Mitä teidän nirsot lapset suostuu syömääb
Mä alan olla neuvoton. Meidän viisivuotias ei syö lihaa, kanaa eikä kalaa. Nakit kelpaa ja eineslihapullat, tietysti. Ei syö salaattia eikä kurkkua, ei mitään vihanneksia eikä marjoja. Hedelmistä menee banaani. Ruokavalio siis koostuu kauraleivästä (tummaa leipää ei syö), muroista ja pastasta. Miten saan tuolle edes proteiinia menemään? Olen kokeillut vaikka mitä, mikään ei auta! Olin itse samanlainen pienenä, vasta aikuisiällä laajeni ruokavalio. Nykyisin menee mikä vain ja yritän tarjota lapselle monipuolisesti kaikkea. Surettaa.
Kommentit (49)
Terve lapsi ei itseänsä nälkään tapa. Syö sitten kun on nälkä.
Tosiaan viinirypäleet unohdin, niistä pitää mutta nekin kuulemma vaarallisia joten niitä syödään kerran kuussa. On tämä vaikeaa! Näköjään on kohtalotovereitakin. Täytyy varmaan ostaa vitamiinilisää tuolle kun ei niitä kasviksia syö. Maitoa juo viisi - kuusi lasia päivässä. Talvisin d- vitamiinia syö. Ap
kalapuikot, makaronilaatikko ilman lihaa, ranskalaiset
Tietoa aistiyliherkkyydestä:
Aistiyliherkkyys aiheuttaa sen tytön migreeninkin!
" Jos aistiyliherkkä altistuu liian kauan aistiylikuormalle, seurauksena voi olla päänsärkyä, pahoinvointia, pyörrytystä ja väsymystä. Altistuminen voi johtaa pahimmillaan oksentamiseen tai rajuun astmakohtaukseen.[1] Koska yksittäistä aistia ei voi kytkeä tietoisesti pois päältä, ainoaksi selviytymiskeinoksi jää usein aistiärsykkeen poistaminen tai paikalta poistuminen. "
Tutkimuksissa on huomattu, että hajuherkkien ihmisten oireet eivät liity itse hajuaistimukseen, vaan heidän elimistönsä reagoi hajua kantaviin molekyyleihin, jotka tunkeutuvat ilmavirtauksien mukana elimistöön. Tämä on päätelty siitä, että koehenkilöt saavat oireita myös silloin, kun heille on asennettu hajuaistin toiminnan estävä nenäklipsi.[4] Hajuyliherkkyyttä kutsutaan tämän vuoksi myös kemikaaliyliherkkyydeksi."
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:15"]Maitoa juo viisi - kuusi lasia päivässä. Talvisin d- vitamiinia syö. Ap
[/quote]
Jos maitoa menee noin hyvin, niin ei mitään hätää! Se 11-vuotiaan nirson äiti
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:12"]
Terve lapsi ei itseänsä nälkään tapa. Syö sitten kun on nälkä.
[/quote]
En minä huolissani ole nälkään kuolemisesta vaan siitä, että lapsi saa tarpeeksi vitamiineja yms. Ettei kasvu vaarannu. Sillä kun saattaa olla kauaskantoiset seuraukset.
-seiska-
13-vuotiaan ruokavalio: meetvurstipitsa, pitserian pitsat (päälle kinkku, oliivi ja herkkusieni), kauraleipä, ylikypsä kinkku, sulatejuusto (Lidlin kolmiomalliset), makaroni, jauhelihakastike, jossa lisänä vain paseerattua tomaattia, mustapippuria ja suolaa, broileripihvit, joissa mausteena vain suola ja pippuri, jotkut harvat jugurtit ja viilit, jäätelöistä vain tietyt Magnum-tikut. Ei mitään vihanneksia, hedelmiä eikä marjoja. Juomaksi kelpaa vain vesi ja Novelle. Ihan pelottaa, miten yläkoulu lähtee käyntiin.
Olen itse aistiyliherkkä, ja 80-luvulla itkin ja yökkäilin kouluruokailussa kun kammosin yli kaiken pinaattikeittoa ja valkokastikkeita joissa oli möykkyjä; joita keittäjät tietenkin lappoivat reilusti lautaselle ja opettaja vahti että syötiin. Eikä silloin tietenkään tiedetty mitään mistään, kouluterveydenhoitaja ilmoitti etten ole allerginen ja sillä hyvä. Olin 35 kun oireiden kirjo oli väsyttänyt siinä määrin että epätoivon vimmalla sain kaivettua esiin asiaan erikoistuneen toimintaterapeutin joka totesi aistisäätelyhäiriön. Olen pääasiassa ääni- ja tuntoyliherkkä, ja ruoan rakennehan liittyy nimenomaan tuntoyliherkkyyteen.
En sanoisi, että toinen lapsistamme on nirso (koska syö loppujen lopuksi todella monipuolisesti), mutta aistiyliherkkyyden takia suhtautuu useisiin ruokiin ennakkoluuloisesti. Joskus saattaa syödä hyvin, kunnes ruuassa tulee vastaan joku klöntti tai muuta, mikä tuntuu suussa epämiellyttävältä -> välitön oksennusrefleksi, eikä pysty enää syömään. Tänään tarjosin lapselle ekan kerran tuoretta granaattiomenaa - söi hyvällä halulla, kunnes suuhun meni pala sitä hedelmälihan ympärillä olevaa valkoista kohtaa, ja lapsi yökkäsi heti, eikä suostunut jatkamaan syömistä.
Jos lapsi saisi itse valita, mitä syö, eläisi puurolla, turkkilaisella jogurtilla, paistetulla kananmunalla, makaroonilla, nakeilla ja marjoilla. Laitan ruokaa kuitenkin monipuolisesti ja tarjoan lapselle samaa mitä muullekin perheelle, ja lapsi syö määrältään vaihtelevasti. Maistaa kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:15"]Maitoa juo viisi - kuusi lasia päivässä. Talvisin d- vitamiinia syö. Ap [/quote]
Sun lapsi saa proteiinia kolminkertaisesti siihen nähden mitä edes tarvis, joten aivan turhaan olet huolissasi proteiininsaannista
Munakas, pähkinät, avokado, vesimeloni, omena, rypäleet, kirsikat, marjat, paprika, herneet tuoreina, salaatti, kurkku, porkkana, paahtoleipä, riisimurot, currykastike ja riisi, nakit, kana, paistetut muikut, maissi sekä pasta maistuu, mutta sitten kaikki muu lähes tökkii eikä juuri koskaan syö samalla ruualla lihaa ja lisuketta. Ei tykkää keitoista, liharuuista, ei perunasta ja kaikki annokset on kokoa hiiri.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:20"]13-vuotiaan ruokavalio: meetvurstipitsa, pitserian pitsat (päälle kinkku, oliivi ja herkkusieni), kauraleipä, ylikypsä kinkku, sulatejuusto (Lidlin kolmiomalliset), makaroni, jauhelihakastike, jossa lisänä vain paseerattua tomaattia, mustapippuria ja suolaa, broileripihvit, joissa mausteena vain suola ja pippuri, jotkut harvat jugurtit ja viilit, jäätelöistä vain tietyt Magnum-tikut. Ei mitään vihanneksia, hedelmiä eikä marjoja. Juomaksi kelpaa vain vesi ja Novelle. Ihan pelottaa, miten yläkoulu lähtee käyntiin.
[/quote]
Kyllä on vanhemmuus hukassa. Mistä 13v. saa tai on saanut esim. Metvurstipizzaa ja novellea? Itse te kotiin kannattele kalapuikkonne jne. joihin lapset tottuvat.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:32"]
Munakas, pähkinät, avokado, vesimeloni, omena, rypäleet, kirsikat, marjat, paprika, herneet tuoreina, salaatti, kurkku, porkkana, paahtoleipä, riisimurot, currykastike ja riisi, nakit, kana, paistetut muikut, maissi sekä pasta maistuu, mutta sitten kaikki muu lähes tökkii eikä juuri koskaan syö samalla ruualla lihaa ja lisuketta. Ei tykkää keitoista, liharuuista, ei perunasta ja kaikki annokset on kokoa hiiri.
[/quote]
Siis syö ihan hyvin. Mikä mättää? Ei syö perunaa ja kastiketta?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:07"]
Tutustukaapa aistiyliherkkyyteen ennen kuin syytätte nirsoudesta. Näiden lasten ruokavalio on ihan tyypillinen tästä vaivasta kärsiville.
[/quote]
Tulis sota ja nälänhätä, niin päästäis aika nopeasti näistäkin pois.
Heh, heh.. aistiyliherkkyys. Keksitty viisi vuotta sitten vissiin.
[/quote]
Se, että joku asia on saanut diagnoosinimikkeen vasta viisi vuotta sitten ei tarkoita sitä, etteikö sitä olisi ollut olemassa. Tunnen montakin yli 60-vuotiasta ihmistä, jotka ovat olleet todella nirsoja (mistä syystä johtuen, sitä en tiedä) lapsena. Esim. naapurini, joka on 65-vuotias eläkkeellä oleva maatalon emäntä kertoi, että hänelle äiti teki lapsena kouluun eväät, koska hän ei pystynyt syömään mitään kouluruokia, jotka silloin olivat enimmäkseen puuroja ja keittoja. Kun hän joskus oksensi opettajan päälle, opettaja lupasi, että saa ottaa eväät. Oma äitini (61) taas oli tosi huonoruokainen lapsena, hän muistaa, miten ruoka saattoi haista hänen nenäänsä aivan paskalta tai muuten inhottavalta. Juuri kuulin yli 70-vuotiaan tätini kertovan, miten hän oli monesti mennyt ruoka-aikaan piiloon, kun inhosi niin syömistä.
