Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
Mä en voi ymmärtää tota lähetettyjen hakemusten määrää... Se on hiukan yli yksi hakemus per päivä viiden (!) vuoden aikana... Millainen arkistointijärjestelmä ap:lla oikein on, ettei lähetä hirveän usein samoihin paikkoihin hakemuksia?! Ja sitten pitää olla tarkka myös niissä peräänsoittamisissa, niitä tullee noin kaksi per päivä viiden vuoden ajan, koska viikonloput pitää laskea pois.
Palkkatoive on ap:lla aika korkea, koska on kuitenkin ollut työelämästä poissa useamman vuoden.. Vai oliko hankkinut jotain lisäkoulutusta?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:33"]
Herätkää Suomen kansa
Koska ihmiset vihdoin alkavat tajuamaan, ettei näissä työtä hakevissa työttömissä ole mitään valuvikaa, vaan yhteiskunnan rakenteissa on moni asia todella pahasti pielessä. Koulutetut ja parhaassa työiässä olevat ihmiset eivät vain saa töitä kovasta yrityksestä huolimatta. Samaan aikaan halutaan näiltä ihmisiltä viedä viimeisetkin tuhkat pesästä.
Miksei kadulla sitten näe mielenosoituksia näiden melkein puolen miljoonan ihmisen puolesta?
Siksi, koska Suomessa media on poliitikkojen toimesta brändännyt työttömyyden yksilön ammattitaidottomuudesta ja löyhästä moraalista johtuvaksi.
[/quote]
Juuri näin.
Tsemppiä aloittajalle. Et ole yksin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa"
Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta.
ap
[/quote]
Eiköhän tuossa ollut mainittu sitä aitoa vapaa-aikaa? Tuskin sitä enemmän saat mennessäsi töihin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:00"]
Itse lähetin yhden hakemuksen ja sain paikan.
[/quote]
Oliko jossain ammattilannistajan paikka auki?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella.
ap
[/quote]
Kiitti vastauksesta. Miten työkkäri suhtautuu työnhakuusi? Minkälaista kommentointia olet saanut työkkärin henkilökunnalta? Ja jep, vaikutat aidosti fiksulta tyypiltä, joka ansaitsisi hyvän duunin.
[/quote]
- Lyhyesti sanottuna, työvoimatoimisto on työllistymiseni suurimpia esteitä. Työvoimatoimiston byrokraattinen toiminta on suureksi haitaksi.
Mainittakoon yhdeksi merkillisyydeksi, että työvoimatoimisto käski työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla minut lopettamaan opintoni. Siitä eteenpäin on elämä ollut entistä merkityksettömämpää ja menetin yhden tukipylvääni aj elämääni rytmittävän asian. Ehkä nyt olisi opiskeltu huomattavasti enemmän jatko-opintokelpoisi kursseja ja väitöskirja-aihe olisi työnalla. Ainakin tämä osa-alue on nyt pahasti jäljessä. Eikä tämä ole ainoa työvoimahallinnon kapula, jonka he ovat raittaisiini asettaneet.
ap
[/quote]
Uskaltaisitko elää toimeentulokorvauksella voidaksesi opiskella työnhaun ohella?
Herätkää Suomen kansa
Koska ihmiset vihdoin alkavat tajuamaan, ettei näissä työtä hakevissa työttömissä ole mitään valuvikaa, vaan yhteiskunnan rakenteissa on moni asia todella pahasti pielessä. Koulutetut ja parhaassa työiässä olevat ihmiset eivät vain saa töitä kovasta yrityksestä huolimatta. Samaan aikaan halutaan näiltä ihmisiltä viedä viimeisetkin tuhkat pesästä.
Miksei kadulla sitten näe mielenosoituksia näiden melkein puolen miljoonan ihmisen puolesta?
Siksi, koska Suomessa media on poliitikkojen toimesta brändännyt työttömyyden yksilön ammattitaidottomuudesta ja löyhästä moraalista johtuvaksi.
[/quote]
- Olen elänyt useamman vuoden perustoimeentulon varassa. Lapsista, joita on kaksikappaletta, tulee pieni korotus. Taloutemme on noin 800 €/kk pakkasella. Onneksi on vanhoja säästöjä, joita nyt syödään. Parissa vuodessa on syöty aika paljon. Rahaa kuluun muun muassa asuntolainan lisäksi opintolainan maksuun. Koen tämän jotenkin ironiseksi. Olen opiskellut ins. + DI + DI + jatko-opintoja (huippu nopeasti ja huippu arvosanoilla) ja nyt työttömänä makselen opintolainojani, jotka joudun maksamaan säästöistäni, koska tulot eivät riitä lainojen maksuun (ei opinto- eikä asuntolainojen maksuun). Jos ei säästöjä olisi, ottaisin lisää lainaa maksaakseni opintolainojani. Olen Kreikan tiellä : (
ap
Pelkäätkö ettet saa enää koskaan mitään töitä?
