Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olette valmiit maksamaan vanhempienne lääkäri- ja hoitomaksuja?

Vierailija
27.07.2015 |

Tuntuu pahalta kun sairaanhoito Suomessa on siinä jamassa että vain yksityiseltä saa hoitoa. Anoppi 74-v ei pääse kunnallisella puolella muistiongelmien takia edes lääkärille ennenkuin täyttää 75-v ja nyt pitäisi odottaa vielä vuosi koko ajan selvempien oireiden kanssa. ( Arkielämässä muisti on selkeästi huonontunut jo useamman vuoden mutta hänelle itsellään ei ole sairaudentuntoa) Olen kahden vaiheilla lähdemmekö maksamaan tutkimukset ja lääkärissäkäynnit yksityisellä jotta edes saataisiin varmuus onko Alzheimeria vai jotain muuta ja onko jotain tehtävissä vai ei. Mutta rahallinen panos olis varmaan 5000€ ainakin ja se olisi vasta alkua. Siihen perään sama sitten kaikille isovanhemmille... puhutaan kymmenistä tuhansista eikä kukaan ole vielä edes laitoksessa. 

Ärsyttää ja surettaa, luulin että verorahoilla saisi edes jotain hoitoa mutta ei enää saa :( Paljonko te olette valmiita maksamaan vanhempienne ja appivanhempien hoidosta? Oletteko jo säästäneet siihen?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, näin ei voi olla, että vain 75 vuotta täyttäneet pääsisivät julkisen terveydenhuollon muistitutkimuksiin. Ihan alkaa kiinnostaa, missä kunnassa näin voisi olla? Tarvittaessa ota yhteyttä alueenne potilasasiamieheen!

Vierailija
42/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:40"]

Vanhempiaan täytyy jokaisen jotenkin auttaa. Miettikää jo sitäkin, minkä.mallin lapsenne saavat.

[/quote]kaikkien vanhemmat eivät tarvitse taloudellista apua. Entä ne varakkaat vanhemmat/isovanhemmat jotka eivät välitä lastensa/lastenlastensa ahdingosta? Minkäs mallin he antavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjalta tuntuu, että näin monet ovat asiasta tai toisesta katkeria omia vanhempiaan kohtaan. Ehkä olen itse poikkeuksellisen onnekas, kun voin olla kiitollinen vanhemmilleni kannustavasta ja turvallisesta lapsuudestani. Ei tulisi mieleenkään tulevaisuudessa jättää omia vanhempia vaille hoitoa ja hoivaa, kun he sitä tarvitsevat. Jos rahaa ei ole, hoidan vanhempani itse. Vanhustenhoitoa työssäni nähneenä voin sanoa, että resursseja ei ole nytkään läheskään riittävästi, puhumattakaan siitä, kun suuret ikäluokat tulevat vanhustenhoidon piiriin. Kovat ajat on luvassa, enkä usko, että julkinen sektori pystyy vastaamaan kaikkee kysyntään. Sydämestäni toivon ihmisiltä empatiaa toisiaan kohtaan. Raha ei saa mennä arvokkaan vanhuuden edelle.

Vierailija
44/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on sellainen äiti joka vei kaksi kertaa minulle kuuluvan perinnön, tai suuren osan siitä. Ihan laillisesti mutta moraalisesti ja eettisesti hyvin kyseenalainen teko. Olin niin nuori ja surun järkyttämä enkä osannut epäillä että oma äiti -vaikka hyvin erikoinen persoona olikin aina ollut- saattaisi tehdä minulle niin.

Ei hän rahojani -joita ei juurikaan edes ole- tarvitse ja vaikka hän yhtäkkiä köyhtyisikin epäilen etten olisi halukas auttamaan, kaikkien kitkutteluvuosieni jälkeen.

Vierailija
45/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ensin ehkä muutama lääkärissäkäynti á 180€ Sitten myöhemmin siivousta ja kotipalvelua ja loppuvuosiksi joku hoitokoti. Ja tämä 4 krt. Todellinen hyvinvointivaltio meillä :(

Pariskunnan toisen isovanhemman vielä eläessä ei voi edes asuntoa myydä ja muita rahoja ei ole. Ja vanhukset ei missään nimessä haluaisi käyttää mihinkään mitään rahaa, mieluummin kituuttavat kuin myöntävät tarvitsevansa palkattua apua. 