Meidän syö mustikkaa, hirvenlihaa, parsakaalia ja juomaksi maitoa. Näillä mennään. Tosin todettu allergioita, joten lääkärin ohje on, että lapsi syö, mitä pystyy syömään. Ei kaikkia allergioita kannata tutkia, helpompi antaa lapsen päättää, mitä voi syödä. Kalaa tai tomaattia ei voi käsitellä tilassa, jossa lapsi on.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:20"]13-vuotiaan ruokavalio: meetvurstipitsa, pitserian pitsat (päälle kinkku, oliivi ja herkkusieni), kauraleipä, ylikypsä kinkku, sulatejuusto (Lidlin kolmiomalliset), makaroni, jauhelihakastike, jossa lisänä vain paseerattua tomaattia, mustapippuria ja suolaa, broileripihvit, joissa mausteena vain suola ja pippuri, jotkut harvat jugurtit ja viilit, jäätelöistä vain tietyt Magnum-tikut. Ei mitään vihanneksia, hedelmiä eikä marjoja. Juomaksi kelpaa vain vesi ja Novelle. Ihan pelottaa, miten yläkoulu lähtee käyntiin. [/quote] Kyllä on vanhemmuus hukassa. Mistä 13v. saa tai on saanut esim. Metvurstipizzaa ja novellea? Itse te kotiin kannattele kalapuikkonne jne. joihin lapset tottuvat.
[/quote]
Aika pitkälle menevä päätelmä vanhemmuudesta muutaman rivin kirjoituksen perusteella.
Saan syömään antamalla yhden ruokalajin kerrallaan ja muut odottavat näkösällä sivupöydällä eri lautasilla. Viimeisenä paras herkku, esim hedelmälautanen. Edellinen pitää syödä tyhjäksi aina ja annokset ovat pieniä, juomista saa aluksi vain vähän ja ruoan jälkeen lisää ettei vatsa täyty siitä. Tämän aamun ruoka meni hyvin alas, kun ensin sai pikkuannoksen puuroa joka on inhokki, sitten palan näkkäriä ja lopuksi lempihedelmiä. Jos olisin laittanut kaikki kerralla pöytään, puuroon ei olisi koskettu, näkkäriä olisi vain nuolaistu ja hedelmistä olisi hävinnyt vain pieni pala.
Tunnen 3 erittäin nirsoa lasta, joita olen seurannut vauvasta asti läheltä. Jokaista näistä kolmesta on lapsen perhe ja sukulaiset oikein kannustaneet nirsouteen omalla toiminnallaan. Yhdelle piti hakea vauvana soseet 100km:n päästä, kun mikään tavallisen kaupan valikoimasta ei muka kelvannut yhden(!) maistamislusikallisen perusteella. Äiti oikein auttoi hyiyök-ilmeillä jo ennen lusikan osumista suuhun, ja lapsen kasvaessa isomamma osti ja valmisti seitsemää sorttia yhtä aikaa lapsen mielihalujen perusteella ("tahdon lettuja, eikun sittenkin jäätelöä, eikun niitä pieniä leivoksia, eikun tää onkin hyvää, eikun mä otankin vaan tota pullaa"). Sitten vielä valitetaan päälle miten ihmeessä tämän muksun ruokkiminen on näin kallista, vaikkei se edes syö mitään.
Toinen on kasvatettu saamaan mitä ikinä keksii pyytää ja käyttää etuuttaan tietenkin myös ruokaan, joka sisältääkin täten melkein pelkästään sokeripitoisia herkkuja. Leipä on usein voideltu väärällä tavalla ja jos reunat ovat vahingossa jääneet poistamatta, seuraa mahdoton huuto ja ruuan lentäminen seinään (lapsi on 10v). Saattaa myös tahallaan oksentaa, jos vähänkin yritetään pakottaa ja sen jälkeen saa varmuudella sipsejä ja suklaata.
Kolmas oireilee jotain henkisen puolen asioita ruuan kautta. Joskus söi hyvin mutta sitten kotona tapahtui kaikenlaista, jolloin lapsi alkoi nirsoilla. Syömisen vähetessä alkoi painostus, ja nyt pienikin syömään kehotus aiheuttaa täyden stopin. Tämäkin lapsi on oppinut vaatimaan pelkkää makaronia.
Meillä 1 v 9 kk, jonka ruokavalio koostuu kalapuikoista, kanapihveistä, näkkäristä ja maidosta. :/