Työttömän ruokaympyrä
Hei,
Kun täällä puhuttiin paljonko menee rahaa ruokaan kuukaudessa niin tässä omani:
-Aamu: elovena puuro lautasellinen ja lasi vettä:0,20e
-päivällinen: Kanankoipi ja kaksi perunaa: 0,90e
-Välipala jonka syön vain joka toinen päivä: omena tai banaani 0,30e
-Iltapala: Kaksi näkkileipää voilla joskus jugurttia kahvikupillinen jos löytyy kaupasta 50% aletarralla. 0,20e.
Kahvia juon vain juhlapäivinä.
Toinen esimerkki:
-Aamu: Puuro ja lasi maitoa 0,40e
-päivällinen: Keittoa 0,30e
-Välipala: Vaasan ruispala voilla ja piimää jos löytyy 50% aletarroilla 0,20e
-Iltapala: banaani ja jugurtti 50% aletarroilla 0,40e
Näin minulla menee noin 48e-56e kk ruokaan. Joskus toki ostan pähkinöitä ja rusinoita jolloin menee 3e kk enemmän rahaa ruokaan. Jos oikein pröystäilen että ostan kahvia ja maitoa sekä pari ylimääräistä jauhelihapakettia niin rahaa menee 15e enemmän. Niin teen vain joulun ja juhannuksen aikoihin. Käyn myös kalastamassa viereisessä järvessä ja kerään marjoja, niitä en kuitenkaan laske mukaan koska rahaa niihin ei mene. Onki laite maksoi hong kong tavaratalossa aikoinaan 1e, matoja saa kaivamalla ja vavan tein puun oksasta.
Kysykää jos on kysyttävää?
Juha.
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:39"]
Normityöttömällä Suomessa elämänhallinta on vahvasti kuralla ja ruokavalio koostuu pakastepitsasta, makkarasta, eineslihapullista, ranskalaisista, limsasta, karkista ym.
[/quote]
Ja tämä "tieto" on peräisin mistä?
[/quote]
Käytännön kokemuksista työttömien parissa. Myös työllistymättömyyden perussyy on erittäin usein se elämänhallinnan puute.
Miksikö muutin maaseudulle?
-Turvallinen ympäristö jossa kaikki tuntee toisensa ja tajusin kuuluvani tänne, tai siis pikemminkin luontoon.
-Erämahdollisuudet. Voin mennä metsään polttamaan kuusen alaoksista tehtyä nuotiota ja kalastaa, marjastaa, talvella seuraa jälkiä jne.
-Eilen 4 ahventa suomustin ja paistoin pannulla, paljonko siinä on proteiinia? Kalsiumia? Syön ne ruotoineen päivineen ja luustoni pysyy vahvana, samoin hampaat. Kohta alkaa olemaan mustikkaa. Kuinka paljon niissä on vitamiineja ja antioksidantteja?
-Maaseudun ilmapiiri, tässä on jotain mystistä.
-Näin lukeneena aiheesta: maailman vanhimmat ihmiset tulevat okinawalta. Syy: söivät niukasti ja lähes pelkkää kalaa. Olen ottanut oppia pohjois-amerikan intiaaneista ja heidän soturikulttuuristaan, samoin spartalaisesta ajattelutavasta. Tarkoitukseni on elää, olla, kokea ja selviytyä kynsin ja hampain, samoin kuin karhun. Ne pyrkivät olemaan näkymättömiä ja ajattelevat omaa selviytymistään ja saalistavat sekä marjastavat. Jännä eläin.
Muistan kun olin työelämässä, söin sodexossa paskaa ja ostin saaroisten paska pizzoja ja tupakoin, viikonloput olin kännissä, elin pinnallista elämää ja luulin olevani joku, nyt elän ja tiedän olevani joku. Nykyinen valuutta ei perustu mihinkään niin kuin markka perustui kultaan. Euro on fiat-valuutta joka ei perustu mihinkään konkreettiseen. En häviä siinä mitään että en arvosta euroja, kultaa ja muita arvometalleja kylläkin. Samoin kuin hyviä kenkiä (jalas m05) ja suksia (karhu).
Kysykää lisää?
Juha.
7 jatkan; Ei kysyttävää, mutta sanonpahan toiseen kertaan että sinulla on elämä hallussa! Olet tajunnut hyvin olennaista onnellisuudesta.
Ok. Eli oletkin joku sekopää, joka haluaa jättäytyä yhteiskunnan elätiksi ja perustella sitä jollain paskafilosofialla.
Oletko ajatellut laittaa kasvimaan? Kasvattaa herneenversoja ja basilikaa ikkunalla jne? Haluaisin nähdä, että huolehdit viheriäisen saannista myös. Entä sienestys? Noiden kautta syö tuolla budjetilla jo komeasti.
Mikä antaa elämääsi merkityksen? Tarkoitan, että köyhälle helposti muodostuu elämänsisällöksi pärjääminen, mikä on ymmärrettävää. Pystytkö ylittämään sen, niin että sosiaalinen elämäsi ja kykysi tuottaa maailmaan jotain hyvää pääsevät keskipisteeseen?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:03"]
Normityöttömällä Suomessa elämänhallinta on vahvasti kuralla ja ruokavalio koostuu pakastepitsasta, makkarasta, eineslihapullista, ranskalaisista, limsasta, karkista ym.
[/quote]
[/quote]
Käytännön kokemuksista työttömien parissa. Myös työllistymättömyyden perussyy on erittäin usein se elämänhallinnan puute.
[/quote]
Ja lisää roskaa kehiin. Joo, turha sulta on mitään kysyä.
Ooo, mä voisin tulla oppipojaksi sulle. Tai siis tytöksi, naiseksi. Pitäis muuttaa elämäntyyliä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taidat itse olla kuvatunlainen henkilö, jos totuus satuttaa noin pahasti. Tai sitten joku puna(vihreä) idealisti, jonka haavemaailmassa köyhyys johtuu aina kapitalistin riistosta.
Kuten kerroin luen paljon mm kognitiivistä psykologiaa, aina kaukopartiomies juttuihin asti. Siinä välissä menee tiedejulkaisut ja muut hömppäjulkaisut. Hain aikoinani vastausta siihen miksi minä selvisin lastenkodin kylmiltä puulattioilta aina työelämään asti, kun moni muu päätyi jengiläiseksi, narkkariksi tai huoraksi. Syy on yksinkertaisesti siinä että evoluutio teki meistä vahvoja, tai osasta meistä. Joku voisi sanoa minua psykopaatiksi, tai mielisairaaksi. Olenko sitä yhä edelleen jos heiltä esim puhkeaa autosta rengas ja avuliaana ihmisenä autan heitä koska se kuuluu tapoihini?. Olenko mielisairas että uskon että tämä ei ole vielä ne niin kutsutut kovat ajat, vaan ne on vasta edessä ja otan tämän kaiken ns harjoitteluna. Olen saanut sotilaskoulutukseni legendaarisessa kaartin jääkärikomppaniassa santahaminassa. Sanotaan että hyvinkoulutettu kaartinjääkäri vastaa yhdysvaltain navy sealia. En tiedä, koska lähdin omin luvin heti sotilasvalan jälkeen ja jäin sille tielle. Olihan se ihan kivaa touhua, mutta hyödytöntä. Olen nähnyt televisiosta erikoisjääkäreiden koulutusta jne. Sellaiset nyrkkeilytaidot ja "eloonjäämistaidot" opin jo lapsena lastenkodissa kun olin kirkon järjestämässä partiossa. Erikoistaidot karttuivat kun pääsin teini-ikään ja opin ottamaan ajoneuvoja haltuun pelkällä haravanterällä jota oli hieman hiottu. Se oli selliasta jännityksen hakemista ja pian tajusin että se oli tyhmää. Opin kuitenkin taitoja joita ei opeteta missään sotilaskoulutuksessa, se oli näkymättömyys kun piti osata väistää viranomaiia ja suunnitella ajoreittejä ja juosta joskus poliisikoiraa karkuun esteiden taakse tai ylittää vesieste (keravanjoki). Jos se olisi ollut kurssi, niin olisin ollut sen paras. Tieni ei kuitenkaan vienyt vankilaan, vaan työelämään ja naisiin. Lukuisia parisuhteita takana, ja olen jopa yhden naisen kanssa asunut hetken aikaa espanjassa. Olen myös maksellut asuntolainaa naisen kanssa. Opin noilta ajoilta yhden asian: luota vain itseesi, parisuhde/avioliitto on vain väliaikaista, mutta suhde itseesi kestää läpi elämän, älä myöskään pelkää kuolemaa, koska se on