Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alan menettää toivoni. En mä pääse ikinä töihin :(

Vierailija
24.07.2015 |

Selasin taas työkkärin sivun läpi ja ei vaan yksikään työ ole mulle. En tiedä mitä haluan ja ikääkin jo sen verran, että kohta mua ei kukaan edes enää ota. Hävettää jo tämä kotona olo, mutta mitä ihmettä mä alan tehdä?? Olen liian "taiteilijasielu" rutiinitöihin. Sellainen ei vaan onnistu minulta. Mutta sitten taas en ole tarpeeksi taiteellinen mihinkään luovaan alaan.

Sanokaa mitä mä alan tehdä, kun en opiskellakaan enää voi. Kaupallinen tutkinto on, mutta ei minusta ole enää niihin töihin enkä sitä (kirjanpitoa) haluakaan. Aivan liian kaavamaista ja rutiinimaista.

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:55"]Menkää ihmiset ulkomaille. Jos sattuu olemaan inssin paperit taskussa niin Saksassa on töitä.
[/quote] mutkun ei sovi taiteilijasielulle!

Vierailija
22/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:00"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:43"] Niin ja muotoilijaksi olen itseasiassa kerran hakenutkin nuorempana, mutta en päässyt. Todella vaikea päästä noille luoville aloille opiskelemaan... ap. [/quote] Vaikka opiskelisit muotoilijaksi niin niitäkin on varmasti paljon työttömänä, eli jos sinulla ei ole suhteita muotoilualalle niin ei sitä kannata opiskella [/quote] Aivan. Siksi en sitä enää mietikään. Tuosta kirpputorista. Täällä oli puoli vuotta juuri tuollainen kirppari, mutta ei se kannattanut ja lähti pois. ap. [/quote] aina kannattaa mielummin opiskella ka vaikka etsiä töitä samalla, kuin olla kotona tekemättä mitään.

[/quote]

Ei ainakaan rahallisesti.. varsinkin jos edellisestä tutkinnosta on opintolainaa tuhansia euroja ja lisää pitäisi ottaa jotta pystyisi taas opiskelemaan
[/quote] ei ehkä rahallisesti, mutta itse en ainakaan antanut sen lannistaa. Opintolainaa oli maksamatta vielä kun päätin lähteä takaisin koulunpenkille. Lisää lainaa on otettu mutta se on sijoitus tulevaisuuteen. Kyllä sitä pystyy työttömänäkin pois maksamaa. Ps. Opiskeluun saa työkkäristä rahaa pariksi vuodeksi.
Mielummin opiskelen, kuin olen työttömänä, vaikka se ei rahallisesti kannattaisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:42"]

On varmaan mutta mitä ne sun ammatinvalintaan vaikuttaa? Samoin joka helvetin alalla VOI OLLA joku, joka ei tee sitä tunteen palosta. Siinäkö taas tekosyy, ettet voi lähteä alalle? Kuten myös ahdistuneisuushäiriö ja ad-hd, mitä näitä nyt oli. Parempi on kun pysytte kotona. 

[/quote]Viestit 41 ja 100 eivät ole siis ap:n kirjoittamia.

[/quote]

Eivät kai, mutta en minä ap:sta erityisesti olekaan kiinnostunut vaan tästä aiheesta.

Vierailija
24/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon postissa ja rakastan lajitteluhommia. Ajatukset lentävät ja ratkaisut loksahtelevat paikalleen hyvässä flow -tilassa, vaikka kädet näyttävät vain heiluvan tappavan kaavamaisesti. Ei rutiinit ja henkisyys toisiaan pois sulje!

Vierailija
25/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:42"]

Minä ymmärrän ap:ta sillä ajattelin joskus samoin. Mutta se oli alta parikymppisenä. Minä en tiedä mikä ruuvi minulla naksahti paikoilleen kun tajusin että työ, josta saa elannon, ei tarvitse olla myös se unelma ja elämän kiintokohta. Oikeastaan mieluummin teenkin jotain rutiini työtä taiteen sivussa niin luovuus ei katoa. Monet taiteilijat ovat menettäneet hohtonsa kun elannon hankkimisen tuoma stressi on pusertanut heistä mehut irti. 

[/quote]Estääkö pelko omien unelmien tavoittelemisen? Epäonnistumisen pelko.

Vierailija
26/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:44"]Joko tämä oli hyvä provo ja osui ja upposi, tai sitten olen vaan helvetin tyytyväinen etten tunne ap:ta oikeassa elämässä enkä ole hänen kaltaisensa. 
Olet ihan todellinen nahjus. Vanhempasi lienevät ylpeitä. Onneksi meitä huonompia ja arvottomampi ihmisiä silti on, käymässä puolestasi töissä ja mahdollistamassa tämän yhteiskunnan jota niin kovin halveksit. 
[/quote] Tällaista porukkaa ON oikeasti paljon. Työn pitäisi aina olla kivaa ja luovaa ja inspiroivaa, mitään muuta ei voi tehdä. Tuollaista työtä saa kyllä odottaa eläkeikâän asti.

Vierailija
27/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteenteko on vähintään 8 tuntia päivässä työtä joskus rutkasti enemmän. Kelloa ei katsota niin tarkkaan. Ei onnistu tällainen jos on 8-16 työ. Sitäpaitsi taiteilija on "aina töissä" kun katselee ihmisiä, maisemia, muotoja, värejä, liikettä.

Vierailija
28/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei maksa jokaisen alan koulutusta automaattisesti te-koulutuksen ulkopuolelta. Sitä pitää hakea erikseen, ei ole mitenkään varmaa hyväksytäänkö. Erään tuttuni jalkahoitajan koulutusta eivät hyväksyneet työttömyysturvalla opiskeluksi.

Vierailija
29/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia on aika paljon nykyisin kuin mitä ap kuvasi itseään. Nämä valitettavasti karsiutuu viimeistään haastattelussa. Jos on niin hyvä tilanne että voi vuosikausia pohtia kotona mitä tekisi niin kannatan kotona pysymistä. Työelämä ei tule koskaan sopimaan tällaisille. Tulee vaan suru puseroon ja se rassaa työkavereita ja pomoja. Tulee saikuttelua ja irtisanomisia ja paljon pahaa mieltä ja ihan turhaan.

Vierailija
30/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:58"]

Taiteenteko on vähintään 8 tuntia päivässä työtä joskus rutkasti enemmän. Kelloa ei katsota niin tarkkaan. Ei onnistu tällainen jos on 8-16 työ. Sitäpaitsi taiteilija on "aina töissä" kun katselee ihmisiä, maisemia, muotoja, värejä, liikettä.

[/quote]Näin on ja taiteilija on vaan niin erilainen kuin normi-ihminen. Taatusti kärsii jossain perusammatissa sisäisesti hiljaa kituen ja kärsien, vankina kuin lintu häkissä.

Vierailija
31/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:44"]Joko tämä oli hyvä provo ja osui ja upposi, tai sitten olen vaan helvetin tyytyväinen etten tunne ap:ta oikeassa elämässä enkä ole hänen kaltaisensa. 
Olet ihan todellinen nahjus. Vanhempasi lienevät ylpeitä. Onneksi meitä huonompia ja arvottomampi ihmisiä silti on, käymässä puolestasi töissä ja mahdollistamassa tämän yhteiskunnan jota niin kovin halveksit.  [/quote] Tällaista porukkaa ON oikeasti paljon. Työn pitäisi aina olla kivaa ja luovaa ja inspiroivaa, mitään muuta ei voi tehdä. Tuollaista työtä saa kyllä odottaa eläkeikâän asti.

[/quote]

Onhan useammalla ihmisellä jonkinlaiset kriteerit työn suhteen, kuten palkkaus/työmatkojen pituus/työilmapiiri...mutta kyllä oikeastaan kaikkia näitä eniten määrittää Suomen hintataso, joka johtaa sitten hieman yksityiskohtaisempiin kysymyksiin jokaisen kohdalla, eli onko se palkka riittävä elinkustannusten taittamiseksi (asuminen/ruoka/mahdolliset vakuutukset yms.)?

Näen vahvasti, että suurin osa ihmisistä jakaisi lehtiä t. siivoaisi, jos se palkka riittäisi kattamaan elämisestä aiheutuvat kulut, mutta kovin usein esim. siivoajilla ongelmaksi muodostuu työtuntien määrä, sillä niitä täytyy olla tarvittava määrä, jotta se olisi kannattavaa. Tämä taistelu niistä tunneista sitten syökin sitä kallisarvoista aikaa, joka on siis myöskin yksi arvokkaimmista kriteereistä ja jopa arvoista ihmisten elämässä; miksi pilata terveytensä stressaamalla työtä, joka johtaa oman ajan kuolemaan? Totta kai voidaan nälviä, että minkä tahansa työn teko on yhteiskunnallinen velvollisuus (ja sitähän se on!) ja tämän velvollisuuden laiminlyönti on häpeällistä, jos on perusterve ihminen, mutta eiväthän ihmiset lähtökohtaisesti ole tyhmiä ja automaattisesti yhteiskunnan arvoja vastaan, vaan kyllä siinä on ihan se kannattavuuden ja perusturvallisuuden aspekti aika monella läsnä, kun suunnitellaan tulevaisuutta...se vaan on niin, ettei pelkillä työnantajan lupauksilla, olkoon se sitten vakkaripaikka tai tasainen palkka, kovin pitkälle pötkitä. Tarvitaan mustaa valkoisella.

Vierailija
32/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, ettei porukka ole ihan ajatuksen kanssa aloitusviestiä lukenut. Tai sitten te olette ihan tosi nuoria. Sen tasoista keskustelua taas.

Ap. etsii sitä omaa alaansa, aivan kuten teistäkin varmaan jokainen on sitä miettinyt ja punninnut jossain vaiheessa elämää. Ap. ei sanonut, että haluaa vain taiteilijaksi vaan, että haluaa luovemman alan mitä esim. kirjanpito. Ja ap. kysyi palstalaisilta apuja tämän asian selvittelyyn.

Monesti, kun täällä näitä ketjuja lukee, niin ihmetyttää vain ihmisten onneton kyky ajatella asioita laajemmin ja onneton kyky lukea ne viestit kunnolla. Sieltä viestien seasta huomataan vain joku yksi tietty sana ja takerrutaan siihen kiinnittämättä huomiota kokonaisuuteen. Ap:sta tuli nyt taiteilija, kun hän vain etsi hiukan luovempaa ja vapaampaa alaa.

Vierailija
33/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi inhottaa lukea tollasista ihmisistä jotka ei normi työhön pysty jostain naurettavasta tekosyystä ja tollasia täällä elätetään. Onnekseni itse olen saanut kerätä työkokemusta useiden vuosien ajan ennen opiskeluja ja opintojen ohella. Elämän arvot itselläni sellaiset, että työtä pitää tehdä (jos ei ole oikeaa rajoitetta)...pelkkä "paskaduunin" pelko on säälittävää. Häpeäisit.

Vierailija
34/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpa tämä herättänyt melkoista keskustelua! Kiitos heille, jotka olitte jotain ideoita nakannut. Yritys mulla onkin jo kerran ollut, enää ei ole varaa siihen ryhtyä ilman todella hyvää ideaa ja kumppania.

ap.

Vierailija
35/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:21"]

Oho, onpa tämä herättänyt melkoista keskustelua! Kiitos heille, jotka olitte jotain ideoita nakannut. Yritys mulla onkin jo kerran ollut, enää ei ole varaa siihen ryhtyä ilman todella hyvää ideaa ja kumppania.

ap.

[/quote]

Jaaha. Nyt sitten haet ideoiden (ja varojen) lisäksi vielä kaveriakin.

En nakkele ideoita, mutta kysyn: ihanko totta olet jo aikuinen ihminen? 

Vierailija
36/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:21"]

ap.

[/quote]

Jaaha. Nyt sitten haet ideoiden (ja varojen) lisäksi vielä kaveriakin.

En nakkele ideoita, mutta kysyn: ihanko totta olet jo aikuinen ihminen? 

[/quote]

Voi elämä. :D En ole hakemassa yhtään mitään kaveria. En ole perustamassa yritystä, mutta JOS joskus sen vielä tekisin, niin täytyisi olla hyvä yritysidea ja yrityskumppani. Yrityskumppani ei ole ihan niin tärkeä kuin se idea, mutta olisi plussaa. Kokemuksesta viisaantuneena.

ap.

Vierailija
37/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kouluttaudun uudelleen kun oma ala ei enää nappaa. Päivääkään en ole työtön ollut. Kaupanalalta lähihoitajaksi. T. Aikuinen nainen

Vierailija
38/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos, jos, jos....

Jos lähtis, sano Pispalan palokunta, mutta sarekki taitaa tulla...

Vierailija
39/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:45"]

Mä kouluttaudun uudelleen kun oma ala ei enää nappaa. Päivääkään en ole työtön ollut. Kaupanalalta lähihoitajaksi. T. Aikuinen nainen

[/quote]

Miten tää auttaa ap:ta?

Vierailija
40/158 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Oletko SINÄ lähihoitaja?! Enpä sua tahtoisi läheisteni hoitajaksi. Tässä se taas nähtii minkälaista porukkaa lähäriksi nykyisin pääsee ja menee. Tälläkään ei mitään empatia- ja auttamiskykyä!