[/quote]
- Kysymys on aiheellinen.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:48"]
Herätkää Suomen kansa
[/quote]
- Olen elänyt useamman vuoden perustoimeentulon varassa. Lapsista, joita on kaksikappaletta, tulee pieni korotus. Taloutemme on noin 800 €/kk pakkasella. Onneksi on vanhoja säästöjä, joita nyt syödään. Parissa vuodessa on syöty aika paljon. Rahaa kuluun muun muassa asuntolainan lisäksi opintolainan maksuun. Koen tämän jotenkin ironiseksi. Olen opiskellut ins. + DI + DI + jatko-opintoja (huippu nopeasti ja huippu arvosanoilla) ja nyt työttömänä makselen opintolainojani, jotka joudun maksamaan säästöistäni, koska tulot eivät riitä lainojen maksuun (ei opinto- eikä asuntolainojen maksuun). Jos ei säästöjä olisi, ottaisin lisää lainaa maksaakseni opintolainojani. Olen Kreikan tiellä : (
ap
[/quote]
Olet kyllä elävä todiste siitä kuin perseestä byrokraattinen työkkäri on. Hyvä että jaksat vielä jatkaa. Mutta kuinka monta tuhatta hakemusta uskot vielä kirjoittavasi? Missä kohtaa pitää luovuttaa?
Saat kyllä kaiken kunnioitukseni. Kaikista vaikeinta tuollaisessa tilanteessa on uskoa itseensä ja yrittää, yrittää, yrittää kerta toisensa jälkeen. Useimmat ihmiset olisivat luovuttaneet jo kauan ennen tuota 2500 lähetettyä hakemusta(ja se olisi aivan ymmärrettävää), joten luonnetta sinulta ilman muuta löytyy. Toki tämä nyt ei sinun tilanteessasi lämmitä sen kummemmin, mutta vilpittömästi toivon sinulle kaikkea parasta.
Oletko naimisissa? Onko vaimo työssä? Miten hän suhtautuu asiaan? Oletteko joutuneet kovasti tinkimään elintasostanne?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:42"]
Mä en voi ymmärtää tota lähetettyjen hakemusten määrää... Se on hiukan yli yksi hakemus per päivä viiden (!) vuoden aikana... Millainen arkistointijärjestelmä ap:lla oikein on, ettei lähetä hirveän usein samoihin paikkoihin hakemuksia?! Ja sitten pitää olla tarkka myös niissä peräänsoittamisissa, niitä tullee noin kaksi per päivä viiden vuoden ajan, koska viikonloput pitää laskea pois.
Palkkatoive on ap:lla aika korkea, koska on kuitenkin ollut työelämästä poissa useamman vuoden.. Vai oliko hankkinut jotain lisäkoulutusta?
[/quote]
- Tietokoneella periaatteessa hakemukset ovat tallessa. Avaan uuden kansion joka kvartaali. Samoihin paikkoihinhan on pitänyt lähettää useita kertoja, kyttäänhän niitä hiljaisia piilotyöpaikkoja. Toivon osuvani oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
- Työn hakeminen on kovaa työtä. Paljon hakemuksia ja paljon puhelinsoittoja.
- Olen toki työttömyyden aikana hankkinut lisäkoulutusta. DI ja "tohtoriopintojen" lisäksi myös muita käytännönläheisempiä koulutuksia omalta alaltani. Näiden lisäksi olen pitänyt kirjalistaa, josta käy ilmi että olen lukenut jo kohtuullisen paljon alani kirjallisuutta. Työttömyyden aikana (tokikaan ei työttömyydestä aiheutuen) olen myös aloittanut maraton harrastuksen (maraton koululla liikenteeseen) sekä aloittanut seuramme puheenjohtajana. Nämäkin tulevat esiin CV:ssäni.
ap
Pyydä vaikka 3000 euroa ja lähde käytännön töihin. Pääset kyllä.
Mitä kollegoillesi aiemmista työpaikoista kuuluu? Ovatko he onnistuneet työllistymään? Ovatko he tietoisia tilanteestasi ja pystyvätkö kertomaan mahdollisesti avautuvista tilaisuuksista?
