Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän nirsot lapset suostuu syömääb

Vierailija
26.07.2015 |

Mä alan olla neuvoton. Meidän viisivuotias ei syö lihaa, kanaa eikä kalaa. Nakit kelpaa ja eineslihapullat, tietysti. Ei syö salaattia eikä kurkkua, ei mitään vihanneksia eikä marjoja. Hedelmistä menee banaani. Ruokavalio siis koostuu kauraleivästä (tummaa leipää ei syö), muroista ja pastasta. Miten saan tuolle edes proteiinia menemään? Olen kokeillut vaikka mitä, mikään ei auta! Olin itse samanlainen pienenä, vasta aikuisiällä laajeni ruokavalio. Nykyisin menee mikä vain ja yritän tarjota lapselle monipuolisesti kaikkea. Surettaa.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitokaakao? Onhan siinä sokeria, mutta saisi maidosta proteiinia? Kinkkua tai juustoa leivälle? Pähkinöitä? Tonnikalaa?

Vierailija
2/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:49"]Maitokaakao? Onhan siinä sokeria, mutta saisi maidosta proteiinia? Kinkkua tai juustoa leivälle? Pähkinöitä? Tonnikalaa?
[/quote]

Juustoa syö,mutta ei usein koska siitä tulee ummetus. Kinkku ei maistu. Eikä tonnikala eikä pähkinät. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet huono kokki.

Vierailija
4/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelöä

Vierailija
5/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meette yhessä ison marketin hedelmä-ja vihannesosastolle ja annat lapsen valita mitä ostetaan niin voipi innostua maistelemaan uusia juttuja. Nyt on niin paljon valikoimaa hedelmissäkin että luulis jotain löytyvän. Esim kirsikoita, luumuja jne.vihanneksiakin on muitakin kuin kurkku ja salaatti, mites esim porkkana sellaisenaan nakerrettuna? Toinen mieto on kyssäkaali. Onhan noita.
Anna lapsen istuttaa itse herneitä, herneenversoja on kiva napsia.

Ota lapsi mukaan laittamaan ruokaa, paistamaan sipulia ja jauhelihaa jne. Omatekemää ruokaa ainakin maistaa mielellään, ei tietysti välttämättä heti tykkää. Eikö tykkää myöskään itsetehdyistä lihapullista? Niitäkin on kiva pyöritellä yhdessä.

Mutes kananmunat, raejuusto ja muuta juustot? Niistäkin saa proteiinia.

Vierailija
6/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raejuustoa, aurajuustoa, makaronia, perunaa, kalapuikkoja, nakkeja silloin tällöin, vaaleaa leipää, kaupan pinaattilettuja (minun tekemäni eivät kelvanneet), tavallisia lettuja, pannaria, kaurapuuroa, kurkkua, banaania, omenaa ja viinirypäleitä. Jauheliha menee silloin tällöin alas makaronin kanssa. 

Tuossa kaikki mitä meillä tyttö suostuu syömään. Vielä puoli vuotta sitten lista oli puolet pienempi.

Juuri olimme neuvolassa (5v.) ja th sanoi että on todella hyvä, että lapsi syö raejuustoa. Siinä on nimittäin proteiinia. Hemppa oli kyllä aika alhainen mutta toistaiseksi sitä vain seurataan ja yritetään lapsi saada syömään rautapitoisia ruokia.

Vierailija
7/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla syömättä jos ei maistu. Laitat terveellistä tavallista ruokaa ja syö mitä syö. Pakko ei ole syödä mutta seuraavaan kerran on ruokaa tarjolla kun on seuraava ruoka-aika. Pidä ruokarytmistä kiinni äläkä osta eineksiä kotiin.

Vierailija
8/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee (vaihtelevasti): raejuusto, munakas/paistettu muna/munavoi, porkkanaletut, pinaattiletut, kurkku, perunamuusi, kanakermakastike&riisi, hyvin mureaksi haudutettu liha kastikkeen ja riisin kanssa, jääsalaatin lehdistä se rapein osa.

