Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
Ja onko palkkatoiveesi realistinen? Miten isot konsulttifirmat, oletko hakenut? Ulkomaat?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:47"]
Tuo on kyllä vähän outoa, sillä 5 vuotta sitten tilanne oli vielä kohtuullisen hyvä.
Mikä olet koulutukseltasi, minkä ikäinen olet, millaista työkokemusta sinulla on? Miksi olet alkujaan jäänyt työttömäksi?
Minkälaisia paikkoja haet? Vähän kuulostaa sille, että haet ihan mitä tahansa, eikä se yleensä ole tuloksellinen tapa.
Millaisia motivaatiolauseita olet kirjoittanut hakemuksiisi? Onko joku ulkopuolinen tarkistanut CV:si ja hakemuksesi?
[/quote]
- olen 43 vuotias
- olen työskenellyt kansainvälisissä yrityksissä suomessa ja ulkomailla. Myynyt muun muassa sellutehtaita ja voimalaitoksia
- olen jäänyt työttömäksi, koska työnantajani ovat menneet konkurssiin. Kolme työnantajaa meni noin kolmessa vuodessa konkurssiin ennen mainitsemiani opintoja. Piti siis rivakasti hakea uusia hommia ja oppia uusia hommia. Sitten päätin etsiä uutta suuntaa ja opiskella.
- Haen koulutustani ja työkokemustani vastaavia työpaikkoja. Haen itseäni kiinnostavia tehtäviä, mutta koska pitäisi päästä töihin, haen myös yleisemmin töitä päästäkseni töihin. 2500 hakemukseen sisältyy hyvin laajasti hyvin kaikenlaista. Suurin osa on avoimia hakemuksia. Varsinaisia oman alani töitä ei ole avoimena ihan joka vuosi.
- Olen luetuttanut hakemukseni usealla taholla. Tällä hetkellä hakemustani kiitellään ja sanotaan hyvin informatiiviseksi ja selkeän johdonmukaiseksi.
ap
[/quote]
2500 hakemusta on kyllä paljon siihen nähden, että itsekin kerrot "osuvia" paikkoja olevan ehkä vain muutama /vuosi..... Mitäköhän muita paikkoja haet? Mikä on palkkapyyntösi? Ennen kuin saat säälipisteeni ja jaxuhali-taputuksen olalle kysyn vielä: mitä olennaista jätät nyt kertomatta? Kaikella kunnioituksella, ei täsmää nyt kertomasi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:53"]
Olet yli koulutettu varmasti moniin hanttihommiin. Itse huomannut tämän. Ennen tutkintoani sain duunarin paikkoja, mutta nyt yliopiston suoritettua ei oman alan töitä ole löytynyt enkä saa edes niitä duunarin hommia enää.
[/quote]
Höpöpuheita. Kuka pakottaa kirjoittamaan koulutuksen siihen hakemukseen?
[/quote]
Ja sitten kun siinä ei lue mitään, on kouluttamaton luuseri, ja monen vuoden aukon aikana "se on varmaankin ollut lataamossa".
Kun ei ole sitä pyhää työsuhdetta juuri päällä, tarkoittaa se rekrytoijan mielestä automaattisesti sitä, ettei kyseinen ihminen osaa olla 8 h päivässä töissä eikä pysty heräämään aamulla niin, että voisi tulla klo 8 töihin. Sama pätee vaikka olisi juuri valmistunut yliopistosta. Eipä se AMK:n käynyt rekrytoija edes ymmärrä kuinka paljon AMK:ta vaatimatta yliopisto-opinnot ovat. Onhan nyt maisteri AMK:n -nomia korkeammin koulutettukin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella.
ap
Hae ulkomaille projektiin (lähesty rekryfirmoja esimerkiksi Lontoossa) firmaan jossa konttori myös Suomessa. Sitä kautta hivuttaudu vuoden kahden päästä takaisin jos vielä kiinnostaa. Suorita joku kansainvälinen sertifikaatti (projektipäällikkö tms) tätä varten jos ei heti nappaa. Huomioi mahdollisuus myös tehdä ylläoleva oman toiminimen kautta alihankkijana (rekryfirma tekee sillan työnantajaan).
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:00"]
Miksi kukaan ei nyt sano että menisit töihin, tekevälle niitä riittää, hae enemmän töitä, piilotyöpaikkoja myös..