On tää elämä kivaa; maksat veroja 39% tuloista; ostat kaikki lääkäripalvelut itsellesi ja lapsillesi ja sitten veilä vanhemmillesi. Erikoissairaanhoito Suomessa taitaa toimia ihan kohtuu hyvin mutta perussairaanhoito ei toimi. Pakko kai se on vaan maksaa ja unohtaa haave omasta kesämökistä.  Te, joilla on varakkaat vanhemmat; olkaa pirun tyytyväisiä! Vanhempiaan on mahdoton valita ja vaikka itse tekisit kuinka paljon töitä ja opiskelisit ja sijoittaisit; sairauskuluja ei pysty ulkoistamaan. 

Vierailija
46/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään että velvollisuuteni olisi maksaa. Olen työtön, kelan päivärahalle tipahdin juuri, kädestä suuhun saanut elää tässä jonkin aikaa eikä kovin paljon paremmalta tulevaisuus näytä. Vanhemmallani on iso eläke, suuri ja tasokas omistusasunto, kaksi kesämökkiä ja metsää ja pääomatuloja yli 100 000€/vuosi.

Eiköhän hän pärjää ilman apuani.

Jos olen jonkun mielestä itsekäs ja kiittämätön niin voivoi.

Vierailija
47/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:41"]

Tuntuu pahalta kun sairaanhoito Suomessa on siinä jamassa että vain yksityiseltä saa hoitoa. Anoppi 74-v ei pääse kunnallisella puolella muistiongelmien takia edes lääkärille ennenkuin täyttää 75-v ja nyt pitäisi odottaa vielä vuosi koko ajan selvempien oireiden kanssa. ( Arkielämässä muisti on selkeästi huonontunut jo useamman vuoden mutta hänelle itsellään ei ole sairaudentuntoa) Olen kahden vaiheilla lähdemmekö maksamaan tutkimukset ja lääkärissäkäynnit yksityisellä jotta edes saataisiin varmuus onko Alzheimeria vai jotain muuta ja onko jotain tehtävissä vai ei. Mutta rahallinen panos olis varmaan 5000€ ainakin ja se olisi vasta alkua. Siihen perään sama sitten kaikille isovanhemmille... puhutaan kymmenistä tuhansista eikä kukaan ole vielä edes laitoksessa. 

Ärsyttää ja surettaa, luulin että verorahoilla saisi edes jotain hoitoa mutta ei enää saa :( Paljonko te olette valmiita maksamaan vanhempienne ja appivanhempien hoidosta? Oletteko jo säästäneet siihen?

[/quote]

Kerrohan mistä tuo 5000 euron summa koostuu

Vierailija
48/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin sitä saa mitä tilaa-kommentoija.

Ei ole minua autettu kun tosissani olisin apua tarvinnut. Kun ei antanut liiastansa en minä anna rikkaalle vähästäni.

Vierailija
49/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajanhan nyt puhutaan, että omaisten vastuuta iäkkäistä vanhemmistaan pitää lisätä. Sehän tässä juuri on suunta, että vanhukset siirretään enemmän omaisten vastuulle.
.
Kuuskytluvulle asti oli laki, joka velvoitti lapset maksamaan vanhempiensa vanhuuden. Siihen mennään takaisin aivan varmasti eläkeläispommin mainostamisen varjolla.

Vierailija
50/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000€ on varmaan yläkanttiin, Mehiläisen hinnastosta: 

4 käyntiä lääkärillä 'a 152€ = 608€

laajat verikokeet = 300€

Pään magneettikuvaus = 600€

Eli 1500€ on koossa hyvin äkkiä. Mutta tuhansista euroista puhutaan silti ja jos tähän päälle ottaa muistihoitajaa/ toimintaterapiaa yms tukipalveluja, summa kasvaa

Vierailija
51/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muistiongelmien tutkimiselle ole ikärajaa! Pahimmillaan muistisairaus alkaa alle 50-vuotiaana. Missä kaupungissa tällainen sääntö, tee kantelu Valviraan. Ensin kannattaa olla yhteydessä ylilääkäriin. Olisiko kuitenkin väärinkäsitys kyseessä? Joissain paikoissa alle 75 v tutkitaan eri paikassa kuin yli 75 v

Vierailija
52/52 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, säästän kaikki rahat lasten kuluja varten. Ei meillä ole mistä ottaa:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme