Työttömän ruokaympyrä
Hei,
Kun täällä puhuttiin paljonko menee rahaa ruokaan kuukaudessa niin tässä omani:
-Aamu: elovena puuro lautasellinen ja lasi vettä:0,20e
-päivällinen: Kanankoipi ja kaksi perunaa: 0,90e
-Välipala jonka syön vain joka toinen päivä: omena tai banaani 0,30e
-Iltapala: Kaksi näkkileipää voilla joskus jugurttia kahvikupillinen jos löytyy kaupasta 50% aletarralla. 0,20e.
Kahvia juon vain juhlapäivinä.
Toinen esimerkki:
-Aamu: Puuro ja lasi maitoa 0,40e
-päivällinen: Keittoa 0,30e
-Välipala: Vaasan ruispala voilla ja piimää jos löytyy 50% aletarroilla 0,20e
-Iltapala: banaani ja jugurtti 50% aletarroilla 0,40e
Näin minulla menee noin 48e-56e kk ruokaan. Joskus toki ostan pähkinöitä ja rusinoita jolloin menee 3e kk enemmän rahaa ruokaan. Jos oikein pröystäilen että ostan kahvia ja maitoa sekä pari ylimääräistä jauhelihapakettia niin rahaa menee 15e enemmän. Niin teen vain joulun ja juhannuksen aikoihin. Käyn myös kalastamassa viereisessä järvessä ja kerään marjoja, niitä en kuitenkaan laske mukaan koska rahaa niihin ei mene. Onki laite maksoi hong kong tavaratalossa aikoinaan 1e, matoja saa kaivamalla ja vavan tein puun oksasta.
Kysykää jos on kysyttävää?
Juha.
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:22"]
Hei,
-Iltapala: Kaksi näkkileipää voilla joskus jugurttia kahvikupillinen jos löytyy kaupasta 50% aletarralla. 0,20e.
Toinen esimerkki:
Näin minulla menee noin 48e-56e kk ruokaan. Joskus toki ostan pähkinöitä ja rusinoita jolloin menee 3e kk enemmän rahaa ruokaan. Jos oikein pröystäilen että ostan kahvia ja maitoa sekä pari ylimääräistä jauhelihapakettia niin rahaa menee 15e enemmän. Niin teen vain joulun ja juhannuksen aikoihin. Käyn myös kalastamassa viereisessä järvessä ja kerään marjoja, niitä en kuitenkaan laske mukaan koska rahaa niihin ei mene. Onki laite maksoi hong kong tavaratalossa aikoinaan 1e, matoja saa kaivamalla ja vavan tein puun oksasta.
Juha.
[/quote]
Trolli.
Kaikkea hyvää sinulle. En näe elämäntavassasi mitään väärää vaikka tuo elämä ei monille varmasti maistuisikaan. Kaikki materia ei ole saatanasta.
Vai niin. Eikös kivikaudella ollut ihan ultimate monikulttuurisuutta, kun cro-magnonit ja neandertalilaiset panivat keskenään? Sieltä Juhankin geeniperimästä ne tiedot tuosta löytyvät.
Olet lukenut paljon, mutta ymmärtänyt vähän.
Juttusi ovat kiinnostavia silloin, kun kerrot omista kokemuksistasi ja osaamisestasi; kalastuksesta, ulkona liikkumisesta, ruoan valmistuksesta yksinkertaisissa oloissa. Tai sitten vaikka muutamalla kympillä tehdyistä Kanarianmatkoista.
Sen sijaan nuo sinun maailmankaikkeudenselitys- ja poliittiset höpinät ovat sitä miltä kuulostavatkin, perämetsän persun huonosti ymmärtämien kirjojen pohjalta omassa päässään kehittämiä harhoja.
Tuossa vastaus kysymykseesi: keskity siihen mitä oikeasti tiedät omien kokemustesi pohjalta, ja jätä yleiset selostukset sivuun. Kun niistä et oikeasti ymmärrä hevon helvettiä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:04"]
Vai niin. Eikös kivikaudella ollut ihan ultimate monikulttuurisuutta, kun cro-magnonit ja neandertalilaiset panivat keskenään? Sieltä Juhankin geeniperimästä ne tiedot tuosta löytyvät.
Olet lukenut paljon, mutta ymmärtänyt vähän.
Juttusi ovat kiinnostavia silloin, kun kerrot omista kokemuksistasi ja osaamisestasi; kalastuksesta, ulkona liikkumisesta, ruoan valmistuksesta yksinkertaisissa oloissa. Tai sitten vaikka muutamalla kympillä tehdyistä Kanarianmatkoista.
Sen sijaan nuo sinun maailmankaikkeudenselitys- ja poliittiset höpinät ovat sitä miltä kuulostavatkin, perämetsän persun huonosti ymmärtämien kirjojen pohjalta omassa päässään kehittämiä harhoja.
Tuossa vastaus kysymykseesi: keskity siihen mitä oikeasti tiedät omien kokemustesi pohjalta, ja jätä yleiset selostukset sivuun. Kun niistä et oikeasti ymmärrä hevon helvettiä.