[/quote]
Olen pyrkinyt lähettämään tasaiseen tahtiin kaikkin mahdollisiin yrityksiin hakemukseni, jotka voisivat olla itsestäni kiinnostuneita. Tavoittelen tällä piilotyöpaikkoja. Luonnollisesti pyrin soittamaan perään.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella.
ap
[/quote]
Kiitti vastauksesta. Miten työkkäri suhtautuu työnhakuusi? Minkälaista kommentointia olet saanut työkkärin henkilökunnalta? Ja jep, vaikutat aidosti fiksulta tyypiltä, joka ansaitsisi hyvän duunin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:02"]
Ihan rehellisesti. Ei ole mitään käsitystä, miksi et töitä saa. Sinulla on tarpeeksi koulutusta ja kokemusta, etkä ole vielä liian vanha. Pyydätkö liikaa palkkaa? Liian vähän? Oletko päässyt haastatteluihin? Soitellut hakemusten perään? Liittynyt LinkedIniin ja etsinyt sieltä kaikki vanhat kontaktisi?
[/quote]
- Olen kysynyt työnantajalta palkkahaitaria ja asettanut palkkapyyntäöni sopivasti välimaastoon. en pyydä liikaa mutta koitan välttää liian vähääkään pyytämästä.
- Alkuvuodesta olin mukana kolmessa hakuprosessissa. Kaikissa hauissa olen haastateltavana. Kaikista yrityksistä soitettiin ennen lopullista valintaa, että haku laitetiinkin jäihin eikä ketään rekrytoida. Kolme hakuprosessia siis keskeytettiin viime metreillä. Osuivat siten kohdalleni.
- Soitellut olen ahkerasti.
- Olen LinkedInnissä, jossa on powerpoint esitykseni CV:ni jne. materiaalia. Klikkailen työnatajien HR henkilöitä jne. Olen viime aikoina koittanut löytää vanhoja tuttuja kontakteiksi hieman aktiivisemmin. Rekryfirmojen konsultteja klikkailen myös
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:53"] Olet yli koulutettu varmasti moniin hanttihommiin. Itse huomannut tämän. Ennen tutkintoani sain duunarin paikkoja, mutta nyt yliopiston suoritettua ei oman alan töitä ole löytynyt enkä saa edes niitä duunarin hommia enää. [/quote] Höpöpuheita. Kuka pakottaa kirjoittamaan koulutuksen siihen hakemukseen? [/quote] Ja sitten ihmetellään, kun CV:ssä on viiden vuoden aukko.
[/quote]
Ihmettelyä maailmaan mahtuu. Sekä voi sanoa olleensa ulkomailla opiskelemassa jonglööräystä.
Mikä on palkkatoiveesi?
[/quote]
Ei se ole toive, vaan raja millä minut saa töihin. 300 000/vuosi.
Mikä on palkkatoiveesi?
[/quote]
- Palkkatoivettani en avoimiin hakemuksin laita. Siitä keskustellaan. Jos on avoin paikka, pyydän mitä työnantaja indikoi sopivaksi palkaksi. Lähtökohtaisesti en pyydä annetun palkkahaitarin yläpäätä, vaan tilanteen mukaan asiallisesti. Seuraavaksi lähetettävään hakemukseen laitan palkkatoiveekseni 1200 €/kk alle kerrotun haitarin yläpään. Lähetän sen 31.7 mennessä.
- Uskoakseni soveltuva palkka osaamiselleni liikkuu tehtävästä ja yrityksestä ja paikkakunnasta riippuen noin 5200 €/kk - 7500 €/kk välimaastossa. Ennen opintojani palkkani oli noin 10 000 €/kk. joka toki käy sekin mainiosti, mutta silloin ollaankin tehtävässä kiinni enemmän kuin 40 h/viikko. Toki niin ollaan kiinni pienemmälläkin palkalla.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:53"]
Olet yli koulutettu varmasti moniin hanttihommiin. Itse huomannut tämän. Ennen tutkintoani sain duunarin paikkoja, mutta nyt yliopiston suoritettua ei oman alan töitä ole löytynyt enkä saa edes niitä duunarin hommia enää.
[/quote]
Höpöpuheita. Kuka pakottaa kirjoittamaan koulutuksen siihen hakemukseen?