Joskus Valion lohkeava eila-luonnonjugurtti. Mustikat ja mansikat.
Olen huomannut että äitini luona syö paremmin - ehkä mä olen kuitenkin kytännyt liikaa? :(

Vierailija
9/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä ummetuksen hoitoon laktuloosi (apteekista). Muuten jäis banaanikin syömättä. Mites kananmuna tai vaikka pelkkä valkuainen? Tai raejuusto/mozzarella/leipäjuusto? Meillä risotto ja makaronilaatikko menee kun niukan lihan peittää salaatinkastikkeella tai ketsupilla. Taiteilua se on nirsoilijan kanssa :/

Vierailija
10/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni ei vielä edes tarvi kovin paljoa proteiinia, joten helposti se määrä tulee täyteen. Et edes kertonut juoko lapsi maitoa, jos juo edes lasin päivässä niin siitäpä se määrä jo täyttyykin

Vierailija
11/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuisiko itse tehty smoothie? Itse teen noita iltapalaksi ainakin joka toinen ilta, mukaan voi laittaa sellaisia aineksia, joita lapsi ei muuten söisi. Minäkin neuvoisin ottamaan lapsen mukaan ruuanlaittoon. Oma nirso lapseni tykkää juustoista, erityisesti raejuustosta ja fetasta. Ja oliiveista :)

Vierailija
12/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:00"]

Meillä on käytössä ummetuksen hoitoon laktuloosi (apteekista). Muuten jäis banaanikin syömättä. Mites kananmuna tai vaikka pelkkä valkuainen? Tai raejuusto/mozzarella/leipäjuusto? Meillä risotto ja makaronilaatikko menee kun niukan lihan peittää salaatinkastikkeella tai ketsupilla. Taiteilua se on nirsoilijan kanssa :/

[/quote]

Ei ole todellista!!!

Vierailija
13/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pastassakin on proteiinia reilu 10g per 100g ja kauraleivässä suht saman verran. Enemmän olisin huolissaan kasvisten ja hedelmien syömisestä että saa vitamiineja.

Vierailija
14/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaapa aistiyliherkkyyteen ennen kuin syytätte nirsoudesta. Näiden lasten ruokavalio on ihan tyypillinen tästä vaivasta kärsiville.

Vierailija
15/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma ja lapsi on 11v Syöminen on tuskallista kun kelpaisi lähinnä meetvurstipitsa ja ranskalaiset, suklaamurot sekä vihannes-kasvis-hedelmä puolelta kurkku ja perus Juissimehu eikä juuri mikään muu. Pahimpina päivinä ei edes leipä kelpaa - ei tumma eikä vaalea, ei paahto eikä sämpylä- Ei puhettakaan raejuustosta tai tonnikalasta tai pähkinöistä, ei syö mitään hedelmiä paitsi omenaa joskus harvoin. Ei mene makkara - nakit joskus-, ei keitot eikä lasagnet. Lapsi on hyvin hoikka ja sairastaa migreeniä, pari kertaa on lähetetty pois pöydästä kun mitään ei suostu edes maistamaan ja seurauksena seuraavana päivänä migreeni& oksentelu. Ei tosiaankaan syö jos ei tykkää. Yritän keskittyä siihen että pysyy hengissä, kaiken kikkailun ja " meillä syödään aina säännöllisesti ja terveellisesti " olen jo jättänyt muille. Kunhan syö jotain joka päivä ja juo edes vettä, se riittää. Ehkä kerran parissa viikossa on päivä, jolloin kaikki kelpaa ja syö hyvin, ehkä tämä joskus tasoittuu.

Vierailija
16/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:07"]

Tutustukaapa aistiyliherkkyyteen ennen kuin syytätte nirsoudesta. Näiden lasten ruokavalio on ihan tyypillinen tästä vaivasta kärsiville.

[/quote]

Höpöhöpö

Vierailija
17/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä paastolla viikko. Alkaa varmaan maistua monikin ruoka.

Täysin väärin olet koko asian hoitanut, jos tilanne on tuo. 

Vierailija
18/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännölliset ruoka-ajat ja kotiruoka kunniaan. Mikäli nirsoillaan niin kylmästi lautanen pois.

Vierailija
19/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.neuvokasperhe.fi/ruoka-ja-syöminen
Mulle vinkattiin tämä. Ei stressaa enään se nirsoilu niin paljon.

Vierailija
20/49 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:07"]

[/quote]

Tulis sota ja nälänhätä, niin päästäis aika nopeasti näistäkin pois. 

Heh, heh.. aistiyliherkkyys. Keksitty viisi vuotta sitten vissiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi