Työttömän ruokaympyrä
Hei,
Kun täällä puhuttiin paljonko menee rahaa ruokaan kuukaudessa niin tässä omani:
-Aamu: elovena puuro lautasellinen ja lasi vettä:0,20e
-päivällinen: Kanankoipi ja kaksi perunaa: 0,90e
-Välipala jonka syön vain joka toinen päivä: omena tai banaani 0,30e
-Iltapala: Kaksi näkkileipää voilla joskus jugurttia kahvikupillinen jos löytyy kaupasta 50% aletarralla. 0,20e.
Kahvia juon vain juhlapäivinä.
Toinen esimerkki:
-Aamu: Puuro ja lasi maitoa 0,40e
-päivällinen: Keittoa 0,30e
-Välipala: Vaasan ruispala voilla ja piimää jos löytyy 50% aletarroilla 0,20e
-Iltapala: banaani ja jugurtti 50% aletarroilla 0,40e
Näin minulla menee noin 48e-56e kk ruokaan. Joskus toki ostan pähkinöitä ja rusinoita jolloin menee 3e kk enemmän rahaa ruokaan. Jos oikein pröystäilen että ostan kahvia ja maitoa sekä pari ylimääräistä jauhelihapakettia niin rahaa menee 15e enemmän. Niin teen vain joulun ja juhannuksen aikoihin. Käyn myös kalastamassa viereisessä järvessä ja kerään marjoja, niitä en kuitenkaan laske mukaan koska rahaa niihin ei mene. Onki laite maksoi hong kong tavaratalossa aikoinaan 1e, matoja saa kaivamalla ja vavan tein puun oksasta.
Kysykää jos on kysyttävää?
Juha.
Kommentit (268)
Ahvenen ruodoista: Perkaamisen ja suomustamisen jälkeen ahven paloitellaan ja asetetaan pannulle (valurauta) yhdessä voin kanssa. Levy kolmoselle ja kansi päälle. Käy välillä kääntelemässä. Tunnistat milloin alkaa olemaan kypsää, lisää silloin voita ja käännä kutoselle ja paista rapeaksi. Osa käyttää tossa hommassa jauhoja, mutta itse en halua syödä ns markkinoilta ostettua muikkua jonka pilaantuminen on peitelty suolaan ja vehnäjauhoon. Muista! Pureskele hitaasti pieniä määriä ahventa perusteellisesti enne kuin nielaiset. Näin et tarvitse hainrustopillereitä etkä muitakaan vitapro kanelipillereitä, joskaan et ole koskaan tarvinnut sellaista keinotekoista tehdaskuitua mahaasi syöpää aiheuttamaan. Moni on lisäksi niin tyhmä että vetää vitamiinipillereitänsä aamulla kahvin kanssa jolloin kahvin parkkihapot eliminoi viimeisetkin vitamiinijämät jota niissä oli. Vitamiinipillerit nostaa kuolleisuutta eikä niitä ole tutkittu kuin vatsa 10 vuotta, jos sitäkään. Syökää ihmiset oikeaa porkkanaa, ei hollannissa mineraalivillassa kasvatettu s-market pussiporkkanaa, vaan multaista oikeaa porkkanaa. Minulle tulisi huono olo jos joutuisin syömään kaupan paskaa vähääkin enemmän. Mutta kun on pakko, koska metsästys on säännösteltyä ja kallista. Metsästäjäntutkinto minulla on ja periaatteessa voisin alkaa metsästämään pienriistaa, mutta tyydyn tähän nykyhetkeen ja ostan kaupan paskaa. Ihanne olisi saada oma kasvimaa ja jonkun syrjäisen lammen lähettyviltä jonne alkaisin kasvattamaan ahven kantaa, sekä jänis kantaa, tappamalla kaikki ketut ja supit 10 hehtaarin alueelta, samoin petolinnut ansoilla. Petolintu ansat on jänniä virityksiä, mutta se onkin jo toinen juttu.
Juha.
Katkeruudella tarkoitin ehkä tunnetta siitä, että muu yhteiskunta on sinut hylännyt. Mutta tekstisi perusteella siitä on tuskin kyse.
Pidä yhteyksiä ihmisiin, ettet erakoidu. Se on mielen tasapainolle tärkeää.
Ibuprofeeni on paitsi maksatoksinen, myös sydämen toiminnalle haitallinen, samoin ruansulatuskanavalle jne. Viina on terveellisempää.
Juha.
Kymmenen hehtaaria on todella pieni alue, kettu juoksee sen läpi minuutissa... eihän se ole kuin säteeltään vajaat kaksisataa metriä oleva ympyrä. Ja jäniksellekin se on varsin pieni alue.
Luvallisesti metsästämällä ravinnon hankkiminen on kyllä työn takana. Lihan hankkimiseksi maalla omissa oloissaan asuvalle lampaanvuonan ottaminen keväällä ja teurastaminen syksyllä voisi olla hyvä tapa. Jos sen nyt sitten hennoisi teurastaa... ap:n asenteella olisi tuskin ongelma.
Millälailla yhteiskunta on mukamas hylännyt minut? Saan terveyspalvelut, asumisen ja rahaa yhteiskunnalta. Eli ei yhteinkunta ole minua hylännyt. Työmarkkinat on hylännyt minut, samoin 300 000 muuta työtöntä. Syy miksi näin kävi on päivän selvä. Vastaus on euro ja jenkkihomoilu. Venäjä on aina ollut Suomen suurin kauppakumppani, mutta kuinka kävikään? Sanotaan että Saksa on suurempi nykyään, mutta tietysti koska pakotteet. No sillä ei enää ole niin väliä sillä saimme nyt vastaamme jälleen kerran maailman suurimman valtion jolla on maailman suurin ydinasearsenaali sekä Alakurtissa 50 000 kokenutta erikoisjoukkojen sotilasta, samoin harkovassa ja pihkovassa. Suomen sodanajan taistelujoukko koostuu 200 000 taistelijasta ja 50 000 taistelijan operatiivisesta taistelijasta. Ottaen huomioon tarja halosen inhimillisyyden nimissä allekirjoittaman ottawan sopimuksen joka on nyt ratifioitu ja näin ollen sakara ja putkimiinat poistettu (joihin suomen puolustus perustui) tämän maan infrastruktuuri on tuhottu päivässä, ja jos he käyttävät maahanlaskujoukkoja ja aikovat miehittää, alkaa vuosia jatkuva sissisodankäynti. Itselleni se tuo sisältöä ja toimintaa elämääni, juuri sellaista kaipaan. Silloin kun keskiluokka on menettänyt kaiken, minä olen kuin kotonani, ja saan kaupan päälle rynnäkkökiväärin ja uusia kledjuja :D
Juha.
Kymmenen hehtaarin alue on ideaalinen jänisten kasvatukseen ruokinta automaatteineen. Ideana on juuri se että kun kettu juoksee sinne, sinne myös jää. Ketut menevät ansoihin joihin jänis ei mene. Jos olet tietoinen eläimistöstä, tietäisit että jänikset käyttävät suoja-alueita mm melusuojaa ja asutusta hyväkseen. Samanlaiseen perustuisi toimintani. En jaksa sen kummemmin alkaa asiasta vääntämään. Myös kanit ym fasaanit olisi hyviä kasvatus eläimiä, kun vaan tekisi kanaverkosta aidat jne. Kyllähän neekeritkin suojaa banaanisatoaan gorilloja vastaan viidakkoveitsin, miksi minä en voisi jäniksiä suojella ketulta esim 308 tai vaikka 22lr kiväärin tai jalka/taljajousen kanssa? Myrkkykään ei ole pois suljettu koska sitä makkaraa ei jänis syö.
Juha.
No onhan se hyvä tietää että jos venäläiset valtaisivat Suomen, jostain syrjäkyliltä löytyy ainakin yksi sissiasenteella varustautunut sankari, joka pärjää metsässä kauraryynipussin kanssa kuukauden.
Ihan asiaa puhut sinänsä ja muut saisivat ottaa oppia. Ihmetyttää kuitenkin että mikä saavutus on valvoa yönsä? Ja peräti yhden yön? Huvittavaa. T. Yötyöläinen
Miksi valvon yöni: Joskus vain valvon, ja tämä yö on juuri sellainen. Minua ei vain aina väsytä, ja voin nukkua päivälläkin, koska olen työtön ja voin tehdä niin kuin haluan. Pystyn myös valvomaan päivän, yön ja seuraavan päivän, se ei ole mikään ongelma. Tuossa kun joku vuodatti että syrjäkylän sissi kauraryynipussin kanssa, niin ei se ole se pointti, vaan se että olen tottunut siihen mitä te kutsutte kurjuudeksi. Lähtisin mielelläni sotimaan, en ideologiani puolesta, vaan siksi että se olisi ainutlaatuista ja hieno kokemus ja välttämättömyys eloonjäämisen kannalta. Käpykaartilaiset tuhottaisiin omien toimesta melko tehokkaasti, mutta ei taistelevaa yksikköä, ja vaikka kuolisinkin sotimisessa niin se on vain osa sodan luonnetta, eikä siinä olisi mitään ihmeellistä koska ihmisiä on kuollut ennen minua 300 000 vuotta ennen minua, ja joka sodassa jonka ihminen on tällä maapallolla käynyt. Kohdallani olisi vain se poikkeus nykynyhveröön että tulen toimeen olemattomilla ruoka annoksilla, valittamatta. Enkä missään vaiheessa sanonut että valvominen on jokin saavutus? Mikä edes on saavutus? Nykymaailmassa varmaan se että joltakin jätkältä lääkäri leikkaa munat ja heittää ne roskiin ja allu muuttuu elluksi ja seitsemänpäivää lehti avaa hänelle "uran" glamourmallina. Saavutus on kuin kuin vapaus, se on montaa eri vapautta.
Juha.
Sun ruokavalio on ihan laihduttajan ruokavalio. Monta kaloria saat tai tarvitset mielestäsi? Yleensä aikuinen ihminen tarvitsee vähintään n. 2000 kcal.
Itseasiassa mä laihtuisin sun dieetillä tosi reippaasti. Pitää vissiin kokeilla. Veikkaan et kilo pari lähtee viikossa.
Montako kaloria saan tai tarvitsen? Yhtämonta kuin Intialainen köyhyysrajan alapuolella elävä ihminen. Sellaisella erotuksella että syön heihin katsottuna säännöllisesti enkä pilaantunutta ruokaa. Pippuri muuten tulee intiasta ja sen alkuperöinen tarkoitus oli maustaa pilaantunut ruoka, suola oli säilömistä varten, chilin tarkoitus oli sama kuin pippurin, joskin se mielestäni denaturoi ruuan syömä kelvottomaksi. Ihmiset näyttää huolestuvan siitä että joku ei ylensyö niin kuin he. Sana ylensyö tulee muuten keskiajalta jolloin porvarit oksentivat ruokakutsuilla ruokaa pois, seuraavan ruokalajikkeen tieltä, samalla kun talonpojat kiisteli puukoin leipäpalasta, oliko silloin ihmisyys tai jumala läsnä? Mikä edes on reilua? Sekö että joku ajaa mersulla kotiinsa soittamaan flyygeliä, kun toinen hengittää asbestia rakennustyömaalla? Elämä on tarkoituksetonta sattumaa, ja täällä vain vahvin pärjää, ei ole olemassa oikeaa tai väärää. Moraali on vain käsitys oikeudesta. Ihminen pelkää luonnollisesti pimeää ja se on kivikautinen jäänne ihmisellä, joskin nykyään pidetään muotina "no fear" tyyliä, jolloin ihmisen tärkeintä vaistoa, pelkoa pidetään häpeänä. Nyky-yhteiskunta on niin sairas että pahimmat sukurutsarit talibanien keskuudessa hindu kush vuoristossa on terveitä heihin verrattuna.
Juha.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 03:31"]
Itseasiassa mä laihtuisin sun dieetillä tosi reippaasti. Pitää vissiin kokeilla. Veikkaan et kilo pari lähtee viikossa.
[/quote]
Se kertoo siitä että sinussa on monta ämpärillistä paskaa :D
> Sana ylensyö tulee muuten keskiajalta jolloin porvarit oksentivat ruokakutsuilla ruokaa pois
Tämä muuten tapahtui antiikin Roomassa.
Ihmiset luulee laihtumiseksi kun nesteet lähtee. Rasvan palaminen on sitten hidasta. Vuorokauden kestänyt liikkuminen polttaa noin kilon rasvaa, jos liikut sen yhteen soittoon esim kävellen 7km tunnissa. Dietti jo sanana on sairas. Mitä järkeä on hikoilla kuukausi ja syödä rahkaa ja kyykätä salilla, kun taas kuukauden päästä alkaa ahmimaan säilöntäaineella höystettyjä solumyrkkyjä kaksin käsin niin että kusi värjääntyy kaljan väriseksi? Kyse on siitä elämän tyylistä. Jos syöt kuin minä, niin voin luvata että laihdut vain tasan siihen mittaan jossa sinun luonnollisesti kuuluisikin olla. Kun puhutaan köyhyydestä, niin ei sellaista Suomessa näy. Köyhät mukamas polttaa tupakkaa joka maksaa yli 5e aski ja juo olutta joka maksaa yli 1e pullo. Köyhyys on sitä että talvella on kylmä koska ei ole varaa lämmittää ja ruoaksi on vettä ja taikinaa, koska ei ole varaa muuhun. Köyhyys on myöskin sitä että joku kuolee koska ei ole varaa lääkkeisiin tai lääkäriin. Köyhyys on myöskin sitä että sormet menee talvella puuhommissa paleltumista kuolioon koska ei ole varaa lämpimiin talvirukkasiin. Ennen kaikkea köyhyys on sitä että kun kuolee niin voi ajatella että se on vihdoin ohi.
Juha.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 03:48"]
> Sana ylensyö tulee muuten keskiajalta jolloin porvarit oksentivat ruokakutsuilla ruokaa pois
Tämä muuten tapahtui antiikin Roomassa.
[/quote]
Eikö keskiajalla tuota voinut tapahtua? Oliko meininki niin muuttunut että ruoka jaettiin kristillisellä tasajaolla? eikä ketään poltettu roviolla kun puita säästettiin talven varalle lämmitykseen kun niihin aikoihin talvet oli niin kylmiä että demaritkin piti kädet omissa taskuissa.
Ja kaloreita oli? Lähes jokainen näkisi nälkää sinun ruokavaliollasi. 2000kcal syöminen ei ole ylensyömistä ellet sitten satu olemaan 150 cm pitkä laiha naisihminen. Hullu mikä hullu. Ja suomalaisen ruokavalio pitäisi olla siis sama kun intialaisen köyhän?
Ibuprofeeni ei ole maksatoksinen. Parasetamoli on.