[/quote]
Ja sitten kun siinä ei lue mitään, on kouluttamaton luuseri, ja monen vuoden aukon aikana "se on varmaankin ollut lataamossa".
Kun ei ole sitä pyhää työsuhdetta juuri päällä, tarkoittaa se rekrytoijan mielestä automaattisesti sitä, ettei kyseinen ihminen osaa olla 8 h päivässä töissä eikä pysty heräämään aamulla niin, että voisi tulla klo 8 töihin. Sama pätee vaikka olisi juuri valmistunut yliopistosta. Eipä se AMK:n käynyt rekrytoija edes ymmärrä kuinka paljon AMK:ta vaatimatta yliopisto-opinnot ovat. Onhan nyt maisteri AMK:n -nomia korkeammin koulutettukin.
[/quote]
Mitä yritit sanoa? Koita artikuloida vähän selkeämmin. Mitä vaatimatta? Mitä nyt on vaadittu?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:03"]
Kannattaisiko ryhtyä yrittäjäksi?
[/quote]
- Mietitty on. Mielelläni rupeaisin yrittäjäksi, jos löytäisin sopivan samanhenkisen kumppanin. Kiersin pari vuotta sitten paljon yrittäjätapaamisia, tavoitteena löytää kumppani. En löytänyt. Osaamiselleni en ole löytänyt erinomaista yritysideaa, sillä asiakkaat vähentävät työntekijöitä.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:04"]
Oletko nainen vai mies?
[/quote]
- Mies
ap
Oletko hakenut Nokialle? Tämä ei ole vitsi
[/quote]
- Olen. Hain Nokian kaupungin liiketoimintajohtaksi. Nokia nimiseen yritykseen en ole hakenut.
ap
Ja onko palkkatoiveesi realistinen? Miten isot konsulttifirmat, oletko hakenut? Ulkomaat?
[/quote]
- Palkkatoiveeni on realistinen. Haluan töihin kehittämään osaamistani. Muutamat erittäin pienetkään palkkatoiveeni eivät ole tuottanut tulosta. Tekisin töitä vaikka ilmaiseksi, jos se olisi antoisaa ja kehittäisi itseäni ja ...... jos se olisi lainsäädännöllisesti mahdollista.
- 2500 työhakemukseen mahtuu lähes kaikki suomalaiset yritykset, jotka vain ovat tulleet mieleeni. Mukana siis paljon konsulttifirmoja, niin suuria kuin pieniäkin. Ulkomaille olen lähettänyt hakemuksiani, mutta tässä olisi vielä tehostettavaa. Toki suomalaisille firmoille olen kertonut, että ulkomaan komennukset kiinnostavat.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:09"]
Hae ulkomaille projektiin (lähesty rekryfirmoja esimerkiksi Lontoossa) firmaan jossa konttori myös Suomessa. Sitä kautta hivuttaudu vuoden kahden päästä takaisin jos vielä kiinnostaa. Suorita joku kansainvälinen sertifikaatti (projektipäällikkö tms) tätä varten jos ei heti nappaa. Huomioi mahdollisuus myös tehdä ylläoleva oman toiminimen kautta alihankkijana (rekryfirma tekee sillan työnantajaan).
[/quote]
- Jotain tämänkaltaista pyrin lähitulevaisuudessa tekemään. Hapuilevat ensiaskeleet on toki jo otettu. Kaikkeahan ei ehdi yhdellä kertaa. Hyvä idea.
ap
Herätkää Suomen kansa
Koska ihmiset vihdoin alkavat tajuamaan, ettei näissä työtä hakevissa työttömissä ole mitään valuvikaa, vaan yhteiskunnan rakenteissa on moni asia todella pahasti pielessä. Koulutetut ja parhaassa työiässä olevat ihmiset eivät vain saa töitä kovasta yrityksestä huolimatta. Samaan aikaan halutaan näiltä ihmisiltä viedä viimeisetkin tuhkat pesästä.
Miksei kadulla sitten näe mielenosoituksia näiden melkein puolen miljoonan ihmisen puolesta?
Siksi, koska Suomessa media on poliitikkojen toimesta brändännyt työttömyyden yksilön ammattitaidottomuudesta ja löyhästä moraalista johtuvaksi.
Pelkäätkö ettet saa enää koskaan mitään töitä?
Oletko hakenut Nokialle? Tämä ei ole vitsi