välttämätöntä. Miksi naissuhteeni kaatuivat? Pettämiseen, puolin ja toisin. Oikeastaan moni nainen ei osaa pettää jäämättä kiinni, syy on hyvin yksinkertainen: eivät ole opetelleet näyttelemään, tai ei ole tarvinnut opetella, koska tulevat keskiluokkaisesta perheestä. Nyt kun kerroin enemmän itsestäni niin haluan kysyä että oletko juuri sinä elänyt millaisen elämän? Voitko vanhana kertoa vanhainkodin kiikkutuolissa lapsen lapsellesi kuinka olit pariisissa ja olit pestautumassa ranskanmuukalaislegioonaan, mutta kun näit sen sirkuksen omin silmin niin sinua nauratti. Entä voitko kertoa siitä työkeikasta lapissa kun olit oppisopimuksella sähkömieheksi, jossa sinua kusetettiin ja yrittäjä ei ollut oikeasti edes hakemassa muuta kuin halpaa työvoimaa, pakkasta oli kuitenkin niin paljon että kaapeli katkesi kun väänsit sitä. Entä voitko kertoa kuinka kahden viikon Thaimaan lomalla eksyit kännissä Changin saarella viidakkoon salak pethissä? Voitko? Minä voin, mutta tiedän että eläkejärjestelmä tulee kaatumaan ja ihmisten joukkotuho on lähellä eikä sellaista aikaa enää koskaan tule jossa saisit vanhana viettää aikaasi vanhainkodissa jossa sinusta pidetään huolta. Joku tuossa sanoi minua yhteiskunnan elätiksi. Näytä minulle työpaikka niin tulen ilomielin hommiin, ai niin, ilmaiseksiko pitää tehdä jollekin henkilöstöhuorausfirmalle, 2 pv viikossa? Ok, vedä käteesi sosiaalidemokraatti. Olet mitätön ihmispaska joka ei tunnista elämän realiteetteja.
Kysykää lisää niin minä vastaan mielelläni koska valvon tämän yön.
Juha.
Kovalla asenteella painat. Mikäs siinä.
> Hain aikoinani vastausta siihen miksi minä selvisin lastenkodin kylmiltä puulattioilta aina työelämään asti, kun moni muu päätyi jengiläiseksi, narkkariksi tai huoraksi.
Ei ole enää aikoihin ollut totta Suomessa, paitsi ehkä jengiläisyys. Huoria esmes on Suomen väestöstä niin mitätön määrä, että asiaa on turha mainitakaan.
Miksi ihminen on nykyään noin vieraantunut luonnosta ja todellisuudesta. Ettekö oikeasti tienneet että olemme olleet täällä ainakin 300 000 vuotta ja ei silloin 250 000 vuotta sitten käyty lidlissä hakemassa tomaatteja, eikä silloin olisi hävetty ostamasta aletarroilla tuotteita. Suurempi häpeä oli jos uros oli heikko. Mitä niin paljon puhuttuun ihmisyyteen tulee niin tiedättekö miksi miehen terska on tattimainen? Siksi kun sen tarkoitus on vetää kilpailevan miehen siemennesteet pois naisen vaginasta. Ettekö usko? Kyllä se on totta, puhutaan uroksista ja naaraista. Ja tuota ihan samaa käy nykyaikanakin laivoilla ja yöelämässä kun ihmiset kännissä paneskelee. Miksi sitä muuten aina ihastuneena ei tajua kuinka sitä ihastuksen kohdetta on joku tai siis jotkut joskus sinua ennen vetänyt kuin kurdi lammasta? ja todennäköisesti molempiin reikiin. Tuollaisen asian tiedostaminen on nykyään pelastanut minut naimiselta. Pyrin ohikytkemään seksuaaliset haluni onanoimalla, mutta aina välillä eksyn kylän kirkkoon, miksikö? Arvaattekin mikä siellä on puhtaampaa kuin yökerhossa.
Juha.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taidat itse olla kuvatunlainen henkilö, jos totuus satuttaa noin pahasti. Tai sitten joku puna(vihreä) idealisti, jonka haavemaailmassa köyhyys johtuu aina kapitalistin riistosta.
[/quote]
Hahahahaa! Jopas vitsejä murjaisit! Muuten, elämänhallinnasta puhuvat ainoastaan sellaiset ihmiset, jotka haluavat leimata toisia.
Tuossa kun joku kysyi minun painostani: En usko painoindekseihin enkä muihinkaan roskajuttuihin. Minun ei myöskään tarvitse diettailla tai käyttää hormooneja tai pumpata jollakin davidin laitteella jossakin pierunhajuisessa ja peilien täyttämässä kuntosalissa. Rasvaprosenttini on alhainen ja vatsalihakseni näkyvät, vartaloltani en ole lihaksikas, joskin minulla on isot olkapäät ja ojentajat sekä hauikset kunnossa. Teen leukoja ja punnerran sekä lankutan jne. Jalkoja treenaan hyppimällä kyykystä kiven päälle. Treenaan myös harvakseltaan kuristamista ja lyömistä koska minulla on kamppailulaji tausta. Rullaan olohuoneen maton rullalle ja otan sen kolmiokuristukseen ja teen samalla ns anacondaa. Hakkaan myös välillä rullattua mattoa. Pyrin ylläpitämään reaktiota noihin liikkeisiin koska tiedän että ne on minun tappavimmat taidot. Pystyn tappamaan ihmisen 2-3sek kuristamalla. Thaimaassa katselin joskus kun vinosilmät potki banaanipuita, tein sitä itsekin Suomessa joskus koivuihin ja haapoihin kunnes tajusin että se on tyhmää. Yleiskunto, viekkaus ja näkymättömyys on sissitaitoja samoin kuin luonnossa selviytyminen. Moni syö särkylääkkeitä eikä tiedä kuinka maksatoksisia esim ibuprofeeni (burana) on. Asetyylisalisyylihappo on taas toinen juttu ja sen kaupallinen nimi on disperiini. Sitä esiintyy myös luonnossa pajunkuoressa josta sitä viimeksi nuolin hammassärkyyn. Jos yhteiskunta olisi ollut mennyttä niin olisin pärjännyt siihen asti, sillä hampaassani oli reikä ikävässä kohtaa ja ikeneni tulehtui. Porauksen ja paikkauksen jälkeen sain kefeksiinikuurin jonka ostin säästöön reseptillä pahan päivän varalle. En halua tulla antibioottiresistantiksi enkä siksi syö antibiootteja, enkä tarvitse niitä yhteiskunnan ollessa pystyssä (sairaalapalvelut). Tiedän myös vastustuskykyni olevan hyvin korkea, en ole ollut kipeä vuosiin. Talvisin saatan juoda inkivääriteetä johon minulla on itsesuunnittelemani resepti, nepalilaisen teen pohjalta, jonka ainut kaupallinen ainesosa on inkivääri jonka joutuu kaupasta ostamaan tai varastamaan, jos ei ole varaa moraaliin, tai ei usko markkinatalouteen.
Juha.
Tuossa alussa määrittelit itsesi työttömäksi. Myöhemmissä viesteissä paljastui, että olet enemmänkin survivalisti, työttömyys tuntuu olevan sinulle aika lailla sivuseikka. Suhtaudut siihen asenteella, että pitäkää tunkkinne. Pärjäät muutenkin.
Oletko katkera?
Et kyllä varmasti oo syönyt ahvenia ruotoineen, niissä on ihan tuhottomasti ruotoja ja vielä osa sellaisia tosi teräviä jotka pistelee inhottavasti kurkkuun ja jää matkalle.
Minä olen statukseltani työtön. Olen siis työtön työnhakija. Jos töitä olisi niin mielelläni niitä tekisin, koska saisin siitä taloudellista hyötyä. Ihminen on keräilijämetsästäjä, joskin nykyihminen on enemmänkin metsästysvastustaja ja joka juo silti teurastetulle vasikalle tarkoitetun lehmän maidon joka on peräisin eläinten tuhoamisleiriltä. Sana survivalisti tuo mieleen jenkkien perseilyt. Mutta olen enemmänkin Venäläistyylinen porkkanankasvattaja jonka lemmikkinä on karhu, pois lukien vodkan juonti ja tappelu. Suhtaudun nykyiseen sairaaseen yhteiskuntaan tuolla sinun määrittelemällä "pitäkää tunkkinne" asenteella. En ole katkera, enkä voisi olla, koska minulla ei ole ollut koskaan sellaista tunnetta, samoin kuin ei kateuttakaan, voisitko kuvailla niitä tunteita että tiedän miltä ne tuntuu? Rakkauden ja vihan sekä mustasukkaisuuden tiedän, ja huolen sekä murheen. Stressiä unohtamatta.
Juha.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:29"]
Et kyllä varmasti oo syönyt ahvenia ruotoineen, niissä on ihan tuhottomasti ruotoja ja vielä osa sellaisia tosi teräviä jotka pistelee inhottavasti kurkkuun ja jää matkalle.
[/quote]
En ole ap, mutta tähän kommentoin sivusta, että ahvenen ruodot eivät ole ongelma kun ne osaa syödä. Ahvenessa ei ole samanlaisia lihaksen sisällä olevia ruotoja kuin vaikkapa särjessä, ja ne lähtevät siististi selkärangan ja evien mukana pois. Tai riittävän kypsinä ne voi pureskella ilman ongelmia, niin kuin savolaiset kukoissaan.
Suhisetko pihakoivulle kun potkaiset sitä kierrepotkulla?
Eikö olisi lihapiirakka tai makkara vain hyvä iltapala. Aika askeettisesti elät