Mitä teidän nirsot lapset suostuu syömääb
Mä alan olla neuvoton. Meidän viisivuotias ei syö lihaa, kanaa eikä kalaa. Nakit kelpaa ja eineslihapullat, tietysti. Ei syö salaattia eikä kurkkua, ei mitään vihanneksia eikä marjoja. Hedelmistä menee banaani. Ruokavalio siis koostuu kauraleivästä (tummaa leipää ei syö), muroista ja pastasta. Miten saan tuolle edes proteiinia menemään? Olen kokeillut vaikka mitä, mikään ei auta! Olin itse samanlainen pienenä, vasta aikuisiällä laajeni ruokavalio. Nykyisin menee mikä vain ja yritän tarjota lapselle monipuolisesti kaikkea. Surettaa.
Kommentit (49)
Nirsolle on aina työnnetty eteen samaa ruokaa kuin muillekkin. Kaikkia kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, lihaa jne. Ei oikein syö ja laiha on. Ikää vasta -11, joten eiköhän ehdi vielä massaakin elämänsä aikana saamaan.
Jos valita saisi, eläisi hernekeitolla ja munilla, mutta kun ei saa.
Leipää (tumma, vaalea näkkäri) satunnaisesti juustoa, meetvurstia
Viiliä, vanukkaita, Risi Frutista vain hillo
Vihreistä: Salaattia, porkkanaa, marjoja (kaikkia), omenaa, joskus banaania, herneet
Ruuista: Pinaattikeittoa (jäisenä ja/tai lämmitettynä), pakastelihapullia (vain Oolannin ja jäisinä), Saarioisten makaronilaatikko joskus ja ihan vähän, Prismasta saatava kylmäsavulohi, riisi, pasta, pakastepizza kuumana niin, että täytteet pois, kananugettien kuori, ranskalaiset perunat, pekoni, veri- ja pinaattiletut, maito
Ei mene: mikään jauheliha, peruna, keitetyt vihannekset eli ei porkkana, parsakaali, kukkakaali..., kala (paitsi se Prisman, ai niin ja muikun pyrstöt(!) kana (paitsi Lidlin (HK:n) koipireisi) ei suurinosa mistään eineksistä, nakit...
Eli käytännössä ei mikään liha kala kana, joista tapaan ruoat rakentaa. Hankalaa, tämmöiselle laiskalle kokille. Lapsi on 5-vuotias tyttö. Isoveli syö suht kaikkea normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:06"]Nirsolle on aina työnnetty eteen samaa ruokaa kuin muillekkin. Kaikkia kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, lihaa jne. Ei oikein syö ja laiha on. Ikää vasta -11, joten eiköhän ehdi vielä massaakin elämänsä aikana saamaan.
Jos valita saisi, eläisi hernekeitolla ja munilla, mutta kun ei saa.
[/quote]
Sinä alapeukuttaja, miten ajattelet että minun tulisi vaihtoehtoisesti toimia?!
Laittaa yhdelle lapselle joka päivä hernekeittoa ja munia?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:06"]Nirsolle on aina työnnetty eteen samaa ruokaa kuin muillekkin. Kaikkia kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, lihaa jne. Ei oikein syö ja laiha on. Ikää vasta -11, joten eiköhän ehdi vielä massaakin elämänsä aikana saamaan. Jos valita saisi, eläisi hernekeitolla ja munilla, mutta kun ei saa. [/quote] Sinä alapeukuttaja, miten ajattelet että minun tulisi vaihtoehtoisesti toimia?! Laittaa yhdelle lapselle joka päivä hernekeittoa ja munia?
[/quote]
No miksei? Meidänkin tyttö syö pääasiassa leipää, jäistä pinaattikeittoa, marjoja ja jäisiä lihapullia päivästä toiseen. Niin no ja maitoa ja riisiä/pastaa. Syömme myös herkkuja, jäivät pois listalta. Oon niin onnellinen, että menee edes marjoja! Ja pääasia, että ylipäätään syö.
En kylläkään alapeukuttanut.
41
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:06"]Nirsolle on aina työnnetty eteen samaa ruokaa kuin muillekkin. Kaikkia kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, lihaa jne. Ei oikein syö ja laiha on. Ikää vasta -11, joten eiköhän ehdi vielä massaakin elämänsä aikana saamaan. Jos valita saisi, eläisi hernekeitolla ja munilla, mutta kun ei saa. [/quote] Sinä alapeukuttaja, miten ajattelet että minun tulisi vaihtoehtoisesti toimia?! Laittaa yhdelle lapselle joka päivä hernekeittoa ja munia?
[/quote]
No miksei? Meidänkin tyttö syö pääasiassa leipää, jäistä pinaattikeittoa, marjoja ja jäisiä lihapullia päivästä toiseen. Niin no ja maitoa ja riisiä/pastaa. Syömme myös herkkuja, jäivät pois listalta. Oon niin onnellinen, että menee edes marjoja! Ja pääasia, että ylipäätään syö.
En kylläkään alapeukuttanut.
41
[/quote]
Oletko tosissasi sitä mieltä, että minä vanhempana voin tarjota vain hernekeittoa ja munia päivästä toiseen lapselleni?!
Tottakai hän saa herkkuruokapäivänsä aivankuin kaksi muutakin. Mutta kun on pikkuveljen vuoro toivoa, on lasagne 11-vuotiaanikin edessä. Eihän hän siitä kun rääpi, mutta minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:11"]
Säännölliset ruoka-ajat ja kotiruoka kunniaan. Mikäli nirsoillaan niin kylmästi lautanen pois.
[/quote]Helppo sanoa, mutta useilla lapsilla tulee hypoglygemia, jos pidetään ilman ruokaa. Vähäinenkin ruoka pitää sokeritasapainon kunnossa.
alhaisesta verensokerista kärsivä voi mennä tajuttomaksi, jos ei anneta syödä sitä mikä menee alas.
Meidän nirso syö perunavelliä, pinaattilettuja ja kasviksia. Kasvikset sellaisenaan, ei esim kasvissosekeitto. Kalaa syö jos se ei ole maustettu mitenkään eikä kermassa tai missään muussakaan sotkussa. Keitossa syö kalaa, jauhelihaa ja makkaraa. Vaikka muuten ei mihinkään lihaan tai makkaraan koske, ei edes mihinkään eineslihapulliin, nugetteihin tai nakkeihin.
Eli viikon ruokalista jos haluaa sen syövän ruokia :
Ma jauhelihakeitto
Ti pinaattiletut (tai Pannari on helpompi tehdä)
Ke kasviksia höyrytettynä ja uunikalaa (vain suolalla)
To makkarakeitto
Pe perunavelli
La kalakeitto
Su....en keksi enää. Vaikka kanaa ja kasviksia ja syököön pelkkiä kasviksia. Nuudelia vois olla lisänä, niitä syö, ei makaronia muussa muodossa. Itse en kyllä käytä vehnää.
En ymmärrä aloituksen alapeukkuja. Mun pikkuveli ei oo koskaan syöny kunnolla, nyt 16 vuotiaana elää pelkällä pizzalla, mäkkäriruoalla ja kalapuikoilla. Uutuutena on nyt tullut jauhelihakastike ja makarooni, jes!
Ei se oo aina vanhempien syy, jos lapselle ei mee ruoka alas.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:16"]kalapuikot, makaronilaatikko ilman lihaa, ranskalaiset
[/quote]
Ei helvetti... Onnea!