Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keskiarvo 30e x 21,5pv=645e kk
aika paljon siis jossei kyseessä ole palkka luokkaa nettona vähintään 3000e mieluummin 4000e
raksamiehet saa 10e ateriakorvausta joka päivä ja sillä raskii käydä syömässä lounaspaikoissa, ei kyllä muuten olisi
Miehellä on joku 5€/päivä lounasetu käytössä, enempää ei saa. Palkka on ihan ok, mut on meillä noita velkoja ja menojakin.
Ei noin pientä lounasseteliä tai lounasetua ole ollut enää vuosikausiin käytössä, paitsi jos työpaikalla on ikioma lounasruokala.
Kaippa tuo omat rahat voi käyttää mihin haluaa, samoin sinä.
Sitten eri tilille menee perheen ruokarahat josta ostetaan kotiruoat.
Vaimonsa kanssa ja lapsiensa ei käy syömässä ulkona mutta työkavereitten kanssa kyllä taitaa olla joku heitukka kiikaris mikä maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteiset kulut puoliksi. En puuttuisi miehen lounaisiin. On mieskin oikeutettu pieneen breikkiin työpäivän aikana.
No ap:n mies maksaa perheen yhteisistä kuluista vähemmän, kun lounaisiin menee niin paljon rahaa. Lounastauonhan ja siis sen breikin saa pitää yhtä lailla söi sitten eväitä tai ravintolassa.
Mitäs jos se maksaa enemmän.
Tässä tapauksessa ei maksa. Koko ongelmaa ei olisi, jos mies eläisi varojensa mukaan. Mutta kun ei elä, vaan syö niin kalliita lounaita että vaimon pitää elättää miehenkin lapset.
Se kalliiden lounaiden syöminen varmaan menee sitten miehen omasta käyttörahasta.
Tämä nyt on semmonen asia että syödä pitää töissä. Jos ei kehtaa ehdottaa halvempaa lounaspaikkaa, et sinäkään oikein voi sinne töihin mennä sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kun tienaa enemmän niin hänellä on kalliimmat harrastukset eikä minulla ole mitään sanan valtaa. Itse päättää niistä eikä kysele saako syödä lounaitakaan vaan käy syömässä jos huvittaa.
Miksi sinulla pitäisi olla sananvaltaa toisen henkilön rahankäyttöön? Kysytky itse lupaa jos teet omia ostoksia omilla rahoilla? Toivottavasti et.
No kyllä sitä sanavaltaa on vaimollakin, jos ollaan liitossa ja on lapsia. Kyseessä on perhe, perheen etu eikä yksilön etu. Kai nyt sentään tavoite on tukea perheen yhteistä hyvinvointia ja mahdollista rahan säästämistä yhteiseen käyttöön eikä vain yhden jäsenen?
Olen nainen, vaimo ja äiti ja en todellakaan ymmärrä tätä logiikkaa. Minulla on omat rahat, joilla teen ihan mitä lystään kenenkäön lupia kysymättä, ja niin tekee mieheni. Yhteiset menot katetaan yhteiseltä tililtä, johon rahat siirretään sopimuksen mukaan ja käytetään sopimuksen mukaan. On ihan oma valinta, jos haluaa kytätä ja harmistua toisen rahankäytöstä sekä olla toisen tuloista riippuvainen pitkän ajan ilman vastavuoroisuutta.
Naisten pitäisi käyttää enemmän järkeä eikä mennä niin tunteella näihin asioihin. Budjetti on matematiikkaa ja kaikilta löytyy excel tai vastaava käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, vaimo ja äiti ja en todellakaan ymmärrä tätä logiikkaa. Minulla on omat rahat, joilla teen ihan mitä lystään kenenkäön lupia kysymättä, ja niin tekee mieheni. Yhteiset menot katetaan yhteiseltä tililtä, johon rahat siirretään sopimuksen mukaan ja käytetään sopimuksen mukaan. On ihan oma valinta, jos haluaa kytätä ja harmistua toisen rahankäytöstä sekä olla toisen tuloista riippuvainen pitkän ajan ilman vastavuoroisuutta.
Naisten pitäisi käyttää enemmän järkeä eikä mennä niin tunteella näihin asioihin. Budjetti on matematiikkaa ja kaikilta löytyy excel tai vastaava käytöstä.
Minä puoleestaan mies, aviomies ja isä. Sivulta 1 ilmenee, että mies käy kallillaa työpaikkaluonailla vaikka siihen ei olisi perheellä varaa. Eli toisin sanoen, että vaikka miehellä on elatuvelvollisuus niin vaimoaan kuin lapsiaan kohtaan niin hän käyttää varansa ylenpalttiseen kulutukseensa laiminlyöden omaa vaimoaan sekä lapsiaan.
En oikein ymmärrä tätä valitusta. Miksi ihminen ei saisi nauttia elämästään lounaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puoleestaan mies, aviomies ja isä. Sivulta 1 ilmenee, että mies käy kallillaa työpaikkaluonailla vaikka siihen ei olisi perheellä varaa. Eli toisin sanoen, että vaikka miehellä on elatuvelvollisuus niin vaimoaan kuin lapsiaan kohtaan niin hän käyttää varansa ylenpalttiseen kulutukseensa laiminlyöden omaa vaimoaan sekä lapsiaan.
Voisiko vaimo mennä myös työhön niin riittää rahat paremmin. Kyse on tietenkin siitä kuinka paljon saa palkkaa. Itse tienaan jotain 40 euro tunnissa ja ylitöissä vielä enemmän joten ihan koko päivän palkka ei menisi lounaaseen vaikka söisin koko päivän.
Kyllä munki mies varmasti mielellään käyttäis rahansa ihan muuhun kuin laskuihin ja ruokakauppaan, jos mä suostuisin ne yksin maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette vielä yhdessä?
Eli kun mies ei joka asiassa hypi naisen pillin mukaan, niin pitää erota?
Vierailija kirjoitti:
Oman palkkansa saa käyttää niin kuin haluaa.
Kyllä vain, mikäli on sinkku. Muuten ei.
vanhakyynikko kirjoitti:
Paremmissa paikoissa on peruslounas ja sitten erikseen Busines-lounas, joka saattaa hyvinkin olla 40-50 euroa/kpl.
Onhan tietysti komeaa ilmoittaa lähtevänsä Busines-lounaalle ja palattua kertoa olleensa Busines-lounaalla.
Ei ole miehen vika, että paremmat lounaat ovat älyttömän kalliita.
Keepin´ up appearances!
Muuten, olin kerran, vastoin tahtoani, lopettamassa työsuhdetta ja esiniljake halusi tarjota lounaan minun valitsemassani paikassa, oltiin silloin Helsingissä.
Tiesin paikan mihin mennä, eikä se ollut mikään Riitan Pikapala, vaan paikka, jossa oli kankaiset pöytäliinat ja tarjoilijoilla asiaankuuluvat asut.
Sain tehdä tilauksen ja esiniljake kalpeni hieman, tiesin kyllä syynkin.
Ruoka oli hyvää niinkuin aina ennenkin, ja kun laskun aika tuli esiniljake kaiveli lompakostaan kaikki hilut mitkä löysi.
Nolona pyysi minulta lainaksi jotain summaa.
Minä tietysti reiluna ihmisenä lainasin hänelle tämän summan.
Ai, että hiveli itsetuntoa kun sain narautettua tämän tyypin rahattomuuden takia.
Hän kai kuvitteli, että menemme tosiaan johonkin Riitan Pikapalaan.
Ihmeellistä asioista jotkut ihmiset saavat tyydytystä.
Minä olisin saanut parhaat kiksini kävelemällä vain pää pystyssä ulos ovesta.
Toisten nöyryyttäminen ei tuota minulle mitään iloa.
Lounas on hyvä syödä työpäivän aikana, mutta 20-40€ kuulostaa kohtuuttomalta jos se vaikuttaa perheen talouteen.
Ja kukaan ei puhu siitä paljonko AP tuhlaa kosmetiikkaan,muotiin, kampanjaan, ripsiin, kynsiin... mihin mies ei käytä penniäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette vielä yhdessä?
Eli kun mies ei joka asiassa hypi naisen pillin mukaan, niin pitää erota?
Tervetuloa vuoteen 2023. Miehen palkkan käyttökin on 100% naisen käskyn alla.
Onpa tiukassa rahat jos tarvitsee kymppejä laskea päivittäin. Kannattaisiko vaimon mennä töihin tienaamaan?
Musta tää keskustelu kuvastaa hyvin nykyajan kaksoisstandardeja.
Vaimo kyttää miehen lounaslaskuja mutta miehillä ei ole mitään aavistustakaan miten paljon naiset käyttää ulkonäköönsä rahaa. Yllättyisitte miehet!!!
Vierailija kirjoitti:
Onpa tiukassa rahat jos tarvitsee kymppejä laskea päivittäin. Kannattaisiko vaimon mennä töihin tienaamaan?
Jep, mutta kivempaa olla kotona ja valittaa miehen rahankäytöstä
Oman palkkansa saa käyttää niin kuin haluaa.