Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kalliit lounaat, onko oikein?

Vierailija
02.03.2022 |

Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.

Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.

Ajatuksia?

Kommentit (609)

Vierailija
541/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheni kommentoisi minulle siitä että kävisin liian kalliisa ruokapaikassa lounaalla niin lähtisi mies aika äkkiä vaihtoon.

Me maksamme laskut ja perheen menot puoliksi ja loput omat rahat saa kumpikin käyttää palkastaan mihin haluaa.

Vierailija
542/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mieheni kommentoisi minulle siitä että kävisin liian kalliisa ruokapaikassa lounaalla niin lähtisi mies aika äkkiä vaihtoon.

Me maksamme laskut ja perheen menot puoliksi ja loput omat rahat saa kumpikin käyttää palkastaan mihin haluaa.

Noinhan se normalissa parisuhteessa meneekin. Nämä naiset on täällä vaan alistaneet miehet tahdottomiksi maksumiehiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, vaimo ja äiti ja en todellakaan ymmärrä tätä logiikkaa. Minulla on omat rahat, joilla teen ihan mitä lystään kenenkäön lupia kysymättä, ja niin tekee mieheni. Yhteiset menot katetaan yhteiseltä tililtä, johon rahat siirretään sopimuksen mukaan ja käytetään sopimuksen mukaan. On ihan oma valinta, jos haluaa kytätä ja harmistua toisen rahankäytöstä sekä olla toisen tuloista riippuvainen pitkän ajan ilman vastavuoroisuutta.

Naisten pitäisi käyttää enemmän järkeä eikä mennä niin tunteella näihin asioihin. Budjetti on matematiikkaa ja kaikilta löytyy excel tai vastaava käytöstä.

Minä puoleestaan mies, aviomies ja isä. Sivulta 1 ilmenee, että mies käy kallillaa työpaikkaluonailla vaikka siihen ei olisi perheellä varaa. Eli toisin sanoen, että vaikka miehellä on elatuvelvollisuus niin vaimoaan kuin lapsiaan kohtaan niin hän käyttää varansa ylenpalttiseen kulutukseensa laiminlyöden omaa vaimoaan sekä lapsiaan.  

Eikö sillä vaimolla ole elatusvelvollisuutta vai?

Minä ymmärsin aloituksesta että yhdessä maksavat perheen kulut. Loput rahat on molempien omia. Ei kai miehen ole pakko vaimoa ravintolaan kustantaa... eikö vaimolla ole omaa rahaa? Jos ei niin kannattaa mennä töihin.

Vierailija
544/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän miestä. Itse olen nainen.

Mutta työpaikalla on hyvä kuulua porukkaan ja lounaalla voidaan puhua sellaisia asioita, joita en kuule töissä. Vodaan myös sopia työjuttuja ja jos et ole paikalla, jäät ulos. Riippuu tietysti työstä.

Kun tuon lounastamisen on aloittanut, siitä on vaikea lähteä pois.

Itse kävin mukana tupakkatauoilla vaikka en polttanut.

Vierailija
545/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun tuo APtä mietyttää ja olet naimisissa miehesi kanssa, pitää sinun nyt ottaa keskustelu miehesi kanssa tästä ja pyytää selitys. Pyydä kuitteja nähtäväksi (tiedän että moni nyt sanoo, että ei saa epäillä ja pitää saada tehdä mitä haluaa), mutta jos parisuhteessa on asioita, jotka mietyttää, molemmat varmasti haluavat asiat selviksi, ettei kummallakaan ole ikäviä fiiliksiä.

Ja kun sanot AP, että ei miehesi ole pettäjä, mistä tiedät? Voin sanoa, että yllätyksiä voi tulla kenen tahansa suunnasta. Joka tapauksessa, oli taustalla mitä tahansa, pettää hän joka päivä perhettään tällä tyylillä, kun ei välitä antaa omaa osaansa perheen kuluihin, vaan elää itsekkäästi kuin sinkku parisuhteessa.

Ja sinä AP, lopeta miehesi toiminnan tukeminen ja vaadi miestä maksamaan puolet kuluista, myös ruoasta ja lasten vaatteista yms.