Kommentoin aiemmin sillä ulkomaankuviolla. Kun luen nyt tuoreemmat vastauksesi, mieleeni tulee, että sinun taustalla ja palkkatoiveella ei ole Suomessa suuretkaan markkinat. Palkkatoive sinällään asiallinen. Siinä pienessä markkinassa joka on olemassa viiden vuoden aukko myös merkittävä. Ihmettelen työkokemustasi vasten, ettei verkostosi ole parempi. Isopalkkaiset tämän lajin työt ja projektit menevät usein puskaradiolla kuten varmaan tiedätkin. Edelleen kannustan hakemaan uusi vauhti ulkomailta (en tiedä onko sinulla perhettä). Toinen vaihtoehto on tosiaan kouluttautua täsmänä projektipäällikkömaailmaan josta saat kokreettisemmin töitä isoista hankkeista. Silloin hakeudu pois sellumaailmasta ja laske palkkatoivettasi viiteen tonniin. Tieto.. Nokia.. Tohtorin opinnot mielestäni vaikeuttavat työllistymistäsi, varsinkin Suomessa. Koita jaksaa ja onnea matkaan
Onko sossu rankaissut ja leikannut toimeentulotukea? (Toivottavasti ei.) Minkälaista palautetta olet sieltä saanut?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa"
Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta.
ap
[/quote]
Eiköhän tuossa ollut mainittu sitä aitoa vapaa-aikaa? Tuskin sitä enemmän saat mennessäsi töihin.
[/quote]
En ihan ymmärtänyt kommenttia. Itse koen, että työntekijänä (vs. työnhakija) minulla on palkallista lomaa ja vapaat viikonloput. Nyt periaatteessa haen töitä tai teen työnhakua edistäviä asioita paljon enemmän kuin esimerkiksi 40 h/viikko. Mielestäni työnhaustani voi käyttää termiä 24/7, vaikka toki koitan välissä harrastaa ja nytkin notkun täällä.
Työmäärä putoaa heti merkittävästi kun saan työpaikan. Olen toki tehnyttyöelämässä totutusti pitkiä työviikkoja, mutta on kuitenkin antoisampaa tehdä viikonloput työtä saaden niistä palkkaa (vaikka viikonlopuista ei erikseen korvausta saisikaan, niin kiinteä kuukausikorvaus kuitenkin), kuin hakea kaikki viikonloput työtä saamatta siitä palkkaa (perusturva noin 700 €/kk).
Tätä tarkoitan "aidolla vapaa-ajalla".
ap
Kuule tohtori, lopeta heti av:n harrastaminen :D
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:39"]
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
ap
[/quote]
Kiitti vastauksesta. Miten työkkäri suhtautuu työnhakuusi? Minkälaista kommentointia olet saanut työkkärin henkilökunnalta? Ja jep, vaikutat aidosti fiksulta tyypiltä, joka ansaitsisi hyvän duunin.
[/quote]
- Lyhyesti sanottuna, työvoimatoimisto on työllistymiseni suurimpia esteitä. Työvoimatoimiston byrokraattinen toiminta on suureksi haitaksi.
Mainittakoon yhdeksi merkillisyydeksi, että työvoimatoimisto käski työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla minut lopettamaan opintoni. Siitä eteenpäin on elämä ollut entistä merkityksettömämpää ja menetin yhden tukipylvääni aj elämääni rytmittävän asian. Ehkä nyt olisi opiskeltu huomattavasti enemmän jatko-opintokelpoisi kursseja ja väitöskirja-aihe olisi työnalla. Ainakin tämä osa-alue on nyt pahasti jäljessä. Eikä tämä ole ainoa työvoimahallinnon kapula, jonka he ovat raittaisiini asettaneet.
ap
[/quote]
Uskaltaisitko elää toimeentulokorvauksella voidaksesi opiskella työnhaun ohella?
[/quote]
- Nyt luen paljon alan kirjallisuutta jne. käyn alan seminaareissa. Työvoimatoimisto on jo kertaalleen työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla käskenyt minut lopettamaan opinnot. Silloin, siis vajaa pari vuotta sitten en saanut opiskella, vaan oli pakko jäädä kotiin sylkemään kattoon. Useat kurssit jäivät silloin kesken. Näitä en ole saanut tietenkäään suoritettua. En ole ottanut viime aikoina selvää, mutta voipa olla ettei työvoimatoimista pyörrä päätöstään. Ainahan voin kokeilla. Toisinaan vain miehestä tuntuvat mehut loppuvan, kun pitää tapella työvoimatoimiston kanssa tällaisista asioista.
Kyse ei siis ole uskalluksesta, vaan se on kielletty. Opiskella saisi, mutta silloin menettäisin viimeisenkin tuloni. Nyt jo eletään lainaksi/säästöillä.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:48"]
Herätkää Suomen kansa
[/quote]
ap
[/quote]
Olet kyllä elävä todiste siitä kuin perseestä byrokraattinen työkkäri on. Hyvä että jaksat vielä jatkaa. Mutta kuinka monta tuhatta hakemusta uskot vielä kirjoittavasi? Missä kohtaa pitää luovuttaa?
[/quote]
- Tähän en osaa vastata. Tulkitseni itseni siten, että ilmeisesti en ole vielä luovuttamassa. Teen työtä sen eteen, että alan kirjallisuus, ystävät ja harrastukset kantavat. (Jatkossa ulkomaat nostavat vaihtoehtona päätään voimallisemmin.)
ap
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
ap