[/quote]
Olet ymmärtänyt väärin, tai sitten et ole opiskellut aihetta ollenkaan. Miten voit sanoa että neandarlin ihminen on pannut Cro-Magnonin ihmistä kivikaudella kun Neandarlilainen ei edes elänyt kivikaudella? Ne hävisi jo 30 000 vuotta sitten. Syynä on se että Cro-magnoni tappoi heikomman rodun: neandarlilaisen. Siinä kohtasivat eri kulttuurit ja miten kävi? Toimiko monikulttuuri? Äläkä rupea minun poliittista ideologiaa arvioimaan koska minulla ei ole sellaista. Sen sijaan sinusta huokuu hyysärismi ja mielisairaus ja SDP. Niin ja kanarialle en ole tehnyt reissuja muutamalla kympillä, joskin tarkoituksesi oli mollata minua. Osoitit vain oman tyhmyytesi ja heikon mielen mauttomalla kommentillasi. Nyt sinua varmaan harmittaa kun pidit itseäsi jonain viisaana kun sait lukion suoritettua, mutta tajusit että et tiedä oikeastaan mistään mitään. Sen sijaan minä olen kyseenalaistanut monia koulussa opetettavia asioita, mm historiasta. Peruskoulussa mm opetetaan valheellisesti että Hitler kuoli 30. huhtikuuta 1945. Tästä ei kuitenkana ole mitään faktaa jolla väitteen paikkansa pitävyyden voisi todistaa. Silloisen NKVD:n ja KGB:n lausuntoja ei voi pitää luotettavina. Samoin olen löytänyt kymmeniä valheita peruskoulussa opetettavasta historiasta. Mitä sinä olet muuta tehnyt kuin uskonut kaiken mitä sinulle kerrotaan? Kyseenalaistaminen osoittaa viisautta, sinä olet vain tyhmää massaa joka juoksee lauman perässä koska ei kykene selvitymään yksin. Maailmassa on kaksi koulukuntaa: Sudet ja lampaat, joista sinä kuulut jäkimmäiseen, minä ensimmäiseen.
Juha.
Ihmisten älykkyyden pystyy laskemaan ulkonäöstä. Lihava ihminen ei välttämättä ole tyhmä, lihava ihminen joka etsii laihdutuskeinoja on tyhmä. Pääsääntöisesti suurinosa läskeistä on tyhmiä ja peräisin keskiluokkaisesta perheestä josta saa perintönä talot ja kesämökit jne. Virheellisesti sitä kutsutaan pärjäämiseksi vaikka kyse on pelkästään saamisesta. Pärjääminen on sitä että kun hyppää kesävaatteissa vankijunasta lumipenkalle ja kävelee 3000km Siperiasta takaisin Kotimaahan niissä varusteissa. Pärjääminen on myöskin sitä että osaa laskea kulutuksensa jos käytössä on vain näkkileipäpaketti viikoksi. Silloin syödään kaksi nakkileipää päivässä ja niistä saaduilla energioilla etsitään lisää ruokaa ympäristöstä. Elämä on paljon parempaa köyhänä, kuin rikkaana, jos sen vain oikein oivaltaa. Ja rikas ei ole sen paremmin turvassa kuin köyhäkään, joskin rikkaalla on rahaa ostaa vaikka uusi sydän. Rikas kuolee yhtä lailla kun häntä lyö puukolla. Eikä rikas jää myöskään tänne pysyvästi. Kyse on pohjimmiltaa vain siitä että toinen kävelee paljain jaloin jalkapohja parkkiintuneena, toinen kaupallisissa vaellusjalkineissa jotka oikeasti pilaa jalan astumisen. Nykyihminen on kyllästetty lääkeaineilla joita aletaan rokottamaan jo syntymästä asti. Se tekee meistä loppujen lopuksi heikon rodun. Emmekä enää kykene elämään niin kuin esi-isämme. Ihminen tekee itsestään kotieläimen jota säilytetään sisätiloissa, jotka on pystytetty päällekkäin.
Juha.
Terve taas pitkästä aikaa.
Olen saanut lahjoituksena arkkupakastimen. Ideana on täyttää se riistalla. Peuran pystyy kaatamaan helposti jalkajousella. Tässä muillekin työttömille ideaa. Salakaataminen on kansallislaji ja osa kulttuuriamme.
Juha.
Aika... ...spartaanista. En kyllä itse työttömänä noin jaksa. Entäs muuten tomaatti, kurkku yms.?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:31"]
Ei ap mikään ressu ole. Elämänhallinta kunnossa. Mukavaa tietysti varmaan olisi jos rahaa olisi enemmän, mutta tuolla asenteella pärjää vähemmälläkin. Respect!
[/quote]
Ei todellakaan. Jos saa aineenvaihduntansa jarrutettua tuohon tilaan, niin voi hyvin elää loppuelämän käyttäen alle seitsemäsosan ylimääräisestä rahasta ruokaan. Toimeentulotuessa taitaa olla ruokaan ja muihin menoihin varattuna 400 euroa kuussa. Eli Juhallahan onkin yli 300 euroa ylimääräistä joka kuukausi! Harvalla työssäkäyvälläkään on asiat noin hyvin. Tosin ei kaikki voi tuolla määrällä elää terveenä.
Olen itsekkin työtön, mutta en ihan noin vähällä rahalla ruokaani osta. Saan n.500€\kk siitä maksan vuokran ja sähkölaskun. Autokin löytyy.
Kaiken tämän päälle elätän vielä 18-vuotiaan tyttärenikin.
Ainakin minä pärjään hyvin työmarkkinatuella. Tosin voisi sitä mammonaa olla enemmänkin.
Normityöttömällä Suomessa elämänhallinta on vahvasti kuralla ja ruokavalio koostuu pakastepitsasta, makkarasta, eineslihapullista, ranskalaisista, limsasta, karkista ym.
Tuossa tulikin kysymyksiä. Ensiksi, minulla oli töitä. Sain kenkää yt-neuvotteluissa ja lensin pihalle. Olin varastomies ja tienasin 2250e kk. Asuin silloin kämpässä josta maksoin vuokraa 560e kk plus vesi ja sähkö. Olin ollut viikon työttömänä kun olin iltalenkillä ja minut hakattiin. En kuitenkaan saanut pahoja vammoja ja lopulta minusta tuli työvoimatoimiston asiakas. Minulta vietiin kaikki. Luottotietoni meni ja velkaa on vielä noin 7000e. Sosiaalitoimisto maksaa asumiseni ja siksi muutin maaseudulle jossa vuokra on kohtuu hintainen jonka sossu suostuu vielä maksamaan. Saan kuukausittain työttömyyskorvausta 550e ja elän säästeliäästi. Kuntoni henkinen/fyysinen pysyy kasassa juurikin kalastuksella ja metsässä liikkumisella. Hankintoihin mm vaatteisiin käytän rahaa aina kun on pakko. Pyrin vaihtokauppaan ja viimeksi kun ostin kumisaappaat 70e sain niihin rahat tekemällä kolme päivää puutöitä (klapeja). Joku voi sanoa minua ressukaksi, toinen selviytyjäksi. Mutta ette arvaa, olen onnellinen. Tulen toimeen ja kuuntelen radiota, käytän nettiä, saunon, uin ja joskus jopa käyn pk-seudulla bussilla (onnibus) moikkaamassa tuttuja. Aikani kuluu myös kirjastossa, luen paljon.
Lisää kysymyksiä?
Juha.
Pisteet tehokkaasta rahankäytöstä! Toivottavasti työtilanteesi paranee pian, noilla taidoilla pitäisi jo pienikin rahalisä tuntua mukavasti. Opiskelija-aikoina tuli vähän samaan tapaan venytettyä penniä, mutten tiedä pääsinkö ihan noin alhaisiin ruokakuluihin per päivä kuitenkaan.
Kuulostat aika mahtavalta tyypiltä! Hienoa että olet oivaltanut mikä elämässä on tärkeää ja osaat nauttia siitä vaikka talous onkin tiukalla. Rahaa sinulla ei ehkä ole, mutta jotakin paljon tärkeämpää sitäkin enemmän. Kunpa osaisin itsekin elää ja ajatella noin.
Miksi muutit maaseudulle? Mikset muuttanut kaupungin sisällä pienempään ja halvempaan asuntoon? Yksiöitä ja kaksioita saa ihan parilla sadalla eurolla vuokrattua ainakin syrjempää. Ja silti pääsee vaikka fillarilla sinne marjametsään.
Olen sitä mieltä, että syöt epäterveellisen vähän. Tuollainen ravinto pitkällä tähtäimellä tuo sinulle terveyshaittoja, jotka voivat saada sinut jopa ennenaikaiseen hautaan. Teepä ainakin lisäksi kausivihanneksista ja -hedelmistä itsellesi kunnon salaatti lounaaksi joka päivä. Ainekset saat kauppaa halvemmalla suoraan maatilalta.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:39"]
Normityöttömällä Suomessa elämänhallinta on vahvasti kuralla ja ruokavalio koostuu pakastepitsasta, makkarasta, eineslihapullista, ranskalaisista, limsasta, karkista ym.
[/quote]
Ja tämä "tieto" on peräisin mistä?
No onhan se yksinkin hyvä elää ja mikä tietää mitä jatkossa vielä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:22"]Hei,
Toinen esimerkki:
Juha.
[/quote]
Onnittelut rahankäytöstä. Itse pyrin siihen että ruokaan ei mene kuin 70 €/kk, ja se usein onnistuu, joskus menee muutama kymppi enemmän. Ostan ruokani tarjouksista ja muista, ja pyrin säästämään siten myös että pidän pari päivää viikossa, jolloin en syö paljon mitään. Näin tiedemiehenä tiedän kuitenkin että vastekäyrä on epälineaarinen siihen paljonko kuluttaa rahaa ruokaan ja mikä koettu hyöty on. Yritän rahankäyttöni sopeuttaa siten että saan suurimman osan hyödystä pyydystettyä. T. mies.
Mikä sun painoindeksi on? Mahtaa olla aika vähän noilla ruoilla
Ainakin sulta löytyy aikaa vauvapalstailuun, tämähän on se oikea tapa elää!