Sinä mahdollistat miehesi kalliit lounaat, kun et nosta asiaa pöydälle ja vaadi tasapuolista kulujen jakoa. Aivan kuten alkoholistin puoliso mahdollistaa toisen juomisen kun vain katsoo sivusta ja hoitaa arjen ympärillä. Ei rakkaus ja lapset tarkoita sitä, että pitää sietää parisuhteessa mitä tahansa. Jokaisella on oikeis vaatia puolisolta aikuismaista vastuunottoa yhteisistä asioista ja velvoitteista.

Vierailija
546/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se normalissa parisuhteessa meneekin. Nämä naiset on täällä vaan alistaneet miehet tahdottomiksi maksumiehiksi.

Mitkä nämä naiset? AP maksaa miehen osuuden perheen ruokakuluista, lasten kuluista ja myös laskuista, joten...? AP on se maksumies.

Vierailija
547/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta tämähän ei ollut nyt aloittajan tilanne, että maksaisivat perheen menot puoliksi, kun mies ei maksa omaa osuuttaan.

Vierailija
548/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan suoraan sanottuna pitää olla melko pässi, että käy työaikana syömässä "kunnolla". Siihen palaa tolkuttomasti aikaa. Toki jos työnantaja on niin reilu, että sallii tuon (mitä vahvasti epäilen), niin silloin se olisi edes semi-ok.

Työpäivä venähtää, ja rahat palaa.  Mielummin ajoissa töistä pois ja makaroonimössöä kotona.

Tietenkin siihen palaa aikaa, mutta kunnon tauko keskellä työpäivää tekee hyvää. Samalla siinä tulee vähän ulkoiltua ja jutusteltua työkavereiden kanssa.

Miehen työpaikalla on lounastauko vähintään 45min. Saattaahan ne käydä kuntosalilla ja saunassakin kesken työpäivän - tai alkuillasta, kun aamusta tulleet on jo lopettelemassa töitä ja iltapäivästä tulleet jatkaa sitten salin ja saunan jälkeen.

Nämä riennot ovat kyllä koronan myötä jääneet, kun mies on jäänyt jumittamaan etätöihin. Mutta kyllä lounastauoilla on puolensa!

Vierailija
549/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan suoraan sanottuna pitää olla melko pässi, että käy työaikana syömässä "kunnolla". Siihen palaa tolkuttomasti aikaa. Toki jos työnantaja on niin reilu, että sallii tuon (mitä vahvasti epäilen), niin silloin se olisi edes semi-ok.

Työpäivä venähtää, ja rahat palaa.  Mielummin ajoissa töistä pois ja makaroonimössöä kotona.

Tietenkin siihen palaa aikaa, mutta kunnon tauko keskellä työpäivää tekee hyvää. Samalla siinä tulee vähän ulkoiltua ja jutusteltua työkavereiden kanssa.

Miehen työpaikalla on lounastauko vähintään 45min. Saattaahan ne käydä kuntosalilla ja saunassakin kesken työpäivän - tai alkuillasta, kun aamusta tulleet on jo lopettelemassa töitä ja iltapäivästä tulleet jatkaa sitten salin ja saunan jälkeen.

Nämä riennot ovat kyllä koronan myötä jääneet, kun mies on jäänyt jumittamaan etätöihin. Mutta kyllä lounastauoilla on puolensa!

Tottakai kunnon tauko tekee hyvää, mutta nyt on huomioitava että perheessä on myös lapsia. Ei silloin voi omalla päätöksellä venyttää työpäiviä ylipitkillä lounastauoilla, kun jonkun pitää kuitenkin olla kotona lasten kanssa. Vai ilmoitetaanko päiväkotiin pidemmät hoitopäivät että isi saa rentoutua, lounastella, saunoa jne. kesken työpäivän?

Vierailija
550/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuttusitko sinä, jos mies sanoisi että pakko nostaa yhteisiin menevää osuutta kun kulut on nousseet, ja kieltäytyisit luopumasta näistä lounaista vaikka se tarkoittaa ettet pysty enää omaa osuuttasi maksamaan? Tämähän on ap:n tilanne. Tietenkin olisi eri asia jos niihin lounaisiin olisi rahaa, mutta nyt ei ole, ja vaimo joutuu maksumieheksi.

Vierailija
551/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylen tyhmällä on lisäksi velkaa, koska tienaa liikaa

http://suolasuinen.blogspot.com/2022/07/o-i-k-e-u-s-k-o-l-l-a-s-i.html?…

Vierailija
552/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tää keskustelu kuvastaa hyvin nykyajan kaksoisstandardeja.

Vaimo kyttää miehen lounaslaskuja mutta miehillä ei ole mitään aavistustakaan miten paljon naiset käyttää ulkonäköönsä rahaa. Yllättyisitte miehet!!!

Kannattaisi hankkia normaali nainen eikä jotain instabimboa. Keskivertonaisella menee kauneudenhoitoon kuussa ehkä saman verran kuin tuolla miehellä päivässä.

Vierailija
553/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Paremmissa paikoissa on peruslounas ja sitten erikseen Busines-lounas, joka saattaa hyvinkin olla 40-50 euroa/kpl.

Onhan tietysti komeaa ilmoittaa lähtevänsä Busines-lounaalle ja palattua kertoa olleensa Busines-lounaalla.

Ei ole miehen vika, että paremmat lounaat ovat älyttömän kalliita.

Keepin´ up appearances!

Muuten, olin kerran, vastoin tahtoani, lopettamassa työsuhdetta ja esiniljake halusi tarjota lounaan minun valitsemassani paikassa, oltiin silloin Helsingissä.

Tiesin paikan mihin mennä, eikä se ollut mikään Riitan Pikapala, vaan paikka, jossa oli kankaiset pöytäliinat ja tarjoilijoilla asiaankuuluvat asut.

Sain tehdä tilauksen ja esiniljake kalpeni hieman, tiesin kyllä syynkin.

Ruoka oli hyvää niinkuin aina ennenkin, ja kun laskun aika tuli esiniljake kaiveli lompakostaan kaikki hilut mitkä löysi.

Nolona pyysi minulta lainaksi jotain summaa.

Minä tietysti reiluna ihmisenä lainasin hänelle tämän summan.

Ai, että hiveli itsetuntoa kun sain narautettua tämän tyypin rahattomuuden takia.

Hän kai kuvitteli, että menemme tosiaan johonkin Riitan Pikapalaan.

Uskon joka sanan

Tarina on aivan totta tuon minulle tarjotun potkulounaan osalta.

Sitä en huomannut mainita, että meitä oli kolme laskua nostamassa.

Alkuosasta on havaintoja elävästä elämästä.

Vierailija
554/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Paremmissa paikoissa on peruslounas ja sitten erikseen Busines-lounas, joka saattaa hyvinkin olla 40-50 euroa/kpl.

Onhan tietysti komeaa ilmoittaa lähtevänsä Busines-lounaalle ja palattua kertoa olleensa Busines-lounaalla.

Keepin´ up appearances!

Muuten, olin kerran, vastoin tahtoani, lopettamassa työsuhdetta ja esiniljake halusi tarjota lounaan minun valitsemassani paikassa, oltiin silloin Helsingissä.

Tiesin paikan mihin mennä, eikä se ollut mikään Riitan Pikapala, vaan paikka, jossa oli kankaiset pöytäliinat ja tarjoilijoilla asiaankuuluvat asut.

Ruoka oli hyvää niinkuin aina ennenkin, ja kun laskun aika tuli esiniljake kaiveli lompakostaan kaikki hilut mitkä löysi.

Ai, että hiveli itsetuntoa kun sain narautettua tämän tyypin rahattomuuden takia.

Ihmeellistä asioista jotkut ihmiset saavat tyydytystä.

Minä olisin saanut parhaat kiksini kävelemällä vain pää pystyssä ulos ovesta.

Toisten nöyryyttäminen ei tuota minulle mitään iloa.

En nöyryyttänyt ketään julkisesti.

Hiljaa mielessäni herkuttelin.

Vierailija
555/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on melkonen lapanen! Miten voi olla niin vaikea sanoa yritetään täs säästää muihin kuluihin ja syön tänää eväät?

En ole itse mitenkään kärsinyt siitä, etten ole kuin kaksi kertaa käynyt työkavereiden kanssa lounaalla. Olen suoraan sanonut että liian kallis harrastus minulle eikä siinä ole mitään sen kummempaa.

Vierailija
556/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekee hyvää itsekullekin aina joskus käydä läpi omat menot. Varsinkin elämänmuutoksissa ja kriiseissä.

Pakkaan huolella kotiruokailujen tähteet rasioihin, osan lämmitän ja syön alkuviikosta ja osa löytyy pakkasesta. Saan kunnon ruokaa ja halvalla.

Olen karsinut jo 2021 alusta omasta kulutuksestani pois uudet vaatteet, jalkineet, kahvilat, drinksut, taksit, leikkokukat, lehtien irtonumerot, ostolounaat, pizzapalat, kioskiherkut.

Kotiruokaa tarjouksista, kahvit kotona, kirjasto.

Tuo lounastava ja muiden ateriat maksava mies on kyllä tossujen tossu. On käyttänyt vuosien mittaan tonnitolkulla rahaa muiden suosion ostamiseen. Ei tuo voi olla tottakaan!

Vierailija
557/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Keepin´ up appearances!

Ihmeellistä asioista jotkut ihmiset saavat tyydytystä.

Minä olisin saanut parhaat kiksini kävelemällä vain pää pystyssä ulos ovesta.

Toisten nöyryyttäminen ei tuota minulle mitään iloa.

En nöyryyttänyt ketään julkisesti.

Hiljaa mielessäni herkuttelin.

"Hiljaa mielessäni herkuttelin. "

Eli saat nautintoa toisen nolaamisesta ja nöyryytämisestä kyllä vaan, julkisesti. Ei kuulosta terveeltä. Psyko,

Vierailija
558/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla hieno mies, kun on löytänyt ravintolan, jossa lounasruoka maksaa esim. tuon 40€. Kun Helsingin ydinkeskustan lounaspaikoissakin kalleimmat lounaat on jossain 15e hujakoilla, mutta yleensä kuitenkin lounasedun verottajan maksimin verran, eli 12,70€. Muuuutta hieno mies on selvästi hieno mies. Ehkä jossain Kajaanissa on Kaijan Kievari, missä lounas on aina 40€ + juomat päälle, sekä voileivästä vielä vitonen.

Vierailija
559/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkentava kysymys kirjoitti:

Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?

Minä maksan. Ei se mua haittaisi edes, jollei syynä olisi toisen itsekkyys vaan se olisi vaikka pienemmät tulot. Meillä jää suurinpiirtein samakäteen nettona, mutta miehellä on omia menoja niin paljon, että hän osallistuu yhteisiin sen vuoksi vähemmän. Se on aivan syvältä hanurista, mutta jotenkin hän on aivan sokea tämän asian epäoikeudenmukaisuudelle. Tai sitten esittää töissään jotain, en minä tiedä.

Meillä avioliitossa mies alkoi käyttämään rahaa enemmän, kävi ravintoloissa, harrastuksissa ja minä olin se kuka maksoi enemmän laskuja vaikka tulomme olivat samat. Vuoden katselin ja alkaessani odottaa lasta, mulle riitti. Aloin maksamaan vähemmän laskuja ja totesin miehelle että joko karsit menojasi tai sitten menee auto alta pois. Aluksi kiukutteli, mutta huomasi/tajusi että jos itse olisin toiminut samalla tavalla, olisi häntäkin ottanut päähän. Nykyään käy joskus lounaalla esim ravintolassa töissä ollessaan (kuten minäkin) muttei enään päivittän.

Vierailija
560/609 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkentava kysymys kirjoitti:

Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?

Minä maksan. Ei se mua haittaisi edes, jollei syynä olisi toisen itsekkyys vaan se olisi vaikka pienemmät tulot. Meillä jää suurinpiirtein samakäteen nettona, mutta miehellä on omia menoja niin paljon, että hän osallistuu yhteisiin sen vuoksi vähemmän. Se on aivan syvältä hanurista, mutta jotenkin hän on aivan sokea tämän asian epäoikeudenmukaisuudelle. Tai sitten esittää töissään jotain, en minä tiedä.

Meillä avioliitossa mies alkoi käyttämään rahaa enemmän, kävi ravintoloissa, harrastuksissa ja minä olin se kuka maksoi enemmän laskuja vaikka tulomme olivat samat. Vuoden katselin ja alkaessani odottaa lasta, mulle riitti. Aloin maksamaan vähemmän laskuja ja totesin miehelle että joko karsit menojasi tai sitten menee auto alta pois. Aluksi kiukutteli, mutta huomasi/tajusi että jos itse olisin toiminut samalla tavalla, olisi häntäkin ottanut päähän. Nykyään käy joskus lounaalla esim ravintolassa töissä ollessaan (kuten minäkin) muttei enään päivittän.

Kyllä miehellä on oikeus käyttää enemmän rahaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän