästössä on vielä 30 000 euroa lisää, sulla on varaa ihan yksinkin asua varsin hulppeassa asunnossa, matkustaa pari kertaa vuodessa, uusia vaatevarastoasi ja syödä ravintolassa. Mitä sitten vielä kaipaat?

Omistusasunnon omaosuuteen tietty uppoaa helposti 30 000, mutta tuolla summalla saat jo asuntolainan lähes 300 000 arvoiseen asuntoon. Heti, kun olet työelämässä, voit siis ostaa asunnon ja ruveta lyhentämään lainas. Ja olet parikymppinen! Sano, mitä sanot, tilanteesi on poikkeuksellisen hyvä taloudellisesti. Tuttavasi puolestaan ovat osa Suomen hsrvalukuista eliittiä. Se, ettei kuulu eliittiin, ei tarkoita, että on köyhä!

[/quote] Tätä viestiä ei ole osoitettu minulle, mutta ajattelen hyvin pitkälti samalla tavalla ja olen samanlaisessa tilanteessa, kuin tämä henkilö, kelle viesti on kirjoitettu. Kiitos tästä viestistä! Tämä keskustelu on ollut muutenkin hyvin avartavaa, sillä niin tyhmältä kuin se kuulostaakin (ja tajuan sen nyt itsekin), olen leimannut päähäni, että taloudellinen tilanteeni on erittäin huono, ja mikä tahansa vastoinkäyminen romuttaa se kokonaan. Tämä viesti antoi minulle kuitenkin aihetta ajatella ja tajuta olla kiitollinen. En voi kuin ihailla niitä ihmisiä, jotka ovat onnellisia siitä, mitä on..ehkä minäkin opin sen joskus vielä täysin! Kiitos!

Vierailija
68/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xd ok kaikki

Vierailija
69/191 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22v. ja ollut töissä viimeiset 5 vuotta kahdessa, välillä jopa kolmessa eri työpaikassa opiskeluiden ohella. Tilini saldo on lähempänä sataa tuhatta kuin nollaa, mutta en voi missään nimessä suositella tätä järjestelyä. Olin eilen syömässä kavereideni kanssa ja he puhuivat kesästään. Siinä vaiheessa tajusin, että en muista tästä kesästä - tai tarkemmin oikeastaan viimeisestä 5 vuodesta yhtään mitään muuta kuin työpaikan ovikoodit. Kotiin päästessäni mietin asiaa edelleen ja tajusin kuinka paska elämä mulla on. Mua rupes oksettamaan kaikki ne merkkilaukut ja muut tavarat, joilla olen tämän menetetyn elämän onnen korvannut viime vuosina. En ole asiaa tajunnut aikaisemmin, mutta nyt pitää kyllä vakavasti rueta harkitsemaan luopumista vähintään yhdestä työpaikasta, kenties jopa kaikista. En voi kuvailla tätä tunnetta tarpeeksi hyvin, kun puistattaa tämä menetettyjen vuosien määrä näin nuorena, mutta muistakaa vaan, että rahalla ei voi todellakaan mitata kaikkea.

Vierailija
70/191 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys, että ap ei tule kertomaan mistä ne kymppitonnit ovat tulleet. 

Jotenkin luulisin, että ei ole itse tienannut ja silloin mielestäni tuntuu kyllä härskiltä, että jää vielä toisten antamilla rahoilla köyhä olo.

Vierailija
71/191 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Olen 23 v, kohta valmis maisteri ja ollut työelämässä 14 v lähtien. Omaisuutta on omistusasunto jonka arvo noin 135 000 (lainaa tietysti), -09 auto ja hieman metsäomistusta. Tilillä n 3000 vapaasti käytettävissä. Olen mielestäni hyvin pelannut kortit, mutta ilmeisesti aivan ''perustilanne''. Noh, tyytyväinen olen ja ylpeä siitä, että kaikki saatu omalla työllä ilman vanhempien avustusta. Työmoraali on tosin perintönä saatu :)

Vierailija
72/191 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="30.07.2015 klo 23:14"]

Yllätys, että ap ei tule kertomaan mistä ne kymppitonnit ovat tulleet. 

Jotenkin luulisin, että ei ole itse tienannut ja silloin mielestäni tuntuu kyllä härskiltä, että jää vielä toisten antamilla rahoilla köyhä olo.

[/quote] Työnteolla on tullut..olen ollut töissä 15v asti. Rippi- ja ylppärilahjat ehkä yht 4000e, mutta ne on kaikki kulutettu ja siksi säästöni ovat säilyneet. AP

Vierailija
73/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen nuorten muutamille kymppitonnille, vaan työpaikoille, mikäli varallisuus on sitä kautta tullut. Kyllähän rahaa olisi helppo saada jos olisi se työpaikka...

Vierailija
74/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus 40k€ t. Siivoajan ja opettajan kultakusikkalapsi 22v......

Vierailija
75/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:42"]

Mitä helvettiä olen 21 v ja elän kädestä suuhun. Kun tilillä on 1000€ tunnen itseni maailmanvaltiaaksi. Tämän hetkinen varallisuuteni on 400€ + iso vaatevarasto

[/quote]

Näillä asioilla on yhteys.

Vierailija
76/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:42"]

Mitä helvettiä olen 21 v ja elän kädestä suuhun. Kun tilillä on 1000€ tunnen itseni maailmanvaltiaaksi. Tämän hetkinen varallisuuteni on 400€ + iso vaatevarasto

[/quote]

Näillä asioilla on yhteys.
[/quote] :DDDDDDD

Vierailija
77/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tilillä pohjilla jatkuvasti 500e, joka pari kertaa vuodessa nollaantuu kun pitää ostaa esim uusi pesukone tai muu kalliimpi tavara. Käyttörahaa kiinteiden menojen jälkeen on n. 100e kuussa, josta käyn syömässä ulkona pari kertaa ja ostan ehkä jonkun kivan paidan

Vierailija
78/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:04"]

Alottajalle kivasti satanut taas alapeukkuja... Itselläni lähes vastaava tilanne, n.50k€ yhteensä kaikki ja ikää 22. Olen asunut n. 600e itsemaksamassa vuokra-asunnossa viimeiset 3 vuotta, opiskellut, tehnyt töitä n. 20k€ edestä/vuosi ja "alkutilanteessa" pohjaa ollut muutama tonni rippi- / yo-lahjoja yms. Teininä en halunnut ostaa skootteria, en ole koskaan käynyt missään festareilla ja matkustan sillon tällöin - kohtuu säästeliästä elämää siis. Onko tässäkin joku niin väärin??

[/quote]

Niin minäkin. En saanut rippi- tai yolahjaksi ollenkaan rahaa (tosi pieni ja köyhä suku). Töissä olen ollut 15-vuotiaasta lähtien. Mulla ei mitään ajokorttia ja kuljen pyörällä. Missä ne mun rahat on?

Vierailija
79/191 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuon ikäisenä rahaa opintotuen verran. Lainaa en hakenut koskaan. Kesän jäljiltä oli talvikauden varalle kolmisen tonnia kesätyöpalkkoja säästössä, ennen seuraavaa kesää ne oli kulutettu.

En ymmärrä, miksi jollain on 30 000 euroa säästöä mutta haluaa silti ottaa saman verran lainaa. Eikö olisi parempi elää niillä säästöillä? Silloin ei opintojen päätyttyä olisi yhtään lainaa.

Vierailija
80/191 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin vuoden sisään perintöä 200k tiedossa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi