Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Ihan tulee mieleen mun (syystäkin) ex joka mulle totesi suhteen alkuaikana "sinun rahat ovat minun rahoja" onneksi, en jäänyt tuohon suhteeseen kyseisen miehen kanssa.[/quote]
Vaimo on julistanut tuota samaa jo parikymmentä vuotta. No minä kyllä tienaan 2.5 X hänen palkkansa verran kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Kai itsestään selvää, että mies maksaa lounaat omista rahoistaan? Meillä laitetaan joka kk tietty summa taloustilille, josta maksellaan yhteiset menot. Lounaat sitten kukin makselee omista rahoistaan, olipa ne 10 tai 100 euroa per päivä.
Miten tässä menetelmässä toimitaan jos toinen käy lounaalla ja toinen ottaa eilistä makaronilaatikkoa rasiaan ja nappaa vielä omenan ja 3 keksiä kaapista? Miten huomioidaan se että makaronilaatikkohemmo ei kulje siivellä? Vitonen taloustilille per päivä? Entä saikku ja lomapäivät? Menee vaikeaksi. Mulla on lapsi. Entä hänen sairastelut ym kotipäivät kun päikkyyn ei mennä. Toisaalta on joskus mun äidillä hoidossa joka tasoittaa.
Suunnitellaan vaan miehen kanssa miten menetellä jotta juttu olisi oikeudenmukainen. Minä olisin se eväänsyöjä ja miehen kannattaa käydä lounaalla. Iso mies niin kannattaa käydä mähkimässä seisova pöytä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää rahan törsäämistä. Laske paljonko tuohon menee vuodessa, viidessä entä kymmenessä. Minulla menee kuussa 150€ ruokaan.
Taitaa olla yleinen robleemi. Joskus käyn lounaalla niin suurin osa lounasasiakkaista on miehiä. Oli sitten abc, thai/kinkkipaikka, kebula... Niin miehiä on suurin osa. Naiset järsii niitä eines maksalaatikkoja tai raikkaita voileipiä duunin taukotilassa. Sen mitä vaimo säästää, sen ukko tuhlaa.
Syy? Vaikkei mies osaisi tehdä ruokaa niin osaa ne ostaa sen eineen siinä kuin nainenkin.
Sisko oli töissä yhdessä duunilounaskuppilassa. Kertoi kuinka vanhat ukot lirkutteli hänelle. Sisko oli alle 30 tuolloin ja viiskypäset ukot rasvaisine olemuksineen lirkutteli. Yksi syy käydä kalliilla lounaalla?
Muistatteko sen ketjun jossa selvisi että mies oli maksanut vuosikaudet työkavereittensa lounaat kun ei kehdannut sanoa ettei maksa?
Se avioliitto sitten kriisiytyi ihan ketjun aikana. Hurja juttu.
Mene mukaan lounaille. Miehet on omituisia naisten mielestä ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko sen ketjun jossa selvisi että mies oli maksanut vuosikaudet työkavereittensa lounaat kun ei kehdannut sanoa ettei maksa?
Muistan. Kuka löytäisi sen? Oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita siinä. Oliko vielä niin että ihan miestyökavereille pistouvasi pöperöt?
Kaikki yhteiset kulut maksetaan yhteiseltä tililtä, johon molemmat laittavat saman verran rahaa. Omilta tileiltä kumpikin voi ostaa mitä haluaa itselleen, vaikka käydä lounaalla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkentava kysymys kirjoitti:
Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?
Mikä on tilanne tänä päivänä?
Nyt kun korona on ohi lounastajia tuntuu riittävän taas. Moniko lounastaa perheen viimeiset rahat? Se on parikymppiä per päivä aika paljon. Siis hyvä lounas plus kahdet kahvit ja särpimet.
Tirsk! Työpaikkalounas ei maksa parikymppiä päivässä. Oletko ikinä kuullut lounasedusta?
Vierailija kirjoitti:
Musta tää keskustelu kuvastaa hyvin nykyajan kaksoisstandardeja.
Vaimo kyttää miehen lounaslaskuja mutta miehillä ei ole mitään aavistustakaan miten paljon naiset käyttää ulkonäköönsä rahaa. Yllättyisitte miehet!!!
Toisaalta on kauhea poru kun suomiämmät eivät laittaudu ja pukeudu kuten kauniit naiset naapurimaissa. Joka ilmansuunnassa.
Että pitäisikö sitä laittautumista nyt lisätä vai vähentää?
Ja tämä ketju ei käsittele naisten meikkiostoja vaan miehen elämänhallinnan ongelmia.
Taloustille siirretään sovittu summa ja lounaat molemmat kustantaa omista rahoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Up
Vierailija kirjoitti:
keskiarvo 30e x 21,5pv=645e kk
aika paljon siis jossei kyseessä ole palkka luokkaa nettona vähintään 3000e mieluummin 4000e
raksamiehet saa 10e ateriakorvausta joka päivä ja sillä raskii käydä syömässä lounaspaikoissa, ei kyllä muuten olisi
Virolaiset raksaukot on kyllä aika koreita että vaikea uskoa että ne mähkii joka päivä buffetit tyhjiin.
Jos olisin ap niin menisin mieheni kanssa yhdessä lounaalle halvempaan paikkaan. Näin saisi sillä 30€:lla molemmat syötyä eikä miehen tarvitsisi esittää mitään työporukkassaan. Sanoisi aina vaan, että en pääse syömään teidän kanssa kun minulla on taas lounasdeitit vaimoni kanssa.
Ap voisi mennä myös työporukan kanss syömään kun yrittäjänä joutuu vaan viettämään aikaa kotona. Saisit myls tutustua miehen työkaverieihin ja ymmärtäisit paremmin koko kuviota. Tai ehkä miehesi ymmärtäisi kun joutuu alkamaan etsiä toisen työn kun perheen rahanne menee lounaisiin.
Eikö mies voi tulla kotiin syömään lounastasi kanssasi, onko työmatka tosiaan niin pitkä? Entä eikö miehesi voi tehdä etätöitä - paria päivää viikossa?
Eikö mies voi ehdottaa itse välillä jotain lounaspaikkaa, jonka hinta tosiaan se alle 15€ juomineen?
Kuun säät vielä hyvät niin itse ainakin hakisin kaupasta mieluummin vaikka salaatin tai patongin ja menisin puistoon ulkoilmasta nauttimaan.
Entä eikö koskaan voi käydä pitsalla tai salaatilla? Tulee halvemmaksi kuin a la carte annokset.
Joka tapauksessa onhan tuo älyttömästi rahaa tuhlata viikossa lounaisen, vain koska perheellisenä ei kehtaa kieltäytyä menemästä sinne 40€:n lounaspaikkaan.
Mistä ihmeestä löytyy yli 20€ maksavia lounaita? Varsinkaan sellaisia paikkoja joissa viittii joka työpäivä lounastauolla käydä.
No eipähän taas tunnu niin pahalta se että tulee kerran tai kaksi viikossa käytyä tuossa naapuritalossa 9,30€ buffetlounaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä nyt sit kerron, tiivistetyn version. Olen niin vihainen, vaikka en edes tiedä kenelle pitäisi olla eniten vihainen, että aivan oikein miehelleni, jos joku tästä nyt tunnistaakin hänet.
Tästä tuli aivan hirveä riita, kun ilmoitin, että nyt tämä selvitetään. Tälle oli tarve, kun kulut ovat nousseet tänä talvena, sähkölasku, polttoaine ym. ja tarve suurentaa miehen osuutta perheen menoista.
Päädyttiin käymään miehen tiliotteet läpi ja voi h#vtin h#vtti!
Ei, ei ole alkoholi, ei pelaaminen, eikä edes toinen nainen, vaan työkaverit! Mies on ollut samassa työpaikassa yli 10 vuotta ja jostain käsittämättömästä syystä mies on alkanut jossain vaiheessa tarjota työkavereilleen lounaita!!!!!!! Siitä on kuulema tullut tapa. Alunperin alkanut tarjota siksi, kun ei halunnut mennä lounasravintolaan yksin, mutta ketään ei olisi lähtenyt kaveriksi muutoin kuin jos lupasi tarjota. Siitä kuulema tuli lopulta tapa jota ei kehdannut lo
Nostan vaan tämän AP:n parin vuoden takaisen viestin, josta selviää miten tuo 20-40€ päivässä lounaaseen oikeasti kului. Vässykkä kynnysmatto mies.
Ap:n ongelma ei ole millään lailla epätavallinen, itse asiassa se on melko yleinen. Asian käsittelyssä on paljon apua vertaistuesta tai ihan vaan kokemuksista, joita vastaavaan tilanteeseen joutuneilla on ollut.
Ap:n tilanne näyttää olevan vakava, mutta ei toivoton. Aivan ensimmäiseksi mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.
Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ongelma ei ole millään lailla epätavallinen, itse asiassa se on melko yleinen. Asian käsittelyssä on paljon apua vertaistuesta tai ihan vaan kokemuksista, joita vastaavaan tilanteeseen joutuneilla on ollut.
Ap:n tilanne näyttää olevan vakava, mutta ei toivoton. Aivan ensimmäiseksi mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se ke
Tästähän se ratkaisu löytyi. Kyllä mummo tiesi 👵🏻🙏🏻
Vierailija kirjoitti:
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se ke
Ei saatana. Monettako tuhannetta kertaa törmään tähän samaan tarinaan. Lopettaisit jo tuon jankutuksen.
Mikä on tilanne tänä päivänä?
Nyt kun korona on ohi lounastajia tuntuu riittävän taas. Moniko lounastaa perheen viimeiset rahat? Se on parikymppiä per päivä aika paljon. Siis hyvä lounas plus kahdet kahvit ja särpimet.